ویکی لیکس: آمریکا از دولت، بانک ها و کمپانی‌های ژاپنی جاسوسی کرده است

شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
وب سایت ویکی لیکس اسناد جدیدی را منتشر کرده که براساس آن‌ها آمریکایی‌ها از دولت، بانک‌ها و کمپانی‌های ژاپنی نیز جاسوسی کرده‌اند. با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس نشان از این دارد که نهادهای جاسوسی آمریکا از دولت، وزرا کابینه، بانک‌ها و کمپانی‌های ژاپنی جاسوسی کرده‌اند. در اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس بیش از ۳۵ شماره‌ی تلفن وجود دارد که آژانس امنیت ملی آمریکا از آن‌ها را تحت نظر داشته و از این شماره‌ها جاسوسی کرده است.

ویکی لیکس مدت زمان جاسوسی را هشت سال عنوان کرده است. هنوز دولت ژاپن در این خصوص اظهار نظری انجام نداده است.

گزارش ویکی لیکس نشان از وسعت شنود آمریکایی‌ها در دولت ژاپن دارد. اسناد منتشر شده به عبارت Top Secret یا همان بسیار محرمانه مهمور شده که نشان از شنود مکالمات وزرا و دولتمردان ژاپنی توسط آمریکایی‌ها دارد.

ویکی لیکس به این موضوع اشاره کرده که آمریکایی‌ها از موارد داخلی در حال بحث در دولت ژاپن آگاه بوده است. از جمله‌ی این موارد می‌توان به مذاکرات در مورد داد و ستد و تجارت، سیاست‌های تغییر آب و هوا و انرژی هسته‌ای اشاره کرد. یکی از موارد جالب جاسوسی در مورد جلسه‌ی محرمانه‌ای است که در منزل شخصی شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن برگزار شده، اشاره کرد.

همچنین باید به جاسوسی اطلاعات از مقامات بانک مرکزی زاپن و همچنین دپارتمان‌های فعال در حوزه‌ی انرژی‌های فسیلی کمپانی‌‌هایی نظیر میتسوبیشی و میتسو اشاره کرد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط ویکی لیکس، آژانس امنیت ملی آمریکا از کشورهای کانادا، بریتانیا و نیوزلند نیز جاسوسی کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات