چری آریزو 5 توربو و استاندارد؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه درباره آن باید بدانید
شاید با گذشت سالها، فراموش کرده باشید که اولین خودروی چینی بازار ایران، چه بود و توسط کدام برند ساخته میشد. پاسخ این سؤال، میتواند نشانهای از تجربهی بالای گروه خودروسازی چری در امر صادرات به خارج از چین باشد، ضمن اینکه پیشرفت قابلتوجه صنایع مرتبط با خودرو، دراین کشور را یادآوری میکند. بهنظر میرسد، سدان A15 که بعدها به چری ویانا تغییر نام یافت، اولین خودروی چینی با واردات انبوه در بازار ایران باشد. نگاهی گذرا به A15 و محصولات مدرن چری، مثل آریزو 5؛ بار دیگر ثابت میکند خودروسازی چین در مسیر پیشرفت است و البته در نقطهی مقابل آن، خودروسازان وطنی، با حرکتی لاکپشتی؛ نظارهگر بازار جهانی هستند.
خودروسازی چری، در شرق چین و شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) این کشور حضور دارد. این برند در سال ۱۹۹۹ شکل گرفت و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. چری از آن دسته گروههای صنعتی چین محسوب میشود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. این شرکت، هماکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. چری علاوه بر تولید خودرو با برند اختصاصی، برای شرکتهای مطرح دنیا، خصوصا جگوار و لندروور، خودرو مونتاژ میکند و در مجموع نزدیک به یکچهارم کل تولیدات این شرکت، به خارج از چین صادر میشود .محصولات چری علاوه بر چین و ایران، در کشورهای ترکیه، مراکش، مصر، برزیل، شیلی و آفریقای جنوبی عرضه میشوند، درحالیکه حضور محدودی هم در روسیه دارند. لازم به توضیح است، برند MVM که در ایران با مدلهایی مثل X55 و 550 حضور دارد هم، زیرمجموعهی چری محسوب میشود.
تنوع محصولات چری فراتر از انتظار است و ۱۰ مدل مختلف را شامل میشود. این شرکت، کراساورهای خود را با نام تیگو تولید میکند که شامل تیگو 2 (در ایران MVM X22)، تیگو 3 (در ایران MVM X3)، تیگو 5 و تیگو 7 هستند. سواریهای چری هم با نام آریزو شناخته میشوند که آریزو 3، آریزو 5 و آریزو 7 را شامل میشود. درحالیکه چند مدل خودروی کوچک اقتصادی هم در سبد چری وجود دارد، این برند با سری آریزو و تیگو، سعی میکند کیفیتی قابل قبول داشته باشد و حضوری قدرتمند در بازار خارج از چین نشان دهد. از گروه آریزو، شاهد واردات سدان میانجثهی چری آریزو 5 به ایران هستیم که بهتازگی، با پیشرانهی توربو شارژ و البته قیمت بالاتر نسبت به نسخهی استاندارد، پیشفروش میشود.
طراحی ظاهری و بدنه
برای علاقهمندان حرفهای خودرو، نمای روبروی آریزو 5، الهام گرفته از محصولات مدرن اوپل بهنظر میرسد، هرچند که نمیتوان جذابیت ظاهری و طراحی قابل قبول این محصول را نادیده گرفت. با نگاهی به جدیدترین مدلهای چری که آریزو 5 و کراساور تیگو 7 را شامل میشود، متوجه زبان طراحی این برند، خصوصا در فرم چراغهای اصلی و جلوپنجره میشویم. با این سبک، به وضوح خطوط تیز روی بدنه و زاویههای تند قطعات متخلف، بر منحنیها و گوشههای مدور، ترجیح داده شدهاند.
نمای روبروی آریزو 5، به دو قسمت بالا و پایین تقسیم شده است که با خط روی جلوپنجره مشخص میشود. امتداد این خط تا زیر چراغ اصلی، سپر و گلگیر را جدای از دیگر قسمتها نشان میدهد. جلوپنجره ۶ ضلعی، با لوگوی کوچک چری و زمینهی مشبک سیاهرنگ دیده میشود، درحالیکه قاب براق فلزی دارد و خبری از لوگوی درشت قدیمی نیست. چراغ اصلی، نقش بسیار مهمی در حس اسپرت آریزو 5 بازی میکند و مجزا از دیگر قطعات بدنه، زیبایی بسیار خوبی دارد. سپر این مدل، از کنار چرخ جلو و ناحیهی گلگیر بهصورت مدور طراحی شده است تا حالت چهارگوش کلاسیک نداشته باشد. این بخش، با فضای سیاهرنگ و پلاستیکی دیده میشود که هدایتکنندهی هوا و البته کاهشدهندهی هزینههای تولید خواهد بود. چراغ روشنایی روز LED هم در طرفین سپر و با جایگاهی پلاستیکی قرار داده شده است که البته میتوانست با کمی هزینهی بیشتر، طراحی بهتری داشته باشد.
از نکات مثبت در طراحی چری آریزو 5، باید به خطوط حجمدهندهی روی کاپوت اشاره کرد که همراهبا خط باریک بالای سپر، جایگاه چراغهای اصلی را تقویت میکنند و حس یک خودروی اسپرت مدرن را به چشم بیننده میرسانند. خطوط روی کاپوت، امتداد جذابی با ستونهای A دارند و حجم بدنهی آریزو 5 را بزرگتر نشان میدهند.
از نمای جانبی، تأکید طراحان چری بر خطوط تیز، بیشتر توی چشم میزند و فرم سهبعدی محصول را مشخص میکند. خط اصلی این قسمت، از انتهای چراغ عقب و دقیقا در امتداد دستگیرهها تا لبهی گلگیر جلو دیده میشود، درحالیکه کاملا موازی با آن؛ خط دیگری در پایین درها وجود دارد. چری آریزو 5، با شیب نسبتا متقارن سقف در طرفین طراحی شده است که باعث میشود، شیشههای جلو و عقب هماندازه بهنظر برسند. این موضوع، طول کاپوت عقب کاهش میدهد و حس یک خودروی اسپرت فستبک، شبیه به محصولات آئودی تداعی میکند. از دیگر نکات مهم در نمای جانبی آریزو 5، میتوان به رینگهای ۱۶ اینچ و آینه بغلهای راهنمادار اشاره کرد که نیمی از آن همرنگ بدنه و نیمی دیگر، پلاستیک سیاه رنگ است.
میتوان ادعا کرد، طراحی خوب آریزو 5 در پشت خودرو هم ادامه داشته است. البته باید توجه داشت که فرم چراغهای عقب و پیکربندی بدنه، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ دارد. کوتاه بودن کاپوت عقب، با اضافه شدن لبهای شبیه به دیفیوزر، کمتر توی ذوق میزند و بار دیگر، طراحی هوشمندانهی آریزو 5 را ثابت میکند. چراغهای عقب، با خطوط تیز در لبهها همراه هستند تا اسپرتتر دیده شوند. سپر هم، برجستگی اغراقآمیزی دارد که مسلما با هدف افزایش حجم ظاهری خودرو و با ابهتتر دیدهشدن آن، انجام شده است. مشابه سوناتا، خطی شبیه به نیمدایره پیرامون سپر عقب دیده میشود که در بخش پایین دارای قطعهای پلاستیکی با حاشیهی منحنی است. لبههای درپوش صندوق و محل قرار گرفتن پلاک هم، تفاوت خاصی با سدان مشهور هیوندای ندارد.
در مجموع، میتوان نمرهی خوبی به طراحی چری آریزو 5 داد و ظاهر آنرا، عامه پسند و جذاب توصیف کرد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۵۷۲ میلیمتر با عرض ۱۸۲۵ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۸۲ میلیمتر است که فاصله محورهای ۲۶۷۰ فراهم میکند.
طراحی داخلی و کابین
برای عامهی مردم، آنچه در نمای داخلی یک خودروی چینی اهمیت دارد، موادر به کار رفته در داشبورد و تودریها است. این روزها، تقریبا تمام مدلهای چینی بازار، به لطف استفاده از نمایشگر لمسی و ترفندهای مربوط به چیدمان ادوات، ترکیب جذابی در فضای داخلی ارائه میکنند، اما به دلیل استفاده از پلاستیک خشک و بعضا مواد بازیافتی، خریدار خود را پشیمان میکنند. اگر تجربهی حضور در سدانهای چینی ارزانقیمت، مثل آریو S۳۰۰، بیوایدی F۳ یا برلیانس H۳۳۰؛ داشته باشید مسلما متوجه این موضوع خواهید شد که آریزو 5 در زمینهی مواد به کار رفته در کابین، بهتر از رقبای هموطن خود عمل میکند. هرچند که داشبورد این خودرو، چندان نرم و با کیفیت عالی نیست، اما حسی نزدیک به یک محصول کرهای دارد.
ترکیب و طراحی ادوات مختلف داشبورد به تبعیت از ظاهر بیرونی خودرو، اسپرت و مدرن بهنظر میرسد. مجاری هوای تهویه مطبوع، با حالتی کشیده و پرانتزی، پیرامون نمایشگر ۷ اینچی قرار گرفتهاند. کلیدهای مربوط به سرگرمیهای چندرسانهای، به خوبی گروهبندی شدهاند و روی سطحی شیبدار با ترکیب زیبا ارائه میشوند. جایگذاری دیگر ادوات روی داشبودر، مثل کلیدهای گردان تهویه مطبوع، قابل قبول است.
فرمان خودرو در مدل فولآپشن، پوشش قابل قبولی دارد که پلاستیک خشک نیست و تاحدودی جنس چرم را شبیهسازی میکند. ترکیب کلی فرمان ساده است و با کلیدهای غیر فلزی برای کنترل سیستم صوتی و برقراری تماس تلفنی در طرفین، ارائه میشود. پشت فرمان، پنلهای سیلندری سرعت و دور موتور قرار دارند که دایرهی ساده نیستند و با حالت ۶ ضلعی به هم پیوسته ارائه میشوند.عقربهی سفید با هالهی نور سرخ، حس اسپرت و جوانپسندی به رانندهی آریزو 5 میدهد، ضمن اینکه همراهبا نمایشگر TFT میانی، میتوان از تمامی هشدارهای مربوط تجهیزات فنی و ایمنی خودرو، باخبر شد.
برخلاف خودروهای وطنی، چینیها اهمیت زیادی به کیفیت نشیمن محصولات خود میدهند. این موضوع در چری آریزو 5 هم به خوبی دیده میشود بهطوریکه نهتنها مواد قابل قبولی در پوشش صندلیها به کار گرفته شده است که نوع طراحی آنها، ارگونومیک و هماهنگ با بدن سرنشین خواهد بود. طول داشبورد آریزو 5، نسبتا زیاد است و به همین دلیل، مجاری هوای متعددی در آن طراحر شدهاند که حتی قسمتهای کناری و بالایی را پوشش میدهند. در قسمت بین صندلیها به تبعیت از مد روز؛ جالیوانی پلاستیکی و محفظهی وسط همراهبا استراحتگاه بازو از جنس پوشش صندلیها قرار دارد، اما ترمز دستی با ظاهری ناخوشایند دیده میشود. تقریبا تمام قسمتهای داخل در، پلاستیک خشک سیاهرنگ وجود دارد و استفادهی کمی از پوشش پارچهای برده است.
نمیتوان آریزو 5 را خودروی جاداری به حساب آورد، چرا که برای افرادی با قد بلندتر از ۱۸۰ سانتیمتر، هم در ردیف جلو و هم روی صندلیهای عقب؛ با کمبورد فضای سر مواجه است. از سویی دیگر، کشیدگی اتاق و عرض خودرو، قابل قبول بهنظر میرسد که درنتیجهی آن، فضای مقابل زانو و اطراف شانهها برای چهار سرنشین بالغ، کافی خواهد بود. داخل صندوق بار آریزو 5، میتوان از ۴۳۰ لیتر فضای مفید استفاده کرد که البته چندان زیاد نیست و در مقایسه با تندر ۹۰ با صندوق ۵۱۰ لیتری، کاملا معمولی است. از سویی دیگر، امکان خواباندن صندلیهای عقب؛ کمک زیادی به افزایش فضای حمل بار میکند.
پیشرانه و قوای فنی
همانطور که پیشتر اشاره شد، چری آریزو 5 با دو پیشرانهی متفاوت در کشور عرضه میشود که شامل ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و ۱.۵ لیتری توربوشارژ است.هرچند که ظاهر این مدلها ، کاملا مشابه بهنظر میرسد، باتوجه به اختلاف قیمت قابلتوجه آنها، میتوان پیشبینی کرد که خریدار آریزو 5، دچار سردرگمی و دودلی میان این خودروها نشود.
همانند یک سال گذشته، آریزو 5 همچنان با پیشرانهی ۱.۵ لیتری استاندارد به قدرت ۱۱۶ اسببخار همراهبا گشتاور ۱۴۱ نیوتنمتر ارائه میشود. بیشترین قدرت این پیشرانه، در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و بالاترین گشتاور از دور موتور ۳۸۰۰ دور بر دقیقه اندازهگیری شده است. آریزو 5 استاندارد، با جعبهدندهی دستی ۵ سرعته در زمانی حدود ۱۳ تا ۱۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد که البته با جعبهدنده خودکار CVT، نزدیک به ۱۵ ثانیه است. میانگین مصرف سوخت این خودرو هم، طبیعتا در نسخهی دستی و خودکار، حدود یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تفاوت دارد و عددی حدود ۹ تا ۱۰ لیتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو 5 با پیشرانهی ۱۱۶ اسببخار، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.
چری آریزو 5 توربو بهتازگی در ایران پیشفروش میشود. این محصول با پیشرانهی ۱.۵ لیتری، قدرت ۱۴۵ اسببخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر فراهم میکند که آمار قابول قبولی بهنظر میرسد. باتوجه بهتازگی آریزو 5 توربوشارژ در کشور، هنوز نتیجهی تست این خودرو با بنزین وطنی مشخص نیست و نمیتوان دربارهی زمان صفر تا ۱۰۰ آن با قاطعیت سخن گفت، اما باتوجه به اظهارات سایتهای چینی مبنی بر توانایی رسیدن خودرو به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در زمان ۹.۵ ثانیه، میتوان نتیجه گرفت این عدد در ایران، بین ۱۰ تا ۱۱ ثانیه باشد. قرار است آریزو 5 توربو، فقط با جعبهدندهی خودکار CVT عرضه شود که با این اوصاف، میانگین مصرف سوختی فراتر از ۱۰ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو 5 توربو، ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است.
جالب است بدانید، آریزو 5 توربو با پیشرانهی ۱۴۵ اسببخار، در بازار چین هم تازه وارد محسوب میشود. این خودرو، قبلا با پیشرانهی ۱.۲ لیتر توربوشارژ به قدرت ۱۲۰ اسببخار تولید میشد که با نهایت سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر، موفقیت چندانی به دست نیاورد.
آپشنهای رفاهی
از مهمترین امکانات فنی چری آریزو 5 میتوان به کولر برقی در نمونهی فولآپشن این خودرو اشاره کرد که فشار بسیار کمی به پیشرانهی بنزینی میآورد. ورود بدون کلید، استارت دکمهای، قفل مرکزی، شیشهبالابر برقی چهار طرف، چراغهای ترمز و روشنایی روز LED، خاموش شدن چراغها پس از خروج از خودرو (روشنایی بدرقه)، تنظیمات دستی صندلی راننده در چهار جهت و کروز کنترل در همهی مدلهای آریزو 5 وجود دارند.
امکانات اضافی این خودرو که در نمونهی توربوشارژ و نسخهی مجهز به جعبهدنده خودکار (تیپ اکسلنت) وجود دارد، عباتند از؛ غربیلک چرمی فرمان، سانروف برقی و رینگهای اسپرت ۱۶ اینچ.نمایشگر اصلیچری آریزو 5، سایز ۷ اینچ است و با دوربین پارک و حسگر عقب عمل میکند. سیستم پخش چندرسانهای دارای ۶ بلندگو است. از طریق بلوتوث، میتوان تلفن همراه را به نمایشگر و سیستم سرگرمیهای خودرو متصل کرد و امکان پاسخ یا قطع تماس با دکمههای روی فرمان هم وجود دارد. درگاههای USB و AUX همراهبا امکان شارژ ۱۲ ولت در کابین خودرو وجود دارند.
آپشنهای چری آریزو 5 در تیپهای مختلف، متفاوت است و بهتر است به هنگام ثبتنام خودرو، فهرست کامل امکانات خودرو توسط خریدار مشاهده شود. بهعنوان مثال، تیپ دنده دستی این خودور که با کد MT شناخته میشود، دارای استارت دکمهای، نمایشگر ۷ اینچ و صندلیهای چرمی نخواهد بود.
تست تصادف و آپشنهای ایمنی
همانطور که برای همهی ما قابل پیشبینی است، چری آریزو 5 هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستارهی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است. از سویی دیگر، تلاش ما برای پیدا فیلم مربوط به این آزمون، بینتیجه بود.
امکانات آریزو 5 در تیپهای مختلف تفاوت دارد. در ارزانترین نسخه (تیپ MT دنده دستی)، تنها دو کیسهی هوا برای سرنشینان جلو وجود دارد، ضمن اینکه با سیستم ضد سرقت الکترونیکی (ایموبلایزر)، کمربندهای ایمنی سه نقطهای پیشکشنده چهار صندلی، ترمز ضد قفل (ABS) و توزیع الکترونیک قدرت ترمز (EBD) ارائه میشود. امکانات ارزشمندی، مثل فناوری کنترل لغزش (TCS)، سیستم کمکی ترمز (BA)، فناوری حفظ پایداری و تعادل (ESP)، چهار کیسههای هوای پردهای جانبی و سیستم کمی حفظ خودرو در شیب (HHC)، تنها در نسخهی فولآپشن (تیپ اکسلنت) ارائه میشوند و نمونهی دنده دستی از انها بیبهره خواهد بود.
آزمون فنی و کیفیت رانندگی
آنچه مسلم بهنظر میرسد، تفاوت قابلتوجه آپشنهای ایمنی و رفاهی در آریزو 5 مجهز به پیشرانهی تنفس طبیعی و جعبهدندهی دستی با نسخهی توربوشارژ دنده خودکار است. هرچند که قیمت این دو محصول نیز اختلاف زیادی دارد، از نظر ظاهری تفاوت خاصی در آنها احساس نمیشود.
تیپ دنده دستی آریزو 5 با پیشرانهی ضعیفتر، در کلاس سدانهای اقتصادی چینی قرار میگیرد که البته نسبت به رقبای داخلی، گرانتر است. پیشرانهی ۱۱۶ اسببخار، نیازهای یک خانوادهی معمولی را فراهم میکند و مسلما مناسب شتابگیریهای ناگهانی نخواهد بود. در حالیکه مدلهای چینی با پیشرانههای ۱.۵ لیتری، مثل امجی 360، بیوایدی F3 و حتی بسترن B30 با پیشرانهی ۱.۶ لیتری، حدود ۱۰۷ اسببخار قدرت دارند، چری با آریزو 5 نشان میدهد فناوری بالاتری ارائه میکند و در ازای قیمت بیشتر، کیفیت فنی بهتری دارد. البته نباید فراموش کرد، برتری شتاب و قدرت آریزو 5، کمی مصرف سوخت بالاتر هم خواهد داشت.
فعلا، نمونهی ۱.۵ لیتری ۱۱۶ اسببخار با جعبهدندهی خودکار (تیپ اکسلنت) ثبتنام نمیشود. این موضوع، احتمالا با هدف جذب خریداران به سمت نمونهی توربوشارژ انجام شده است، اما در مجموع به نفع مشتری خواهد بود، چرا که پیشرانهی تنفس طبیعی با جعبهدندهی خودکار CVT، نهتنها کند و کسالتآور است، بلکه مصرف سوخت بالاتری دارد و باتوجه به قیمت بیشتر، خرید نسخهی دنده دستی (تیپ MT) منطقیتر بهنظر میرسد. البته خرید آریزو 5 در نسخهی اکسلنت، علاوه بر جعبهدنده خودکار؛ امکانات جالبی مثل کولر برقی بههمراه خواهد داشت که در افزایش راندمان تابستانی پیشرانه، تاثیرگزار خواهد بود.
نمونهی توربوشارژ، هرچند که هنوز به دست خریدار ایرانی نرسیده است و مشخص نیست با بنزین وطنی، چه عملکردی داشته باشد، قدرت بسیار خوبی نزدیک به یک مزدا ۳ موتور ۲۰۰۰ ارائه میکند. این موضوع، روی کاغذ جذابیت زیادی دارد، اما باید توجه داشت که چنین قدرتی در دورهای بالای موتور در دسترس راننده خواهد بود و ممکن است، مثل شاسیبلند جک S۵ با پیشرانهی توربوشارژ ۲ لیتری؛ شاهد تاخیرهای ناراحتکننده در عملکرد سیستم توربوشارژ باشیم. درحالیکه تأخیر توربو در امجی جیتی با پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۲۰ اسببخار، تا حد قابل قبولی رفع شده است، نمیتوان به کیفیت علمکرد این سیستم در چری آریزو 5 مطمئن بود، چراکه تولید قدرت ۱۴۵ اسببخار از یک پیشرانهی ۱.۵ لیتری، مسلما با چالشهایی روبهرو است.
شاید تصور کنید، قیمت بالایی که برای آریزو 5 پرداخت میشود، خریدار را صاحب محصولی با کیفیت بسیار بالا در کابین میکند. در پاسخ به این موضوع باید گفت، داشبورد این خودرو، شاید بهتری از بیوایدی F۳ و آریو S۳۰۰ باشد، اما در حد هیوندای النترا نخواهد بود. برای داشتن صندلی و فرمان چرم مصنوعی هم، باید مبلغ بالاتری بپردازید، چرا که نمونهی دنده دستی با چنین آپشنی ارائه نمیشود. البته نباید فراموش کرد، راحتی صندلیهای آریزو 5، خصوصا برای چهار سرنشین بالغ، فراتر از سدانهای ساخت داخل احساس خواهد شد.
یکی از معایت آریزو 5، فرم خاص صندوق عقب است که نهتنها با فضای ۴۸۰ لیتر، چندان جادار محسوب نمیشود، به دلیل کشیدگی بدنه، ورودی کمعرضی دارد و نمیتواند برای حمل وسایل بزرگ مناسب باشد. این محصول، برای ۵ سرنشین، فضای کافی نخواهد داشت و البته برای چهار انسان بلندقد هم، در قسمت بالای سر با کمبود فضا مواجه است.
در مجموع، میتوان ظاهر آریزو 5 را، مهمترین نکتهی مثبت این خودرو در مقایسه با رقبا در رنج قیمتی نسخههای مختلف این خودرو دانست. هرچند که کیفیت سواری و مواد به کار رفته در کابین آریزو 5، بهتر از سدانهای چینی زیر ۶۰ میلیون تومان است، از نظر شتابگیری و مصرف سوخت، فراتر از انتظار عمل نمیکند. این محصول، رانندگی جوانپسندی ارائه نمیکند و عاشقان سرعت، بهتر است بهجای خرید نمونهی توربوشارژ، با کمی پسانداز بیشتر؛ سراغ مدلهای دست دوم مزدا ۳ بروند.
قیمت نهائی و مقایسه با رقبا
نسخهی دنده دستی چری آریزو 5 با پیشرانهی تنفس طبیعی ۱.۵ لیتری و ۱۱۶ اسببخار، با قیمت ۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان فروخته میشود. این مدل، با اقساط متنوع تا ۳۶ ماه قابل خرید است و تسهیلاتی ۳۴ میلیون تومانی دارد که در سادهترین شرایط، حدود ۳۰ میلیون تومان از مشتری دریافت میشود و تا سه سال، ماهیانه یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان پراخت خواهد شد.
نسخهی خودکار (تیپ اکسلنت) آریزو 5 با پیشرانهی توربوشارژ ۱.۵ لیتری به قدرت ۱۴۵ اسببخار، با قیمت قطعی ۸۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان با موعد تحویل ۳۰ روزه، فروخته میشود. این محصول را میتوان بهصورت اقساطی تا ۲۴ ماه هم خریداری کرد که با کمترین قسط، پیشپرداخت ۴۰ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و اقساط ماهیانه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان تا دو سال، بههمراه خواهد داشت.
محصولات چری با دو سال سرویس دورهای رایگان، همراهبا ۵ سال یا ۱۵۰ هزار کیلومتر گارانتی عرضه میشوند که باتوجه به سابقهی خوب مدیران خودرو در مشتریمداری، میتوان عامل جذب مشتری باشد. از سویی دیگر، قیمت نسبتا بالای ۶۵ میلیون و ۸۲ میلیون تومانی این خودرو در هر دو نسخهی فوق، خریدار احتمالی را به فکر محصولات دیگر میاندازد. در کلاس سدانهای چینی، میتوان با هزینهای کمتر از ۵۰ میلیون تومان، از سایپا آریو S300 نام برد که امکانات و پیشرانهای مشابه چری دارد، اما با اتاق بزرگتر و تولیدکنندهی شناخته شدهتر ارائه میشود. از سویی دیگر، بسترن B30 با پیشرانهی مشابه آریزو 5 دنده دستی، اما مجهز به جعبهدنده خودکار و آپشنهای نسبتا کامل، ۵۸ میلیون تومان قیمت دارد.
در کلاس بدنهی بالاتر، سدانهای چینی با پیشرانهی ۱.۸ لیتری قرار داند که فاو بسترن B50 و جک J5 مهمترین آنها هستند. هرچند که عرضهی نمونهی صفر کیلومتر این خودروها، محدوتر از گذشته است و احتمالا با مدلهای جدید جایگزین خواهند شد، اما با پیشرانههایی به قدرت ۱۴۰ اسببخار و آپشنهای نسبتا کامل، در کنار کابین بزرگتر، ارزانتر چری آریزو 5 توربوشارژ فول آپشن هستند.
در بازار دست دوم، با هزینهای حدود ۸۲ میلیون تومان میتوان به سراغ مزدا 3، امجی 6 و کیا سراتو آپشنال رفت. سراتو مونتاژ سایپا، علاوه بر داشتن پیشرانهی قدرتمند دو لیتری، با کارکرد کمتر از ۲۰ هزار کیلومتر و مدل ۱۳۹۵، قیمتی کمتر از ۸۵ میلیون تومان دارد.
مشخصات فنی چری آریزو 5 در برابر رقبای داخلی و چینی بازار
بیوایدی F3 | ام جی 360 | سایپا آریو S300 | چری آریزو 5 | بسترن B30 | برلیانس C3 کراس | برلیانس H330 خودکار | پژو 207 خودکار | سمند دنا پلاس | ام وی ام 550 | رنو - تندر ۹۰ پلاس | جک J5 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی | ۴- خطی |
حجم موتور (لیتر) | ۱.۵ | ۱.۵ | ۱.۶ | ۱.۵ | ۱.۶ | ۱.۵ | ۱.۵ | ۱.۶ | ۱.۷ | ۲ | ۱.۶ | ۱.۸ |
حداکثر توان (اسببخار) | ۱۰۷ | ۱۰۷ | ۱۱۱ | ۱۱۶ | ۱۰۷ | ۱۰۳ | ۱۰۳ | ۱۱۳ | ۱۱۵ | ۱۳۹ | ۱۰۵ | ۱۴۰ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۴۵ | ۱۳۵ | ۱۵۵ | ۱۴۱ | ۱۵۵ | ۱۳۸ | ۱۳۸ | ۱۴۲ | ۱۵۵ | ۱۸۲ | ۱۴۰ | ۱۶۵ |
استاندارد آلایندگی | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۴ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۵ | یورو ۳ | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۴ | یورو ۴ |
حجم باک (لیتر) | ۵۰ | ۵۵ | ۵۵ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۵ | ۵۵ | ۵۰ | ۶۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۶.۵ | ۷.۵ | ۷ | ۷.۶ | ۷ | ۶.۵ | ۶.۷ | ۷.۳ | ۷.۷۴ | ۷.۷۴ | ۸.۳ | ۷.۶ |
جعبهدنده | ۵ سرعته دستی | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | CVT | ۶ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۵ سرعته دستی | CVT | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار |
حداکثر سرعت (Km/h) | ۱۷۰ | ۱۸۰ | ۱۷۵ | ۱۸۵ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۷۰ | ۱۸۸ | ۱۸۹ | ۱۷۵ | ۱۷۵ | ۱۷۵ |
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h | ۱۳ | ۱۲.۵ | ۱۲.۵ | ۱۱.۷ | ۱۴ (تست میدانی) | ۱۴ (تست میدانی) | ۱۵ (تست میدانی) | ۱۰.۸ | ۱۳.۵ | ۱۱ | ۱۱.۷ | نامشخص |
حجم صندوق بار (لیتر) | ۴۸۰ | ۴۸۲ | ۴۶۰ | ۴۳۰ | ۴۸۰ | ۳۱۴ | ۴۶۰ | ۲۴۵ | ۵۰۰ | ۴۵۰ | ۵۱۰ | ۴۱۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۲۴۰ | ۱۲۸۰ | ۱۳۲۵ | ۱۲۴۰ | ۱۲۵۰ | ۱۲۷۰ | ۱۲۵۰ | ۱۱۰۰ | ۱۲۵۸ | ۱۳۶۶ | ۱۱۵۵ | ۱۳۵۵ |
قیمت (میلیون تومان) | ۵۰ | ۶۵ | ۵۶ | ۷۷ | ۵۸ | ۵۷ | ۵۶ | ۵۱ | ۵۳ | ۵۳ (دستی) - ۶۳ (خودکار) | ۵۳ | ۶۲.۹ (خودکار) - ۵۵.۲ (دستی) |
مشخصات فنی چری آریزو 5 در برابر خودروهای مطرح بازار
چری آریزو 5 استاندارد | چری آریزو 5 توربو | امجی GT | امجی 6 | میتسوبیشی لنسر 1800 | مزدا 3 | رنو کلیو ۱.۲ لیتر توربو | هیوندا i30 | کیا ریو | تویوتا یاریس | آلفارومئو جولیتا | پژو ۲۰۸ توربو | امجی 3 | رنو اسکالا 1600 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
تعداد سیلندر | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۴ | ۳ | ۴ | ۴ |
حجم موتور (سیسی) | ۱۵۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۸۰۰ | ۱۸۰۰ | ۲۰۰۰ | ۱۱۴۹ | ۱۸۰۰ | ۱۶۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۳۶۸ | ۱۲۰۰ | ۱۵۰۰ | ۱۶۰۰ |
حداکثر قدرت (اسببخار) | ۱۱۶ | ۱۴۵ | ۱۲۰ | ۱۶۰ | ۱۴۰ | ۱۴۵ | ۱۲۰ | ۱۴۵ | ۱۳۰ | ۱۰۶ | ۱۷۰ | ۱۱۰ | ۱۰۷ | ۱۱۵ |
حداکثر گشتاور (نیوتنمتر) | ۱۴۱ | ۲۱۰ | ۲۱۰ | ۲۱۵ | ۱۷۶ | ۱۸۷ | ۲۰۵ | ۱۷۵ | ۱۶۰ | ۱۴۰ | ۲۴۸ | ۲۰۵ | ۱۳۵ | ۱۵۵ |
شتاب صفر تا صد (به ثانیه) | ۱۳ | ۱۰.۵ | ۱۰.۵ | ۸.۵ | ۱۱.۵ | ۹ | ۹ | ۹.۵ | ۹ | ۱۰.۵ | ۷.۵ | ۹.۸ | ۱۰.۵ | ۱۱.۵ |
نهایت سرعت (کیلومتر بر ساعت) | ۱۹۰ | ۱۸۰ | ۱۸۰ | ۲۰۰ | ۲۰۰ | ۲۲۰ | ۱۷۰ | ۲۰۰ | ۱۸۰ | ۱۷۵ | ۲۱۵ | ۱۹۵ | ۱۷۰ | ۱۹۵ |
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km) | ۹ | ۱۰.۵ | ۷.۵ | ۷.۵ | ۶.۴ | ۸ | ۴.۷ | ۷.۵ | ۶.۴ | ۷.۱ | ۵.۷ | ۴.۵ | ۶.۵ | ۶.۸ |
جعبهدنده | ۶ سرعته دستی | CVT | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار | CVT | ۶ سرعته خودکار | ۶ سرعته دستی یا خودکار | ۶ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۴ سرعته خودکار | ۶ سرعته خودکار دو کلاچ | ۶ سرعته دستی یا خودکار | ۶ سرعته خودکار | CVT |
حجم باک بنزین | ۴۸ | ۴۸ | ۵۵ | ۶۰ | ۶۰ | ۵۵ | ۴۵ | ۵۰ | ۴۳ | ۴۲ | ۶۰ | ۵۰ | ۵۰ | ۵۵ |
وزن (کیلوگرم) | ۱۲۵۰ | ۱۳۱۰ | ۱۳۵۰ | ۱۴۸۵ | ۱۳۵۰ | ۱۳۴۰ | ۱۰۶۰ | ۱۴۰۰ | ۱۱۷۰ | ۱۰۹۰ | ۱۳۱۰ | ۹۸۰ | ۱۱۲۰ | ۱۳۰۰ |
مشخصات فنی دقیق انواع خودرو چری در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان بههمراه گالری تصاویر اتومبیلهای این خودروساز چینی را در بخش محصولات زومیت ببنید.