اسپیس ایکس آزمایش تمرین آماده‌سازی خیس استارشیپ را به پایان برد

چهارشنبه ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
نخستین آزمایش کامل تمرین آماده‌سازی خیس استارشیپ
اسپیس ایکس روز دوشنبه با انجام آزمایش سوخت‌رسانی کامل به موشک استارشیپ، این وسیله‌ی نقلیه‌ی فضایی را یک گام دیگر به نخستین پرتاب مداری‌اش نزدیک کرد.
تبلیغات

نسخه‌ی آزمایشی سامانه‌ی حمل‌ونقل فضایی نسل بعدی اسپیس ایکس که متشکل از بوستر سوپر هوی و استارشیپ به‌عنوان مرحله‌ی فوقانی است، روز دوشنبه درطول آزمایش تمرین آماده‌سازی خیس در سایت استاربیس تگزاس با سوخت اکسیژن مایع و متان پر شد. به‌گزارش اسپیس‌نیوز، در این آزمایش، نسخه‌های بوستر ۷ و شیپ ۲۴ به‌کار رفتند و درجریان آن، شمارش معکوس بدون روشن‌سازی موتورهای موشک‌ها شبیه‌سازی شد.

درحالی‌که آزمایش درحال انجام بود، اسپیس ایکس جزئیات اندکی درباره‌ی آن فاش کرد. بااین‌حال، ناظران می‌توانستند یخ‌زدگی را روی بدنه‌ی موشک که با سوخت فوق‌سرد پر شده بود، مشاهده کنند. تنها پس از اتمام تمرین آماده‌سازی خیس، اسپیس ایکس انجام آن را تایید کرد.

اسپیس ایکس اوایل سه‌شنبه با اشاره به اینکه موشک با بیش از ۴٫۵ میلیون کیلوگرم سوخت بارگیری شده بود، در توییتر نوشت: «استارشیپ نخستین تمرین کامل آماده‌سازی خیس خود را امروز در استاربیس انجام داد. آزمایش امروز به تایید توالی شمارش معکوس کامل پرتاب و همچنین عملکرد استارشیپ و سکوی مداری برای عملیات‌های واقعی کمک خواهد کرد.»

تمرین آماده‌سازی خیس یکی از نقاط عطف مهم استارشیپ پیش از آمادگی آن برای پرتاب مداری محسوب می‌شود. نقطه‌ی عطف دیگر، آزمایش احتراق ثابت تمام ۳۳ موتور رپتور بوستر سوپر هوی است؛ اتفاق شگفت‌انگیزی که هنوز شاهد آن نبوده‌ایم.

ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس‌ایکس اواخر ماه گذشته در توییتر اعلام کرد که این شرکت ممکن است اواخر فوریه (اوایل اسفند) برای پرتاب مداری استارشیپ آماده شود. وی افزود پرواز آزمایشی مداری در ماه مارس (اسفند یا فروردین) بسیار محتمل است.

نخستین تلاش برای پرتاب مداری استارشیپ، نه‌تنها برای اسپیس‌ایکس، بلکه برای ناسا نیز رویدادی مهم به‌شمار می‌آید. اسپیس ایکس روی موفقیت موشک جدیدش در کاهش بیش‌ازپیش هزینه‌های پرتاب و افزایش نرخ پرتاب حساب کرده است. ناسا نیز ازطریق برنامه‌ی سامانه‌ی فرود انسانی (HLS)، قراردادی به ارزش بیش از چهار میلیارد دلار به اسپیس‌ایکس واگذار کرده است تا این شرکت نسخه‌هایی از استارشیپ را برای فرود فضانوردان روی ماه در برنامه آرتمیس بسازد.

سازمان فضایی آمریکا آزمایش‌های استارشیپ را از نزدیک دنبال می‌کند. رایان جویس از مرکز تحقیقات لانگلی ناسا که درحال کار روی HLS است، ۲۳ ژانویه درجریان یک نشست در گردهمایی علمی فناوری AIAA، درحالی‌که تصاویری از ساخت استارشیپ به نمایش درآمده بود، گفت: «من کاملا تحت‌تاثیر مقیاس این عکس‌ها و ظاهر موشک قرار گرفته‌ام. ما اینجا به‌معنای واقعی کلمه درحال تلاش برای پرتاب آسمان‌خراش‌ها هستیم.»

درحالی‌که اسپیس ایکس آزمایش‌های استارشیپ را در بوکاچیکا انجام می‌دهد، مشغول ساخت تاسیسات پرتاب جدیدی برای استارشیپ در محوطه‌ی مجتمع پرتاب 39A در مرکز فضایی کندی است. برج مخصوص آن سکوی پرتاب اکنون، سکوی موجود مورد استفاده برای پرتاب‌های فالکون ۹ و فالکون هوی را زیر سایه‌ی خود قرار داده است.

جویس افزود: «بسیار هیجان‌انگیز است که درحال‌حاضر شاهد پیشرفت در تاسیسات اسپیس ایکس ازجمله در مرکز فضایی کندی هستیم؛ جایی که آن‌ها مشغول ساخت دومین تاسیسات پرتاب مداری هستند.» به‌گفته‌ی وی، قراردادهای سامانه‌ی فرود انسانی ناسا به اسپیس ایکس این حق را داده است تا خود تصمیم بگیرد که آیا می‌خواهد پرتاب‌های استارشیپ قمری را از مرکز فضایی کندی انجام دهد یا بوکاچیکا.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات