مهم‌ترین ویژگی افراد موفق

چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
ویژگی‌های زیادی برای موفق شدن می‌توان نام‌ برد؛ اما در این مقاله به مهم‌ترین آن‌ها یعنی اظهار نظر و عقیده می‌پردازیم. ممکن است این ویژگی شما را شگفت‌زده کند.
تبلیغات

گوردون تریگولد، مدیر عامل و مشاور کسب‌و‌کار می‌گوید:

هنگام صحبت کردن در جلسات، من اغلب با ارتباط برقرار کردن با شنونده‌ها بحث را شروع می‌کنم . به این گونه که از شنونده‌ها می‌پرسم «شما فکر می‌کنید مهم‌ترین ویژگی افراد موفق چیست؟».

همیشه پاسخ‌های خوبی دریافت می‌کنم، مانند کار و کوشش، هوش، اعتماد به نفس، مهارت‌های کارآفرینی، تعهد، مهارت فروش و بازاریابی، هدف، ثروت (به ارث بردن اموال زیاد)، جذابیت در رفتار یا ارتباط خوب و بسیاری دیگر.

درحالی‌که همه‌ی این‌ها ویژگی‌های مثبتی هستند و قطعا در موفقیت تأثیر دارند، هیچ کدام از آن‌ها مهم‌ترین شاخص موفقیت نیستند.

در حقیقت، در سال‌هایی که این سؤال ساده را می‌پرسیدم، هیچ‌کس پاسخ صحیح را حدس نزد؛ حتی با وجود این‌که این ویژگی در برخی از آن‌ها مشهود بود.

success

مطابق با مطالعات پروفسور توماس هرل از دانشگاه استنفورد که در آن‌جا طی یک دوره‌ی ۲۰ ساله شاهد موفقیت‌ فارغ‌التحصیلان مقطع فوق لیسانس بود، اولین و مهم‌ترین شاخصه و ویژگی موفقیت که در همه‌ی افراد موفق نمایان بود، صحبت کردن و ابراز عقیده کردن است.

هنگامی که من برای اولین بار این نظریه را شنیدم، مطمئن نبودم که با آن موافق هستم یا خیر؛ اما بعد از مدتی متوجه صحت آن شدم.

بار‌ها‌ با افرادی مواجه شدم که فرصت‌های عالی و مناسبی برای آن‌ها ایجاد شده بود، اما فرصت‌‌ها را از دست دادند؛ زیرا از مطرح کردن خودشان و ابراز عقیده می‌ترسیدند و این اتفاق بار‌ها برای من نیز رخ داده بود.

به یاد می‌آورم برای حدود ۳ ماه سر کار نمی‌رفتم و به دنبال شغل مناسبی می‌گشتم، اما بازار کار نا‌مساعد بود. خوشبختانه دوست خوبی داشتم که از شرایط من آگاه بود و کار مناسبی برای من داشت و من مطمئن بودم که او با من برای استخدام شدن در آن کار تماس خواهد گرفت. بعد از یک هفته او شغل را به کس دیگری پیشنهاد داد و من عصبانی و نا‌امید شده بودم. احساس می‌کردم در حق من ظلم شده است؛ پس به آن‌جا رفتم و از او پرسیدم: «چرا آن شغل را به من پیشنهاد ندادی و به شخص دیگری پیشنهاد دادی.»

او پاسخ داد: «تو هیچ‌وقت پرس‌و‌جو نکردی در نتیجه تصور می‌کردم علاقه‌ای به این کار نداری.» این تجربه به من درس سخت و مهمی داد، اگر‌چه هم‌چنان تا به امروز برای من چالش است.

فکر می‌کنم نورا رابرتز بهترین جمله را در این مورد بیان کرده است: «اگر سؤال نپرسید و در خواستی نداشته باشید، پاسخ شما همیشه منفی است» ممکن است فکر کنید پاسخ منفی خواهد بود؛ اما هرگز بدون درخواست کردن نمی‌توانید اطمینان حاصل کنید و اگر در‌خواست کنید ممکن است با یک پاسخ خوش‌آیند غافل‌گیر شوید. در فروختن اجناس، اگر تمایل خودتان به فروش را اعلام نکنید احتمالا نمی‌توانید چیزی بفروشید. اگر به کمک احتیاج داشته باشید و آن را مطالبه نکنید، کمکی نخواهید گرفت.

افراد نمی‌توانند ذهن‌ها را بخوانند و ممکن است ندانند شما به کمک احتیاج دارید. در واقع ممکن است مایل باشند به شما کمک کنند؛ اما امکان دارد بترسند که با پیشنهاد دادن کمکی که شما درخواست نکرده‌اید، شما را برنجانند.

speaing up

هنگامی که دیگران در‌خواست کمک می‌کنند یا به پیشنهاد نیاز دارند، اگر شما صحبت نکنید و نظر ندهید آیا آن‌ها متوجه می‌شوند که شما می‌توانید نیاز آن‌ها را برآورده کنید یا به آن‌ها کمک کنید؟ بار‌ها و بار‌ها افرادی را دیدم که با وجود داشتن اطلاعات، هنگامی که رئیسشان در رابطه با ایده یا پیشنهادی سؤال می‌کند و درخواستی دارند ساکت می‌مانند و حرفی نمی‌زنند. اگر شما نظراتتان را بیان نکنید چگونه ایده‌هایتان فرصت‌ها را به موفقیت تبدیل خواهند کرد؟

در یک تحقیق در رابطه با شکست، نشان داده شد در پروژه‌هایی که با شکست مواجه می‌شوند، ۷۵ درصد از مواقع افراد در روز اول می‌دانستند پروژه شکست خواهد خورد. به بیان دیگر حدود ۷۵ درصد از شکست‌ها برای کسانی که نظراتشان را بیان می‌کنند و به قدم اولی که باعث شکست می‌شود اشاره می‌کنند، تبدیل به فرصت می‌شود و امکان دارد فرصت چاره اندیشی و رفع کردن آن را پیدا کنند و در نهایت حداقل از آن جلوگیری ‌کنند.

اگر خودتان را مطرح نکنید و عقایدان را ابراز نکنید، فرقی نمی‌کند که هوش شما چقدر است، تا چه اندازه با انگیزه و مسئولیت‌پذیر هستید، روابط شما تا چه حدی وسیع هست یا چقدر مهارت‌های کسب‌و‌کار شما خوب است. در صورتی که صحبت و اظهار نظر نکنید به استعداد‌ها و تلاش‌های شما بی‌توجهی می‌شود، فرصت‌های خرید و فروش‌های شما به رقیب‌هایتان واگذار می‌شود و دست‌یابی به موفقیتی که در آرزوی آن هستید سخت خواهد شد. پس باشهامت باشد و خودتان را مطرح کنید.

هنگامی که فرصتی به وجود می آید، مطمئن شوید که آن‌ را از دست نمی‌دهید.

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات