پنجمین دوره همایش سراسری نرم افزارهای آزاد/متن‌باز زنجان: زی‌کانف

یک‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
نرم‌افزارهای آزاد و فلسفه‌ی نهفته در آن یکی از جالب توجه‌ترین زمینه‌های تکنولوژی محسوب می‌شود که در دنیای شلوغ مبتنی بر نظام سرمایه‌داری امروز که هدف اصلی خود را کسب سود بیشتر عنوان می‌کند، یکی از اصول فطری انسانی یعنی آزادی را در بطن فعالیت‌های گسترده‌ی خود قرار داده است. هر ساله همایش‌های گوناگونی در سراسر دنیا برای ترویج این فرهنگ و آشنایی افراد با نرم‌افزارهای آزاد برگزار می‌شود که «زی‌کانف» نیز یکی از آن‌هاست.
تبلیغات

نرم‌افزار آزاد

نرم‌افزار آزاد در ویکیپدیا چنین تعریف شده است:

نرم‌افزارهای آزاد با نرم‌افزارهای مالکیتی (مانند مایکروسافت ویندوز) که آزادی کاربر در استفاده، مطالعه، ویرایش یا انتشار مجدد را در درجه‌های مختلف محدود می‌کنند، متفاوت است. این محدودیت‌ها با در نظر گرفتن مجازات‌هایی قانونی برای کاربرانی که قوانین آن‌ها را نقض می‌کنند، به‌وجود می‌آیند. نرم‌افزارهای مالکیتی عموماً به صورت بسته‌های اجراپذیرباینری و بدون دسترسی به کد منبع فروخته می‌شوند که جلوی ویرایش و وصله‌کردن نرم‌افزار توسط کاربر را می‌گیرد و او را برای به‌روزرسانی و پشتیبانی به شرکت نرم‌افزاری تولید کننده وابسته می‌کنند. نرم‌افزارهای آزاد از نرم‌افزاری‌های رایگان که برای استفاده، از کاربر پولی دریافت نمی‌کنند، نیز متفاوت‌اند. این نوع نرم‌افزارها نیز معمولاً تمامی حقوق نرم‌افزار را برای تولیدکنندهٔ آن محفوظ داشته و جلوی مهندسی معکوس، ویرایش و یا توزیع مجدد توسط کاربر را می‌گیرند. بنابراین موضوع اصلی نرم‌افزار آزاد، موضوع آزادی است و نه قیمت آن: کاربران آزادند که هر چه می‌خواهند با نرم‌افزار انجام دهند. این آزادی شامل انتشار مجدد نرم‌افزار به‌صورت رایگان و یا با سود نیز می‌شود. یعنی نرم‌افزار آزاد می‌تواند به صورت رایگان و یا در ازای دریافت مبلغی پول در اختیار کاربر قرار بگیرد.

پیش‌تر نیز در زومیت به خبر انتشار جدیدترین نسخه‌ی محیط گرافیکی گنوم برای سیستم‌عامل گنو/لینوکس پرداخته بودیم که یکی از نرم افزارهای آزاد محسوب می‌شود. یکی از بزرگ‌ترین نرم‌افزارهای آزاد که تقریبا برای همگان شناخته شده است، کرنل لینوکس و سیستم‌عامل گنو/لینوکس است. نرم‌افزارهای آزاد، اغلب تحت مجوز GNU Public License یا به اختصار GPL منتشر می‌شوند که حفاظت از آزاد ماندن برنامه و نیز مشتقات آن برنامه را تضمین می‌کند. 

چارچوب بنیادی نرم‌افزارهای آزاد به گونه‌ای است که جنبش آن را بعنوان یک حرکت فلسفی و انسانی در حوزه‌ی رایانش مطرح می‌کند و بشکل واضح آن را از یک شیوه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزار صرف جدا می‌سازد. بنیان‌گذار جنبش نرم‌افزارهای آزاد، ریچارد استالمن نام دارد که معتقد است اصل آزادی در حوزه‌ی رایانش، از اساسی‌ترین مسائل بوده و بدلیل زیربنایی بودن فناوری در تمامی ارکان دنیا می‌تواند به سادگی، آزادی در سایر زمینه‌ها را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد. لازم به ذکر است که لفظ رایگان بودن در خصوص اغلب نرم‌افزارهای آزاد صادق است اما یک الزام نیست. بر این اساس باید در نظر داشت که مدل درآمدزایی این سرویس‌ها متفاوت بوده و برای نمونه کمپانی ردهت توزیع مبتنی بر گنو/لینوکس خود را با دریافت مبلغی بعنوان حق پشتیبانی و با ارائه‌ی لایسنس به فروش می‌رساند.

همایش زی‌کانف

هر ساله مراسم‌های گوناگونی برای معرفی بهتر نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز (که شیوه‌ی توسعه‌ی نرم‌افزارهای آزاد است) برگزار می‌گردد که زی‌کانف نیز یکی از آن‌ها است. زی‌کانف که اشاره به همایش نرم‌افزارهای آزاد و متن‌باز زنجان دارد در شهریور ماه امسال پنجمین دوره‌ی خود را برگزار خواهد کرد. در وب‌سایت رسمی این همایش چنین آمده است:

ما اعتقادمان این است که نرم افزارهای آزاد/متن باز فقط نرم افزار نیستند . ابزاری هستند که ما می‌توانیم با استفاده از آنها به ساختن یک دنیای ایده آل کمک کنیم. دنیایی که در آن همه به طور رایگان از امکانات و ابزار ها بدون هیچ دغدغه ای استفاده می‌کنند. تمام تلاش ما این است که این فرهنگ را گسترش دهیم. آزادی نه فقط در بخش نرم افزار که بلکه در تمامی‌عرصه های زندگی ما باید تجلی یابد. ما تمرین می‌کنیم: تمرین می‌کنیم که از هر قشری که باشیم به هم احترام بگذاریم. از هر ابزاری برای کمک به هم استفاده کنیم. ابزار ها فقط یک وسیله هستند،‌ پس ما تمرین می‌کنیم که از آنها استفاده کنیم بدون اینکه تعصبی به استفاده از آنها داشته باشیم. تمرین می‌کنیم که هر چیزی را که ما را از رسیدن به اهداف مان باز میدارد کنار بگذاریم. هر چیزی که ما را محدود می‌کند باید کنار گذاشته شود. ما می‌خواهیم دنیایی بسازیم که در آن همه با هم دوست باشند و به بهتر شدن زندگی در این کره‌ی خاکی کمک کنند

این همایش به مدت دو روز در روزهای ۱۳ و ۱۴ شهریورماه (پنج‌شنبه و جمعه) برگزار می شود. همایش از ساعت ۹ صبح روز ۱۳ شهریور آغاز می شود و تا ساعت ۴ بعد از ظهر روز ۱۴ شهریور ادامه دارد. آنگونه که به اطلاع زومیت رسیده است برای شرکت در این همایش نیازی به تخصص خاصی نبوده و حضور برای همگان آزاد است. البته مسلما اندکی آشنایی با محورهای این برنامه به بهره‌گیری بهتر شما کمک شایانی خواهد نمود.

نحوه‌ی ثبت‌نام: برای اعلام شرکت در همایش لازم است به payment.zconf.ir مراجعه کرده و اطلاعات خود را ارسال نمایید.

زمان ثبت‌نام: هزینه‌ی شرکت در زی‌کانف در صورت ثبت‌نام تا ۱۳ مرداد ماه تنها ۵۰ هزار تومان خواهد بود که صرف فراهم آوردن محل اسکان (هتل یا مسافرخانه) و تدارک غذا برای شما خواهد شد. پس از این تاریخ تا ۱ شهریور ماه هزینه‌ی ثبت‌نام ۱۰۰ هزار تومان و نام‌نویسی در ۱۳ روز آخر هزینه‌ای معادل ۲۰۰ هزار تومان در بر خواهد داشت.

محل برگزاری: زنجان. انتهای خیابان فاتح. خیابان پروین اعتصامی. جنب شرکت شیر پاستوریزه‌ی پگاه زنجان. کانون فرهنگی شیخ الاشراق سهروردی.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت رسمی این همایش به آدرس zconf.ir مراجعه نمایید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات