آمازون تا سال ۲۰۱۸ به شرکتی یک تریلیون دلاری تبدیل می‌شود

پنج‌شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پیش‌بینی می‌شود که ارزش کسب‌وکارهای خرده‌فروشی، ابری، تبلیغات و اشتراک‌های سرویس پرایم آمازون تا اواخر سال ۲۰۱۸ به بیش از یک تریلیون دلار برسد.
تبلیغات

بر اساس برآورد شرکت خدمات مالی مورگان استنلی، ارزش آمازون تا پایان سال آینده‌ی میلادی به یک تریلیون دلار خواهد رسید.

این شرکت خدمات مالی همچنین پیش‌بینی کرده است که ارزش هر سهم غول خرده‌فروشی تا ۱۲ ماه آینده به مرز ۲۰۰۰ دلار خواهد رسید.

علت اصلی این افزایش ارزش فوق‌العاده این است که آمازون چندین کسب‌وکار با رشد سریع در بالاترین سطح را در تصاحب خود دارد که بزرگ‌ترین آن‌ها کسب‌وکار عظیم خرده‌فروشی است. آمازون از وب سرویس‌ها، تبلیغات و اشتراک‌های سرویس پرایم نیز به کسب درآمد می‌پردازد. تمام این کسب‌وکارها در مقایسه با خرده‌فروشی، نوپا به‌حساب می‌آیند؛ با این حال در قیاس با نمونه‌های رقیب، اندازه و ارزش بسیار بالایی دارند. مورگان استنلی ارزش این کسب‌وکارهای جانبی آمازون را حدود ۶۰۰ میلیارد دلار تخمین می‌زند.

برایان نیوارک، تحلیلگر مسائل مالی، در یادداشتی با عنوان «حقیقت پشت پرده‌ی کسب‌وکار سودآور تریلیون دلاری» می‌نویسد:

حاشیه‌ی سود بسیار بالای آمازون نشان‌دهنده‌ی ارزش یک تریلیون دلاری مجموع کسب‌وکارهای این شرکت است.

مورگان استنلی ارزش بخش‌های مختلف آمازون را به‌صورت زیر برآورد کرده است:

  • خرده‌فروشی: ۶۰۰ میلیارد دلار (۴۵۸ میلیارد یورو)
  • وب سرویس‌های آمازون: ۲۷۰ میلیارد دلار (۲۰۶ میلیارد یورو)
  • اشتراک‌های سرویس پرایم: ۷۰ میلیارد دلار (۵۳.۴ میلیارد یورو)
  • تبلیغات: ۵۵ میلیارد دلار (۴۲ میلیارد یورو)
  • مجموع: ۹۹۵ میلیارد دلار (۷۶۰ میلیارد یورو)

در حال حاضر کاملا واضح است که آمازون در کنار وظیفه‌ی اصلی خود یعنی خرید اینترنتی، به‌آرامی چندین کسب‌وکار مولتی میلیارد دلاری دیگر نیز برپا کرده است. مورگان استنلی اشاره می‌کند که تمامی این کسب‌وکارها سودآوری بسیار بالایی دارند و به آمازون امکان می‌دهند با دست باز اقدام به سرمایه‌گذاری مجدد در کسب‌وکارهایش کند.

Amazon 1 Trillion Company

نیوارک برآورد کرده است که کسب‌وکار خرده‌فروشی ۶۰۰ میلیارد دلاری آمازون تا سال ۲۰۲۲ در هسته‌ی اصلی خود یعنی تجارت الکترونیک به رشد فروش سالانه‌ی ۱۳ درصد و سود عملیاتی ۵.۵ درصد دست خواهد یافت. وی تخمین زده است که کسب‌وکار فروشگاه شخص ثالث آمازون در همان بازه‌‌ی زمانی، موفق به کسب حاشیه‌ی سود ۲۵ درصد خواهد شد.

نیوارک برای وب‌سرویس‌های آمازون نیز رشد ۱۸ درصدی و حاشیه‌ی سود ۵۰ درصدی پیش‌بینی کرده است.

برآورد می‌شود که تا سال ۲۰۲۲ اشتراک‌ سرویس پرایم با نرخ رشد سالانه ۱۷ درصد، سودی ۲۱ میلیارد دلاری برای آمازون به ارمغان بیاورد. نیوارک پیش‌بینی می‌کند که تعداد اشتراک‌های خانگی سرویس پرایم به ۱۴۶ میلیون عدد در سرتاسر جهان خواهد رسید (این رقم در حال حاضر ۹۰ میلیون عدد است.)

در نهایت نیوارک برای کسب‌وکار تبلیغات آمازون نرخ رشد سالانه‌ی ۲۲ درصدی و سود ۱۲.۵ میلیارد دلاری پیش‌بینی می‌کند. وی می‌نویسد:

اگر آمازون موفق شود، این چشم‌انداز قطعا محافظه‌کارانه است؛ زیرا براساس این پیش‌بینی، رشد آمازون تنها ۴ درصد از بازار تبلیغات ایالات متحده را در سال ۲۰۲۲ در بر خواهد گرفت. با این حال و حتی در صورت وقوع چنین سناریویی، ما بر این باوریم که کسب‌وکار تبلیغات آمازون ارزشی بالغ بر ۵۵ میلیارد دلار دارد.

مورگان استنلی تصریح می‌کند که ارزش آمازون به ۱۲۵۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات