مونتاژکاری، عامل عدم پیشرفت صنعت خودروسازی ایران

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
معاون اتاق بازرگانی ایران، خودروسازان داخلی را تنها مونتاژکار خواند و آن را بلای جان صنایع خودروی کشور دانست.
تبلیغات

حسین سلاح‌ورزی، معاون اتاق بازرگانی ایران، علت پیشرفت‌ نکردن صنعت خودروسازی کشور را راحت‌تر بودن فرآیند مونتاژ خودرو در برابر طراحی و تولید دانست و اعلام کرد:

تا زمانی که مونتاژ خودرو، پول‌سازتر و آسان‌تر است و دولت‌ها با ابزارهای مختلف مانند اعمال تعرفه‌های بالای برای خودروهای خارجی، رقبای خودروسازان داخلی را از صحنه بیرون می‌کنند؛ خلاقیت و نوآوری در تولید داخلی ایجاد نخواهد شد.

معاون اتاق بازرگانی ایران که در برنامه‌ی گفتگوی ویژه‌ی خبری شرکت کرده بود، از راهبرد و برنامه‌های بدون هدف در جهت تولید داخلی انتقاد کرد و از جمله‌ی مشکلات همیشگی این صنعت را تغییر قوانین مربوط به حوزه خودرو پس از تغییر دولت‌ها دانست. وی در ادامه افزود:

دولت‌ها که تغییر می‌کنند، سیاست‌های حوزه‌ی خودرو نیز دچار تغییرات وسیعی می‌شود. باید اعتراف کنیم تا زمانی که مونتاژ در برابر طراحی و تولید پول‌سازتر باشد و دولت با اعمال تعرفه روی خودروهای خارجی، اجازه‌ی ایجاد شرایط رقابتی در بازار خودروی داخل را ندهد، هیچ پیشرفتی در این صنعت مهم کشور شاهد نخواهیم بود. تمایل خودروسازان به مونتاژ و واردات قطعات خودرو از دیگر کشورها، به دلیل کیفیت پایین و هزینه‌ی بالای قطعات تولید داخل است.

سلاح ورزی با انتقاد از سیاست‌های کلان کشور، یکی از مهم‌ترین اشتباهات را معیار قرار دادن ایجاد اشتغال به جای نگاه به پیشرفت صنعت کشور دانست که نتیجه‌ی آن تنها ایجاد نظام پول‌پاشی در کشور است. وی در ادامه خاطرنشان کرد:

اکثر بخش مونتاژکاری در بخش دولتی انجام می‌شود و خودروسازان که وابستگی بیشتری به دولت دارند، تنها به دنبال کسب سود از طریق مونتاژکاری هستند. از طرفی به دلیل عمر کوتاه مدیران بخش صنعت، آن‌ها نیز تنها تصمیمات کوتاه‌مدت می‌گیرند و هیچ‌گاه چشم‌اندازی از آینده ندارند و برنامه‌ای طولانی‌مدت در جهت پیشرفت و ارتقاء ساختار صنعت خودروسازی کشور مد نظر قرار نمی‌دهند.

علی فتوت، عضو هیئت علمی دانشگاه شریف که دیگر مهمان این برنامه بود، با بیان اینکه نقشه‌ی راهی برای تولید ملی وجود ندارد؛ از نگاه بازرگانی و سودمحور بسیاری از صنایع و نگاه مدیران آن‌ها انتقاد کرد. وی در این زمینه اذعان داشت:

باید اعتراف کنیم که مردم ما هیچ احساس خوبی از تولیدات ملی ندارند. مونتاژکاری صنعت نیست بلکه درجا زدن است و سال‌ها است که در بخش خودرو ما هیچ پیشرفتی نداشتیم و یک مونتاژکار صرف بوده‌ایم.

فتوت با بیان این مطلب که ایران، دومین تربیت‌کننده‌ی مهندس در جهان است؛ از عدم حمایت از این سرمایه‌های کشور گفت و اعلام کرد بسیاری از متخصصان و مهندسان برجسته‌ی صنعتی کشور را بدون اینکه بهره‌ای از آن‌ها ببریم تنها به خارج صادر می‌کنیم. وی افزود:

در حالی در بخش صنعت خود همواره به دنبال پیدا کردن مشکل بوده‌ایم که تعداد بسیار زیادی کارشناس و مهندس این بخش داریم که می‌توانند به ما کمک کنند؛ اما متأسفانه هیچ استفاده‌ای از آن‌ها نمی‌بریم و آن‌ها را صادر می‌کنیم.

وی با تأکید مجدد بر اینکه کشور و صنعت خودروسازی ایران با مونتاژکاری به جایی نخواهد رسید؛ از وجود فساد و رانت گسترده در بخش واردات خودرو خبر داد و گفت:

سال گذشته بیش از ۲۰۰۰ خودروی مجهز به تجهیزات مخابرات برای پوشش در مناطق مختلف کشور وارد شد؛ اما بر اساس گزارش سندیکای مخابرات تولیدکنندگان، منابع تغذیه و تجهیزات مربوط به آن فقط ۲۰۰ واحد فروخته شده است. باید این افراد واردکننده بازخواست شوند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات