بهترین آنتی ویروس گوشی اندروید

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 15 دقیقه
آنتی ویروس روی گوشی اندروید
آیا گوشی‌های اندرویدی نیاز به آنتی ویروس دارند و چه آنتی ویروس‌هایی بهترین گزینه برای کاربران اندروید هستند؟
تبلیغات

آیا اندروید امن است؟ پاسخ دادن به این سؤال دشوار به‌نظر می‌رسد، اما می‌توان با اطمینان گفت اگر گوشی ‌هوشمند خود را روت نکرده و از فروشگاه‌های ناامن اقدام به دانلود و نصب اپلیکیشن نکنید، ریسک آلوده شدن به ویروس و بدافزار را به‌مقدار زیادی کاهش خواهید داد.

با‌‌‌ توجه‌‌‌‌‌ به اینکه گوشی‌های هوشمند به بخش جدانشدنی زندگی روزانه‌ی ما تبدیل شده‌اند و عملیات‌های حساسی مانند انتقال پول و خرید‌ اینترنتی، اکنون با این دستگاه‌ها انجام می‌شود، داشتن یک نرم‌افزار امنیتی خوب اهمیت زیادی دارد. به‌هر حال با رعایت نکات فوق و استفاده از اپلیکیشن‌های تأیید شده ازطرف گوگل، ریسک را به‌طور چشم‌گیری کاهش خواهید داد و از طرفی تعداد زیادی آنتی ویروس رایگان برای اندروید دردسترس قرار دارد که به افزایش امنیت دستگاه شما کمک می‌کنند.

باید اشاره کنیم استفاده از واژه‌ی ویروس در گوشی‌های اندرویدی تقریباً منسوخ شده است و منظور از این کلمه در بیشتر منابع امروزی، همان بدافزارها هستند.

آیا نصب آنتی ویروس برای گوشی اندروید لازم است؟

شاید قبلاً از آنتی‌ویروس‌‌ها در محیط ویندوز استفاده کرده باشید؛ هرچند که مایکروسافت در سیستم‌عامل دسکتاپ خود از Defender برای افزایش امنیت و شناسایی و ازبین‌ بردن ویروس‌ها و بدافزارها بهره می‌برد. ازطرف دیگر گفته می‌شود مک ویروس نمی‌گیرد و امنیت بسیار خوبی دارد. امکان استفاده از راهکارهای رایگان برای بهبود سطح امنیت رایانه‌ها وجود دارد و با‌‌‌ توجه‌‌‌‌‌ به نوع سیستم‌عاملی که از آن استفاده می‌کنید گزینه‌های مختلفی دردسترس شما خواهد بود.

آنتی ویروس روی گوشی اندروید

ویندوز، مک، اندروید و iOS همگی از راهکارهای مختلفی برای مقابله با بدافزارها و ویروس‌ها استفاده می‌کنند. در برخی از این سیستم‌عامل‌ها، محافظت در قالب برنامه‌ی آنتی‌ویروس ارائه می‌شود. ازطرف دیگر برخی از سیستم‌عامل‌ها به ابزارهای درونی مجهز شده‌اند که تاحدود زیادی جلوی فعالیت بدافزارها را به‌طور خودکار می‌گیرند. درهرصورت نصب برنامه‌های آنتی‌ویروس شخص‌ ثالث می‌تواند به افزایش امنیت دستگاه شما کمک کند.

گوگل پس‌از شناسایی بدافزارها در فروشگاه پلی‌استور، آن‌ها را سریعاً حذف می‌کند. نکته‌ی مهم این است که بدافزارها ابتدا در این فروشگاه منتشر می‌شوند و گوگل مدتی بعد و پس‌از شناسایی، آن‌ها را حذف خواهد کرد. به‌نظر می‌رسد فرایند بررسی برنامه‌ها در گوگل‌پلی به‌اندازه‌ی اپ‌استور اپل سخت‌گیرانه نیست و بدین‌ترتیب احتمال انتشار بدافزارها در بازار برنامه‌های اندرویدی غول جست‌وجوی اینترنت وجود دارد.

بد نیست ببینید:

علاوه‌بر این بسیاری از افراد، برنامه‌ها و بازی‌های مورد نظر خود را از منابعی غیر از گوگل‌پلی دریافت می‌کنند که این امر می‌تواند امنیت دستگاه آن‌ها را بیشتر به‌خطر بیندازد. سرویس Play Protect گوگل، یکی از ابزارهای آنتی‌ویروس شناخته‌شده در اندروید محسوب می‌شود که برای محافظت از دستگاه‌ شما دربرابر بدافزارها طراحی شده است. توصیه می‌شود سری به مقاله‌ی افزایش امنیت گوشی اندروید بزنید تا با راهکارهای بهبود سطح امنیت دستگاه خود بیشتر آشنا شوید.

متخصصان AV-Comparatives، پلتفرم Play Protect گوگل را به‌همراه ۱۰ ابزار آنتی‌ویروس اندرویدی متفرقه مورد بررسی قرار دادند. این تیم هزاران نمونه بدافزار منحصر‌به‌فرد اندرویدی را جمع‌آوری و آن‌ها را با هریک از آنتی‌ویروس‌ها آزمایش کردند.

محققان ابتدا به برنامه‌ی آنتی ویروس اجازه دادند نمونه‌هایی را که شناسایی شده‌اند حذف کند و سپس با بازکردن نمونه‌های باقی‌مانده، سعی کردند امکان تشخیص مبتنی‌بر رفتار را به آنتی‌ویروس‌ها ارائه دهند. این تیم همچنین ۵۰۰ برنامه‌ی محبوب و امن را نصب کردند تا بفهمند آیا‌ آنتی‌ویروس‌ها آن‌ها را به‌اشتباه به‌عنوان برنامه‌های مخرب علامت‌گذاری می‌کنند یا خیر.

Avast ،AVG ،Bitdefender ،G Data ،Kaspersky و Trend Micro Maximum Security همه‌ی بدافزارها را به‌طور ۱۰۰ درصد شناسایی کردند. برخی دیگر از ابزارهای آنتی‌ویروس اندرویدی نیز این کار را با دقت ۹۸ درصد انجام دادند. Play Protect گوگل ۸۷٫۹ درصد از بدافزارهای مورد آزمایش را به‌عنوان برنامه‌های مخرب شناسایی کرد؛ بنابراین در این فهرست در جایگاه آخر قرار گرفت.

بهترین آنتی‌ویروس رایگان اندروید

بسیاری از کاربران به‌دنبال آنتی ویروس برای گوشی شیائومی و آنتی ویروس برای گوشی سامسونگ هستند که در ادامه بهترین نمونه‌ها را به‌شما معرفی ‌می‌کنیم. البته این ابزارها روی هر دستگاه اندرویدی دیگری نیز قابل استفاده هستند.

۱. TotalAV Antivirus

اپلیکیشن TotalAV اندروید
اپلیکیشن TotalAV اندروید
اپلیکیشن TotalAV اندروید

TotalAV آنتی ویروس رایگانی است که می‌توان از آن در طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های مجهزبه سیستم‌های عامل مختلف استفاده کرد. این برنامه با نظارت دائمی روی دانلودها، فایل‌های اجرایی و فایل‌ها، تهدیدهای بالقوه را شناسایی خواهد کرد. این برنامه همچنین امکان محافظت لحظه‌ای از دستگاه‌های اندرویدی را فراهم می‌کند.

TotalAV به‌طورخودکار و منظم به‌روزرسانی می‌شود تا همیشه بتواند جدیدترین ویروس‌ها، انواع بدافزارها و تهدیدات امنیتی را شناسایی کرده و آن‌ها را ازبین ببرد. این برنامه به کاربران اجازه می‌دهد با تنظیم اسکن‌های برنامه‌ریزی‌شده، سطح امنیت دستگاه خود را ارتقا دهند. این ابزار همچنین در مسدودسازی تبلیغات آنلاین، عملکرد بسیار خوبی دارد.

امکانات:

  • پشتیبانی از سیستم‌عامل‌های مختلف
  • امکان محافظت لحظه‌ای از دستگاه
  • قابلیت حذف بدافزارهای شناسایی‌شده
  • پشتیبانی از سیستم تشخیص آنلاین تهدیدهای امنیتی

۲. Bitdefender Mobile Security

اپلیکیشن BitDefender اندروید
اپلیکیشن BitDefender اندروید
اپلیکیشن BitDefender اندروید

Bitdefender Mobile Security یکی از بهترین برنامه‌های آنتی‌ویروس برای گوشی‌های هوشمند اندرویدی است. این ابزار از دستگاه شما دربرابر هرگونه بدافزار یا ویروسی محافظت خواهد کرد و علاوه‌بر این مصرف باتری آن بسیار ناچیز است.

امکانات:

  • مجهز به VPN داخلی
  • امکان قفل دستگاه درصورت سرقت یا گم‌شدن آن
  • تأثیر ناچیز روی مصرف باتری
  • محافظت از حریم‌ خصوصی حساب‌های کاربری و بررسی این‌که ایمیل او مورد حمله قرار گرفته است یا خیر
  • سازگاری با اندروید ۵ و نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل

نکته‌ی مهم اینکه برای استفاده از همه‌ی قابلیت‌های Bitdefender Mobile Security باید به اینترنت متصل باشید.

۳. Avira

اپلیکیشن Avira اندروید
اپلیکیشن Avira اندروید
اپلیکیشن Avira اندروید

ازنظر بسیاری افراد، Avira بهترین آنتی ویروس رایگان اندروید است. این برنامه از حریم‌ خصوصی شما محافظت و اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های مخرب را مسدود می‌کند. علاوه‌براین VPN رایگان با محدودیت حجم ۱۰۰ مگابایت در هر روز به هر کاربر ارائه می‌دهد.

اگرچه ویژگی‌های رایگان Avira برای بیشتر کاربران کافی است، اما مثل اکثر برنامه‌ها با خرید اشتراک پولی می‌توانید از همه‌ی قابلیت‌ها و امکانات این برنامه در دستگاه‌های اندرویدی خود استفاده کنید و از خدمات پشتیبانی ویژه نیز برخوردار شوید.

امکانات:

  • مجهز به VPN داخلی
  • بهره‌گرفتن از ابزارهای ردیابی گوشی‌های سرقت‌شده و گم‌شده
  • اطلاع‌رسانی به کاربر درصورت شناسایی نقص‌های امنیتی
  • امکان قفل‌گذاری روی برنامه‌های دیگر
  • مسدوسازی وب‌سایت‌های فیشینگ و وب‌سایت‌های حاوی بدافزار

۴. Norton Mobile Security

اپلیکیشن Norton اندروید
اپلیکیشن Norton اندروید
اپلیکیشن Norton اندروید

یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های اندروید Norton Mobile Security است. این برنامه از دستگاه شما دربرابر تهدیدات امنیتی محافظت می‌کند و علاوه‌بر این امنیت شبکه‌های خطرناک وای‌فای را بهبود می‌بخشد. این اپلیکیشن از گوشی شما دربرابر حمله‌های سایبری محافظت کرده و امنیت شما را هنگام مرور وب افزایش خواهد داد.

امکانات:

  • فناوری اسکن برنامه‌های محافظت‌شده که از گوشی شما دربرابر هرنوع تهدید امنیتی محافظت می‌کند
  • جلوگیری از حمله‌های سایبری به گوشی
  • اعلام هشدار اتصال به شبکه‌های ناامن وای‌فای
  • شناسایی وبسایت‌های مخرب

۵. Avast Mobile Security

برنامه Avast اندروید
برنامه Avast اندروید
برنامه Avast اندروید

Avast Mobile Security یکی از محبوب‌ترین، سبک‌ترین و قدرتمندترین آنتی‌ویروس‌های رایگان اندروید محسوب می‌شود. این برنامه امنیت دستگاه‌های اندرویدی را ارتقا می‌دهد و هدف اصلی آن، حفط حریم‌خصوصی، امنیت و عملکردهای گوشی هوشمند شما است.

امکانات:

  • شناسایی برنامه‌های مخرب
  • محافظت از کاربر دربرابر پیوندهای آلوده و ناامن هنگام مرور وب
  • بررسی امنیت شبکه‌های وای‌فای
  • امکان نگه‌داری خصوصی سوابق مرور با VPN داخلی
  • امکان اشتراک‌گذاری برنامه با حداکثر ۱۰ دستگاه مختلف

۶. Kaspersky Mobile Antivirus

برنامه Kaspersky اندروید
برنامه Kaspersky اندروید
برنامه Kaspersky اندروید

Kaspersky امنیت دستگاه اندرویدی شما را برقرار می‌کند. این آنتی‌ ویروس رایگان همچنین ابزارهایی برای محافظت از حریم‌خصوصی و هویت کاربران ارائه می‌دهد. کسپراسکای از قابلیت‌های هوش‌ مصنوعی نیز بهره می‌برد تا بتواند تهدیدهای احتمالی دستگاه شما را به‌طور مداوم شناسایی و آن‌ها را مسدود کند.

امکانات:

  • بررسی دائمی و ۲۴ ساعته‌ی تهدیدهای امنیتی
  • پشیبانی از قابلیت ضدسرقت با ویژگی‌هایی مثل قفل، مکان‌یابی و پاک‌کردن اطلاعات دستگاه‌های سرقت‌شده
  • شناسایی برنامه‌هایی که از سوابق تماس و ارسال پیامک‌های کاربران جاسوسی می‌کنند
  • بررسی وب‌سایت‌های مشکوک و آلوده و اعلام هشدار به کاربر درمورد آن‌ها
  • اسکن خودکار سایر برنامه‌های نصب‌شده روی دستگاه‌های اندرویدی

۷. AVG Antivirus Free

برنامه AVG Antivirus اندروید
برنامه AVG Antivirus اندروید
برنامه AVG Antivirus اندروید

AVG Antivirus Free ازجمله بهترین آنتی‌ویروس‌های رایگان اندروید است. این ابزار اشتراک پولی هم دارد که البته می‌توانید به‌مدت ۳۰ روز از همه‌ی قابلیت‌های آن به‌طور رایگان استفاده کنید. این برنامه از دستگاه‌ اندرویدی شما دربرابر نفوذ ویروس‌ها و سرقت اطلاعات جلوگیری می‌کند. شما همچنین قابلیت‌هایی برای محافظت از حریم‌خصوصی دراختیار خواهید داشت و می‌توانید از آن‌ برای ایجاد قفل روی سایر برنامه‌ها استفاده کنید.

امکانات:

  • کمک برای پیداکردن گوشی‌های سرقت‌شده
  • تنظیم قفل روی برنامه‌های دیگر
  • ثبت عکس از کاربر درصورت سه‌بار اشتباه وارد کردن رمز دستگاه و ارسال مکان دقیق آن به دارنده‌ی گوشی
  • قفل خودکار دستگاه درصورت جابه‌جا شدن سیم‌کارت
  • محافظت از دستگاه دربرابر انواع ویروس، بدافزار، نرم‌افزارهای جاسوسی، تنظیمات و برنامه‌های ناامن، تماس‌گیرندگان ناشناس و تبلیغاتی و سایر تهدیدها

۸. Trend Micro Mobile Security

برنامه Trend Micro اندروید
برنامه Trend Micro اندروید
برنامه Trend Micro اندروید

Trend Micro راهکار امنیتی قدرتمندی است که ۳۰ سال از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. این شرکت برنامه‌هایی برای اندروید، ویندوز، مک، iOS و حتی کروم‌بوک‌ها ارائه می‌کند که می‌توان از آن‌ها در محیط خانگی یا تجاری استفاده کرد. Trend Micro Mobile Security به‌طور رایگان منتشر می‌شود که البته برخی قابلیت‌های اضافه‌ی آن نیاز به خرید اشتراک پولی دارد.

امکانات:

  • پشتیبانی از ویژگی‌های مرتبط با بهینه‌سازی عملکرد دستگاه
  • بهره گرفتن از شبکه‌ی هوشمند مبتنی‌بر ابر برای شناسایی و جلوگیری از نفوذ تهدیدات امنیتی
  • محافظت از کودکان
  • سازگار با اندروید ۴٫۱ و نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل

۹. McAfee Mobile Security

برنامه McAfee اندروید
برنامه McAfee اندروید
برنامه McAfee اندروید

McAfee Mobile Security خدمات محافظت از هویت شما را روی گوشی‌های اندرویدی ارائه می‌دهد. با این برنامه ابزارهایی دراختیار خواهید داشت که می‌توان از آن‌ها برای محافظت از دستگاه دربرابر ویروس‌ها، فاش‌شدن اطلاعات شخصی و شناسایی بدافزارها استفاده کرد. این برنامه نیز از VPN داخلی برای افزایش ارتباطات اینترنتی بهره می‌برد.

امکانات:

  • محافظت از دستگاه اندرویدی درمقابل تهدیدهایی مثل لینک‌های مخرب، وبسایت‌های آلوده و غیره
  • بهره گرفتن از شبکه‌ی خصوصی مجازی داخلی برای افزایش امنیت ارسال و دریافت داده‌های مرتبط با امور مالی
  • اسکن مداوم و منظم برنامه‌های نصب‌شده روی دستگاه و شناسایی و مسدودسازی تهدیدها
  • محافظت از اطلاعات شخصی کاربران درمقابل وب‌سایت‌ها یا پیوندهای ناامن

۱۰. Malwarebytes Security

برنامه Malwarebytes اندروید
برنامه Malwarebytes اندروید
برنامه Malwarebytes اندروید

Malwarebytes Security یکی از برترین آنتی‌ویروس‌های اندروید است. این برنامه ابزارهایی برای حذف تهدیدهای امنیتی دستگاه ارائه می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های اپلیکیشن مذکور می‌توان به امکان شناسایی آدرس وب‌سایت‌های فیشینگ و افزایش امنیت سایبری اشاره کرد.

امکانات:

  • شناسایی و حذف خودکار تهدیدهای امنیتی
  • محافظت از حریم‌خصوصی و شناسایی برنامه‌هایی که روی رفتار کاربر نظارت دارند
  • شناسایی آدرس‌ وب‌سایت‌های فیشینگ
  • آزادسازی حافظه‌ی دستگاه با حذف برنامه‌هایی که به‌طور پیش‌فرض روی آن نصب شده‌اند
  • پشتیبانی از شبکه‌ی خصوصی مجازی داخلی برای بهبود حریم‌خصوصی هنگام انجام امور مالی آنلاین و مرور وب

سوالات متداول زومیت

  • آیا گوشی اندروید واقعاً به آنتی‌ویروس نیاز دارد؟

    ازآنجاکه بسیاری از کارهای مهم ما ازجمله نقل‌وانتقالات مالی ازطریق گوشی‌های هوشمند انجام می‌شود، حفظ امنیت اطلاعات روی این دستگاه‌ها بسیار مهم است. یک ویروس یا بدافزار می‌تواند به فایل‌های ذخیره‌شده روی گوشی اندرویدی شما آسیب برساند و حتی روی رفتار شما نظارت داشته باشد و بنابراین استفاده از آنتی‌ویروس روی محصولات اندرویدی، تصمیمی عاقلانه است.

  • بهترین آنتی ویروس رایگان برای اندروید کدام است؟

    پاسخ به این‌ سؤال کمی به سلیقه‌ و نیاز کاربران ارتباط دارد اما Bitdefender یکی از بهترین آنتی‌ویروس‌های اندروید است که در مقایسه با نمونه‌های مشابه، امکانات رایگان جذابی ارائه می‌دهد. از دیگر انتخاب‌های رایگان می‌توان به Kaspersky Mobile Antivirus، Avira و Avast Mobile Security اشاره کرد.

  • چگونه می توانم گوشی اندروید خود را برای شناسایی ویروس بررسی کنم؟

    بدین‌منظور باید مراحل زیر را دنبال کنید:

    • فروشگاه گوگل‌پلی را باز کنید.
    • با ضربه‌زدن روی نمایه‌ی پروفایل گوگل خود وارد منو شوید.
    • اکنون گزینه‌ی ‌Play Protect را انتخاب کنید.
    • روی Scan ضربه بزنید.

    Play Protect در این مرحله، به‌طور خودکار بررسی برنامه‌های نصب‌شده روی گوشی اندرویدی شما را آغاز خواهد کرد و درصورت تشخیص آیتم‌های مشکوک یا بدافزارها، امکان حذف آن‌ها را ارائه خواهد داد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات