تشریح برنامه‌های پیش روی مایکروسافت در جریان جلسه‌ی گزارش مالی این شرکت

چهارشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
عصر دیروز ردموندی‌ها گزارش مالی مربوط به سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی را منتشر کردند که طی آن مدیرعامل این کمپانی، ساتیانادلا به تبیین برنامه‌های آتی این کمپانی پرداخت. براساس گفته‌های نادلا، نسخه‌ی آتی ویندوز بصورت یکپارچه برای تمام پلتفرم‌ها عرضه شده و همچنین دو بخش تلفن‌های‌هوشمند و سرویس جستجوی بینگ که‌ هم اکنون در حال ضرردهی هستند، از سال 2016 میلادی وارد دوران سوددهی خواهند شد.
تبلیغات

همانطور که گفتیم، ساتیانادلا در جریان کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی این کمپانی، سیاست‌های آتی ردموندی‌ها را تشریح کرد. گزارش مالی مایکروسافت برای سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری، دربردارنده‌ی اعداد و ارقامی بالاتر از پیش‌بینی و گمانه‌های کارشناسان بود که منجر به افزایش 52 سنتی یا به‌‌عبارت دیگر 1.2 درصدی ارزش هر سهم مایکروسافت شده و ارزش آن را به 45.35 دلار رساند.

ساتیا نادلا پنج ماه پیش سکان هدایت مایکروسافت را از دست استیوبالمر گرفت که انتقادات فراوانی را به‌دلیل کنترل نامناسب کمپانی و از دست‌دادن فرصت‌های فراوان به خود می‌دید. نادلا هم‌اکنون در حال پیاده‌کردن سیاست‌های خود در غول بزرگ نرم‌افزاری جهان است.

نادلا در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:

امیدوارم همگان قادر به درک انرژی و اشتیاق ما در جهت موفقیت باشند، همانطور که تغییرات صورت گرفته در این مدت نیز گویای پیشرفت مایکروسافت است.

سخنان بعدی نادلا در مورد اخراج 18,000 نیروی کاری است که پس از تصاحب نوکیا توسط مایکروسافت به زیر پرچم ردموندی‌ها رفتند. مایکروسافت سال گذشته کمپانی نوکیا را با پرداخت 7.3 میلیارد دلار از آن خود کرد.

براساس برآوردهای انجام شده، انتظار می‌رود تا با اخراج نیروهای کمپانی نوکیا، مایکروسافت موفق به ذخیره‌ی 1 میلیارد دلار در هر سال شود که بسیار بیشتر از گمانه‌های پیشین در زمان خرید نوکیا توسط مایکروسافت است که میزان صرفه‌جویی 600 میلیون دلار برای هر سال تخمین زده شده بود.

در کنفرانس مربوط به ارائه‌ی گزارش مالی که با حضور سهامداران مایکروسافت برگزار شد، نادلا به ایجاد مشکلات فراوان برای توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌ها و سرویس‌ها به‌دلیل وجود چندین نسخه‌ی متفاوت از سیستم‌عامل ویندوز اشاره کرد که شامل ویندوزفون برای تلفن‌های‌هوشمند، ویندوز برای پی‌سی‌ها و تبلت‌ها، ایکس‌باکس و سایر ابزار‌ها می‌شود. با توجه به موارد بالا، مایکروسافت در پی آن است تا با یکپارچه‌سازی بستر مورد استفاده، توسعه‌ی سرویس‌ها و اپلیکیشن‌ها را برای اکوسیستم خود تسهیل نماید.

ما تیمی را گردهم آورده‌ایم تا ویندوز را به‌عنوان یک سیستم یکپارچه به کاربران عرضه‌ نمایند، بطوریکه این محصول تفاوت عمده‌ای با آنچه که پیش‌تر روانه‌ی بازار کرده‌ایم خواهد داشت.

Kirk Materne، یکی از تحلیل‌گران گروه Evercore با استقبال از این طرح، به این نکته اشاره کرده است که مایکروسافت با تعدیل نیروهای خود به میزان بسیار زیادی در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کرده است.

این حرکت از نظر سهامداران این کمپانی نیز بسیار مثبت بوده، چراکه تعدیل نیرو و ذخیره‌ی 1 میلیارد دلار برای هر سال نشان از برنامه‌ریزی مایکروسافت برای بهینه کردن هزینه‌ها و صرف منابع مالی خود دارد.

برای چهارمین فصل متوالی از 30 ژوئن سال گذشته‌ی میلادی، درآمدهای مایکروسافت تحت تاثیر بخش تولید تلفن‌های‌هوشمند قرار می‌گیرد که با از دست دادن منابع مالی منجر به ایجاد ضرر برای این کمپانی می‌شود. در مقابل رشد در سرویس‌های محاسباتی مبتنی بر وب، منجر به بالا رفتن نتایج و درآمد‌ها در فصل اخیر شده است.

ضرر‌های نوکیا منجر به کاهش ارزش هر سهم به میزان 8 سنت شده است. مایکروسافت ۳ سنت دیگر را نیز به‌دلیل بازسازی و مواردی چون مالیات برای هر سهم از دست داده است. با کسر مبالغ مورد نظر، شاهد افزایش 66 سنتی ارزش هر سهم مایکروسافت هستیم که بیش از پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر افزایش ارزش هر سهم به میزان ۶۰ سنت است.

درآمد مایکروسافت با افزایشی 18 درصدی به 23.4 میلیارد دلار رسیده است که دو میلیارد دلار آن از جانب نوکیا است. این میزان درآمد در مقایسه با پیش‌بینی کارشناسان مبنی بر درآمد 23 میلیارد دلاری بسیار افزایش یافته است. در صورتی که مایکروسافت نوکیا را از آن خود نکرده بود، هم اکنون شاهد افزایشی 10 درصدی درآمد این شرکت بودیم.

مایکروسافت در حال تغییر و دگردیسی است، بطوریکه این کمپانی بزرگ در نظر دارد تا بسیاری از محصولات و سرویس‌های خود را با سرویس‌های ابری ارتباط دهد. این نگرش نشان از جدا شدن مایکروسافت از مفهوم یک کمپانی نرم‌افزاری صرف و تولیدکننده‌ی نرم‌افزار برای پی‌سی‌ها به یک کمپانی ارائه‌ی کننده‌ی سرویس‌های ابری و موبایل دارد.

درآمد‌های حاصل از سرویس‌های ابری کمپانی مایکروسافت چون آفیس 365 برای کاربران تجاری و پلتفرم Azure نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دوبرابر شده و به 4.4 میلیارد دلار رسیده است.

نادلا در خصوص سرویس‌های ابری و محصولات مبتنی بر فضای ابری چنین اظهار نظر کرد:

امروز با انتشار آمارهای مربوط به درآمد مایکروسافت در فصل اخیر، می‌توان نتیجه‌ی سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های انجام شده برای توسعه‌ی سرویس‌های ابری را مشاهده کرد.

درآمد مایکروسافت از پی‌سی‌ها نیز با رشد 3 درصدی همراه شده است که ناشی از خرید پی‌سی‌های جدید توسط کمپانی‌ها در کشورهای در حال توسعه است. همچنین این امر با پایان پشتیبانی از ویندوز ایکس‌پی پس از 12 سال توسط مایکروسافت همراه شده است.

علاوه بر همکاری با شرکای سخت‌افزاری، مایکروسافت خود نیز در حال ساخت ابزار‌هایی برای پاسخگویی به نیاز کاربران و همچنین ترغیب شرکای سخت‌افزاری برای توسعه‌ی محصولاتی با محوریت پلتفرم ویندوز است.

همانطور که صبح امروز نیز در زومیت خواندید، درآمد ردموندی‌ها از فروش تبلت‌های سرفیس 409 میلیون دلار برآورد شده است که در مقایسه با درآمد 500 میلیون دلاری فصل پیش از آن شاهد کاهش است. علی‌رغم عرضه‌ی سرفیس پرو ۳ و گذر فروش این تبلت‌ از نسخه‌های پیشین، شاهد ضرردهی بخش سرفیس مایکروسافت هستیم.

مایکروسافت در فصل اخیر موفق به فروش 1.1 میلیون دستگاه کنسول ایکس‌باکس وان شده است که کاهش 100 دلار برای نسخه‌ای که از وجود کینکت بی‌بهره است، کمک شایانی به افزایش فروش داشته است.

همچنین باید به آمار 5.8 میلیون دستگاهی فروش تلفن‌های‌لومیا نیز اشاره کرد که بخش اعظمی از فروش آن به تلفن‌های‌هوشمند ارزان‌قیمت لومیا تعلق دارد. این فصل با فروش 30.3 میلیون تلفن‌همراه غیرلومیا همراه شده است.

نظر شما در مورد سیاست‌های جدید مایکروسافت پس از روی کار آمدن ساتیانادلا چیست؟ ایا این کمپانی قادر خواهد بود تا روزهای پر فروغ گذشته را بازیابد؟ بسیاری از کارشناسان یکپارچه‌سازی پلتفرم ویندوز و امکان توسعه‌ی اپلیکیشن واحد برای ابزار‌های مختلف را بهترین راه برای موفقیت مایکروسافت می‌دانند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات