۵ راه آسان و ارزان برای ایجاد نمونه اولیه یک استارتاپ
تصور کنید یک ایدهی جالب در ذهنتان داشتهاید و بعد از فراهم شدن یکسری شرایط استارتاپ خود را راهاندازی کردهاید. تیم شما متشکل از بهترین برنامهنویسها است و این افراد تا به حال با استارتاپهای بزرگی همکاری داشتهاند. طراح شما بسیار بااستعداد بوده و قدرت تصور فوقالعاده بالایی دارد. شما ماهها یا شاید سالها زمان گذاشتهاید تا اپلیکیشن خود را آماده کنید. حالا زمان موعود فرا رسیده است. اپلیکیشن به خوبی کار میکند و تمام ایرادهای آن برطرف شده است. بنابراین اپلیکیشنی که مدتها برای آن هزینه کردهاید را به بازار عرضه میکنید. اما در کمال ناباوری مشاهده میکنید که هیچکس آن را دانلود نمیکند.
این اتفاق متأسفانه برای کارآفرینان و استارتاپهای زیادی افتاده است. بسیاری از کارآفرینان ارائهی ایده، محصول یا خدمات خود را به طور مرتب به تعویق میاندازند. آنها تصور میکنند که محصولشان هنوز کامل نشده و واقعیت این است که این اتفاق هیچ موقع نخواهد افتاد. به همین دلیل توصیه میشود که استارتاپها نمونههای اولیهی محصول خود را به طور مرتب عرضه کنند و از دیگران بازخورد بگیرند.
سوالی که پیش میآید این است که نمونهی اولیه چیست؟
حداقل محصول پذیرفتنی (ام وی پی) یا نمونهی اولیه به سریعترین، ارزانترین و آسانترین راهی گفته میشود که میتواند یک ایده را آزمایش کند. شما بعد از نیازسنجی بازار، درک واقعی محصول خود و شناسایی مشتریهای هدف باید یک ام وی پی تهیه کنید. این محصول به شما کمک میکند که از مشتریهای خود بازخورد بگیرید و ببینید آیا در مسیر درستی حرکت میکنید یا خیر. از آنجایی که نمونهی اولیه مورد آزمایش قرار گرفته و برخی ایرادهای آن مشخص شدهاند در نتیجه محصول نهایی کیفیت بالایی داشته و بدون نقص خواهد بود. اگر نمیدانید که از کجا باید شروع کنید هیچ جای نگرانی نیست. ما در ادامهی این مقالهی زومیت به بررسی ۵ راه آسان برای ساختن نمونهی اولیه میپردازیم.
۱- ماک آپ یا پیکر نما طراحی کنید
فارغ از اینکه محصولتان فیزیکی یا دیجیتالی است، کار را با ساختن یک نمونهی سریع و اولیه از محصول واقعی خود آغاز کنید و آن را به مخاطبان نشان دهید. اریکا جوی دان (Erica Joy Dunn)، بنیانگذار مجلهی Wellness Mercantile میگوید: «نمونهی اولیهی من بسیار ساده و خانگی بود. من اولین نسخهی مجله را روی کاغذهای بزرگ چاپ کردم و آنها را روی زمین گذاشتم. در این نمونه کامل نشان داده بودم که مطالب و تبلیغات به چه شکلی در صفحه قرار میگیرند. میدانستم که باید نظر مخاطبان هدف را جویا شوم بنابراین سراغ آشنایانم رفتم تا از آنها بازخورد بگیرم. این بخش از کار بسیار سخت بود زیرا مجبور شدم چندین بار جای همه چیز را عوض کنم اما ارزشش را داشت.» او به دلیل نمونهی اولیه و بازخوردهایی که از دیگران گرفت توانست تنها در عرض ۳ ماه بعد از راهاندازی بیش از ۵۰۰ هزار بار دیده شود. این موفقیت به او نشان داد که مجلهاش به خوبی طراحی شده و تأثیر خوبی روی مخاطبان داشته است.
۲- مقیاس کوچکی از پیشنهاد ویژهی خود را ارائه دهید
سارا وینرب (Sara Weinreb)، کارآفرین و بنیانگذار وبسایت مرتبط با مد و پوشاک میگوید: «من پیش از راهاندازی وبسایت مرتبط با تجارت الکترونیک، فروشگاههای موقت راهاندازی میکردم. محل کوچکی در مکانهای پرترافیک میخریدم و درون آن را با لباس پر میکردم تا ببینم مردم چه سوالهایی دارند، چه واکنشی نشان میدهند و چه ترفندها و محصولاتی روی فروش تأثیر میگذارند. من تجربهی خوبی از این کار کسب کردم و میدانستم چگونه باید مشتریهای آنلاین را مدیریت کنم. همهی آنها یکسری سوال مشترک در مورد جنس مواد اولیه داشتند در نتیجه یکسری سوال و جواب عمومی طراحی کرده و آنها را در سایت قرار دادم.» ساختن نسخههای کوچکی از رویدادها، برنامهها و تجربهها در جامعه به شنوندگان فرصت میدهد که شما را بهتر بشناسند. همچنین به شما کمک میکند که ببینید مردم چگونه با تجربیات تعامل میکنند و در نتیجه میتوانید محصولات خود را بهبود دهید.
۳- صفحهی فرود بسازید
زمانی که تصمیم جدی برای ساختن ایدهی خود گرفتید، باید یک صفحهی فرود بسازید تا مردم برای کسب اطلاعات بیشتر به آن مراجعه کنند. نیازی به ساختن وبسایت حرفهای نیست. سایت یک صفحهای بسازید و در آن توضیح دهید که چه خدماتی را میخواهید در آینده ارائه دهید. سپس ترافیک سایت را تحت نظر بگیرید و ببینید آیا مردم واقعا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایتتان مراجعه میکنند یا خیر. میتوانید سیستم سایت خود را طوری طراحی کنید که افراد برای خواندن مطالب شما ابتدا آدرس ایمیلشان را وارد کنند. در این صورت لیستی از افراد علاقهمند نیز در اختیار خواهید داشت.
۴- نسخهی بتا از محصول خود ارائه دهید
قبل از ارائهی نسخهی نهایی، کمی بودجه کنار بگذارید و تجربهای باارزش از محصول خود را در اختیار افراد قرار دهید. لورن فاندوس (Lauren Foundos)، بنیانگذار و مدیرعامل FORTE تجربیات خود را از راهاندازی کسبوکار مرتبط با کلاسهای لایو استریم بدنسازی اینگونه بیان میکند: «من تصور میکردم مردم تماشای کلاسهای تناسب اندام از داخل باشگاههای ورزشی را دوست دارند. بنابراین تصمیم گرفتیم که پیش از زمان گذاشتن برای کار کردن روی چنین ایدهای، فرضیهی خود را آزمایش کنیم. در نتیجه تعدادی کلاس آموزشی ساده به کمک دوربینهای معمولی و با روش سنتی ضبط کردم و ارزش آنها را در تست بتا مورد بررسی قرار دادم. این آزمایش خیلی خوب جواب داد و مشخص شد که مردم دوست دارند چنین ویدئوهایی را در محیط باشگاه تماشا کنند زیرا حس واقعی بودن به آنها میدهد. بعد از این موفقیت من تصمیم گرفتم که سیستم نرمافزاری و سختافزاریام را ارتقا دهم تا بتوانم ویدئوهای باکیفیتتری تولید کنم. زیرا میدانستم که از طرف مردم مورد استقبال قرار خواهند گرفت.»
۵- هک کنید
هکاتون (Hackathon) رویدادی است که برنامهنویسان، توسعه دهندگان و طراحان دور هم جمع میشوند تا پروژههای سختافزاری و نرمافزاری انجام دهند. این رویداد معمولا بین ۱ تا ۷ روز طول میکشد. این رویداد فرصت خوبی را برای استارتاپها فراهم میکند تا با تعداد زیادی از کاربران در یک اتاق دور هم باشند. نیشا گاریگان (Nisha Garigan)، همبنیانگذار Croissant نیز به همین روش ایدهی خود را پیادهسازی کرد. او در این رابطه میگوید: «هکاتون ۲ روزه برای ما بسیار عالی بود. ما به دلیل محدودیت زمان مجبور بودیم که سریع وارد عمل شویم و پروژهی مورد نظر خود را به پایان برسانیم. ما مشکلی داشتیم که میخواستیم آن را از بین ببریم و همچنین ایدهی مورد نظر برای رفع آن را نیز در اختیار داشتیم. فضای هکاتون بسیار انگیزه بخش بود و به ما کمک کرد که به نتیجهی مورد نظر خود برسیم.» شرکت در این هکاتون نه تنها به او و همتیمیهایش بازخورد داد بلکه کمک کرد تا فشار کاری را نیز تجربه کنند. او در ادامهی صحبتهایش گفت: «ما نهایتا مقالهای منتشر کردیم و در مورد تجربهی این هکاتون در TechCrunch صحبت کردیم. این مقاله به ما کمک کرد که بازخوردهای زیادی از مردم سراسر جهان بگیریم.» هکاتونها شکلها و اندازههای متفاوت دارند بنابراین تنها کافی است که رویداد مناسب کار خودتان را پیدا کرده و در آن شرکت کنید.
در نهایت میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که ساختن و امتحان کردن نمونههای اولیه کمک میکند که نمونهی کوچکی از ایدهی اصلی خود را در اختیار مشتریها قرار دهید. بازخوردهای ارائه شده از طرف مشتریها بهترین راهنمای شما برای انجام تغییرات و بهبود محصول هستند. این کار در هزینههای استارتاپ نیز صرفهجویی کرده و موفقیت محصول یا خدمات شما را تضمین میکنند.