تماشا کنید: برای باقی ماندن روی آب، باید با چه سرعتی دوید؟

دوشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۴
مطالعه 2 دقیقه
مطمئنا تا حال داستان‌هایی را در مورد راه‌ رفتن انسان‌ها روی آب شنیده‌اید که اغلب درون‌مایه‌ای ماورایی داشته و به‌نوعی انسان‌های معمولی از انجام چنین کاری عاجزند. اما آیا این موضوع از منظر علم فیزیک ممکن است؟ با ما همراه باشید تا به بررسی آن بپردازیم.
تبلیغات

 از نظر علم فیزیک، راه رفتن روی آب همچون حرکت یک قطعه سنگ تخت روی سطح آب در صورت مهیا بودن شرایط مورد نیاز، امکان‌پذیر است. اما شرایط برای فراهم شدن چنین امکانی چیست؟ انسان قادر است روی آب پیاده‌روی نماید، اما این امر وابسته به دو شرط اصلی است. آب قادر است براحتی وزن انسان را تحمل نماید، اما برای باقی ماندن روی آب یا باید پاهایی بسیار بسیار بزرگ داشت که سطح مقطعی بزرگی را اشغال کند، یا باید با سرعت بسیار زیادی روی آب دوید. یقیناً تحقق شرط اول بسیار سخت یا حتی بصورت طبیعی غیرممکن است، اما شرط دوم قابل تحقق است. ولی سرعت مورد نیاز برای دویدن روی آب چقدر است؟

براساس محاسباتی که انجام شده، برای باقی ماندن روی آب، کافی است تا با سرعتی برابر 30 متر بر ثانیه روی آب دوید، اما این سرعت بسیار بیشتر و در واقع سه برابر سرعتی است که سریع‌ترین انسان روی زمین می‌دود. یوسین بولت، قهرمان دوی ۱۰۰ متر المپیک و مسابقات جهانی، در بهترین حالت می‌تواند با سرعتی برابر 10.4 متر بر ثانیه بدود. شاید این موضوع در حال حاضر امکان‌پذیر نباشد، اما با توجه به پیشرفت حاصل شده در رکوردهای ورزشی که ناشی از بالارفتن توانایی‌های ورزشکاران است، شاید بتوانیم در دهه‌های آتی شاهد دویدن انسان روی آب باشیم!

لینک دانلود ویدئو

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات