موتورولا اج ۳۰

بررسی موتورولا اج ۳۰ ؛ در جست‌وجوی نام‌و‌نشان

دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۰
مطالعه 19 دقیقه
نمایشگر ۱۴۴ هرتزی AMOLED و دوربین‌های دوگانه‌ی ۵۰ مگاپیکسلی درکنار قیمتی رقابتی، موتورولا اج ۳۰ را به یکی از گوشی‌های جذاب بازار تبدیل کرده‌اند.
تبلیغات

گوشی‌‌های سری اج موتورولا از بهترین گوشی‌های هوشمند این برند به‌حساب می‌‌آیند. سری ۳۰ این گوشی‌ها جدیدترین گوشی‌های اج عرضه‌شده به بازار هستند که با ضخامتی کمتر از ۷ میلی‌متر، یکی از باریک‌ترین گوشی‌های موجود در بازار شناخته می‌شوند.

گوشی‌های سری Edge موتورولا به‌دلیل قیمت مناسب و بهره‌مندی از قابلیت‌هایی جذاب در سراسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارند. سری ۲۰ این گوشی‌های سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه شد و سری ۳۰ هم به‌تازگی روانه‌ی بازار شده است.

آیکون موتورولا روی گوشی اج ۳۰

نسخه‌ی اج ۳۰ پرو از این سری را قبلاً در زومیت بررسی کردیم و آن‌چنان از عملکردش راضی بودیم که این گوشی را در فهرست بهترین گوشی‌های بررسی‌شده در سال ۲۰۲۲ قرار دادیم. نرخ‌نوسازی ۱۴۴ هرتزی نمایشگر را می‌توان جذاب‌ترین سخاوتمندی موتورولا برای سری اج ۳۰ معرفی کرد که آن را برای نسخه‌ی استاندارد خود نیز ارائه کرده است.

حالا در این مقاله قصد داریم مدل ساده یا معمولی یا وانیلای (Vanilla) سری ۳۰ را بررسی کنیم و ارزش خریدش را در‌مقایسه‌با گوشی‌های هم‌قیمت و هم‌رده در بازار بسنجیم.

طراحی و کیفیت ساخت موتورولا اج ۳۰

گوشی‌های موتورولا عموماً با وجود ظاهر ساده‌‌شان، خوش‌ساخت و مینیمال طراحی می‌شوند و اج ۳۰ هم از این قاعده مستثنی نیست. موتورولا در طراحی اج ۳۰ ضمن حفظ ویژگی‌های مثبت نسل قبلی، کاستی‌ها را بهبود بخشیده است و این گوشی را در سه رنگ خاکستری و نقره‌ای و سبزآبی عرضه می‌کند. ما در زومیت نسخه‌ی سبز‌آبی موتورولا اج ۳۰ را برای بررسی در‌اختیار داشتیم؛ البته رنگ این گوشی بسته به شرایط نوری و از دید هر شخص متفاوت است؛ زیرا برخی در دفترِ زومیت رنگ آن را سبز تشخیص دادند و برخی هم آن را آبی می‌بینند؛ حال قضاوت با شماست!

گوشی موتورولا اج ۳۰ توی دست

قاب پشتی دستگاه به‌اندازه‌ی کافی محکم و از جنس پلاستیکِ مات است و اثر انگشت تا حدی روی آن باقی می‌ماند. قاب پلاستیکی و شفافی هم که همراه با گوشی عرضه می‌شود، طبق ادعای موتورولا، حس‌و‌حال خوشایندی را هنگام در دست گرفتن گوشی ایجاد می‌کند؛ اما باید اعتراف کنم که گلکسی A53 و A73 سامسونگ، بزرگ‌ترین رقیب‌های این گوشی، در‌مقایسه‌با موتورولا اج ۳۰ محکم‌تر به‌نظر می‌‌‌رسند.

گوشه‌های گِرد ماژول دوربین در پشت گوشی با رویکرد موتورولا در طراحی گرد هم‌خوانی دارد و زیبایی دوچندانی برای این گوشی به‌ارمغان آورده است. این ماژولِ بیضی‌شکل میزبان سه دوربین اصلی و یک فلش است که به‌صورت عمودی و برآمده در بخش سمت راست و بالای قاب پشتی جای قرار گرفته است. برآمدگی این ماژول نسبت به قطرِ کم گوشی زیاد است و در نگاه اول به‌اصطلاح عامیانه کمی توی ذوق می‌زند؛ البته اگر از قاب استفاده کنید، این موضوع آن‌چنان به‌چشم نمی‌‌آید.

ماژول دوربین اج ۳۰

موتورولا اج ۳۰ با ابعاد ۱۵۹٫۴ در ۷۴٫۲ در ۶٫۸ میلی‌متر از نسل قبلی باریک‌تر و با ۱۵۵ گرم وزن از موتورولا اج ۲۰ حدود ۱۰ گرم سبک‌تر است؛ پس در استفاده‌ی طولانی‌مدت دستتان را خسته نمی‌کند.

روی لبه‌ی سمت راست، برعکس لبه‌ی چپ که هیچ دکمه و درگاهی دیده نمی‌شود، دکمه‌ی پاور و دکمه‌های کم و زیاد کردن صدا قرار دارند. روی لبه‌ی بالایی فقط یک میکروفون حذف نویز دیده می‌شود و لبه‌ی پایینی اج ۳۰ هم میزبان اسپیکر، میکروفون، پورت Type-C و سیم‌کارت است. موتورولا برای این گوشی امکان استفاده از دو سیم‌کارت را فراهم کرده است؛ اما از پشتیبانیِ کارت حافظه خبری نیست.

لبه‌ی سمت راست موتورولا اج ۳۰
لبه‌ی پایینی موتورولا اج ۳۰

موتورولا اج ۳۰ برای مقاومت در‌برابر نفوذ آب و گرد‌و‌غبار گواهی IP52 را دریافت کرده است و می‌توان گفت در‌برابر اسپری آب تا زاویه‌ی ۱۵ درجه و نفوذ گرد‌و‌غبار محدود مقاوم است. صفحه‌نمایش این گوشی با گوریلا گلس ۳ محافظت می‌شود که تا حدودی جلوِ خط‌و‌خش را می‌گیرد؛ اما بهتر است خیلی به آن اطمینان نکنید و گوشی را همراه با لوازمی مانند کلید و سوئیچ در جیب یا کیف خود قرار ندهید.

صفحه‌نمایش ۶٫۵ اینچی امولد موتورولا اج ۳۰ به‌لطف حاشیه‌های باریک و دوربین سلفی قرار‌گرفته در روزنه‌ی بالای نمایشگر، ظاهر مینیمال و زیبایی دارد و با بهره‌مندی از نرخ نوسازی ۱۴۴ هرتزی و رزولوشن FHD+ تصاویر را با دقت فراوان و بسیار روان نمایش می‌دهد.

حسگر اثر انگشت موتورولا اج ۳۰

درمجموع، می‌توان گفت که موتورولا اج ۳۰ طراحی زیبا و ساده‌ای دارد و بسیار خوش‌دست و سبک است. حسگر اثر‌انگشت در قسمت پایین و وسط صفحه قرار گرفته که تنظیم آن زمان زیادی نمی‌برد. ناگفته نماند شناسایی اثر‌انگشت نیز با دقت زیاد و نرم و روان انجام می‌شود.

صفحه‌نمایش و اسپیکر موتورولا اج ۳۰

نمایشگر موتورولا اج ۳۰ نرخ نوسازی بسیار زیاد ۱۴۴ هرتزی ارائه می‌دهد که کاربری روان و سریعی را برای این گوشی به‌ارمغان می‌‌آورد. قابلیت هوشمند تغییر خودکار نرخ نوسازی هم امکانِ تغییر نرخ نوسازی بین ۶۰ و ۱۴۴ هرتز را فراهم و انرژی را به بهینه‌ترین شکل ممکن مدیریت می‌کند.

تماشای فیلم با موتورولا اج ۳۰

پنل ۶٫۵ اینچی AMOLED موتورولا اج ۳۰ با رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ پیکسل، ۸۶٫۲ درصد از صفحه‌ی جلویی دستگاه را تشکیل می‌دهد و از یک‌میلیارد رنگ پشتیبانی می‌کند. زومیت در بررسی‌های خود، حداکثر روشنایی نمایشگر موتورولا اج ۳۰ را ۵۷۸ نیت به‌دست آورد که خیلی درخشان نیست؛ اما برای استفاده‌ی روزمره پاسخ‌گوی نیاز کاربر است. این عدد در حالت خودکار و زیر نور مستقیم آفتاب به ۸۰۶ نیت می‌رسد.

گفتنی است حسگر شناسایی نور موتورولا اج ۳۰ گاهی زیر نور زیاد به‌خوبی کار نمی‌کند و ممکن است مجبور شوید تا روشنایی را به‌صورت دستی زیاد کنید. حداقل روشنایی صفحه‌نمایش موتورولا اج ۳۰ برابر با ۲٫۲ نیت است که این عدد با فعال‌کردن حالت Extra Dim به ۰٫۹۶ نیت می‌رسد.

عملکرد نمایشگر موتورولا اج ۳۰ اولترا دربرابر رقبا

محصول/آزمایش

حداقل روشنایی

حداکثر روشنایی

نسبت کنتراست

sRGB

DCI P3

Adobe RGB

دستی

خودکار

موضعی

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

پوشش

میانگین خطا

موتورولا اج ۳۰

۲٫۲

۵۷۸

۸۰۶ (HDR)

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۴٫۶

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳

۹۵٫۶

(Saturated)

۳٫۹

موتورولا اج ۳۰ فیوژن

۵٫۳۲

۶۹۴٫۵

۱۳۱۷٫۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۴٫۹

۱۰۰ درصد

(Saturated)

۳٫۱

--

--

سامسونگ A53 5G

۲٫۴۴

۶۴۰٫۵

۱۲۹۰

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Natural)

۳٫۳

--

--

--

--

سامسونگ A73 5G

۲٫۰

۵۵۲

۱۰۹۳

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۶

۱۰۰ درصد

(Vivid)

--

--

--

شیائومی ۱۱ تی پرو

۲٫۳

۶۳۷

۸۰۵

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۳

۱۰۰ درصد

(Vivid)

--

--

--

شیائومی ۱۲ لایت

۲٫۲۵

۶۳۵

۱۰۷۱

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۳٫۸

۱۰۰ درصد

(Vivid)

--

--

--

سامسونگ A52s 5G

۲٫۳

۶۰۷٫۵

۱۳۰۵

(HDR)

۱۰۰ درصد

(Vivid)

۴٫۸

--

--

--

--

آنر ۷۰

۵٫۶۱

۶۰۳٫۵

۱۱۵۵

۱۰ درصد

(Normal)

۲٫۲

۸۷ درصد

(Normal)

--

--

--

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

صفحه‌نمایش موتورولا اج ۳۰ با دو پروفایل رنگی Natural و Saturated ارائه می‌شود که پروفایل پیش‌فرض روی Saturated تنظیم شده است. در این پروفایل، رنگ‌ها کمی شدید‌تر و اغراق‌شده‌تر از پروفابل Natural نمایش داده می‌شوند و دما هم کمی به سردی تمایل دارد.

این پروفایل فضای رنگی sRGB و DCI-P3 را به‌طور‌کامل و ۹۵٫۶ درصد از فضای رنگی AdobeRGB را پوشش و رنگ‌ها را نیز با دقت نه‌چندان زیاد، اما راضی‌کننده نمایش می‌دهد.

نمایشگر موتورولا اج ۳۰

یکی از بهبود‌های چشمگیر اج ۳۰ در‌مقایسه‌با نسل قبل، اسپیکرهای این گوشی‌ است. موتورولا در طراحی اج ۳۰ برخلاف نسل قبل، از اسپیکرهای استریو بهره برده است که از صدای دالبی اتموس پشتیبانی می‌کنند. این اسپیکرها حجم صدای مناسبی دارند و فرکانس‌های میانی را با کیفیت بسیار مناسبی پخش می‌کنند.

صداهای بیس هنوز کمی جای کار دارند و فرکانس‌های بسیار پایین‌ یا بالا هم کمی خفه به‌نظر می‌رسند؛ اما درمجموع می‌توان کیفیت اسپیکر‌ها را رضایت‌بخش برآورد کرد. موتورولا اج ۳۰ صدای بلند و واضحی را در طول تماس فراهم و صداهای اطراف را هم به‌خوبی فیلتر می‌کند.

نرم‌افزار و رابط کاربری موتورولا اج ۳۰

موتورولا اج ۳۰ به‌طور‌پیش‌فرض با نسخه‌ی ۱۲ سیستم‌عامل اندروید و دقیقاً مانند مدل پرو بدون هیچ‌گونه تغییر بیشتری به بازار عرضه شده است و تا دو به‌روزرسانی بزرگ اندروید، یعنی اندروید ۱۴ را نیز دریافت خواهد کرد. تجربه‌ی کاربری این گوشی ساده است و به‌لطف قابلیت‌های اندروید ۱۲، رنگ‌ها و فرمت‌ها و بسیاری از جزئیات دیگر سیستم را می‌توانید شخصی‌سازی کنید. در ابتدا، ممکن است کنار‌آمدن با نوار تنظیمات سریع این گوشی کمی سخت باشد؛ اما کم‌کم به آن عادت خواهید کرد.

اندروید ۱۲ موتورولا اج ۳۰

موتورولا از فلسفه‌ی اندروید خالص پیروی می‌کند؛ اما برخی از قابلیت‌های منحصر‌به‌فرد ژست‌های حرکتی را سخاوتمندانه در‌اختیار کاربر می‌گذارد. برای مثال، شما می‌توانید با دو بار تکان‌دادن گوشی چراغ‌قوه را روشن یا خاموش کنید یا با دو بار چرخاندن مچ خود اپلیکیشن دوربین را باز کنید. این دو قابلیت حتی زمانی‌که دستگاه قفل باشد، هم کار می‌کنند.

پس از تنظیمات اولیه‌ی دستگاه، اپلیکیشن‌های تبلیغاتی در گوشی دیده نمی‌شوند و تنها چندین اپلیکیشن‌ گوگل در این گوشی به‌طورپیش‌فرض نصب هستند؛ البته در اتفاقی عجیب باید برخی از برنامه‌ها مانند کروم را برای استفاده‌ی اولیه به‌روزرسانی کنید؛ چراکه پس از اجرا کرش می‌کند!

برنامه موتو موتورولا اج ۳۰
رابط کاربری موتورولا اج ۳۰

اپلیکیشن Ready For یکی دیگر از قابلیت‌های جذاب رابط کاربری موتورولا است که کارکردی مشابه DeX گوشی‌های گلکسی سامسونگ ارائه می‌دهد. این اپلیکیشن پس از اتصال به تلویزیون یا کامپیوتر، امکان کار با گوشی را در محیطی مشابه دسکتاپ فراهم می‌کند و با کمک آن اندازه‌ی تمامی نرم‌افزارها را می‌توان تغییر داد یا چندین اپلیکیشن را هم‌زمان اجرا کرد.

پس از اینکه گوشی ازطریق این اپلیکیشن به صفحه‌نمایش یا کامپیوتر متصل شد، خودِ صفحه‌ی گوشی به ترک‌پد تبدیل می‌شود؛ البته عملکرد آن چندان مطلوب نیست و بهتر است از ماوس و کیبورد استفاده کنید. گفتنی است که همین اتصال را می‌توان علاوه‌بر اپلیکیشن Ready For با کابل هم انجام داد.

کار با رابط کاربری موتورولا اج ۳۰

یکی دیگر از کاربرد‌های Ready For برقراری تماس‌های ویدئویی است، که در آن می‌توانید از دوربین گوشی برای نمایش تصویر خود و از صفحه‌نمایشی خارجی برای دیدن سایر شرکت‌کنندگان استفاده کنید.

سخت‌افزار و عملکرد و باتری موتورولا اج ۳۰

موتورولا در طراحی سخت‌افزاری اج ۳۰ از تراشه‌ی اسنپدراگون 778G پلاس با لیتوگرافی ۶ نانومتری بهره گرفته است. این تراشه‌ی میان‌رده نسخه‌ای ارتقا‌یافته‌ و اورکلاک‌شده‌ای از تراشه‌ی اسنپدراگون 778G است که برخی جزئیات در پردازنده و پردازنده‌ی گرافیکیِ آن بهبود یافته است.

درست مانند اسنپدراگون 778G، نسخه‌ی پلاس این تراشه هم از پردازنده‌ی مرکزی با هسته‌های سفارشی Kryo 670 استفاده می‌کند، با این تفاوت که می‌تواند به‌جای فرکانس ٢٫۴ گیگاهرتزی، با حداکثر فرکانس ٢٫۵ گیگاهرتزی اطلاعات را پردازش کند.

درواقع، هسته‌ی اصلی این تراشه، یعنی Cortex-A78، به‌میزان ۰٫۱ گیگاهرتز بوست شده و پردازنده‌ی گرافیکی این تراشه هم نسخه‌ی اورکلاک شده‌ی Adreno 642L است که به‌ادعای کوالکام ٢٠ درصد عملکرد بهتری از نسخه‌ی غیرپلاس ارائه می‌دهد. در‌نهایت، باقی مشخصات اسنپدراگون 778G پلاس مانند پردازش تصویر، اینترنت 5G، لیتوگرافی و تعداد ترانزیستور درست مانند اسنپدراگون 778G هستند.

عملکرد اج ۳۰

موتورولا اج ۳۰ به وای‌فای 6e و تماس 5G برای برقراری ارتباطی پایدار مجهز است و در نسخه‌های ۶ | ۱۲۸ و ۸ | ۱۲۸ و ۸ | ۲۵۶ گیگابایتی فروخته می‌شود. ما در زومیت مدل ۸ | ۲۵۶ گیگابایتی آن را برای بررسی در‌اختیار داشتیم. این فضای ذخیره‌سازی می‌تواند تأثیر بسزایی بر عملکرد حافظه و سرعت خواندن و نوشتن بگذارد.

تراشه‌ی اسنپدراگون 778G پلاس تراشه‌ی چندان قدرتمندی نیست؛ اما باعث می‌شود تا موتورولا اج ۳۰ در‌مقایسه‌با گلکسی A53 که پیش‌تر به‌عنوان رقیب هم معرفی کرده بودیم، به‌طرز چشمگیری سریع‌تر عمل کند. در‌ابتدا برای شروع بررسی، به‌سراغ عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی اج ۳۰ می‌رویم.

عملکرد حافظه‌ ذخیره‌سازی موتورولا اج ۳۰ دربرابر رقبا

مدل‌ها ٫ عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ خواندن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن تصادفی

(مگابایت‌برثانیه)

موتورولا اج ۳۰

۱۸۴۹٫۱۱

۱۲۴۶٫۶۹

۲۴۸٫۱۱

۲۶۶٫۷۳

گلکسی A53 5G

۵۱۴٫۴۱

۴۹۵٫۲۵

۲۳۳٫۵۶

۲۰۲٫۴۸

گلکسی A73 5G

۹۴۸٫۲۹

۷۸۸٫۱۶

۱۷۷٫۶۳

۱۹۷٫۰

شیائومی ۱۱ تی پرو

۱۹۰۲٫۷۵

۷۷۰٫۲۹

۲۳۰

۲۰۹

شیائومی ۱۲ لایت

۹۸۹٫۴۳

۸۶۴٫۱۶

۱۹۲٫۲۵

۱۸۹٫۱۵

سامسونگ A52s 5G

۹۱۳٫۸

۴۸۰٫۰۱

۱۴۷٫۱۶

۱۵۶٫۲۳

آنر ۷۰

۹۵۸٫۰۸

۷۲۴٫۷۶

۲۲۹٫۷۹

۲۳۴٫۵۱

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

باتوجه‌به نتایج به‌دست‌آمده بدون تردید عملکرد حافظه‌ی اج ۳۰ در میان دیگر میان‌رده‌های اندرویدی بهترین به‌شمار می‌رود؛ البته شیائومی ۱۱ تی پرو درزمینه‌ی خوندن ترتیبی سرعت بیشتری ارائه می‌کند؛ اما همچنان در نوشتن ترتیبی ۳۸ درصد کُندتر عمل می‌کند.

موتورولا اج ۳۰ با وجود نازکی و ضخامت بسیار کمش، به‌راحتی گرم و برای انجام اکثر کارهای روزمره و عادی هم با هیچ مشکلی مواجه نمی‌شود. عملکرد این گوشی در کاربری روزمره از گلکسی A73 یا A52s یا شیائومی ۱۲ لایت کمی بهتر و از شیائومی ۱۱ تی پرو و آنر ۷۰ کمی ضعیف‌تر است. با‌این‌حال، در محاسبه‌ی توان محاسباتی CPU و GPU‌ فقط درمقابل شیائومی ۱۱ تی پرو کم می‌‌آورد.

عملکرد موتورولا اج ۳۰ دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

تراشه

Speedometer 2.0

GeekBench 5

GFXBench

تجربه‌ی وب‌گردی

توان محاسباتی GPU

توان محاسباتی CPU

شبیه‌ساز بازی

Vulkan/Metal

Single/Multi

Aztec Ruins

Onscreen/1440p

Vulkan/Metal

موتورولا اج ۳

Snapdragon 778G Plus

۶۱٫۹

۳۳۰۲

۸۲۷

۲۹۱۱

۲۳

۱۶

گلکسی A53 5G

Exynos 1280

--

۲۵۴۴

۷۴۸

۱۹۱۵

۱۴

۱۰

گلکسی A73 5G

Snapdragon 778G

۵۵٫۳۵

۲۴۱۹

۷۸۲

۲۸۷۰

۲۰

۱۴

شیائومی ۱۱ تی پرو

Snapdragon 888 5G

۷۴٫۵۲

۴۵۵۴

۸۱۵

۳۴۹۹

۴۵

۳۰

شیائومی ۱۲ لایت

Snapdragon 778G

۵۸٫۸

۲۳۶۰

۷۸۷

۲۸۷۹

۲۰

۱۴

سامسونگ A52s 5G

Snapdragon 778G

۴۹٫۶

۲۴۱۰

۷۷۱

۲۷۹۳

۲۰

۱۴

آنر ۷۰

Snapdragon 778G Plus

۶۴٫۴

۲۴۰۱

۸۱۹

۲۸۹۷

۲۰

۱۵

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شاید جدول بالا و آزمایش‌های اجرا‌شده روی موتورولا اج ۳۰ معیار مناسبی برای ارزیابی عملکرد این گوشی باشد؛ اما شاید بد نباشد تا توان این گوشی در اجرای بازی‌ها را هم بسنجیم. هنگام بازی می‌توانید از بین دو پروفایل عملکردی Standard و High Performance یکی را انتخاب کنید. ما بازی Genshin Impact را در هر دو پروفایل عملکردی اجرا کردیم و طبق بررسی‌هایمان، اج ۳۰ در پروفایل High Performance افت فریم کمتری داشت و نرخ فریم هم درمجموع بیشتر از پروفایل استاندارد بود.

Genshin Impact عملکرد موتورولا اج ۳۰ در اجرای بازی‌

عنوان بازی موبایل

تنظیمات گرافیکی بازی

نرخ فریم میانگین

Genshin Impact

Standard

۵۴ فریم‌برثانیه

High Performance

۴۵ فریم‌برثانیه

موتورولا اج ۳۰ در پردازش گرافیک‌های نسبتاً سنگین مانند بازی Genshin Impact کمی مشکل دارد و تنها به نمایش جزئیات موردنیاز بسنده می‌کند؛ اما گرافیک‌های معمولی و سبک به‌راحتی و بدون هیچ مشکلی در آن پردازش می‌شوند.

نمودار بازی گنشین ایمپکت موتورولا اج ۳۰

با اینکه تجربه‌ی گیمینگ موتورولا اج ۳۰ از گوشی‌های شیائومی یا سامسونگ ضعیف‌تر است، برخی تنظیمات منحصر‌به‌فردی مانند شخصی‌سازی‌های نحوه‌ی برقراری تماس یا نمایش نوتیفیکیشن‌ها در زمان بازی ارائه می‌دهد که می‌تواند جذاب باشد. این تنظیمات با لمس صفحه در زمان اجرای بازی از سمت چپ گوشی دردسترس هستند.

گیمینگ موتورولا اج ۳۰

به‌طورکلی، اج ۳۰ در استفاده‌ی طولانی‌مدت‌ برای انجام پردازش‌های نسبتاً سنگین، پایداری مناسبی دارد و با وجود افزایش دما، قدرت پردازشی افت پیدا نکرد و گوشی به‌خوبی توانست افزایش دما را مدیریت کند. این گوشی شاید درمقایسه‌با مدل قبلی خود، پیشرفت خیلی بزرگی به‌حساب نیاید؛ اما قطعاً درمقایسه‌با گلکسی A53 یا گلکسی A52s عملکرد بهتری ارائه می‌دهد.

موتورولا اج ۳۰ با باتری ۴۰۰۰ میلی‌آمپر‌ساعتی عرضه می‌شود. با اینکه باتری این گوشی در‌مقایسه‌با سایر گوشی‌های هم‌قیمت و هم‌رده، کمی ضعیف‌تر است، به‌خوبی از‌پسِ نگه‌داری شارژِ گوشی برمی‌آید. باتری موتورولا اج ۳۰ حداقل یک روز و برای برخی حتی تا یک‌و‌نیم روز دوام خواهد داشت.

عمر باتری موتورولا اج ۳۰ دربرابر رقبا

محصول/بنچمارک

نمایشگر

باتری

پخش ویدیو

کاربری روزمره

ابعاد، وضوح و نرخ نوسازی

میلی‌آمپرساعت

دقیقه:ساعت

دقیقه:ساعت

موتورولا اج ۳۰

۶٫۵ اینچ، ۱۴۴ هرتز

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۰۰۰

۱۶:۱۸

۷:۵۰

گلکسی A53 5G

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۸:۲۷

۱۲:۱۳

گلکسی A73 5G

۶٫۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۸:۲۹

۱۰:۳۳

شیائومی ۱۱ تی پرو

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۵۰۰۰

۱۸:۱۰

۹:۵۸

شیائومی ۱۲ لایت

۶٫۵۵ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۳۰۰

۱۳:۴۶

۱۰:۳۴

سامسونگ A52s 5G

۶٫۵ اینچ

۲۴۰۰×۱۰۸۰ پیکسل

۴۵۰۰

۱۸:۱۰

۱۰:۱۳

آنر ۷۰

۶٫۶۷ اینچ

۲۴۰۰ × ۱۰۸۰ پیکسل

۴۸۰۰

۲۰:۵۰

۱۸:۳۲

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

شارژر ۳۳ واتی موتورولا اج ۳۰ هنگام خرید در جعبه موجود است و از فناوری شارژ سریع بهره می‌برد. این شارژر باتری گوشی را در ۴۵ دقیقه به‌طور‌کامل شارژ می‌کند و در ۲۵ دقیقه شارژ گوشی را از ۴۰ به ۸۰ درصد می‌رساند.

بررسی دوربین موتورولا اج ۳۰

برخلاف عملکرد پردازش و باتری، ماژول دوربین موتورولا اج ۳۰ ویژگی مهم این گوشی نیست. در یکی‌دو سال اخیر، موتورولا تلاش‌های زیادی برای بهبود عملکرد دوربین کرده است؛ اما این تلاش‌ها اغلب با شکست مواجه شدند. این موضوع درباره‌ی اج ۳۰ هم صدق می‌کند و با اینکه ماژول دوربین این گوشی در‌مقایسه‌با نسل قبلی بهبود‌هایی یافته است و عکس‌ها را خیلی نزدیک‌تر به واقعیت ثبت می‌کند، هنوز‌هم با رقبای خود برابری نمی‌کند.

برنامه دوربین موتورولا اج ۳۰
دوربین‌های موتورولا اج ۳۰

ماژول دوربین موتورولا اج ۳۰ از دو دوربین اصلی (واید) و اولتراواید ۵۰ مگاپیکسلی و یک دوربین ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمق تشکیل شده که گشودگی حسگر دوربین اصلی f/1.8 و به قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال مجهز است. تصاویری که این دوربین در طول روز و شرایط نور مناسب ثبت می‌کند، کیفیت و دقت مناسبی دارند و رنگ‌ها نه خیلی گرم و نه خیلی سرد هستند. این دوربین در نور کم و با حالت شب فعال عکس‌ها را با نویز فراوان و شاید کمی زیادی روشن ثبت می‌کند و در حالت شبِ غیرفعال هم، تصویر نهایی نرم و بدون جزئیات است.

عکس HDR دوربین واید و برش اصلی - موتورولا اج ۳۰
عکس HDR با دوربین واید و برش واقعی آن
عکس HDR با دوربین اولتراواید و برش واقعی آن - موتورولا اج ۳۰
عکس HDR با دوربین اولتراواید و برش واقعی آن

گشودگی حسگر دوربین اولتراواید موتورولا اج ۳۰، برابر با f/2.2 است و زاویه‌ی دیدی برابر بل ۱۱۸ درجه دراختیار شما می‌گذارد. این حسگر از حسگر اولتراواید به‌کار‌رفته در نسل قبلی این گوشی‌ها بسیار بهتر عمل می‌کند. تصاویر ثبت‌شده در روز و نور کافی باکیفیت هستند و کمی هم از عکس‌های گرفته‌شده با دوربین اصلی تاریک‌تر به‌نظر می‌رسند.

عکس برج میلاد در شب واید موتورولا اج ۳۰
عکاسی در شب با دوربین واید
عکس برج میلاد در شب واید موتورولا اج ۳۰ نایت مود
عکاسی در شب با دوربین واید - Night mode
عکس برج میلاد در شب اولتراواید موتورولا اج ۳۰
عکاسی در شب با دوربین اولتراواید

دوربین اولتراواید معمولاً برای عکاسی در شرایط کم نور و در تاریکی تصاویر را با نویز بسیار زیادی ثبت می‌کند. موتورولا برای ثبت تصاویر ماکرو از همین دوربین اولتراواید کمک می‌گیرد.

در موتورولا اج ۳۰، از دوربین تله‌فوتو خبری نیست؛ اما حسگر ۲ مگاپیکسلی تشخیص عمقی برای عکاسی پرتره در ماژول دوربین وجود دارد که بود‌و‌نبودش چندان توفیری نمی‌کند و به‌نظر می‌رسد که این لنز فقط برای اضافه‌کردن عنوان ماژول دوربین سه‌گانه در این گوشی جای داده شده است.

پرتره آرائیس با موتورولا اج ۳۰
پرتره از آرائیس
سلفی شادان با موتورولا اج ۳۰
سلفی شادان
پرتره سجاد با موتورولا اج ۳۰
پرتره از سجاد

در بخش سلفی، گشودگی دوربین جلوی ۳۲ مگاپیکسلی موتورولا اج ۳۰ برابر با f/2.3 است و در نور کافی تصاویری با جزئیات کافی ثبت می‌کند؛ البته شدت رنگ‌ها از تصاویر ثبت‌شده با دیگر دوربین‌ها کمتر است و در شرایط نوری کم هم با حالت شبِ فعال، به‌مدت زیادی برای ثبت تصاویر نیاز دارد. حال چنانچه حالت شب را غیرفعال کنید، دیگر نباید انتظار سلفی‌های واضحی داشته باشید.

توانایی موتورولا اج ۳۰ در فیلم‌برداری عالی نه، اما خوب است. این گوشی ویدئوهای 4K را با سرعت ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه ثبت می‌کند. در حالت فیلم‌برداری 4K، نمی‌توانید بین دوربین‌ اصلی و اولتراواید سوئیچ کنید؛ البته این قابلیت برای ویدئوهای 1080p محفوظ است.

موتورولا در اج ۳۰ برای خنثی‌کردن لرزش‌های دست هنگام فیلم‌برداری، چه در وضوح 4K و چه در وضوح 1080p، از قابلیت لرزش‌گیر اپتیکال (OIS) بهره گرفته است که پیشرفت بزرگی درمقایسه‌با نسل قبلی این گوشی محسوب می‌شود. ویدئوهایی که این گوشی در طول شب ثبت می‌کند، با نویز زیادی همراه هستند و کیفیت خروجی کلی تعریفی ندارد.

گالری عکس‌های موتورولا اج ۳۰

جاده برفی
میله برفی
برف
دماوند
روستای برفی
تکه برف
نمای روستا از دور
منظره برفی واید
منظره برفی اوتراواید

جمع‌بندی و مقایسه‌ی موتورولا اج ۳۰ با رقبا

موتورولا اج ۳۰ در میان گوشی‌های هم‌رده و هم‌قیمت، ارزش خرید زیادی دارد. شیائومی ردمی نوت ۱۱ پرو از این گوشی ارزان‌تر است؛ اما از قدرت کمتر و صفحه‌نمایش ضعیف‌تری هم بهره می‌برد. اگر سبکی و خوش‌دستی گوشی را درنظر نگیریم، شاید ۱۲ تی را بتوان در این بازه‌ی قیمتی انتخاب بهتری معرفی کرد.

در این بررسی، چندین‌بار به گلکسی A53 سامسونگ اشاره کردیم. در‌واقع، این گوشی بزرگ‌ترین رقیب اج ۳۰ به‌شمار می‌رود که در پیکربندی و دوربین برتری دارد؛ اما گوشی موتورولا بسیار سریع‌تر است و رابط کاربری ساده‌تری دارد و باریک‌تر و سبک‌تر است؛ البته باید خطر کمبود لوازم جانبی این برند را هم در نظر گرفت.

موتورولا اج ۳۰ دست بهزاد

اگر بخواهیم موتورولا اج ۳۰ را با نسخه‌ی فیوژن این گوشی مقایسه کنیم، باید بگوییم که مدل فیوژن با وجود عملکرد بهتر، با قیمتی تقریباً یک‌و‌نیم برابر مدل ساده‌ی ‌آن فروخته می‌شود. عملکرد دوربین این دو گوشی تا حدی مشابه است و خروجی صوتی و بازخورد لمسی هم آن‌چنان فرقی نکرده و صفحه‌نمایش هم به‌جز ابعاد حرف بیشتری برای گفتن ندارد.

درواقع، شاید تنها بتوان گفت که موتورولا اج فیوژن برای گیمرها انتخاب بهتری است؛ اما مدلِ استاندارد آن برای کاربران عادی قطعاً مناسب‌تر است.

نکات مثبت

  • صفحه‌نمایشی درخشان و روان
  • بلندگوهای دوگانه
  • ظاهر زیبا
  • نازک و بسیار سبک
  • عملکرد قدرتمند
  • سرعت شارژ زیاد

نکات منفی

  • عملکرد نامناسب دوربین اولتراواید در نور کم
  • کیفیت نه‌چندان مناسب فیلم‌برداری و سلفی در نور کم
  • دوربین سوم بلااستفاده

دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی گوشی اج ۳۰ چیست؟ آیا این گوشی ارزش خرید دارد یا ترجیح می‌دهید از بین گوشی‌های شیائومی یا سامسونگ انتخاب کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات