نگاهی به کنفرانس مایکروسافت و محصولاتی که ردموندی‌ها معرفی کردند

چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۴
مطالعه 9 دقیقه
شب گذشته مایکروسافت با برگزاری یک کنفرانس به یاد ماندنی، نسل جدید محصولات خود را که شامل سرفیس بوک، سرفیس پرو ۴، لومیا ۹۵۰، لومیا ۹۵۰ ایکس ال و لومیا ۵۵۰ می‌شود، معرفی کرد. در ادامه به بررسی ۱۰ نکته‌‌ای خواهیم پرداخت که در کنفرانش شب گذشته‌ی مایکروسافت مشهود بود.
تبلیغات

از انتشار نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ مایکروسافت تنها چند هفته می گذرد، اما در این فاصله ویندوز ۱۰ روی بیش از ۱۱۰ میلیون دستگاه انواع گجت‌های مبتنی بر ویندوز نصب شده که آمار بسیار جالب توجهی برای ویندوز است. ردموندی‌ها در حال آماده‌سازی نسخه‌ی نهایی ویندوز ۱۰ موبایل برای عرضه به همراه لومیا ۹۵۰ و لومیا ۹۵۰ ایکس ال هستند که البته باید در ماه دسامبر در انتظار انتشار بروزرسانی ویندوز ۱۰ برای سایر گوشی‌های هوشمند لومیا نیز باشیم.

مایکروسافت دیشب غوغایی به پا کرد. نمایش دوباره‌ی قابلیت‌های هولولنز در کنار اعلام قیمت و زمان عرضه‌ی این محصول که سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ معرفی شده، از جمله‌ی سایر مواردی بود که مایکروسافت با معرفی آن‌ها بسیاری را شگفت‌زده کرد، تبلت هیبریدی سرفیس پرو ۴ به همراه قلم است. این تبلت هیبریدی در مقایسه با مک بوک ایر ۵۰ درصد قدرتمند‌تر است. قلم این محصول نیز از ۱٫۰۲۴ سطح فشار پشتیبانی می‌کند. آخرین محصولی که مایکروسافت در کنفرانسش معرفی کرد، هیجان‌انگیز‌ترین محصول این کمپانی بود. سرفیس بوک لپ‌تاپ هیبریدی مایکروسافت است. این کمپانی مدعی است که سرفیس بوک یا همان لپ‌تاپ هیبریدی این کمپانی قادر است تا ۱۲ ساعت بدون نیاز به شارژ به کار خود ادامه دهد. همچنین باید به قدرت پردازشی آن اشاره کرد که براساس ادعای مایکروسافت دو برابر مک بوک پرو است.

لومیا ۹۵۰: یک گوشی هوشمند مبتنی بر ویندوز ۱۰

لومیا 950

قبل از آنکه نوکیا توسط مایکروسافت تصاحب شود، این دو کمپانی با همکاری یکدیگر گوشی‌های هوشمند بسیار خوش رنگی را با مشخصات فنی بالا و دوربین قدرتمند روانه‌ی بازار می‌کردند؛ اما ویندوزفون به عنوان سیستم‌عامل این گوشی‌های هوشمند یکی از مهم‌ترین عواملی بود که باعث می‌شد کاربران به سمت این گوشی نرفته و همواره سهم ویندوزفون در مقایسه با اندروید و iOS پایین باشد. اما به نظر می‌رسد این قانون نانوشته تغییر خواهد کرد؛ چراکه مایکروسافت ویندوز ۱۰ محبوب را با گوشی‌هوشمند لومیا و با قابلیت‌های جدید روانه‌ی بازار خواهد کرد. یکی از گوشی‌های معرفی شده، لومیا ۹۵۰ نام دارد که همراه با یک صفحه‌ی نمایش ۵.۲ اینچی و تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۰۸ در کنار سیستم خنک‌کننده‌ی مایع روانه‌ی بازار خواهد شد. مایکروسافت در پشت گوشی از دوربین ۲۰ مگاپیکسلی PureView بهره برده است. این گوشی را می‌توان با قابلیت ویندوز هلو و امکان شناسایی چهره از طریق سنسور مادون قرمز فعال کرد. باید منتظر بود و دید که عملکرد این گوشی‌هوشمند تا چه اندازه‌ی دقیق و کاربردی خواهد بود. این گوشی هوشمند با قیمت ۵۴۹ دلار از ماه نوامبر روانه‌ی بازار خواهد شد.

لومیا ۹۵۰ ایکس ال؛ فبلت مایکروسافت

لومیا 950 ایکس ال

نمایشگر ۵.۲ اینچی این روزها نرمال به نظر رسیده و بعضا شماری از کاربران آن را کوچک می‌شمارند. مایکروسافت با پیش‌بینی این موارد نمونه‌ای ۵.۷ اینچی از گوشی‌هوشمند خود را با نام لومیا ۹۵۰ ایکس ال معرفی کرده است. این گوشی‌هوشمند نیز از سنسور ۲۰ مگاپیکسلی همراه با لرزش‌گیر اپتیکال بهره خواهد برد. ضمنا نباید پشتیبانی از ویندوز هلو را نیز از یاد برد. این گوشی هوشمند نیز از نظر سخت‌افزار مشابه برادر کوچک‌تر خود بوده و همزمان با لومیا ۹۵۰ در ماه نوامبر با قیمت ۶۴۹ دلار عرضه خواهد شد.

لومیا ۵۵۰، یک پایین رده با قیمت مناسب

لومیا 550

با وجود عرضه‌ی دو پرچمدار به بازار، مایکروسافت گوشی‌های هوشمند پایین رده را از یاد نبرده و گوشی هوشمند ۵ اینچی خود را با نام لومیا ۵۵۰ معرفی کرد. این گوشی هوشمند از نمایشگر ۵ اینچی، تراشه‌ی چهار هسته‌ای و دوربین ۵ مگاپیکسلی در پشت گوشی بهره می‌برد. مایکروسافت این محصول را برای جایگزینی لومیا ۶۴۰ و لومیا ۶۴۰ ایکس ال توسعه داده است. این محصول از ماه دسامبر با قیمت ۱۳۹ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد و مناسب کاربرانی است که قیمت یکی از مهم‌ترین فاکتورهایشان برای خرید است.

دیسپلی داک، تلاشی برای از بین بردن مرز پی‌سی و گوشی

دیسپلی داک مایکروسافت

رویای تبدیل گوشی هوشمند به پی‌سی مفهوم جدیدی نیست و کمپانی‌های متعددی برای تحقق این امر تلاش‌های فراوانی را انجام داده‌اند. مایکروسافت با معرفی دیسپلی داک، نوید تبدیل گوشی‌های هوشمند لومیا مبتنی بر ویندوزفون را به پی‌سی داده است. دیسپلی داک را می‌توان از طریق پورت USB نوع C به گوشی‌های هوشمند لومیا متصل کرد. از طریق این داک می‌توان مانیتور و سایر ابزار‌ها نظیر ماوس و کیبرد را با استفاده از دیسپلی پورت یا پورت HDMI و همچنین پورت USB به گوشی وصل کرد تا کار با یک پی‌سی ویندوزی را که در واقع یک گوشی هوشمند است، تجربه کرد. با اتصال گوشی به مانیتور از طریق دیسپلی داک، می‌توان تجربه‌ی استفاده از یک پی‌سی را داشت؛ چراکه ظاهر ویندوز ۱۰ مشابه نسخه‌ی اصلی بوده و اپلیکیشن‌ها نیز با توجه به بهره‌گیری از قابلیت اپلیکیشن‌های یونیورسال، قابلیت اجرا در مقیاس بزرگ‌تر را خواهند داشت.

سرفیس پرو ۴، بازیگر جدید مایکروسافت در جنگ تبلت‌ها

سرفیس پرو 4

اپل چندی پیش آیپد پرو خود را معرفی کرد. بسیاری این کمپانی متهم به تقلید از مایکروسافت کردند. حال مایکروسافت بازیگر جدید خود را در این عرصه معرفی کرده که سرفیس پرو ۴ است. به واقع می‌توان سرفیس پرو ۴ را یک ابزار بسیار کاربردی و قدرتمند خواند؛ بطوریکه قدرت سخت‌افزاری آن ۵۰ درصد بیش از مک بوک ایر اپل است. سرفیس پرو ۴ از یک صفحه‌ی نمایش ۱۲.۳ اینچی با حاشیه‌های بسیار باریک، حافظه‌ی داخلی SSD تا یک ترابایت، ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم و پردازنده‌ی نسل ششمی Core i7 اینتل اشاره کرد. مایکروسافت قلم این محصول را نیز پیشرفته‌تر از پیش کرده است. این قلم که قادر است از طریق خاصیت مغناطیسی به بدنه‌ی سرفیس پرو ۴ وصل شود، از امکان شناسایی ۱٫۰۲۴ سطح فشار برخوردار است. سرفیس پرو ۴ از ۲۶ اکتبر با پرداخت ۸۹۹ دلار برای نسخه‌ی پایه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

 سرفیس بوک، سورپرایز مایکروسافت برای دنیای لپ‌تاپ

سرفیس بوک

مایکروسافت زمانی تنها یک کمپانی نرم‌افزاری بود؛ اما ماهیت این کمپانی این روزها تغییر کرده است. مایکروسافت شب گذشته سرفیس بوک را معرفی کرد که تحیر بسیاری را برانگیخت. در واقع سرفیس بوک را باید لپ‌تاپ قابل تغییر سرفیس بدانیم. این محصول از صفحه‌ی نمایش ۱۳.۵ اینچی پشتیبانی می‌کند که هم از لمس با انگشت و هم از قلم پشتیبانی می‌کند. مهم‌ترین نکته‌ی  این محصول عمر باتری ۱۲ ساعته آن به ادعای مایکروسافت است که تقریبا این محصول را بی رقیب می‌کند. مایکروسافت همچنین کیبورد و ترک‌پدی شیشه‌ای را برای این محصول در نظر گرفته است. یکی از بهترین قابلیت‌های این لپ‌تاپ، بهره‌گیری از لولای دینامیکی است. همچنین امکان جدا شدن صفحه‌ی نمایش نیز وجود دارد. سرفیس بوک در ۲۶ اکتبر با قیمت ۱۴۹۹ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد.

مایکروسافت در تلاش است تا مفهوم اپلیکیشن‌های یونیورسال خود بین توسعه‌دهندگان هر روز جا افتاده‌تر از پیش کند. فیس‌بوک نیز به عنوان یکی از کمپانی‌های نام آشنا عرصه‌ی فناوری که سرویس و اپلیکشن‌های پرکاربردی دارد، ردموندی‌ها را بیش از پیش یاری خواهد کرد. براساس اطلاعات ارائه شده در جریان کنفرانس مایکروسافت که برگرفته از سخنان خود مارک زاکربرگ است، این کمپانی در نظر دارد تا نسخه‌ی جدید اپلیکیشن‌های فیس بوک، مسنجر و اینستاگرام را برای ویندوز ۱۰ عرضه کند. البته باید به این موضوع اشاره کرد که این اپلیکیشن‌ها پیش از این برای ویندوزفون عرضه شده بودند، اما در طول دو سال اخیر بروزرسانی خاصی برای این اپلیکیشن‌ها ارائه نشده و از این رو بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند ویندوز مایکروسافت از اپلیکیشن‌های غیر رسمی برای انتشار ویدیوها و تصاویر در اینستاگرام استفاده می‌کنند.

لوازم جانبی برای سرفیس

در کنار سرفیس پرو ۴، مایکروسافت استیشن داک جدیدی را نیز برای محصول جدیدش معرفی کرده است. این داک جدید از وجود چهار پورت USB، دو دیسپلی پورت 4K و درگاه اترنت بهره می‌گیرد. سرفیس پرو ۴ به گونه‌ای توسعه یافته که با استفاده از آن می‌توان لوازک جانبی سرفیس پرو ۳ را نیز مورد استفاده قرار داد. در مورد کاورها نیز مایکروسافت نسخه‌ی جدید از تایپ کاور خود را معرفی کرده است. این تایپ کاور از نظر ابعاد بزرگ‌تر شده و از وجود ترک پد شیشه‌ای، سنسور اثر انگشت و کیبرد با نور پس زمینه بهره می‌برد.

مایکروسافت بند، تضمین حضور مایکروسافت

مایکروسافت بند 2

مایکروسافت نسل جدید گجت پوشیدنی خود را که مایکروسافت بند نام دارد با تمرکز روی قابلیت‌های ورزشی و ثبت فعالیت‌های بدنی طراحی کرده است. این دستبند هوشمند به شماری از سنسورها و فشار سنج مجهز شده تا انواع حرکات‌ها در محور عمودی و افقی را به راحتی ثبت کرده و داده‌های جمع آوری شده را در اختیار کاربران قرار دهد. نسل جدید دستبند مایکروسافت از یک صفحه‌ی نمایش OLED با روکش خمیده‌ی گوریلا گلس بهره می‌برد. شاید بزرگ‌ترین تغییر در مورد مایکروسافت بند اضافه شدن اپلیکیشن‌های سایر سرویس‌ها به این محصول باشد که از جمله‌ی آن می‌توان به Subway، Starbucks، Twitter و Uber اشاره کرد. این محصول از سی اکتبر سال جاری با قیمت ۲۴۹ دلار در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

هولولنز، نسخه‌ی توسعه‌دهندگان هدست واقعیت مجازی مایکروسافت با قیمت ۳٫۰۰۰ دلار عرضه خواهد شد

هولولنز

مایکروسافت از ابتدای سال جاری میلادی با نمایش هولولنز، نظر بسیاری را به سمت این محصول انقلابی جلب کرده است. اما به نظر می‌رسد انتظارها به سر رسیده و این کمپانی در نظر دارد تا هدست واقعیت مجازی خود را در سه ماهه‌ی اول ۲۰۱۶ روانه‌ی بازار کند. مایکروسافت در جریان کنفرانس خود یک دموی بسیار جالب از یک بازی نمایش داد که نظر بسیاری را به خود جلب کرد. قابلیت جالبی که در مورد این هدست واقعیت مجازی می‌توان برشمرد، امکان کار آن بدون نیاز به اتصال به یک کنسول، پی‌سی یا هر گجت دیگری است. فرآیند استفاده از این هدست به این گونه است که تنها می‌توان با نصب اپلیکیشن مورد نظر روی هدست واقعیت مجازی، از آن استفاده کرد.

برنامه‌ی آینده چیست؟

مایکروسافت در سال‌های اخیر و مخصوصا در زمان تصدی استیو بالمر سیاست‌های چندان خوبی را در پیش نگرفت؛ بطوریکه بخش اعظم مشکلات پیش آمده را نیز می‌توان به دلیل  استیو بالمر و استراتژی‌های نادرست وی خواند. اما با آمدن ساتیا نادلا، همه چیز تغییر کرده است. تغییرات را می‌توان به خوبی در کنفرانس‌های مایکروسافت دید. آخرین کنفرانس مایکروسافت را می‌توان به جرات بهترین کنفرانس این کمپانی در چند سال گذشته خواند.

دقایقی پس از پایان کنفرانس مایکروسافت، اظهار علاقه به محصولات جدید مایکروسافت نشان از این داشت که ساتیا نادلا راه درستی را در پیش گرفته و مایکروسافت با تغییر جهتی درست، همچنان در مسیر موفقیت گام برخواهد داشت.

نظر شما در این خصوص چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات