نایک و دیزنی از چه نکاتی در بازاریابی برند استفاده میکنند
این روزها بازاریابی برند معنای متفاوتی نسبت به گذشته پیدا کرده و حتی به معنای استفاده از ایدههای دیوانهوار است. مطمئنا اندازهی برند نیز مهم است و تفاوتهای زیادی بین استارتاپ شما و برندهایی مانند نایک و دیزنی وجود دارد. اما یک نکته در میان تمام برندها مشترک است؛ «همیشه حق با مشتری است.» بنابراین سؤالی مطرح میشود که برندهای کوچک و مخصوصا استارتاپهای تازه تأسیس چگونه باید در برابر تغییر رفتار مشتریها مقاومت کنند و به رشد خود ادامه دهند؟ جین پی. جکسون، تجربهی رهبری بخشهای مختلف شرکتهای بزرگ را دارد و بهعنوان مدیر تجارت جهانی شرکت دیزنی، رئیس هیئت مدیرهی نایک و عضو هیئت مدیرهی هواپیمایی دلتا، کار کرده است. در ادامهی این مقالهی زومیت به بررسی ۵ توصیهی او برای بازاریابی برند میپردازیم.
۱- تجربهی خوبی برای مصرفکننده رقم بزنید
دسترسی به محصول، تجربه و قیمت سه موضوع اساسی هستند که باید در فضای خردهفروشی مورد توجه قرار بگیرند. مطمئنا شرکت آمازون در فضای رقابتی بر سر قیمت برنده است و برندهای مشابه باید در مورد تعیین قیمت اجناس خود احتیاط کنند؛ زیرا در غیر این صورت مشتریهای خود را به آمازون میبازند. این یک بازی تجربی است که استارتاپها فرصتها دارند در آن پیشرفت کنند و برنده شوند. گسترش تجربهی آنلاین برند یکی از کارهایی است که با فضای کاری برند رابطه دارد و باعث موفقیت یا شکست آن خواهد شد.
۲- استراتژیها بلندمدت را جایگزین اهداف کوتاهمدت کنید
جکسون بر اهمیت فاش نکردن اطلاعات مشتریهای یک برند تأکید میکند. تفاوت زیادی بین اطلاعات و دادهها وجود دارد. هر شرکتی اطلاعات زیادی در مورد مشتریهای خود دارد؛ اما تحلیل کردن آنها و به دست آوردن دادههای ارزشمند کار هر کسی نیست. جکسون از شرکت هواپیمایی دلتا بهعنوان شرکتی یاد میکند که از رفتار مشتریها برای اعمال تغییر در محصول و خدمات خود استفاده میکند. برای استارتاپها این نکته بسیار مهم است که برای خودشان اهداف بلندمدت تعریف کنند؛ همانطور که شرکت دلتا در طی چندین دهه عملکرد پایدار و مداومی داشت.
۳- بازاریابی سببی را تمرین کنید
بازاریابی سببی یا علت محور (Cause related marketing) نوعی بازاریابی است که از یک دلیل حمایت میکند. جکسون روی موضوع اصالت نام تجاری تأکید میکند و معتقد است زمانی که برند از ارزشهایی مانند جلوگیری از گرسنگی حمایت میکند، ارزش خود را بالا میبرد. استفاده از چنین فرصتهایی مخصوصا به استارتاپها فرصت میدهد که خودشان را از دیگران متمایز کنند. استارتاپها انعطافپذیر هستند و میتوانند از خدمات بیهمتای خود برای کمکرسانی استفاده کنند و اصالت برند خود را افزایش دهند.
۴- فضا را برای ایدههای دیوانهوار باز بگذارید
بهطور میانگین تنها یک مورد از ۳۰ پروژهی برند نایک به تبلیغات مربوط میشود؛ اما با این حال آزمایشگاه خلاقیت و نوآوری نایک یکی از بخشهای حیاتی برند است. جکسون میگوید این قسمت از سایر بخشهای کسبوکار جدا شده است و هر ایدهی دیوانهواری در آن امتحان میشود. مانند بازی مجازی با بسکتبالیست معروف، مایکل جردن که در نهایت منجر به طراحی یک جفت کفش جدید میشود. حتی در برخی موارد سرعت نوآوری بسیار بالا است. امروزه شرکتهای بزرگ استارتاپها را مخصوصا در حوزهی نوآوریهای دیجیتال خریداری میکنند؛ زیرا میخواهند چیزهای جدیدی از آنها یاد بگیرند.
۵- همیشه به یاد داشته باشید که حق با مشتری است
هیچ چیزی نمیتواند میزان تأثیرگذاری شبکههای اجتماعی را کم کند؛ بلکه تنها نحوهی استفاده از آن میتواند با گذشت زمان دچار تغییر شود. استفاده از اینفلوئنسرها برای تبلیغات و تبلیغات ویروسی از جمله مثالهایی برای تغییر نحوهی استفاده از شبکههای اجتماعی هستند. کیفیت محصول و آگاهی مشتری از چیزی که محصول را خاص کرده است، دو فاکتور اصلی هستند که برندها باید همواره تحت کنترل داشته باشند. با همهی اینها جکسون معتقد است که مشتریها نقش مهمی در بازار ایفا میکنند و همیشه حق با آنها است.