جانی آیو در مصاحبه با نیویورکر از استیو جابز و اپل واچ میگوید
سر جاناتان آیو، طراح ارشد کمپانی اپل است که محصولات اپل زاییدهی ایدههای وی و تیم طراحی است که تحت نظر وی کار میکنند. وی در مصاحبهای که با مجلهی نیویورکر انجام داده، به نکاتی در مورد آزمایشگاه سحرآمیز طراحی اپل و بیان گوشههایی از آنچه که در این آزمایشگاه انجام پذیرفته، اشاره کرده است.
سر جاناتان آیو، طراح ارشد کمپانی اپل است که بسیاری از محصولات اپل که این روزها طرفداران بیشماری نیز دارد، حاصل پیادهسازی ایدههای وی یا تیم تحت مدیریت او است. البته نباید در این بین حضور استیوجابز را در دوران حیاتش از یاد برد.
جانی آیو در گفتگویی که با نیویورکر انجام داده، خوانندگان را به لابراتوار طراحی اپل برده و گوشهای از رموز طراحی و فرآیند تولد یک محصول را ذکر کرده است. وی در کنار اشاره به مواردی از طراحی محصولاتی نظیر ساعتهوشمند این کمپانی، اپل واچ، به نقش استیو جابز و نحوهی تغییر نگرش در اپل پس از بازگشت وی اشاره کرده است.
استیو جابز پس از بازگشت به اپل در سال ۱۹۹۷ میلادی که در پی خرید کمپانی نکست انجام شد، تیم طراحی اپل را تشکیل داد تا اپل از آن پس در مسیر جدیدی گام بردارد و از آن پس بود که دوستی عمیقی نیز بین آیو و استیو جابز شکل گرفت. وی در این خصوص میگوید:
در جریان دیدارهایی جابز از لابراتوار طراحی انجام میداد، هر بار از اینکه میتوانیم با همکاری یکدیگر کارهای خارقالعادهای را انجام دهیم، بسیار هیجانزده میشد.
وی همچنین به روزی اشاره کرده که جابز و آیو در طی جلسهای در مورد کامپیوتری آیمک با یکدیگر سخن گفتهاند. آیو سپس به ایجاد کمپین تبلیغاتی Think Different اشاره میکند که اپل از آن بهعنوان شعار تبلیغاتی خود تا سال ۲۰۰۲ استفاده کرد. وی در پیش گرفتن این شعار را نوع جدیدی از نگرش خواند که اپل سعی داشت رویکرد خود را نمایش دهد. وی از این رویکرد به عنوان روشی یاد میکند که کمپانی نه موضعی دفاعی گرفته و نه حرکتی را برای پاسخ به محصولات سایر کمپانیها انجام میدهد، بلکه در ورای این طرز فکرها در پی یافتن راههای جدیدی است.
جانی آیو در ادامه سخنان خود به اپلواچ نیز اشاره کرده و از این حقیقت پرده برداشته که اپل در روزهای آخر حیات استیوجابز به این نتیجه رسیده که باید اپل واچ را توسعه دهند. استیو جابز در اکتبر ۲۰۱۱ میلادی در اثر سرطان پانکراس درگذشت. تیمکوک نیز پیشتر به این موضوع اشاره کرده بود که اپل در دورهی زمانی پیش از درگذشت استیو جابز به فکر تولید یک محصول در حوزهی جدیدی بوده است. آیو در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است:
تصمیم برای تولید گجتی همچون اپل واچ در روزهای آخر حیات استیو جابز گرفته شد. نمیتوان به روشنی تاریخ دقیقی را برای محصولات تولید شده توسط اپل مشخص کرد. اپل در حالی که ایدههای گذشتهی خود را واکاوی میکند، آینده را نیز رقم میزند و با تاریخ و آیندهی خود بهعنوان مالکیت معنوی رفتار میکند. اما در سال ۲۰۱۱، انگیزه برای یافتن حوزهی جدیدی از محصولات برای عرضه به بازار بیشتر بود.
آیو سپس به بحث در مورد طراحی اپلواچ و آیفون پرداخته است. وی به این موضوع اشاره کرده که طرز تفکر کاربران میلیونی آیفون که هر سال از این گوشیهوشمند، علیرغم پیروی از یک نوع طراحی، استقبال میکنند، در مورد ساعتهوشمند متفاوت است. براساس عقاید جانی آیو کاربران در مورد گجتهای پوشیدنی انتظارات متفاوتی دارند و از اینرو است که اپل واچ در سایزهای مختلف، در انواع آلومینیوم، طلایی و اسپورت با دستبندهای مختلف روانهی بازار خواهد شد. آیو در این خصوص میگوید:
چگونه میتوانیم علیرغم تولید محصولات مختلف با تنوع بالا، همچنان خط فکری واحد و روشنی را داشته باشیم؟ اگر تنوع محصولات یک ضرورت باشد، میتوان از آن بهعنوان یک فرصت نیز یاد کرد. ما میتوانیم با در پیش گرفتن چنین نگرشی انواع نسخههای ساعتهوشمند را تولید کنیم.
برای مطالعهی متن کامل این گفتگو اینجا را کلیک کنید.