ورزشگاه رئال مادرید ممکن است به ورزشگاه مایکروسافت تغییر نام یابد!
یک روزنامه اسپانیایی گزارش کرده که بیل گیتس از مایکروسافت در حال مذاکره با باشگاه رئال مادرید است تا یک قرارداد همکاری را با این مجموعه که در حال حاضر با ارزشترین باشگاه ورزشی دنیا به حساب میآید، منعقد کند. بیل گیتس در تلاش است تا نام استادیوم سنتیاگو برنابئو را به استادیوم مایکروسافت تغییر دهد.
ارزش چنین معاملهای درحدود 10 میلیون دلار در سال برآورد شده است. در حال حاضر باشگاه رئال مادرید در حدود 3.5 میلیارد دلار ارزش دارد و به عنوان با ارزشترین باشگاه ورزشی دنیا از آن یاد میشود.
ورزشگاه برنابئو در سال 1947 افتتاح شد و با گسترشی که در سال 2011 یافت اکنون میتواند 85454 تماشاگر را جای دهد. این ورزشگاه به پاس زحمات رئیس افسانهای قوهای سپید، به نام وی مزین شده است.
هرچند فروش اجازه استفاده از نام استادیوم، اقدام تبلیغاتی جدیدی است، اما باشگاههای بزرگ فوتبال همچون آرسنال، منچستر سیتی، بایرن مونیخ و غیره همگی با کمپانیهای بزرگ قراردادهایی را منعقد نمودهاند. از آن سو نیز شرکتهای بزرگ فعال در حوزه فناوی همچون AT&T یا یاهو نیز با باشگاههای ورزشی وارد تعامل شدهاند. اما این تعامل در قالبهای تبلیغاتی بوده نه تغییر نام استادیوم.
این اطلاعات فعلا در حد شایعه هستند و هیچ کدام از دو طرف قرارداد آن را تایید یا تکذیب نکردهاند؛ اما دور از ذهن نیست اگر مایکروسافت بخواهد ارتباط نزدیکی را با یک باشگاه ورزشی معتبری همچون رئال مادرید شکل دهد.
رئال مادرید که لقب پر افتخارترین تیم دنیا و تیم منتخب قرن بیستم را نیز یدک می کشد، پیش از این نیز با پیشنهاد مشابه دیگری از سوی اسپانسر مالی اصلی خود یعنی Fly Emirates برای تغییر نام استادیوم خود مواجه شده بود.
حال باید دید با افزایش رقابت میان این دو اسپانسر قدرتمند، کدام یک خواهند توانست نظر کهکشانی ها را به خود جلب نمایند.
توضیحات تکمیلی
به نظر میرسد این پیشنهادات در راستای طرح گسترش ورزشگاه سانتیاگو برنابئو که توسط رئیس فعلی باشگاه رئال مادرید یعنی فلورنتینو پرس پیگیری میشود، به سوی این باشگاه روانه شدهاند. این طرح که در سال 2016 کلید خواهد خورد، چهرهای حرفهای تر و تعاملی تر را برای این ورزشگاه به ارمغان خواهد آورد.
نکته قابل توجه در پیشنهاد کمپانی مایکروسافت، رقم پایین آن در مقایسه با هزینههای جاری کهکشانیها است. برای ملموس شدن این نکته بد نیست بدانید که این باشگاه طبق قرارداد جدید با فوق ستاره خود یعنی کریستیانو رونالدو، سالیانه رقمی در حدود 20 میلیون دلار به وی دستمزد خواهد داد تا CR7 بالاترین دستمزد سالیانه را در دنیای فوتبال دریافت نماید. همچنین باشگاه رئال مادرید در آخرین خرید خود، رقمی معادل 132 میلیون دلار را صرف خرید ستاره ولزی خود یعنی گرت بیل کرد تا وی رقم گرانترین بازیکن فوتبال جهان را به خود اختصاص دهد. از طرف دیگر شنیدهها از این نکته حکایت دارند که رقیب اماراتی مایکروسافت یعنی فلای امیریت، حاضر است پیشنهادی بسیار بالاتر را برای موفقیت در این رقابت به سران رئال مادرید ارائه نماید.
البته این دو غول دنیای فوتبال و فناوری، برای اولین بار نیست که رو به همکاریهای مشترک میآورند. مایکروسافت و رئال ماردید هر دو از حامیان فعالیتهای خیریه و عام المنفعه هستند و در حال حاضر نیز تفاهمنامه مشترکی را به منظور ترویج ورزش و تکنولوژی در قالب فعالیتهای آموزشی در آمریکای لاتین و حوزه کارائیب، در دست اجرا دارند.
اما صرفه نظر از این مباحث، بیایید لحظاتی را از منظر زومیت و با نگاهی از دریچه فناوری، این موضوع را بررسی کنیم. تصور کنید که تمامی این حدس و گمانها درست از کار در بیاید و در نهایت کمپانی قدرتمند مایکروسافت موفق به عقد قرارداد با قوهای سپید شود.
دور از ذهن نخواهد بود اگر بگوییم که با این قرارداد، جنگ تاریخی مایکروسافت و اپل نیز وارد دور جدید و متفاوتی خواهد شد. احتمالا اپل -دیگر کمئانی قدرتمند دنیای فناوری- نیز بیکار نخواهد نشست و با استفاده از رقابت تاریخی دو باشگاه بزرگ رئال مادرید و بارسلونا، سعی خواهد کرد تا جنگ خود با مایکروسافت را به این رقابت گره بزند! بله! هیچ بعید نیست که اپل نیز در صدد تغییر نام ورزشگاه نیوکمپ برآید تا دور جدیدی از ال کلاسیکوهای دیدنی، این بار در فضایی ورزشی-تکنولوژی بوجود بیاید. به نظر شما در چنین شرایطی نام احتمالی این ورزشگاه چه خواهد شد؟! نگارنده حدس میزند نیوکمپ رنگ و بویی اپلی گرفته و نام آن به iNouCamp Pro تغییر یابد. احتمالا در سال آینده نسخه رتینای لیونل مسی نیز در بارسلونا رونمایی خواهد شد که گلهای سریعتر و البته شفافتر و بدون شک و شبهه را به ثمر خواهد رساند!