با تویوتا پریوس پرفروش ترین خودروی هیبریدی جهان و شرایط فروش و قیمت آن در ایران آشنا شوید
تویوتا پریوس نامی شناخته شده در جهان است. این خودروی به لطف استفاده از تکنولوژیهای پیشرفتهی تویوتا، مصرف سوخت بسیار اندکی دارد و به همین دلیل نیز پس از افزایش قیمت بنزین، بسیار مورد توجه مشتریان قرار گرفت. این خودرو تویوتا برای اولینبار در سال ۱۹۹۷ و با شعار «به موقع و کمک به قرن ۲۱ ام» به بازار عرضه شد.این خودرو که اکنون نسل چهارم آن در ۴۴ کشور مختلف عرضه میشود، رکورد فروش ۳.۵۰۰.۰۰۰ هزار دستگاه را برای تویوتا به ارمغان آورده است که بدین ترتیب خود را بهعنوان محبوبترین خودروی هیبریدی جهان معرفی میکند. در ادامه با آخرین نسل تویوتا پریوس بیشازپیش آشنا خواهیم شد و به بررسی قابلیتهای آن خواهیم پرداخت.
طراحی بدنه
پریوس پیش از هر چیزی به طراحی و رفتار خسته کننده شهرت داشت و به همین دلیل در هر قمستی از جهان هنگام مسخره کردن نحوهی رانندگی فردی به وی میگفتند «پریوس برای تو خودروی مناسبتری است». اما تویوتا این موضوع را در نسل چهارم این خودرو کاملا تغییر داد. در نگاه اول به پریوس ظاهر تا حدودی فضایی آن بسیار جلب توجه میکند. چراغهای جلو و عقب با طراحی شکسته بیشتر به خودروهای اسپرت و قدرتمند شباهت دارد تا نمونههای هیبریدی و کم مصرف. رینگهای ۱۷ اینچی نیز برای افزودن به جذابیت این خودرو افزوده شده است.
استفاده از الایدی در چراغهای و مهشکنهای خودرو به آن نمایی بسیار زیبا در شب را داده است. چراغهای الایدی عقب خودرو نیز علاوه بر زیبایی، به کاهش مصرف انرژی خودرو نیز کمک شایانی کردهاند.
طراحی داخلی
کابین پریوس نیز همانند بدنهی آن از طراحی نامتعارف و آینده نگرانهای بهره میبرد که در لحظهی برخورد اول سرنشینان با آن، برای لحظاتی سرنشنیان را مجذوب چینش عجیب و زیبای بخشهای مختلف خودرو میکند. تویوتا برای بهبود ارگونومی پریوس تلاش زیادی کرده است و تمامی ادوات را کاملا در دسترس راننده قرار داده است. دکمههای کنترلی متعدد روی فرمان نیز در همین راستا تعبیه شدهاند. صندلیها نیز برای راحتی بهتر سرنشینان مجدد طراحی شدهاند.
تویوتا در نسل چهارم پریوس نمایشگر ۴.۲ اینچی را جایگزین نشانگرهای متداول کرده است که علاوه بر زیبایی بیشتر، بازهی اطلاعاتی بیشتری را نیز نمایش میدهند. در بخش میانی داشبورد نیز نمایشگر ۷ اینچی لمسی تعبیه شده است.
عملکرد
تویوتا پریوس ۲۰۱۶ از پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری در کنار موتور الکتریکی بهره میبرد که توانایی تولید ۱۲۱ اسببخار را به خودرو میدهد. پیشرانهی بنزینی در پریوس علاوه بر حرکت خودرو، وظیفهی شارژ کردن باتریها را به عهده دارد و بهصورت خودکار آغاز به کار میکند و در صورت عدم نیاز خاموش میشود. هنگام آغاز حرکت تا سرعت ۴۵ کیلومتر بر ساعت و در صورت نبود افت ولتاژ، خودرو تنها به واسطهی موتورهای برقی و باتری حرکت میکند و پیشرانهی بنزینی روشن نخواهد شد. اما در صورت نیاز راننده به توان بیشتر و فشردن پدال گاز، پیشرانهی بنزینی وارد مدار میشود و نیروی مورد نیاز را تأمین میکند و در صورت تولید نیروی بیشتر از نیاز راننده، از آن برای شارژ کردن باتریهای استفاده میکند.
هنگام ترمزگیری، علاوه بر سیستمهای ترمز متداول، موتور برقی پریوس نیز رفتاری مانند ژنراتور از خود نشان میدهد و از حرکت خودرو جریان الکتریسیته تولید میکند و علاوه بر کاهش سرعت خودرو، باتریهای آن را نیز شارژ میکند.
تویوتا در بخش عقب پریوس از تعلیق مستقل بازوهای جناغی دوبل بهره برده است که عملکرد بسیار بهتری نسبت به نمونههای نیمه مستقل پیچشی است که در اکثر خودروهای شهری و ارزان به کار میرود. شاسی یکپارچهی پبشرفته با استفاده از مواد جدید، بهراحتی و پایداری خودرو در شرایط مختلف کمک شایانی کرده است. عملکرد ترمزگیری خودرو نیز به همین واسطه بهبود یافته است.
ایمنی
تویوتا در پریوس از سیستمهای ایمنی متعددی کمک گرفته است. سیستم تشخیص نقاط کور با اطلاعرسانی به راننده از طرق آیندههای جانبی، دوربین دید عقب و برفپاکنهای خودکار در کنار سیستمهای کنترل شاسی پیشرفته اعم از کنترل تراکشن (TRAC)، کنترل پایداری (VSC)، تقسیم نیروی ترمز (EBD) و توقف خودکار خودرو، بهره برده است. کروز کنترل هوشمند و سیستم تقسیم نیروی ترمز با تشخیص اجسام ثابت و متحرک، نیز به ایمنی خودرو نیز کمک شایانی میکند.
امکانات دیگر
از دیگر امکانات افزودهی تویوتا پریوس ۲۰۱۶ میتوان به حسگرهای کمکی پارک، مناطق شارژ بیسیم برای گجتهای سازگار با استاندارد Qi، هدآپ دیسپلی، کلید هوشمند و ورود و خروج بدون کلید، گرمکن صندلی، تهویهی مطبوع هوشمند با کنترل جریان هوا و سیستم صوتی پیشرفتهی JBL، اشاره کرد.
قیمت و شرایط فروش در ایران
پریوس بهتازگی توسط نمایندهی فروش محصولات تویوتا در ایران پیشفروش میشود. این خودرو که در خارج از ایران با قیمت پایهی ۲۴ هزار دلار به فروش میرسد، بدون قیمت تعیین شده در ایران به فروش میرسد. این بدین مسئله است که قیمت نهایی خودرو هنگام تحویل و پس از چهار ماه از پرداخت مبلغ پیشپرداخت، تعیین میشود.
پیشفروش این خودرو هماکنون با موعد تحویل ۱۲۰ روز کاری و پیش پرداخت ۸۵ میلیون تومانی (شامل ۵۵ میلیون پیش پرداخت و دو فقره چک ۱۵ میلیون تومانی) در شعب و نمایندگی های منتخب ایرتویا در تعداد محدودی آغاز شده است. قیمت نهایی خودرو براساس قیمت فروش نقدی در زمان تحویل با کسر سود مشارکت و مبلغ تخفیف نقد تعیین میگردد. سود مشارکت خرید پریوس ۱۸ درصد و سود انصراف نیز ۱۲ است.
البته در حال حاضر تمامی موجودی خودروی هیبریدی پریوس نمایندگی تویوتا در ایران به فروش رفته است و این شرکت در خصوص تاریخ شروع مجدد فروش اطلاعاتی ارایه نکرده است. آغاز مجدد پیشفروش خودرو از طریق نمایندگی مذکور اطلاعرسانی خواهد شد.
نظرات