دهلی نو، در چنگال آلودگی هوا

چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نفس‌های پایتخت هندوستان در انبوهی از دود و مه غلیظ ناشی از آلودگی به شماره افتاده است. وضعیت هوای این شهر به حدی وخیم است که هلیکوپترهای آب‌پاش نیز زمین‌گیر شده‌اند.
تبلیغات

دهلی نو، پایتخت کشور هند، چند سالی است که به‌عنوان یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان از لحاظ آب‌وهوایی شناخته می‌شود. تاکنون مسئولان این کلان‌شهر راه‌های گوناگونی را برای کنترل میزان آلودگی هوا امتحان کرده‌اند که آخرین آن‌ها معرفی هلیکوپترهای آب‌پاش برای کاهش میزان ذرات معلق خطرناک در هوا است. با وجود تمهیدات صورت گرفته، در چند روز گذشته مه غلیظی از آلودگی هوای این شهر را مسموم کرده است. به گفته شروتی باردواج (Shruti Bhardwaj)، از مقامات اداره محیط‌زیست و کنترل کیفیت هوای دهلی نو، تنها راه باقی‌مانده برای کاهش میزان آلودگی‌های خطرناک، پاشیدن آب بر فراز شهر است. براساس این نظریه، هلیکوپترها باید در ارتفاع حدود ۱۰۰ متر به پرواز درآیند و آب را بر فراز شهر اسپری کنند. این کار سبب می‌شود که ذرات معلق خطرناک موجود در هوا به سطح زمین منتقل شوند و تا حدودی سبب افزایش کیفیت هوا می‌شود.

آلودگی هوای دهلی نو

طبق اعلام شرکت مالک این هلیکوپترها، غلظت مه آلودگی در دهلی نو به حدی رسیده است که هلیکوپترهای آب‌پاش نیز توان انجام عملیات را ندارند و در اصطلاح زمین‌گیر شده‌اند. آرویند کجریوال (Arvind Kejriwal)، وزیر ارشد هند، در جلسه شورای شهر روز دوشنبه از دهلی نو با عنوان «اتاق گاز» (اشاره به اتاق‌های گاز مخصوص اعدام) یاد کرد. پزشکان وضعیت سلامتی اضطراری اعلام کرده‌اند و یونایتد ایرلاینز به‌دلیل کاهش شدید میدان دید، پروازهای خود به این شهر را لغو کرده است و دیگر خطوط هوایی نیز در حال لغو پروازهای خود به دهلی نو هستند. سفارت آمریکا در دهلی نو میزان شاخص ذرات معلق کوچک‌تر از ۲.۵ میکرون را برابر ۵۲۳ اعلام کرده است که این عدد برای هوای سالم برابر ۵۰ است.

new delhi pollution

براساس نظر محققان، میزان آلودگی هوای دهلی نو در شرایط کنونی، ۱۰ برابر آلودگی هوای بیجینگ در چین است (شهر بیجینگ از نظر آلودگی هوا در رتبه نخست شهرهای جهان است). سوزاندن غیرقانونی زمین‌های کشاورزی اطراف پایتخت، ساخت‌وساز بی‌رویه، ترافیک سنگین دهلی نو و شرایط نامساعد جوی از عمده‌ترین عوامل به‌وجود آمدن این آلودگی است.

شهرداری دهلی نو برای مقابله با این شرایط به‌طور موقت ساخت‌وساز در شهر را ممنوع کرده است و در راستای جلوگیری از تردد خودروهای شخصی، هزینه‌ی پارکینگ را چهار برابر کرده و طرح زوج و فرد را به اجرا گذاشته است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات