۱۲ آذر: آغاز فروش رسمی کنسول بازی پلی استیشن

یک‌شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
۳ دسامبر سال ۱۹۹۴، شرکت ژاپنی سونی کنسول بازی PlayStation را معرفی کرد؛ محصولی که شاید در آن زمان هیچکس تصور نمی‌کرد که بتواند انقلابی در صنعت بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌ها ایجاد کند.
تبلیغات

PlayStation زاده ایده‌ و خلاقیت‌های یک مهندس سخت‌افزار و الکترونیک به نام کن کوتاراگی بود که بعدها به‌عنوان رئیس شرکت سونی کامپیوتر انترتینمنت از زیرمجموعه‌های این شرکت انتخاب شد.

از وی به‌عنوان پدر پلی استیشن یاد می‌شود. پلی استیشن اولین کنسول بازی در جهان بود که بیش از ۱۰۰ میلیون نسخه از آن به فروش رفت و موفقیت بزرگی برای سونی به همراه داشت. این کنسول خاطرات بسیاری برای کاربران آن دوران خلق کرد. موفقیت سونی در عرضه اولین نسخه از پلی ‌استیشن، این شرکت را بر آن داشت تا پلی استیشن ۲ را نیز عرضه کند که این اتفاق ۹ سال و چهار ماه پس از عرضه نسخه اولیه به وقوع پیوست و پلی استیشن ۲ وارد بازار شد تا رکوردی تاریخی به ثبت رساند. پلی استیشن ۲ توانست به رکورد فروش حدود ۱۵۵ میلیون دستگاه تا سال ۲۰۱۲ دست پیدا کند که بالاترین میزان فروش کنسول بازی تاکنون بوده است.

شرکت سونی در سال ۲۰۰۶ نسل سوم پلی استیشن را ارائه کرد و رکورد فروش ۸۰ میلیون نسخه از این کنسول تا سال ۲۰۱۳ به ثبت رسید. کنسول اصلی دیگر شرکت سونی نسخه ۴ پلی استیشن بود که در سال ۲۰۱۴ ارائه شد و تنها در ۲۴ ساعت اول عرضه‌ی محصول به بازار، حدود یک میلیون از این کنسول در سراسر جهان به فروش رفت و یک رکورد دیگر برای شرکت سونی به‌عنوان سریع‌ترین فروش در میان کنسول‌ها، ثبت شد.

پلی استیشن که برای نخستین بار در سال ۱۹۹۴ در ژاپن عرضه شده بود یکی از پرطرفدارترین کنسول‌های سونی به شمار می‌رود که ژاپنی‌ها تا سال ۲۰۰۶ و کمی قبل از عرضه نسخه ۳ پلی استیشن به تولید آن ادامه دادند و سرانجام این کنسول را بعد از ۱۱ سال از خط تولید خود کنار گذاشتند. بهترین بازی به فروش رسیده روی این کنسول، گرن توریسمو بود که تا سال ۲۰۰۸ حدود ۱۰.۸۵ میلیون نسخه از آن به فروش رسید.

پلی استیشن ۱ از یک جهت بیشتر از نسخه‌های بعدی آن برای شرکت سونی دارای اهمیت بود و آن هم تسخیر بازار کنسول‌های بازی بود که اوایل دهه ۱۹۹۰ در اختیار شرکت‌هایی نظیر سگا و نینتندو قرار داشت؛ اما سونی ابتدا در تاریخ ۱۶ نوامبر سال ۱۹۹۳ در توکیو، شرکت سونی کامپیوتر اینترتیمنت را تأسیس کرد و یک سال بعد از آن، با اولین کنسول خانگی پلی‌استیشن تمام موازنه‌های قدرت را در حوزه کنسول‌های بازی برهم ریخت و تبدیل به هیولای بی‌چون‌وچرای دنیای سرگرمی شد. سونی تا قبل از ظهور کنسول بازی مایکروسافت حکمران بی‌رقیب کنسول‌های بازی بود.

دیگر رویدادهای مهم ۱۲ آذر (۳ دسامبر)

۱۹۶۸ - معرفی رسمی ابرکامپیوتر شرکت CDC به نام ۷۶۰۰. برخی کارشناسان این محصول را اولین ابرکامپیوتر واقعی می‌دانند.

۱۹۹۲ - ارسال اولین پیام متنی تاریخ. این پیام با استفاده از شبکه‌ی ودافون و از یک کامپیوتر شخصی به یک گوشی تلفن همراه ارسال شد.

۲۰۰۱ - معرفی وسیله‌ی نقلیه‌ی یک‌نفره‌ی Segway. این وسیله‌ی نقلیه شبیه به اسکوتر با استقبال زیادی از طرف عموم مواجه نشد؛ اما وسیله‌ای بسیار کارآمد برای پلیس‌های فروشگاه‌های زنجیره‌ای بود و به نماد حمل و نقل شخصی نیز بدل شد.

این مطلب در تاریخ ۱۲ آذر ۱۳۹۶ به‌روزرسانی شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات