نوآوری هایی که سبک غذا خوردن مردم جهان را تغییر دادهاند
عادات غذایی هم مانند دیگر جنبه های زندگی، در طول تاریخ دچار تغییرات متعددی شده و انقلابهای مختلف صنعتی و تکنولوژی روی آنها نیز تأثیر داشته اند. در این مطلب به مرور برخی از تغییرات اساسی در طول تاریخ میپردازیم.
۱۹۲۲، تحویل غذا
در این سال برای اولین بار کافهرستوران جدید چینی لسآنجلس اعلام کرد سفارشهای مشتریان را تا ساعت یک نیمهشب به آدرس آنها ارسال میکند. این کافه، یکی از اولین الگوهای سفارش تلفنی غذا بود.
تأثیر: تنها در کشور آمریکا، درآمد سالانهی کسبوکارهای ارسال غذا، به بیش از ۴۳ میلیارد دلار میرسد. در حال حاضر اپلیکیشنهایی مثل گراب-هاب و پست-میت خدمات تحویل غذا را از هر رستورانی که مشتریان بخواهند، ارائه میکنند.
۱۹۴۸، سفارش از داخل خودرو
یک فروشگاه همبرگر و ساندویچفروشی برای اولین بار به مشتریانش خدماتی ارائه کرد که از طریق آن، مردم بدون پیاده شدن از اتومبیل میتوانستند سفارش خود را ارسال کنند و غذا را از یک دریچهی رو به خیابان، تحویل بگیرند.
تأثیر: امروزه ۷۰ درصد از فست فودهای سراسر جهان برای راحتی مشتریانشان ایستگاههای کنار خیابان خود را راهاندازی کردهاند. حتی فروشگاههای زنجیرهای بزرگی مثل استارباکس و چیپوتل نیز این سیستم را پذیرفتهاند.
۱۹۵۰، کارتهای اعتباری
Diners Club اولین مجموعهای بود که با پذیرفتن کارت اعتباری، به دوران پرداختهای نقدی در رستورانهای لوکس پایان داد.
تأثیر: فنّاوری پرداختهای اعتباری همچنان در حال تکمیل است. رستورانها از استارتاپهایی که برای تشویق مشتریان قبضهای تخفیف (یا پیشفروش) صادر میکنند، استقبال کردهاند. بهعلاوه بهمرورزمان پرداخت از طریق تلفن جایگزین چکهای نقدی شده است.
۱۹۵۵، سیستم مکدونالد
پسازاینکه ری کراک اولین فرانشیز مکدونالد را در دسپلینز ایلینوی افتتاح کرد، روشهای مختلفی برای آمادهسازی زنجیرهی عرضه با محصولاتی که از کیفیت یکسانی برخوردار بودند، به وجود آمد.
تأثیر: تقریباً همهی فروشگاههای زنجیرهای تلاش کردهاند از این روند پیروی کنند. برای مثال Just Salad اعلام کرده است که کارگرانش میتوانند در هر ساعت ۶۰ بسته سالاد آماده کنند.
۱۹۷۳، ثبت الکترونیکی سفارشات
در این سال آیبیام سیستمی با نام خردهفروشی ۳۶۵۰ ارائه کرد. این سیستم رابط بین مشتریان و تولیدکنندگان بود و سفارش مشتریان را با غذای آماده و موجود رستورانها تطبیق میداد.
تأثیر: از زمانی که مکدونالد در سال ۱۹۷۴، کل سیستم خود را کامپیوتری کرد تا به امروز، سطح سیستمهای خدماتی پیشرفت بسیار زیادی داشته است. برای مثال اسکوئر سامانهای در تبلتهای جدید ارائه کرده که تعامل مشتریان و رستورانها را بسیار مؤثرتر کرده است.
۱۹۸۷، علوم آشپزی مولکولی
یک میکروبیولوژیست با آزمایشهای مکرر موفق شد برای تولید بستنی بهجای دستگاههای همزن، از نیتروژن مایع استفاده کند. یک سال بعد اسنکهای بستنی دیپین دات (Dippin’ Dots) به بازار آمدند.
تأثیر: در حال حاضر علوم آشپزی مولکولی خط اصلی نوآوریهای تغذیهای به شمار میروند. مثالهایی که این موضوع را تأیید میکنند عبارتاند از: Smitten، یکی از مشهورترین فروشگاههای زنجیرهای بستنیسازی بهوسیلهی نیتروژن مایع، Panera که در تولیدات خود از سیستم وکیوم و بستهبندیهای اتمسفری استفاده میکند.
۱۹۹۴: سفارش اینترنتی
Pizza Hut نخستین فستفودی بود که وعدهی سفارش اینترنتی پیتزا را به واقعیت تبدیل کرد. این فستفود سفارش پیتزاهایی را که در ترکیب آن از قطعات بزرگ پپرونی و قارچ و پنیر اضافه استفاده شده بود، بهصورت دیجیتال ثبت میکرد.
تأثیر: درحالحاضر نیمی از سفارشهای پیتزای آمریکا دیجیتال است. پیتزا دومینو با سیستم جدید اینترنتی خود، پیشروترین فستفود زنجیرهای جهان در پیگیری سفارش مشتریان محسوب میشود.
۱۹۹۹، مدیریت مبتنی بر دادهی رستورانها
پیش از اینکه استارتاپی به نام Avero، اولین نرمافزار تجزیهوتحلیل فروش و موجودی غذای رستورانها را عرضه کند، مالکان رستوران برحسب حدسیات و فرضیات حجم آمادهسازی غذا را تعیین میکردند. در آن زمان این نرمافزار باعث شد رستورانها تشخیص بدهند که مشتریانشان چه دسرهایی را بیشتر میپسندند و سطح استقبال از هر غذا را بهتر برآورد کنند.
تأثیر: درحالحاضر نیز دادهها مهمترین فاکتور کنترل خدمات هستند. در تمام کشورها سایتها و نرمافزارهای مختلفی خدمات رزرواسیون، زمان انتظار و سایر اطلاعات لازم را به مردم ارائه میکنند.
۲۰۱۰، اینستاگرام
اولین عکسهایی که کوین سیستروم، همبنیانگذار اینستاگرام در این اپلیکیشن به اشتراک گذاشت، از رستوران Tacos Chilakos سانفرانسیسکو بود، امری که فرهنگ به اشتراکگذاری تصاویر غذا و مواد خوراکی را بنا نهاد.
تأثیر: درحال حاضر بسیاری از رستورانها برای جذب مشتریان خود تصاویر غذاها و خدماتشان را منتشر میکنند. از طرفی برخی از مواد غذایی مثل تستهای آووکادو، بیشتر به خاطر ظاهر زیبایی که دارند از فروش بالایی برخوردار هستند.
۲۰۱۷، رباتها!
در سال جاری پیتزا دومینو اعلام کرد که برای اولین بار ارسال سفارش توسط اتومبیلهای بدون راننده را مورد آزمایش قرار میدهد. مشتریان سفارش خود را از محفظهی پشت خودرو برمیدارند و هیچ تعامل انسانی وجود نخواهد داشت.
تأثیر: بهزودی رباتها در مرحلهی پخت غذاها هم به کار گرفته میشوند. Chowbotics، رباتی است که میتواند سالاد درست کند و ربات دیگری به نام کافه X، یک باریستا است. مکدونالد و وندی نیز در حال راهاندازی کیوسکهای خودکار خود هستند.