گوگل جمع‌آوری بدون اجازه اطلاعات موقعیت مکانی را متوقف می‌کند

چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
با غیر فعال کردن گزینه‌ی لوکیشن، دسترسی اپلیکیشن‌ها به مکان کاربر مسدود می‌شود؛ اما گوگل همچنان به موقعیت وی دسترسی دارد. حال گوگل قصد دارد جمع‌آوری اطلاعات موقعیت مکانی بدون اجازه‌ی کاربر را متوقف کند.
تبلیغات

با فعال‌سازی موقعیت مکانی، کاربران گوشی‌های هوشمند اندروید می‌توانند به اطلاعات مربوط به موقعیتشان دسترسی پیدا کنند؛ برای نمونه آن‌ها می‌توانند موقعیت خود را روی نقشه پیدا کنند، از آب‌و‌هوای مکانشان مطلع شوند یا از اخبار مربوطه با خبر شوند.

در صورت تمایل نداشتن به فعال‌سازی این قابلیت و آگاهی گوگل از موقعیتتان، می‌توان این ویژگی را از بخش تنظیمات دستگاه اندرویدی‌ خاموش کرد.

حالا بر اساس اطلاعات‌ به‌دست‌آماده، به‌ نظر می‌رسد که حتی با خاموش‌ کردن این ویژگی، گوگل همچنان به جمع‌آوری اطلاعات مربوط به موقعیت‌ مکانی‌ کاربران ادامه می‌دهد. طبق گزارش کوارتز، اطلاعات مکانی کاربران دائماً در حال ارسال به سوی سرورهای گوگل است و خاموش‌‌ کردن گزینه‌ی مربوطه نیز تغییری در این روند ایجاد نمی‌کند؛ اما به‌ نظر می‌رسد که در آینده‌ی نزدیک، گوگل جمع‌آوری این اطلاعات را متوقف خواهد کرد.

موقعیت مکانی

گویا گوگل این اطلاعات را به‌واسطه‌ی دکل‌های مخابراتی نزدیک کاربر جمع‌آوری می‌کند و حتی سیم‌کارت نقشی در این ماجرا ندارد؛ تنها پیش‌نیازی که گوگل برای رصد این اطلاعات نیاز دارد، ارتباط اینترنت است.

بر اساس گزارش گوگل، این شرکت در راستای بهبود کارایی و سرعت ارسال پیام‌ها، این اقدام را انجام می‌دهد و اطلاعات یادشده هیچگاه در  هیچ سروری ذخیره نشده است.حال به‌ نظر می‌رسد که در آینده‌ی نزدیک، گوگل تغییری در این سازوکار ایجاد خواهد کرد و شاهد توقف جمع‌آوری این اطلاعات خواهیم بود.

البته اطلاعات رصدشده توسط دکل‌های مخابراتی به‌هیچ عنوان موقعیت دقیق مکانی شما را فاش نمی‌کنند؛ برای نمونه اگر شما در رستوران، فروشگاه یا هر محیط خاص دیگری باشید، تنها موقعیت حدودی شما مشخص می‌شود.

اگرچه گوگل از رمزگذاری این اطلاعات سخن می‌گوید؛ اما در صورت وجود هرگونه نرم‌افزار جاسوسی در گوشی، ممکن است شخص رصد‌کننده از موقعیت شما باخبر شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات