بررسی لپ‌تاپ ۱۴ اینچی گیگابایت U4 UD؛ جایگزین ویندوزی برای مک‌بوک ایر؟

سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 18 دقیقه
گیگابایت U4 UD، لپ‌تاپ ۱۴ اینچی فلزی ۹۹۰ گرمیِ خوش‌ساخت و خوش‌قیمتی است که به نظر می‌رسد جایگزین ویندوزی خوبی برای مک‌بوک ایر باشد.
تبلیغات

در دنیای پرهیاهو و رنگارنگ لپ‌تاپ‌ها، به‌ویژه لپ‌تاپ‌های ویندوزی، به سختی می‌توان مدلی را پیدا کرد که در عین فلزی بودن، بهره‌مندی از پردازنده‌ی نسبتا قوی و عمر باتری مناسب، وزنش زیر یک کیلوگرم باشد و برچسب قیمتی آن، کاربران ایرانی را از فکر خریدنش دلسرد نکند.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی گیگابایت U4 UD که این روزها در بازار ایران با قیمت حدود ۳۳ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد، در سال ۲۰۲۱ با پردازنده‌ی نسل یازدهمی اینتل عرضه شد و به‌نظر می‌رسد تمام مشخصات بالا را دارد. لپ‌تاپ به نظر گزینه‌ی جایگزین خوبی برای افرادی است که عاشق طراحی و سبُکی مک‌بوک ایر هستند، اما بنابه دلایلی ازجمله ترجیح سیستم عامل ویندوز به مک‌او‌اس و قیمت بالاتر از انتظار محصولات اپلی در بازار ایران، ترجیح می‌دهند از خرید مک‌بوک چشم‌پوشی کنند.

با بررسی لپ‌تاپ فوق‌العاده سبک گیگابایت U4 UD همراه ما باشید تا ببینیم این لپ‌تاپ دقیقا مخصوص کدام دسته از کاربران است و آیا آنطور که به نظر می‌رسد، می‌تواند رقیب خوبی برای مک‌بوک ایر باشد یا خیر.

بررسی ویدیویی گیگابایت U4 UD

لطفا با تماشای بررسی ویدیویی گیگابایت U4 در یوتیوب، از زومیت حمایت کنید.

طراحی و کیفیت ساخت گیگابایت U4

اولین واکنشی که با بیرون آوردن لپ‌تاپ گیگابایت U4 UD از داخل جعبه نشان دادم، گفتن این جمله بود: «این لپ‌تاپ واقعیه یا اسباب‌بازی؟» چراکه این لپ‌تاپ با وزن تنها ۹۹۰ گرم، به‌ طرز باورنکردنی‌ای سبُک است؛ انگار که هیچ قطعه‌ی سخت‌افزاری داخلش نیست.

شرط می‌بندم چنان از سبُکیِ عجیب‌وغریب لپ‌تاپ U4 جا می‌خورید که مثل بسیاری از همکارنم در زومیت، درباره‌ی جنس بدنه‌ی آن، قضاوت اشتباه خواهید داشت. نه، این لپ‌تاپ پلاستیکی نیست. به‌ شما اطمینان می‌دهم که بدنه‌ی گیگابایت U4 کاملا فلزی است و از آلیاژ آلومینیوم و منیزیم ساخته شده است؛ هرچند سبکی فوق‌العاده و سطح مات لپ‌تاپ که در دمای یکسان،‌ به‌اندازه‌ی بدنه‌ی آلومینیومی مک‌بوک، سرد نمی‌شود، نوعی حس‌وحال پلاستیکی‌بودن بدنه را به کاربر منتقل می‌کند.

برخلاف حسی که از لپ‌تاپ دریافت می‌کنید، بدنه‌ی آن از کیفیت ساخت خوبی برخوردار است و به ادعای گیگابایت، بهره‌مندی از استاندارد نظامی MIL-STD-810G، آن را در برابر ضربه‌های جزیی، لرزش، تغییرات دما، رطوبت، شرایط محیطی سخت در ارتفاعات و ذرات گردوغبار مقاوم کرده است. البته من جرئت نکردم مقاومت لپ‌تاپ را در هیچ یک از این شرایط بسنجم، اما در مدتی که برای تست در اختیار ما بود، می‌شد حدس زد برای استفاده‌ی روزمره، به‌اندازه‌ی کافی مقاوم است. لکه و آثار انگشت هم روی بدنه‌ی خاکستری لپ‌تاپ به چشم نمی‌آید.

آنقدر سبک که فکر می‌کنید بدنه لپ‌تاپ پلاستیکی است

لپ‌تاپ گیگابایت U4 از لولاهای بادوامی بهره می‌برد که نمایشگر را محکم سر جای خود نگه‌ می‌دارند و اجازه‌ی خم شدنش را تا ۱۸۰ درجه را ممکن می‌کنند؛ هرچند مکانیزم لولاها و توزیع جرم به‌گونه‌ای نیست تا بتوان درِ لپ‌تاپ را با یک دست باز کرد.

لپ‌تاپ ۱۴ اینچی گیگابایت با ابعاد ۲۱٫۶۸ × ۳۲٫۲ سانتی‌متر و ضخامت ۱۷٫۲ میلی‌متری که تقریبا با ضخامت مک‌بوک ایر برابری می‌کند، لپ‌تاپ خوش‌دستی است و ظاهر دلپسندی دارد؛ هرچند حاشیه‌ی پایین نمایشگر که نام گیگابایت روی آن دیده می‌شود، از آنچه این‌روزها از یک لپ‌تاپ مدرن انتظار داریم، ضخیم‌تر است و اجازه نداده تا نسبت‌تصویر ۱۶:۹ آن برای بهبود تجربه‌ی کاربرانی که وقت خود را بیشتر به خواندن و تایپ کردن در لپ‌تاپ می‌گذرانند، به ۱۶:۱۰ تغییر کند.

باریکی حاشیه‌های دو سمت نمایشگر رضایت‌بخش است و گیگابایت برای اینکه حاشیه بالایی به‌خاطر میزبانی از وب‌کم، به سرنوشت حاشیه پایین نمایشگر دچار نشود، با ترفندی، این ناحیه را با ضخامت بیشتری از اطراف طراحی کرده‌ است.

پاشنه‌ی آشیل گیگابایت U4 برای کاربرانی که با هدف شرکت در جلسات آنلاین یا تماشای فیلم قصد خرید این لپ‌تاپ را دارند، وب‌کم HD با وضوح 720p و کیفیت معمولی ۲ اسپیکر ۱٫۵ واتی آن است که زیر لپ‌تاپ قرار گرفته‌اند و حجم صدای زیادی هم ندارند.

پاشنه آشیل لپ‌تاپ: وب‌کم HD و اسپیکرهای ضعیف

اگر زیاد اهل تماشای فیلم هستید یا در جسلات آنلاین فراوانی شرکت می‌کنید، احتمالا مجبور شوید برای خرید جداگانه‌ی وب‌کم و اسپیکر هزینه کنید. علاوه‌براین، وب‌کم لپ‌تاپ به سنسور تشخیص چهره برای سیستم احراز هویت Windows Hello یا شاتر الکترونیکی برای حفظ حریم شخصی مجهز نشده و دکمه‌ی پاور نیز از حسگر اثر انگشت بی‌بهره است تا به این محصول سال ۲۰۲۱، حس‌وحال کلاسیک و به‌قول معروف، «old school» بدهد.

Gigabyte U4 هوای خنک را از دریچه‌های سمت چپ پشت لپ‌تاپ می‌گیرد و هوای داغ را ازطریق دریچه‌های موجود در سمت راست لبه‌ی پشتی به‌سمت بیرون هدایت می‌کند. حاشیه‌ی قطور پایین نمایشگر دست‌کم این مزیت را دارد که صفحه‌نمایش را در معرض خروج هوای داغ قرار نمی‌دهد. سیستم خنک‌کننده‌ی لپ‌تاپ تنها از یک فن برای انتقال حرارت از پردازنده به سمت بیرون استفاده می‌کند که برای این بازه‌ی قیمتی، منطقی است. عملکرد فن نیز رضایت‌بخش است؛ به‌گونه‌ای که در پردازش‌های سنگین، فقط دکمه‌های ردیف بالایی و نزدیک به شیارهای خروجی هوای گرم، داغ می‌شوند. درنتیجه تایپ کردن در شرایطی که دستگاه تحت فشار است، کاربر را با چالش رو‌به‌رو نمی‌کند.

کیبورد، ترک‌پد و درگاه‌های گیگابایت U4

برای لپ‌تاپی که احتمالا جامعه‌ی نویسندگان، دانشجویان و کاربران عادی را هدف گرفته، بهره‌مندی از کیبوردی کارآمد که بتواند تجربه‌ی تایپ رضایت‌بخشی را رقم بزند، از همه‌ چیز مهم‌تر است و گیگابایت U4 خوشبختانه حواسش به این موضوع بوده است.

باتوجه به اندازه‌ی کوچک لپ‌تاپ، از مجموعه‌ی کلیدهای Numpad خبری نیست؛ اما سایر کلید‌ها چینش متداولی دارند و از عمق حرکتی مناسبی بهره می‌برند. در تست تایپی که با لپ‌تاپ انجام دادم، درصد خطا ناچیز بود و پس از چند ساعت تایپ بی‌وقفه، چندان احساس خستگی نکردم. مشکل به‌جا ماندن اثر انگشت روی کلیدها که معمولا در کیبوردهای مک‌بوک کمی آزاردهنده می‌شود، در کیبورد گیگابایت U4 به چشم نیامد.

نور پس‌زمینه‌ی کلیدها نیز در تاریکی، روشنایی کافی برای تایپ فراهم می‌آورند. همچنین می‌توانید درجه‌ی نور کیبورد را از نرم‌افزار LED Keyboard Setting لپ‌تاپ یا با فشردن کلید «F4» از صفر تا ۵، تنظیم کنید. تنها ایرادی که می‌توان به کیبورد گرفت، قرار گرفتن دکمه‌های PgUp و PgDn بدون فاصله در کنار دکمه‌های جهت چپ و راست است؛ هرچند اگر فضای کیبورد از آنچه هست، بیشتر بود، محل استراحت دست‌ها به‌طرز ناخوشایندی محدودتر می‌شد.

تجربه‌ تایپ رضایت‌بخش، ترک‌پد کوچک‌تر از حد انتظار

ترک‌پد گیگابایت U4 با ابعاد ۱۰٫۵ در ۶٫۵ سانتی‌متر درمقایسه با لپ‌تاپ تقریبا هم‌اندازه‌ای مانند مک‌بوک ایر، کوچک‌تر از انتظار ظاهر شده است، اما حرکت انگشت روی آن به‌نرمی صورت می‌گیرد و تاخیری بین حرکت انگشت و نشانگر ماوس مشاهده نمی‌شود. این ترک‌پد همچنین از ژست‌های حرکتی چندانگشتی ویندوز پشتیبانی می‌کند، اما کلیک تنها در بخش پایینی آن جواب می‌دهد. به امید روزی که تمام لپ‌تاپ‌ها به‌تقلید از مک‌بوک از ترک‌پدهای هپتیک استفاده کنند.

اگر تنها یک دلیل برای ترجیح گیگابایت U4 به مک‌بوک ایر وجود داشته باشد، جدا از قیمت پایین‌تر و سیستم عامل ویندوز که ترجیح بسیاری از کاربران است، آن مجموعه پورت‌های متنوع این لپ‌تاپ است که نیاز به خرید هاب را از بین می‌برد؛ ازجمله دو درگاه USB Type-A یکی از نوع 3.2 Gen 1 و دیگری 3.2 Gen 2، یک درگاه USB 4 Type-C با پشتیبانی از استاندارد ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌ای Thunderbolt 4، یک درگاه HDMI 2.0، یک درگاه SDCard و درنهایت درگاه ۳٫۵ میلی‌متری کمبوی میکروفون/هدفون همراه با ورودی برق. سازگاری پورت‌ USB-C این لپ‌تاپ با استاندارد Thunderbolt 4 اتفاق بسیار خوبی است، چراکه پشتیبانی از DisplayPort و Power Delivery را به‌همراه دارد؛ هرچند ترجیح می‌دادیم یکی از پروت‌های USB-A این لپ‌تاپ با پورت USB-C دیگری جایگزین می‌شد.

صفحه‌نمایش گیگابایت U4

نمایشگر ۱۴ اینچی گیگابایت U4 از پنل IPS LCD ساخت شرکت تایوانی Chi Mei با وضوح ۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل، تراکم ۱۵۷ پیکسل‌براینچ و نسبت تصویر متداول ۱۶:۹ استفاده می‌کند. این صفحه‌نمایش همچنین از نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد که بین لپ‌تاپ‌های غیرگیمینگ مرسوم است.

پنل IPS لپ‌تاپ زاویه‌ی دید بسیار مطلوبی ارائه می‌دهد و با حداکثر روشنایی حدود ۳۳۳ نیت، همراه خوبی برای استفاده در محیط بیرون از خانه است؛ پوشش مات صفحه‌نمایش نیز در محیط‌ پرنور، چشم‌ها را اذیت نمی‌کند؛ بااین‌حال، عملکرد نمایشگر لپ‌تاپ در بحث حداقل روشنایی صفحه در محیط تاریک و نسبت کنتراست، از رقبایی چون سرفیس پرو ۸ و مک‌بوک ایر M1 عقب می‌ماند.

عملکرد صفحه‌نمایش گیگابایت U4 UD دربرابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ / آزمایش

تصویر سفید

تصویر مشکی

نسبت کنتراست

AdobeRGB

sRGB

DCI-P3

حداکثر روشنایی

حداقل روشنایی

میانگین روشنایی

Native

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

گیگابایت U4 UD

۳۳۲٫۸۵ نیت

۱۹٫۳۵ نیت

۲٫۷ نیت

۱۲۳٫۲۷

--

--

۹۹٫۶

۲٫۷

۷۷٫۴

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۴۳۶ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵۵ نیت

۸۵۵

۷۶٫۴

--

۹۹٫۹

۲٫۳

۷۸٫۳

--

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۴۴۷ نیت

۰٫۱ نیت

۰٫۶۵ نیت

۶۹۳

۷۳٫۵

--

۹۹٫۸

۲٫۵

۷۷٫۵

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

۴۳۷ نیت

۰٫۰۰ نیت

۰٫۵ نیت

۸۷۴

۷۳٫۵

--

۱۰۰

۲٫۷

۷۹٫۵

--

سرفیس پرو ۹

۳۹۶ نیت

۱٫۷ نیت

۰٫۷۱ نیت

۵۵۸

۸۰

--

۹۰

۱٫۲

۸۴

--

سرفیس پرو ۸

۴۱۷ نیت

۱٫۷ نیت

۰٫۷۷ نیت

۵۴۲٫۲

۷۹٫۷

--

۹۹

۲٫۷

۸۲٫۷

۳٫۵

*تمامی اعداد ذکرشده در جدول بالا در آزمایشگاه زومیت حاصل شده است.

نمایشگر گیگابایت U4 فضای sRGB را تقریبا به‌طور کامل و با درصد خطای کمی پوشش می‌دهد، اما میزان پوشش فضای گسترده‌تر DCI-P3 تنها به ۷۷٫۴ درصد می‌رسد که البته باتوجه به پنل LCD و بازه‌ی قیمتی لپ‌تاپ، منطقی است؛ رنگ‌ها نیز کمی به سردی می‌زنند. به‌همین‌خاطر، این لپ‌تاپ برای ویرایش حرفه‌ای تصاویر که در آن دقت رنگ از اهمیت بالایی برخوردار است، مناسب نیست؛ البته کسی هم برای پروژه‌های گرافیکی حرفه‌ای سراغ اولترابوک‌هایی مثل گیگابایت U4 نمی‌رود.

مشخصات فنی گیگابایت U4

گیگابایت لپ‌تاپ U4 UD را تقریبا در یک پیکره‌بندی‌ یکسان به‌فروش می‌رساند و تنها پردازنده‌‌ی نسل یازدهمی آن با دو گزینه‌ی Core i7-1195G7 و Core i5-1155G7 عرضه می‌شود؛ هرچند در بازار ایران درحال‌حاضر نسخه‌ی i7-1195G7 به‌فروش می‌رسد و ما نیز همین مدل را در زومیت بررسی کردیم.

همراه‌با پردازنده‌ی تایگر لیک، گیگابایت U4 به پردازنده‌ی گرافیکی یکپارچه‌ی Iris Xe G7 96EU اینتل، ۱۶ گیگابایت رم پرسرعت دوکاناله از نوع DDR4-3200 و ۵۱۲ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی SSD مجهز است که برای لپ‌تاپی در بازه‌ی قیمتی ۳۳ میلیون تومان، آن هم در وضعیت اقتصادی کنونی ایران، گزینه‌های جالب‌توجهی است.

پردازنده‌ی چهارهسته‌ای Core i7-1195G7 که مبتنی‌بر لیتوگرافی ۱۰ نانومتری بهبودیافته‌ی اینتل (معروف به Intel 7) تولید شده، اواسط سال ۲۰۲۱ عرضه شد و گیگابایت U4 جزو اولین لپ‌تاپ‌هایی بود که همراه با این پردازنده به بازار آمد. این پردازنده از استاندارد PCIe 4.0 برای افزایش قابل‌توجه سرعت انتقال داده‌ پشتیبانی می‌کند و توان مصرفی آن در حالت کلی ۲۸ وات است؛ بااین‌حال، همان‌طور که در تست‌های زومیت مشاهده شد و در ادامه خواهید دید، گیگابایت توان مصرفی CPU را برای مدیریت دمای دستگاه، تقریبا نصف کرده است.

عملکرد در بنچمارک‌ها و عمر باتری گیگابایت U4

بی‌شک، یکی از بزرگ‌ترین نقاط قوت گیگابایت U4، فضای ذخیره‌سازی بیشتر و همچنین سرعت فوق‌العاده‌ی آن در خواندن و نوشتن دیتا است؛ به‌طوری که به‌راحتی رقیبان خود ازجمله مک‌بوک ایر، مک‌بوک پرو و سرفیس پرو ۹ را کنار می‌زند.

عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی گیگابایت U4 UD در برابر لپ‌تاپ‌های دیگر

مدل‌ها/عملکرد

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

گیگابایت U4 UD

۵۱۲ گیگابایت SSD

۴۹۹۹٫۶۴

۲۵۱۷٫۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

۲۵۶ گیگابایت SSD

۱۰۵۴٫۷۲

۲۳۷۵٫۶۸

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

۲۵۶ گیگابایت SSD

۹۸۶٫۳۷

۲۲۷۳٫۲۸

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

۲۵۶ گیگابایت SSD

۲۳۳۴٫۷۲

۲۵۱۹٫۰۴

سرفیس پرو ۹

۲۵۶ گیگابایت SSD

۳۵۰۷٫۴۳

۲۴۸۹٫۹۱

سرفیس پرو ۸

۲۵۶ گیگابایت SSD

۲۲۸۷٫۶۱

۱۰۸۹٫۳۶

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

در بررسی من، حافظه‌ی ۵۱۲ گیگابایتی SSD این لپ‌تاپ بیش از دوبرابر از سرفیس پرو ۸ سریع‌تر عمل کرد. دلیل اختلاف فاحش عملکرد SSD گیگابایت U4 با مک‌بوک پرو M2 نیز در این است که کوپرتینونشین‌ها از یک ماژول ۲۵۶ گیگابایتی برای خواندن داده استفاده کرده‌اند، درحالی‌که ماژول PCIe Gen 4.0 با سرعت بیش‌از ۶ برابری در خواندن داده‌ها، دستگاه‌های هم‌رده‌ی ویندوزی را به‌مراتب از رقیب اپلی جلو می‌اندازد.

برای تست عملکرد Gigabyte U4 در بالاترین توان پردازشی، تست‌های بنچ‌مارک را در حالت متصل به برق و با پروفایل Best Performance روی لپ‌تاپ اجرا کردم.

از آنجایی‌که کاربری اصلی این لپ‌تاپ در حوزه‌ی کاربری روزمره، به‌ویژه وب‌گردی تعریف می‌شود، نتایج خوبی از تست Speedometer به‌دست آورد؛ ۴۶ درصد سریع‌تر از سرفیس پرو ۸ و تقریبا هم‌رده با سرفیس پرو ۹ و مک‌بوک پرو M1.

نصف شدن توان مصرفی CPU برای مدیریت دمای دستگاه

درحالی‌که انتظار می‌رفت پردازنده‌ی قدرتمندتر Core i7-1195G7، عملکردی به‌مراتب بهتر از سرفیس پرو ۸ مجهز به پردازنده‌ی Core i5-1135G7 به‌نمایش بگذارد، درعمل، گیگابایت U4 تنها حدود ۱۳ درصد در حالت تک‌هسته‌ای و حدود ۴ درصد در حالت چند هسته‌ای، قوی‌تر از رقیب مایکروسافتی‌اش ظاهر شد؛ درحالی‌که در پردازش‌های چند هسته‌ای، گیگابایت U4 بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از سرفیس پرو ۹ و رقیبان اپلی‌اش جا می‌ماند.

دلیل عملکرد ضعیف‌تر از حد انتظار Core i7-1195G7 در لپ‌تاپ U4 به تصمیم گیگابایت به محدود کردن توان مصرفی CPU برای مدیریت دمای دستگاه برمی‌گردد که در بخش نمودارها، بیشتر درباره‌ی آن صحبت خواهم کرد. درست است که این تصمیم عملکرد سیستم را تحت‌تاثیر قرار داده، اما پردازنده‌ی i7-1195G7 کماکان به‌اندازه‌ی قدرتمند است تا درمقایسه با سایر اولترابوک‌های میان‌رده، تجربه‌ی کاربری روان‌تری را برای مصارف روزمره به همراه داشته باشد.

عملکرد Gigabyte U4 UD در بنچمارک‌ها هنگام اتصال به برق

لپ‌تاپ/بنچمارک

مشخصات فنی

وب‌گردی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

3Dark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Speedometer 2.0

TimeSpy

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12

iGPU

dGPU

گیگابایت U4 UD

Core i7-1195G7

Intel Xe

۲۳۱

۱۵۷۸

۱۴۵۹

۵۳۰۹

۱۵۶۷

۳۸۴۲

۱۵۰۵۱

--

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

M2

8Core GPU

۴۰۵

--

۱۵۷۷

۸۴۷۶

۱۹۱۵

۸۹۴۲

۲۳۶۲۹

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

M1

8Core GPU

۲۰۹

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

Apple M2

10Core GPU

۴۰۷

--

۱۵۷۹

۸۷۳۰

۱۸۹۶

۸۹۹۸

۲۷۴۴۲

--

سرفیس پرو ۹

Core i5-1235U

Intel Xe

۲۳۰

۱۴۰۹

۱۶۶۷

۸۷۷۷

۱۵۶۷

۸۲۸۶

۱۴۰۴۴

--

سرفیس پرو ۸

Core i5-1135G7

Intel Xe

۱۵۸

۱۴۹۴

۱۲۹۶

۵۵۵۰

۱۳۱۸

۵۲۰۱

۱۵۱۵۷

--

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

گیگابایت U4 از گرافیک مجزا بی‌بهره است و تمام توان پردازش گرافیکی‌اش به Intel Iris Xe محدود می‌شود؛ درنتیجه نمی‌توان از این لپ‌تاپ انتظار عملکردی قابل‌قبول در اجرای بازی یا نرم‌افزارهای گرافیک‌محور داشت. بااین‌حال، توان محاسباتی گرافیک یکپارچه‌ی این لپ‌تاپ از آنجایی که قدرتمندترین نسخه‌ی Graphics G7 به‌شمار می‌رود، برای کاربری روزمره و حتی استریم ویدیو با وضوح بالا رضایت‌بخش است و امتیاز آن در بنچ‌مارک GeekBench 5 کمی بیشتر از سرفیس پرو ۹ و تنها حدود ۲۰ درصد از مک‌بوک پرو M1 پایین‌تر است.

عمر باتری گیگابایت U4

ظرفیت باتری گیگابایت U4 تنها ۳۶ وات‌برساعت و درمقایسه با لپ‌تاپ‌هایی که در این مقایسه آمده‌اند، بسیار کمتر است؛ به‌همین‌خاطر، شاهد عمر باتری ۶ ساعته‌ی آن دربرابر شارژدهی شگفت‌انگیز ۱۷ ساعته‌ی مک‌بوک پرو M1 هستیم (هرچند هنوز هیچ لپ‌تاپی نتوانسته در بحث شارژدهی، به پای مک‌بوک‌ها برسد.) بااین‌حال، گیگابایت U4 از لحاظ عمر باتری، اختلاف چندانی با سرفیس پرو ۹ و ۸ ندارد و برای بسیاری از کاربران، ۶ ساعت شارژ برای یک روز کاری کفایت می‌کند.

اگر در روز به بیشتر از ۶ ساعت شارژدهی نیاز داشتید، خوشبختانه آداپتور ۶۵ واتی این لپ‌تاپ به‌اندازه‌ای کوچک و سبک است (البته نه در حد شارژر مک‌بوک!) تا مشکلی در حمل آن نداشته باشید؛ ضمن اینکه می‌توانید برای شارژ لپ‌تاپ از آداپتورهای USB-C گوشی هوشمندتان نیز استفاده کنید.

عمر باتری گیگابایت U4 UD در برابر لپ‌تاپ‌های دیگر

لپ‌تاپ/آزمایش

پروفایل عملکردی

سخت‌افزار

نمایشگر

ظرفیت باتری

پخش آفلاین ویدئو

کاربری روزمره

پردازنده و گرافیک

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

وات‌ساعت

720p Video

PCMark 10

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

گیگابایت U4 UD ۱۴ اینچی

Best Performance

Core i7-1195G7

Intel Iris Xe

۱۴ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۰۸۰ × ۱۹۲۰ پیکسل

۳۶

۶:۰۲

۶:۳۰

مک‌بوک ایر ۲۰۲۲

--

M2

8Core GPU

۱۳٫۶ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۶۴ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۲٫۶

۱۴:۱۱

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۰

--

M1

8Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۱۶:۴۷

--

مک‌بوک پرو ۲۰۲۲

--

M2

10Core GPU

۱۳٫۳ اینچ و ۶۰ هرتز

۱۶۰۰ × ۲۵۶۰ پیکسل

۵۸٫۲

۲۶:۱۸

--

سرفیس پرو ۹

Best Performance

Core i5-1235U

Intel Xe

۱۳ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۲۸۸۰ در ۱۹۲۰ پیکسل

۴۷٫۷

۷:۲۳

۷:۰۵

سرفیس پرو ۸

Best Performance

Core i5-1135G7

Intel Xe

۱۳ اینچ و ۱۲۰ هرتز

۱۹۲۰ × ۲۸۸۰ پیکسل

۵۰

۸:۴۵

۷:۲۱

عملکرد سیستم خنک‌کننده گیگابایت U4

گیگابایت به‌طرز معجزه‌آسا و تحسین‌برانگیزی موفق شده در دل این لپ‌تاپ جمع‌وجور و فوق‌العاده سبک، از سیستم خنک‌کننده استفاده کند؛ البته سیستمی که تنها به یک فن مجهز شده، اما عملکرد بسیار رضایت‌بخشی دارد و برای این بازه‌ی قیمتی، منطقی است.

در شرایطی که پروفایل عملکرد برای مصارف روزمره روی Silent Mode تنظیم شده‌ باشد، تقریبا هیچ‌ صدایی از فن بیرون نمی‌آید؛ اما در این پروفایل، افت عملکرد محسوس است و احتمالا بخواهید همواره از لپ‌تاپ با پروفایل Best Performance استفاده کنید. در این حالت،‌ گاهی ممکن است فن حتی زمانی که استفاده‌ای از لپ‌تاپ نمی‌شود، شروع به کار کند و صدای آن نیز کمی از لپ‌تاپ‌های رقیب، بلندتر است.

خوشبختانه، عملکرد سیستم خنک‌کننده‌ی گیگابایت U4 در پایین نگه داشتن دمای دستگاه بسیار رضایت‌بخش است؛ به‌طوری که هنگام پردازش‌های سنگین، تنها کلید‌های ردیف بالایی و نزدیک به شیار‌های خروجی هوای گرم، کمی داغ می‌شوند و درنتیجه، تایپ کردن در شرایطی که دستگاه تحت فشار قرار دارد، کاربر را با چالش رو‌به‌رو نمی‌کند.

برای ارزیابی رفتار پردازنده و پایداری عملکرد گیگابایت U4 تحت بارهای پردازشی سنگین، با پروفایل‌ عملکردی Performance، در حالت‌های متصل به پریز برق و با باتری، پردازش‌های سنگین CPU-محور را به‌مدت ۳۰ دقیقه اجرا کردم که می‌توانید نتایج را در نمودارهای زیر مشاهده کنید.

هنگامی که لپ‌تاپ به پریز برق متصل است، پردازنده با فرکانس حدودی ۲۰۰۰ مگاهرتز کار می‌کند و درحالت متکی به‌ باتری، تنها با ۱۱ درصد افت، به ۱۸۰۰ مگاهرتز می‌رسد؛ درحالی‌که بیشینه سرعت کلاک برای i7-1195G7، تا ۳۹۰۰ مگاهرتز در نظر گرفته شده و این نشان می‌دهد گیگابایت فرکانس را حدودا دو برابر از عدد اعلامی اینتل پایین‌تر نگه می‌دارد.

فرکانس پردازنده در لپ‌تاپ گیگابایت U4
نمودار تغییرات فرکانس پردازنده در طول ۳۰ دقیقه

به‌همین‌ترتیب، توان مصرفی پردازنده در گیگابایت U4 نیز به‌شدت محدود شده و در حالت متصل به برق، در یک لحظه به ۳۵ وات می‌رسد؛ اما به‌صورت پایدار از ۱۲ وات فراتر نمی‌رود. در حالت متکی به باتری نیز توان مصرفی تقریبا در همین محدوده قرار دارد.

توان مصرفی پردازنده در لپ‌تاپ گیگابایت U4
نمودار تغییرات توان مصرفی پردازنده در طول ۳۰ دقیقه

تصمیم گیگابایت به کاهش توان پردازنده برای مدیریت دمای لپ‌تاپ است تا در این فضای کوچک، به فن فشار نیاید و دستگاه بیش‌ازحد داغ نشود. همانطور که در نمودار پایین مشاهده می‌کنید، در حالت متصل به برق و در مدت بسیار کوتاهی که توان مصرفی بین ۲۵ تا ۳۵ درجه در نوسان است، دمای داغ‌ترین هسته‌ی پردازنده ابتدا به حدود ۸۸ درجه سلسیوس می‌رسد، اما با محدود شدن توان مصرفی، دما در مجاورت ۶۰ درجه قرار می‌گیرد تا بتوانید با خیال راحت به کار با لپ‌تاپ ادامه دهید.

دمای داغ‌ترین هسته در لپ‌تاپ گیگابایت U4
نمودار تغییرات دمای پردازنده در طول ۳۰ دقیقه

شاید بهتر بود گیگابایت به‌جای محدود کردن عملکرد چنین پردازنده‌ی قدرتمندی برای مدیریت دمای دستگاه، از پردازنده‌ی ضعیف‌تری استفاده می‌کرد تا بدین‌ترتیب، قیمت نیز کاهش پیدا کند؛ در هر صورت، گیگابایت U4 اگرچه به‌اندازه‌ای که از پردازنده‌ی آن انتظار می‌رود، قدرتمند نیست، کماکان عملکرد مطلوبی برای کاربری روزمره از خود نشان می‌دهد.

تفاوت عملکرد در حالت متصل به برق و با باتری

گیگابایت U4 زمانی که تحت بارهای پردازشی سنگین نباشد، عملکرد به‌مراتب بهتری را در حالت متصل به برق از خود نشان می‌دهد،‌ به‌طوری که میزان بهره‌وری آن بین ۳۰ تا ۴۰ درصد از حالت متکی به باتری بالاتر است. اما در پردازش‌های سنگین، CPU دستگاه چه در حالت متصل به برق، چه با باتری، عملکرد نه چندان قدرتمند اما یکسانی را در اختیارتان می‌گذارد.

عملکرد لپ‌تاپ گیگابایت U4 UD در حالت متصل به برق و با باتری

وضعیت لپ‌تاپ

امتیاز در دور

نخست آزمون

استرس CPU

امتیاز پس از ۳۰ دقیقه آزمون استرس CPU

امتیاز Speedometer 2.0

متصل به برق

۵۳۰۹

۳۲۱۰

۲۳۱

با باتری

۳۸۶۲

۳۰۳۱

۱۸۰

عملکرد گیگابایت U4 در نرم‌افزارهای حرفه‌ای

از آنجایی که لپ‌تاپ گیگابایت U4 گرافیک مجزا ندارد و قدرت پردازنده‌ی مرکزی آن نیز به‌شدت محدود شده، از پس انجام کارهای گرافیکی سنگین ازجمله کار با نرم‌افزار طراحی صنعتی SolidWorks یا نرم‌افزار مدل‌سازی سه‌بعدی Blender برنمی‌آید. بااین‌حال، پردازنده‌ی قوی i7-1195G7 در این‌ لپ‌تاپ به‌اندازه‌ای اجازه‌ی قدرت‌نمایی دارد تا کار با نرم‌افزارهای بهره‌وری عادی مانند مجموعه‌ی آفیس، فتوشاپ و حتی نرم‌افزار محاسباتی MATLAB را ممکن کند.

بازار هدف این لپ‌تاپ بیشتر نویسندگان، خبرنگاران، دانشجویان و کاربران عادی هستند؛ بااین‌حال، من از نرم‌افزار پریمیر و کامپایل کد پایتون نیز تست گرفتم که نتایج آن را در ادامه مشاهده خواهید کرد.

لپ‌تاپ گیگابایت U4 عملکرد فوق‌العاده روان و مطلوبی در اجرای برنامه‌های آفیس دارد و این موضوع نه‌تنها در نتایج بنچ‌مارک، بلکه در مدتی که با لپ‌تاپ مشغول کار بودم، کاملا مشهود بود. گیگابایت U4 در اجرای نرم‌افزار اکسل حتی بهتر از رقبای اپلی‌اش ظاهر می‌شود و حدود ۲۰ درصد سریع‌تر از مک‌بوک پرو M1 و حتی مک‌بوک پرو M1 Max عمل می‌کند.

تست اکسل Gigabyte U4
عملکرد در اجرای اکسل؛ عدد کمتر، نتیجه بهتر

گیگابایت U4 عملکرد خوبی در اجرای برنامه فتوشاپ از خود نشان داد و حدود ۴۹ درصد سریع‌تر از سرفیس پرو ۹ ظاهر شد؛ شاید با این لپ‌تاپ نتوانید پروژه‌های سنگین و حرفه‌ای ویرایش عکس انجام دهید، اما برای قشر خبرنگاران و دانشجویان که گاهی نیاز به ویرایش تصویر دارند، گیگابایت U4 گزینه‌ی قابل‌اطمینانی است.

تست فتوشاپ Gigabyte U4
عملکرد در اجرای فتوشاپ؛ عدد بیشتر، نتیجه بهتر

همانطور که حدس می‌زدم، گیگابایت U4 عملکرد مطلوبی در اجرای نرم‌افزار Premiere Pro از خود نشان نداد. این لپ‌تاپ حتی از سرفیس پرو ۹ نیز که در اجرای پریمیر کم می‌آورد، ۲۵ درصد ضعیف‌تر است و با اختلاف حدود ۵۳ درصد از مک‌بوک ایر M1 جا می‌ماند.

تست پریمیر پرو Gigabyte U4
عملکرد در اجرای پریمیر پرو؛ عدد بیشتر، نتیجه بهتر

گیگابایت U4 در اجرای نرم‌افزار محاسباتی MATLAB تقریبا هم‌پای سرفیس پرو ۹ پیش می‌آید و با اختلاف ۲۹ درصدی، از مک‌بوک پرو M1 جلو می‌افتد. لپ‌تاپ گیگابایت تنها حدود ۱۰ درصد از لپ‌تاپ اچ‌پی اسپکتر x360 که عملکرد بسیار رضایت‌بخشی در اجرای متلب از خود نشان داد، ضعیف‌تر ظاهر می‌شود.

تست متلب گیگابایت U4
عملکرد در اجرای متلب؛ عدد کمتر، نتیجه بهتر

اگر برنامه‌نویس هستید و دنبال لپ‌تاپی جمع‌وجور و در عین حال قدرتمند می‌گردید، متاسفانه باید بگویم که نمی‌توانید روی گیگابایت U4 حساب کنید. در آزمون پایتون زومیت که تمام هسته‌های پردازنده را درگیر می‌کند، گیگابایت U4 به ۲ دقیقه و ۲۸ ثانیه زمان برای کامپایل کد نیاز داشت که درمقایسه با نتایج زیر ۵۰ ثانیه برای لپ‌تاپ‌های مناسب برنامه‌نویسی، زمان بسیار زیادی است.

جمع‌بندی و مقایسه گیگابایت U4 با رقبا

لپ‌تاپ گیگابایت U4 مجهز به پردازنده‌ی قدرتمند اما محدود‌شده‌ی i7-1195G7 و با وزن فوق‌العاده سبک زیر یک کیلوگرم، برای نویسندگان، خبرنگاران، دانشجویان و کلا آن دسته از کاربرانی که مدام در حال تایپ و رفت‌آمد هستند، گزینه‌ی جذابی است.

این لپ‌تاپ به‌خوبی از پس اجرای نرم‌افزاری‌های آفیس، فتوشاپ و متلب برمی‌‌آید و باوجود ابعاد بسیار کوچک، برای یک روز کاری، شارژدهی مطلوبی دارد. بااین‌وجود، وب‌کم HD و اسپیکرهای ضعیف این لپ‌تاپ، برای افراد دور کار که مرتب در جلسات آنلاین شرکت می‌کنند، خرید وب‌کم جداگانه را ضروری می‌کند.

درکل، اگر به دنبال خرید لپ‌تاپی جمع‌وجور برای کاربری روزمره هستید، می‌توانید به گزینه‌های دیگری چون مک‌بوک ایر M1، سرفیس پرو ۸ و یا زن‌بوک ۱۴ فکر کنید؛ اما این را هم در نظر بگیرید که قیمت این‌ لپ‌تاپ‌ها تا ۱۰ میلیون تومان از گیگابایت U4 گران‌تر است، با رم ۸ گیگابایت عرضه می‌شوند و در مورد مک‌بوک، با مشکل نبود پورت‌های کارراه‌انداز همراه هستند. از سوی دیگر، سرفیس پرو ۸ از نمایشگر لمسی بهره می‌برد و می‌توان از آن به‌صورت تبلت نیز استفاده کرد.

اگر ترجیح می‌دهید لپ‌تاپ فلزی‌تان در عین سبک بودن، حس‌وحال پریمیوم در حد مک‌بوک داشته باشد، احتمالا از طراحی گیگابایت U4 چندان به‌وجد نیایید؛ اما اگر دوست دارید یکی از سبک‌ترین لپ‌تاپ‌های باکیفیت دنیا را دست داشته باشید، گیگابایت U4 یکی از معدود لپ‌تاپ‌های فلزی زیر یک کیلوگرم موجود در بازار است که با برچسب‌قیمتی مناسبی عرضه می‌شود.

نکات مثبت گیگابایت U4

  • فلزی، فوق‌العاده سبک و خوش‌ساخت
  • کیبورد عالی
  • شارژدهی مناسب باوجود ظرفیت کم باتری
  • مناسب برای نرم‌افزارهای بهره‌وری عادی

نکات منفی گیگابایت U4

  • وب‌کم HD
  • اسپیکرهای ضعیف
  • استفاده از پردازنده قدرتمند با عملکرد محدودشده
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات