اجرای قانون عصای سفید از امروز در ایران

یک‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به قانون بین‌المللی عصای سفید، از اجرای این قانون در پلیس راهور خبر داد.
تبلیغات

سردار تقی مهری، درباره قانون عصای سفید و لزوم اجرایی شدن این قانون بین‌المللی در کشور اظهار داشت:

در جلسه مورخ ۸ مرداد ماه ۹۶، وزارت کشور با استناد به اصل ۱۳۸ قانون اساسی پیشنهاد ایجاد اصلاحاتی در آیین‌نامه راهنمایی و رانندگی را داد که توسط هیات وزیران نیز تصویب شد. به موجب این اصلاحات، افرادی که پیاده‌ و بدون استفاده از هر گونه وسیله نقلیه موتوری و غیرموتوری در حال تردد در معابر عمومی هستند؛ و همچنین افرادی که از صندلی چرخ‌دار استفاده کرده و یا مبادرت به جابجایی با صندلی چرخ‌دار، کالسکه یا سبدهای چرخ‌دار می‌کنند؛ به عنوان افراد خاص به شمار آمده و در صورت مشاهده این افراد رانندگان باید حق تقدم عبور را به آنها دهند.

رئیس پلیس راهور ناجا با اعلام این مطلب که در قانون صندلی چرخ‌دار یا همان ویلچر به وسیله‌ای خطاب می‌شود که دارای ظرفیت یک نفر و جهت استفاده و جابجایی فرد معلول، ناتوان و یا کم توان با تجهیزات کنترلی مناسب است؛ گفت:

رانندگان محترم در صورت نزدیک شدن به این افراد یا افراد نابینایی که دارای عصای سفید هستند باید از سرعت خود کاسته و با سرعت مطمئنه عبور کرده و همواره حق تقدم را به این افراد دهند.

مهری با اشاره به این مطلب که قانون عصای سفید، یک قانون بین‌المللی بوده و در تمامی کشورها رعایت می‌شود؛ از اجرایی شدن این قانون از امروز و به موجب اصلاحات اخیر آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی خبر داد و اعلام کرد:

رانندگان عزیز باید در زمان مواجه با فردی که از عصای سفید استفاده می‌کند و آن را به صورت افقی که نشانه توقف برای رانندگان عبوری است؛ به طور کامل توقف کنند و پس از عبور فرد نابینا مجددا به حرکت خود ادامه دهند.

مهری با ابراز امیدواری جهت تسهیل تردد معلولان در شهر به واسطه این قانون جدید، به خاطیان اعلام کرد که قانون‌گذار برای رانندگان متخلف که این قوانین را رعایت نکنند جریمه‌های مختلفی را در نظر گرفته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات