بررسی تبلت هواوی مدیاپد M3 لایت 10

سه‌شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۰
مطالعه 19 دقیقه
هواوی مدیاپد ام 3 لایت 10، یکی از گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه برای کاربرانی است که به‌دنبال محصولی مناسب برای تجربه‌ی محتوای چند‌رسانه‌ای هستند.
تبلیغات

حال و روز دنیای تبلت‌ چندان مشابه سال‌های پیشین نیست و افول آن همچنان ادامه دارد؛ به‌طوری که پیش‌بینی‌ها ادامه‌ی روند بی‌مهری‌ بازار به این گجت‌ها را برای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهند. با وجود فقدان تب‌وتاب در این بازار رو به افول، شرکت‌های مختلف همچنان به تولید و عرضه‌ی تبلت‌ مشغول هستند و این بازار را رها نکرده‌اند. هواوی یکی از بازیگران مهم در بازار تبلت‌ اندروید محسوب می‌شود که هر سال مدل‌های جدیدی در بازه‌های قیمتی مختلف روانه‌ی بازار می‌کند.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

مرز بین تبلت‌ و گوشی موبایل هر روز در حال کم‌رنگ‌تر شدن است و کاربران یا علاقه‌مند به حفظ تبلت‌های قدیمی‌ خود هستند یا ترجیح می‌دهند نیازهای خود را با فبلت‌ برطرف کنند؛ اما هنوز کاربرانی هستند که نیازمند نمایشگر بزرگ و امکانات ویژه‌ی تبلت‌ هستند. مدیاپد ام ۳ لایت یک تبلت میان‌رده محسوب می‌شود که در دو نسخه‌ی ۸ و ۱۰ اینچی و با هدف جذب کاربران علاقه‌مند به تجربه‌ی مناسب محتوای چند‌رسانه‌ای وارد بازار شده است.

با بررسی نسخه‌ی ۱۰ اینچی مدیاپد ام ۳ لایت همراه زومیت باشید.

تبلت هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ توسط سازگار ارقام برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

مشخصات‌فنی

Huawei Mediapad M3 lite 10

نمایشگر

۱۰.۱ اینچ با رزولوشن ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ (۲۲۴ پیکسل بر هر اینچ) و از نوع LCD

پردازنده

اسنپدراگون ۴۳۵ با پردازنده‌ی گرافیکی آدرنو ۵۰۵

سیستم‌عامل

اندروید ۷.۰ با رابط کاربری EMUI 5.1

حافظه‌ رم

۴/۳ گیگابایت

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۱۴/۳۲/۶۴ گیگابایت

دوربین 

۸ مگاپیکسل، فوکوس خودکار، تشخیص چهره، فیلم‌برداری 1080P

سلفی

۸ مگاپیکسل

ابعاد

۷.۱×۱۷۱.۵×۲۴۱.۳ میلی‌متر

وزن

۳۱۰ گرم

باتری

۶۶۶۰ میلی‌آمپرساعت

طراحی

تبلت مدیاپد M3 لایت هواوی را باید جزو تبلت‌های خوش‌ساخت میان‌رده‌ای به شمار بیاوریم که نهایت تلاش سازنده برای تبدیل آن به محصولی خوب و باکیفیت به کار گرفته شده است. این تبلت از وجود یک نمایشگر ۱۰ اینچی با نسبت تصویر ۱۶ به ۱۰ بهره می‌برد که در میان تبلت‌های با سایز ۱۰ اینچ که معمولا از نسبت تصویر ۴ به ۳ بهره می‌برند، رویکرد متفاوتی است. بدین ترتیب با محصولی مناسب کاربری‌های چندرسانه‌ای اعم از تماشای فیلم و بازی روبه‌رو هستیم و مدیاپد ام ۳ لایت باتوجه‌به نسبت تصویر خود، گزینه‌ای مناسب برای امور اداری و مطالعه به شمار نخواهد رفت. با اینکه انواع تبلت با نسبت نمایشگر ۴ به ۳ برای تجربه‌ی محتوای چندرسانه‌ای چندان ایدئال نیستند، اما به‌نظر ما این دسته از تبلت‌ها گزینه‌های بهتری برای کاربری‌های ترکیبی به‌خصوص در زمینه‌های ارگونومی و راحتی کار به شمار می‌روند. 

در پنل پشتی شاهد استفاده از آلومینیوم تراش‌خورده هستیم و شاسی این تبلت از یک فریم فلزی تشکیل شده است؛ با وجود استفاده از فلز در پنل پشتی و فریمی که دور تا دور این تبلت را پوشش داده، این دو قسمت به‌صورت یکدست طراحی نشده‌اند و در این قسمت می‌توان انفصال بین فریم و پنل پشتی را مشاهده کرد.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

برخلاف گوشی‌های موبایل، سازنده‌های تبلت تاکنون تلاشی برای کاهش حاشیه‌‌های محصولات خود نکرده‌اند. البته باتوجه‌به کاربری و نحوه‌ی در دست گرفتن تبلت‌ها، امکان حذف حاشیه‌ی اطراف نمایشگر همانند آنچه در موبایل‌ها شاهد هستیم، وجود ندارد.

هواوی حاشیه‌های نه‌چندان اندکی برای تبلت خود در نظر گرفته است و شاهد فضای بیشتری در بخش‌های بالایی و پایینی تبلت (در صورت در دست گرفتن افقی آن) هستیم که البته با اندکی کاهش این بخش‌ها، قطعا با تبلت زیباتری روبه‌رو بودیم. بااین‌حال مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰، به واسطه‌ی همین فضاهای تعبیه‌شده، به‌راحتی در دست قرار می‌گیرد و کیفیت خوب بدنه‌ی آن نیز کمک شایانی به تجربه‌ی کاربری دستگاه می‌کند. باتوجه‌به اینکه حاشیه‌های طولی بیشتر از نمونه‌ی عرضی هستند، اما در حالت عمودی نیز این تبلت به‌خوبی قابل استفاده است.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

با نگاهی به پنل پشتی یکدست این تبلت می‌توان نام هواوی را در قسمت میانی مشاهده کرد. در گوشه‌ی سمت راست پنل پشتی، دوربین اصلی جا خوش کرده است که بیرون‌زدگی لنز آن به هیچ وجه محسوس نیست تا در این بخش تبلت هواوی نمره‌ی قابل قبولی دریافت کند. در قسمت پایین، نام برند Harmon/Kardon مشاهده می‌شود که مهر تأییدی برای کیفیت بالای اسپیکرها و تجربه‌ی صوتی این تبلت است. مدیاپد M2 لایت از وجود چهار اسپیکر بهره می‌برد که در لبه‌‌هایی بالا و پایینی تبلت تعبیه شده‌اند.

باتوجه‌به نوع کاربری مدیاپد ام ۳ و ابعاد آن، نکته‌ی منفی و البته نه‌چندان کوچک این تبلت را می‌توان مکان دوربین سلفی آن دانست. دوربین سلفی تبلت‌ها هیچگاه برای ثبت تصاویر سلفی طراحی نشده است و عموما کاربری مکالمه‌ی ویدیویی دارد؛ اما بااین‌حال باید کاربر امکان ثبت این دسته از تصاویر را نیز داشته باشد. اما در تبلت ۱۰ اینچی هواوی، دوربین سلفی در تقارن با دکمه‌ی هوم و در لبه‌ی بالایی نمایشگر قرار گرفته است. در این حالت ثبت تصویر سلفی با یک دست به هیچ وجه ممکن نیست و در صورت چرخش ۹۰ درجه‌ای تبلت برای عکاسی سلفی، دوربین در لبه‌ی سمت راست تبلت قرار خواهد گرفت که زاویه‌ی مناسبی برای عکاسی نیست و تأثیر منفی در نتایج نهایی خواهد گذاشت.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10
هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

با ضخامت ۷.۱ میلی‌متری، با تبلتی باریک روبه‌رو هستیم که درکنار استفاده‌ی گسترده از فلز در ساخت آن، هنگام در دست گرفتن تبلت حس کالایی لوکس به کاربر منتقل می‌شود. انحنا و تراش‌ لبه‌های تبلت نیز کمک شایانی به این موضوع می‌کند تا مدیاپد ام ۳ لایت با ابعاد ۲۴۱.۳ در ۱۷۱.۵، در این بخش نمره‌ی بسیار خوبی دریافت کند. در حاشیه‌ی سمت چپ دستگاه نیز درگاه سیم‌کارت دردسترس است تا نگرانی از بابت دردسترس بودن اینترنت نداشته باشید.

نمایشگر

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت را در دو نسخه‌ی ۱۰.۱ و ۸.۰ اینچی روانه‌ی‌ بازار کرده است؛‌ هر دو نمایشگر رزولوشنی برابر با ۱۹۲۰ در ۱۲۰۰ پیکسل دارند و به پنل IPS LCD مجهز شده‌اند. این نمایشگر چیزی نزدیک به ۷۱.۵ درصد از سطح جلوی تبلت را به خود اختصاص می‌دهد که برای تبلتی با این رده‌ی قیمتی، قابل قبول است. رزولوشن Full HD ام ۳ لایت ۱۰ اینچی تراکم ۲۲۴ پیکسل بر اینچ برای آن به ارمغان می‌آورد؛ این عدد برای نسخه‌ی ۸ اینچی ۲۸۳ پیکسل بر اینچ است.

بیشتر شرکت‌های بزرگ به‌خصوص در تبلت‌های بالارده‌ی خود از نسبت تصویر ۴:۳ استفاده می‌کنند؛ اما هواوی نسبت تصویر متداول‌تر و سنتی‌تر تبلت‌ها یعنی ۱۶ به ۱۰ را برای محصولات خود استفاده می‌کند؛ البته تبلت‌های سری اقتصادی سری ای سامسونگ نیز با چنین نسبت تصویری عرضه می‌شوند. نمایشگرهای عریض‌تر عموما برای مشاهده‌ی محتوای ویدئویی مناسب‌تر هستند و خبری از نوارهای سیاه‌‌رنگ بزرگ در زمان نمایش ویدئو نیست؛ از طرفی نمایشگرهای ۴ به ۳ یا ۳ به ۲ با وجود قطر یکسان، مساحت بیشتری نسبت به نمونه‌های ۱۶ به ۱۰ با قطر یکسان دارند.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

ممکن است در اولین استفاده از ام ۳ لایت گمان کنید که این تبلت به نمایشگر امولد مجهز شده است؛ اما با کمی دقت به عمق رنگ مشکی متوجه اشتباه خود خواهید شد. رنگ‌ها در ام ۳ لایت باطراوت و درعین‌حال دقیق نمایش داده می‌شوند. حداکثر روشنایی نمایشگر این تبلت ۴۲۰ نیت است؛ بااین‌حال عملکرد معمولی نمایشگر در نمایش رنگ مشکی، این تبلت را از دستیابی به کنتراست Native مناسب بازمی‌‌دارد؛ نسبت کنتراست به‌دست‌آمده از نتایج آزمایش‌های ما برابر با ۹۲.۳ بود. عملکرد حسگر نور دستگاه در هنگام انتخاب حالت تنظیم خودکار روشنایی بسیار سریع بود. همچنین روشنایی حداکثر نمایشگر در حالت تنظیم دستی و خودکار روشنایی یکسان بود.

روشنایی نمایشگر

White, 0%

Black, 100%, Manual

White, 100%, Manual

Black, 100% Auto

White, 100%, Auto

Max Native Contrast

MediaPad M3 lite 10

1.92

4.54

420

4.55

421

92.3

iPad Pro 10.5

2.52

0.63

480

1.06

571

538

Galaxy Tab S3

3.05

0

684

0

788

OnePlus 5

2.4

0

639

0

640

Xperia XZ Premium

3.87

1.38

411

1.55

414

298

Galaxy S8 Plus

2.39

0

698

0

1119

iPhone 7 Plus

1.53

1.81

553

2.21

647

305

LG G6

2.51

0.68

349

0.82

389

513

Huawei P10

1.73

3.57

532

3.50

531

152

HTC U11

4.68

3.18

395

3.97

515

130

حداقل روشنایی نمایشگر به‌عنوان یکی از معیارها استفاده از گوشی و تبلت در محیط‌های کم‌نور مطرح است که خوشبختانه هواوی در سال‌های اخیر عملکرد رضایت‌بخشی در آن داشته؛ حداقل روشنایی ۱.۸۱ نیتی مدیا پد ام ۳ لایت با همراهی قابلیت «Eye Comfort» که برای فیلتر کردن نور آبی استفاده می‌شود، تجربه‌ی خوبی در استفاده از تبلت در محیط‌های کم‌نور به‌همراه دارد.؛ امکان زمان‌بندی و تعیین دمای رنگ فیلتر نیز در این قابلیت در نظر گرفته شده است. پوشش شیشه‌ای نمایشگر استفاده از آن را در فضای باز و روزهای آفتابی دشوار می‌کند؛ اما اگر روشنایی نمایشگر را روی حداکثر قرار دهید امکان استفاده از آن در چنین شرایطی وجود خواهد داشت.

اسپیکر

یکی از نقاط قوت اصلی مدیاپد ام۳ لایت، بهره‌گیری آن از اسپیکر چهار کاناله است؛ این اسپیکرها که با همکاری هارمن کاردن طراحی شده‌اند، به‌صورت دوتایی در دو لبه‌ی کناری نمایشگر قرار گرفته‌اند و صدای بسیار فراگیری تولید می‌کنند. بلندی صدای اسپیکرها بسیار مطلوب است و می‌توان به بالاترین سطح خروجی آن‌ها بدون به‌ وجود آمدن اعوجاجی در صدای تولیدی دست یافت. 

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

صدای تولیدی در هر سناریویی؛ نظیر موسیقی، فیلم یا مکالمه بسیار واضح و شفاف است و حین پخش موسیقی نیز به‌راحتی می‌‌توان صدای آلات مختلف موسیقی را از هم تفکیک کرد. در حالت کلی مدیاپد ام ۳ شاید با کمی تخفیف درکنار گلکسی تب اس ۳ و آیپد پرو، بهترین تجربه‌ی صوتی را در دنیای تبلت‌ها ارائه می‌دهد.

نرم‌افزار

تبلت مدیاپد M3 لایت هواوی با سیستم‌عامل اندروید ۷ نوقا همراه شده است. هواوی رابط کاربری Emotion UI 5.1 اختصاصی خود را روی این نسخه‌ی اندروید قرار داده که البته با شماری از اپلیکیشن‌های پیش‌فرض هواوی همراه شده است. یکی از نکاتی که باید در مورد این تبلت به آن اشاره کنیم، نبود اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های پیش‌فرض گوگل روی نمونه‌ای که دراختیار ما قرار گرفت بود.  نسخه‌ای که دراختیار ما در زومیت قرار گرفته است از وجود رامی بهره می‌برد که مخصوص بازار چین است؛ چراکه خبری از سرویس‌های گوگل نیست. خریداران باید این نکته را در نظر داشته باشند که نسخه‌ی مجهز به رام جهانی را خریداری کرده و در صورت استفاده از نمونه‌‌ی چینی باید سرویس‌های گوگل را ازطریق فلش به تبلت اضافه کنند. رام اختصاصی هواوی اضافه کردن فروشگاه‌های ثانویه‌ی اپلیکیشن به غیر از سرویس گوگل را نیز ممکن نکرده است و از این‌رو راهی جز اضافه کردن سرویس گوگل ازطریق فلش وجود ندارد.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

هواوی برای سهولت استفاده از سیستم‌عامل، ژست‌های حرکتی را برای کلید هوم در نظر گرفته است؛ به‌طوری‌که می‌توان کلید‌های مربوط به بازگشت و دسترسی به اپلیکیشن‌های در حال اجرا را با استفاده از ژست‌های حرکتی در کلید هوم شبیه‌سازی کرد. به حالت پیش‌فرض کشیدن انگشت از سمت چپ به راست یا برعکس، عملکرد کلید دسترسی به آخرین اپلیکیشن‌های در حال اجرا را شبیه‌سازی می‌کند. لمس کوتاه کلید هوم، خروج و لمس طولانی مدت کلید هوم کاربر را به صفحه‌ی هوم هدایت می‌کند. البته امکان اضافه کردن کلید‌های پیش‌فرض ناوبری اندروید در مدیاپد ام۳ لایت وجود دارد.

رابط کاربری مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
رابط کاربری مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
رابط کاربری مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
رابط کاربری مدیاپد ام ۳ لایت هواوی

نسخه‌ی ۵.۱ رابط کاربری آشنای EMUI هواوی، پس از سال‌های توسعه اکنون به پختگی مناسبی رسیده است و با قابلیت‌های متعدد خود تمامی نیازهای کاربران را به‌خوبی برطرف می‌کند. هواوی با نصب بازه‌ی گسترده‌ای از اپلیکیشن‌های کاربردی تا حد بسیار زیادی نیازهای کاربران در بخش‌های مختلف را پوشش داده است.

دوربین

دوربینی توانمند هیچ‌گاه جزو قابلیت‌های کلیدی تبلت‌ها به شمار نمی‌رود و شرکت‌های تولیدکننده نیز به دلیل ماهیت این دسته از محصولات، هیچ‌گاه اقدام به تجهیز‌ آن‌ها به ماژول‌های دوربین مشابه نمونه‌های به‎کار‌رفته در گوشی‌های هوشمند خود نکردند. در بهترین حالت شاهد کاربرد دوربین پرچم‌دار سال گذشته‌ی موبایل‌ها در بهترین تبلت‌های کنونی بودیم.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

هواوی مدیاپد M3 لایت نیز از این قاعده مستثنا نیست و ماژول ۸ مگاپیکسلی دوربین آن در بهترین شرایط، تنها قادر به رفع نیازهای اصلی کاربران خواهد بود و نباید روی توانایی‌های بالای آن حساب باز کرد. بااین‌حال این موضوع به‌معنای عملکرد ضعیف ام ۳ لایت در بخش دوربین نیست. حسگر ۸ مگاپیکسلی تبلت ۱۰ اینچی هواوی درواقع باتوجه‌به بازه‌ی قیمتی خود، عملکرد بسیار خوبی دارد و جزو بهترین گزینه‌های بازار در این بخش است. نویز موجود در تصاویر به‌خوبی کنترل می‌شود و کنتراست و رنگ‌ها نیز در حد خوبی قرار دارند. بااین‌حال نباید انتظار جزئیات بالایی از تصاویر خروجی داشت؛ باتوجه‌به حسگر ۸ مگاپیکسلی و همچنین، الگوریتم پردازش تصویر که جهت کنترل نویز در شرایط نوری ضعیف بخش زیادی از جزئیات را از بین می‌برد، نباید توقع تصاویری در حد و اندازه‌ی دوربین‌های قدرتمند موبایل را داشته باشیم. هواوی در بخش دوربین سلفی ام۳ لایت نیز از حسگر ۸ مگاپیکسلی مشابهی بهره برده که نتیجه‌ی آن، تولید تصاویر سلفی بسیار مناسبی برای یک تبلت است.

تبلت ۱۰ اینچی مدیاپد ام ۳ لایت در بخش فیلم‌برداری قابلیت خاصی در آستین ندارد و با رعایت حداقل‌ها، توانایی کافی برای تأمین عموم نیاز‌ها را به‌همراه دارد. امکان ضبط کلیپ‌هایی با رزولوشن حداکثر 1080P و تایم لپس، برای تبلتی ۱۰ اینچی کافی به‌نظر می‌رسد. ویدیوهای ضبط‌شده در ام ۳ لایت، کیفیت مناسبی دارند؛ با اینکه دقت رنگ‌ها، جزئیات، گستره‌ی دینامیکی و کنتراست قابل مقایسه با پرچم‌داران سال ۲۰۱۷ دنیای موبایل نیست؛ اما به هیچ وجه بد نیست و کاملا برای کاربری‌های عادی مناسب است. 

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

رابط کاربری دوربین تبلت میان‌رده‌ی هواوی شباهت زیادی به گوشی‌های این شرکت دارد. این موضوع به‌معنی سادگی استفاده از آن برای هر کاربر با هر میزان از تسلط به گجت‌های دیجیتال است. با سوایپ به سمت راست حالت‌های مختلف عکاسی اعم از پانوراما، HDR، اسکن اسناد و تایم‌لپس دراختیار قرار دارد و با سوایپ به سمت راست، با تنظیمات دوربین مواجه خواهید شد.

نمونه تصاویر دوربین هواوی مدیاپد M3 لایت ۱۰

نمونه عکس دوربین مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
نمونه عکس دوربین مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
نمونه عکس دوربین مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
نمونه عکس دوربین مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
نمونه عکس دوربین مدیاپد ام ۳ لایت هواوی
نمونه عکس دوربین مدیاپد ام ۳ لایت هواوی

سخت‌افزار

طی سال‌های اخیر بازار تبلت‌ها مانند گذشته داغ نیست؛ از این رو، شرکت‌های تولیدکننده، عموما تبلت‌های خود را با سخت‌افزار میان‌رده و پایین‌رده وارد بازار می‌کنند و تمایل چندانی به سرمایه‌گذاری گسترده در این حوزه ندارند، هواوی نیز از این قاعده مستثنا نیست و تبلت مدیاپد M3 لایت ۱۰ اینچی را با سخت‌افزار متوسطی همراه کرده است. مدیاپد M3 لایت از پردازنده‌ی هشت‌ هسته‌ای اسنپدراگون ۴۳۵ بهره می‌برد و در دو نسخه با حافظه‌ی رم ۳ یا ۴ گیگابایتی روانه‌ی بازار می‌‌شود؛ اما نسخه‌ای که برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته، نسخه‌ی ۴ گیگابایتی این تبلت است.

اسنپدراگون ۴۳۵ یک پردازنده‌ی ۶۴ بیتی پایین‌رده محسوب می‌شود که برمبنای لیتوگرافی ۲۸ نانومتری ساخته شده است. این تراشه از هشت هسته‌ی پردازشی با معماری Cortex A53 آرم و فرکانس بیشینه‌ی ۱.۴ گیگاهرتز، واحد پردازش گرافیکی آدرنو ۵۰۵، پردازنده سیگنال دیجیتال هگزاگون ۵۳۶، مودم ال‌تی‌ایی X9 با پشتیبانی از سرعت دانلود و آپلود بیشینه‌ی ۳۰۰ و ۱۵۰ مگابیت‌ بر ثانیه درکنار پشتیبانی از فناوری شارژ سریع Quick Charge 3.0 بهره می‌برد. 

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

باتوجه‌به موارد یادشده، می‌توان حدس زد که این تبلت، گزینه‌ای ایدئال برای کاربری‌های روزمره نظیر وب‌گردی، مطالعه، تماشای فیلم و اجرای بازی‌های سبک محسوب می‌شود؛ اما احتمالا نمی‌توان از برای اجرای بازی‌ها و اپلیکیشن‌های سنگین استفاده کرد. برای آنکه عملکرد این تبلت را به بهترین حالت ممکن ارزیابی کنیم، بنچمارک‌های متداول را روی آن اجرا کردیم. شما می‌توانید نتایج حاصل از اجرای این بنچمارک‌ها را در جدول زیر مشاهده کنید و عملکرد آن را در قیاس با سایر ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده بسنجید.

جدول بنچمارک‌ ابزارهای موبایل میان‌رده و پایین‌رده

تلفن / تبلت

AnTutu 6

3DMark

IceStorm

Unlimited

PCMark Work2.0

Overall/Web Browsing 

GeekBench4

Single/Multi

GFXBench

Manhattan 3.1/OffScreen 

GFXBench

CarChase/OffScreen

GFXBench

T-Rex/OffScreen

Vellamo

Browser/Metal

CFBench v1.3

Huawei MediaPad M3 Lite 10

46814

9898

3860

4531

TBA

4.6FPS

4.9FPS

2.4FPS

2.7FPS

14.9FPS

17.3FPS

TBA

TBA

Huawei Nova 2 Plus

62048

Failed

4816

908

3534

5.1FPS

4.8FPS

3.1FPS

2.9FPS

19FPS

19FPS

3829FPS

1527FPS

56237

Nokia 5

45372

9507

3630

4028

671

2868

10.0FPS

4.6FPS

5.2FPS

2.5FPS

20FPS

16FPS

2385

1184

34130

Nokia 6

44833

9444

3671

4026

647

2791

2.5FPS

2.5FPS

4.5FPS

4.6FPS

15FPS

16FPS

1218

1182

-

Honor 6X

56691

11619

4323

4792

787

3198

4.6FPS

4.8FPS

3.0FPS

2.8FPS

19FPS

19FPS

2671

1511

64693

Galaxy A8 2016

85890

17658

4456

4578

1419

4152

6.0FPS

11.4FPS

6.3FPS

6.3FPS

33FPS

39FPS

3926

1546

74689

Galaxy A7 2017

60506

13070

3969

4225

765

3939

9.0FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

33FPS

34FPS

3290

1292

59689

Galaxy A5 2017

59949

13406

3783

766

3947

4.9FPS

9.0FPS

5.2FPS

5.2FPS

27FPS

34FPS

3310

1266

58284

Redmi 4 Prime

63458

15687

4246

4189

835

3125

3.6FPS

6.1FPS

2.3FPS

2.4FPS

8.9FPS

16.3FPS

4352

3425

66349

Galaxy J7 Prime

40153

5047

3124

3038

654

2319

2.3FPS

4.9FPS

1.8FPS

1.8FPS

7.2FPS

12FPS

2578

1145

31379

Galaxy J5 Prime

33353

4821

3267

590

1662

1.7FPS

3.8FPS

NOT

Supported

6.7FPS

11FPS

2472

1089

25,394

Huawei Honor 8

88739

17939

-

-

-

-

-

4916

2952

75250

Huawei Nova Plus

62508

14024

-

-

-

-

-

3206

1434

93404

Xperia XA Ultra

49096

11124

-

-

-

-

-

3324

1179

59163

Huawei P9 Lite

53041

11808

-

-

-

-

-

3368

1436

62710

Galaxy C5

48102

11345

-

-

-

-

-

3258

1269

28969

Neffos C5 Max

36595

6772

-

-

-

-

-

2642

1068

43324

Moto G4 Plus

47286

11589

-

-

-

-

-

3325

1265

29689

Galaxy A9 2016

63589

17235

-

-

-

-

-

3045

1758

42589

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، مدیاپد ام ۳ لایت، در بسیاری لحاظ عملکردی مشابه ابزارهای میان‌رده‌ای همچون هواوی نوا ۲ پلاس و نوکیا ۵ دارد؛ بنابراین می‌توان آن را انتخابی مناسب برای اشخاصی دانست که به‌ دنبال تبلتی با قیمت مناسب جهت استفاده در کاربردهایی نظیر مطالعه‌، وب‌گردی، گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم و اجرای بازی‌های سبک هستند.

باتری

یکی از اصلی‌ترین شاخصه‌ها در خرید هر ابزار موبایلی شارژدهی باتری آن است؛ هواوی با علم به این موضوع، یک باتری ۶۶۶۰ میلی‌آمپر ساعتی برای تبلت ۱۰ اینچی و فول‌ HD خود در نظر گرفته که ظرفیت آن ۶۶۰ میلی‌آمپر ساعت بیشتر از رقیب کره‌ای این تبلت است. باتوجه‌به بهره‌گیری مدیاپد ام ۳ لایت از پردازنده‌ی پایین‌رده و کم‌مصرف اسنپدراگون ۴۳۵، می‌توان پیش‌بینی کرد که این تبلت به‌لحاظ شارژدهی، عملکرد مطلوبی از خود به نمایش بگذارد.

زومیت، شارژدهی گوشی‌های هوشمند را با چهار آزمون مختلف بررسی می‌کند. ابتدا ویدیویی با رزولوشن HD، در شرایطی به‌صورت مداوم تا زمان خاموش‌ شدن دستگاه پخش می‌شود که روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت تنظیم شده است و تمام ارتباطات بی‌سیم با استفاده از قابلیت «حالت هواپیما» قطع شده‌اند. در آزمایش بعدی الگوریتم وب‌گردی روی دستگاه متصل به شبکه‌ی وایرلس با شدت روشنایی ۲۰۰ نیت نمایشگر اجرا می‌شود و این آزمایش نیز تا زمان خاموش شدن گوشی ادامه دارد.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

و در نهایت بنچمارک PCMark‌ و GFXBench روی گوشی اجرا می‌شوند که نمونه‌ی اول، یکی از گزینه‌های توانمند در شبیه‌سازی استفاده‌ی روزمره‌ی کاربران از گوشی‌ها است و دیگری ترکیبی از توانایی پردازشی را درکنار شارژدهی بررسی می‌کند. گوشی‌های موبایل باید قادر به ارائه‌ی نتایجی مناسب در هر دو بخش باشند. برخی از برند‌ها با اورکلاک پردازنده، توان پردازشی بالایی به ارمغان می‌آورند؛ اما هنگام شرایط کاری سنگین، باتری گوشی به‌سرعت خالی خواهد شد.

گوشی / تست

نمایشگر

ظرفیت

(mah)

ویدئو

(h)

وب‌گردی

(h)

GFXBench

Manhattan 3.1

Battery LifeTime

GFXBench

Manhattan 3.1

LongTime Performance

PCMark

(h)

Huawei MediaPad M3 Lite 10

FHD / "10.1

6660

13:53

13:22

TBA

TBA

8:35

Nokia 8

QHD / "5.3

3090

10:55

10:29

196.8min

1042Frame

8:13

iPhone X

1125p / "5.8

2716

14:40

11:10

242.2min

1561Frame

--

Huawei Mate 10

1080p / "5.9

4000

13:16

12:17

TBA

TBA

9:40

iPhone 8

4.7" / 750p

1821

9:35

8:10

122min

3995Frame

--

iPhone 8 Plus

1080p / "5.5

2691

13:10

11:30

171min

2051Frame

--

Xperia XZ1

1080p / "5.2

2700

11:37

9:28

180.3min

1610Frame

6:32

LG V30

QHD+ / "6.0

3300

12:30

9:36

237.7min

802.3Frame

8:25

Galaxy Note 8

WQHD+ / "6.3

3300

13:48

10:25

173.1min

833.7Frame

6:41

OnePlus 5

1080p / "5.5

3300

16:45

11:40

185.6min

1,937Frame

10:00

Sony Xperia XZ Premium

4K / "5.5

3,230

7:00

10:04

180.3min

1,718Frame

7:44

HTC U11

QHD

 

/ "5.5

3,000

11:04

10:12

339.4min

730.0Frame

7:55

+Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "6.2

3,500

14:27

12:16

157.8min

827.5Frame

9:31

LG G6

QHD+ / "5.7

3,300

12:30

8:31

391.3min

479.5Frame

6:21

Samsung Galaxy S8

WQHD+ / "5.8

3,000

12:30

10:05

8:15

HTC U Ultra

QHD / "5.7

3,000

8:40

7:35

5:54

Huawei P10

1080p / "5.1

3,200

14:24

12:00

6:30

Xiaomi Mi Mix

1080p / "6.4

4,400

14:10

13:40

10:13

Pixel XL Google

5.5" / QHD

3,450

11:10

9:30

7:12

Pixel Google

5" / 1080p

2,770

11:20

8:10

6:46

Huawei Mate 9

5.9" / 1080p

4,000

14:15

14:17

9:22

Huawei Honor 8

5.2" / 1080p

3,000

9:00

10:40

6:16

Huawei Nova Plus

5.5" / 1080p

3,340

11:00

10:50

9:18

Motorola Moto Z

5.5" / QHD

2,600

8:50

6:50

4:55

Xiaomi Mi 5s

5.15" / 1080p

3,200

13:00

12:10

7:55

iPhone 7

4.7" / 750p

1,960

9:20

10:00

--

Xperia XZ

5.2" / 1080p

2,900

9:00

9:20

6:31

iPhone 7 Plus

5.5" / 1080p

2,900

14:20

12:00

--

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پردازنده‌ی کم‌مصرف و نمایشگر Full HD مدیاپد ام ۳ لایت باعث شده‌اند این تبلت، عملکرد بسیاری خوبی به‌لحاظ شارژدهی از خود به‌جای بگذارد. بررسی‌های ما حکایت از آن دارند که MediaPad M3 Lite 10 در استفاده‌ی عادی و روزمره می‌تواند نزدیک به دو روز شما را همراهی کند و چنانچه این تبلت را به‌صورت ممتد و با بیشترین میزان روشنایی با تسک‌های سنگین تحت فشار قرار دهید، شارژدهی آن حدود ۵ ساعت و ۱۲ دقیقه خواهد بود.

بی‌شک یکی از نقاط ضعف اصلی مدیاپد، مدت‌زمان بسیار طولانی مورد نیاز برای شارژ کامل آن است؛ با وجود ظرفیت متوسط باتری، شارژ کامل آن از صفر تا ۱۰۰ درصد،‌ نیازمند ۵ ساعت زمان است؛ هواوی می‌توانست با اضافه‌‌ کردن پشتیبانی از شارژ سریع، این مدت‌زمان را تا حدود زیادی افزایش دهد.

جمع‌بندی

 تبلت‌ها دوران خوبی را پشت سر نمی‌گذارند و بازار آن‌ها روزبه‌روز در حال افول است بااین‌حال هنوز هم شاهد عرضه‌ی مدل‌های جدید در این بخش هستیم. مدیاپد ام ۳ لایت در گروه محصولات میان‌رده و اقتصادی قرار می‌گیرد؛ بنابراین پیش از هرچیز باید انتظار خود را پیش از خرید این دستگاه با قیمت آن هماهنگ کنید. مدیاپد ام ۳ لایت از نظر طراحی و نسبت ابعاد مشاب محصولات پیشین هواوی در دنیای تبلت‌ها است. پنل پشتی و فریم این تبلت فلزی است و همین مسئله باعث می‌شود در زمان در دست گرفتن ام ۳ لایت حس یک کالای باکیفیت به شما دست بدهد. محل قرارگیری کلید هوم، اسپیکرهای و نسبت تصویر نمایشگر در این عضو جدید از خانواده مدیاپد برای استفاده در حالت افقی مناسب است.

هواوی مدیاپد ام ۳ لایت ۱۰ / Huawei Mediapad M3 lite 10

نمایشگر مدیاپد ام ۳ لایت از نوع IPS LCD است و رزولوشن Full HD دارد؛ این نمایشگر ۱۶ به ۹ و تراکم ۲۲۴ پیکسل بر اینچ آن با وجود ارائه تصاویری زنده و باطراوت، برگ برنده‌‌ای برای این محصول محسوب نمی‌شود. هواوی همچنین برای ارائه‌ی یک تجربه‌ی صوتی مناسب با برند Harmon/Kardon برای توسعه‌ی چهار اسپیکر این تبلت همکاری کرده است؛ در عمل نیز این همکاری موفق بوده و شاهد صدایی با حجم بالا و شفافیت خوب در این تبلت هستیم. EMUI 5.1 با طعم اندروید نوقا انتخاب هواوی برای بخش نرم‌افزار مدیاپد ام ۳ لایت بوده است که در عمل شباهت زیادی به رابط کاربری گوشی‌های هواوی دارد.

با دیدن نام تراشه‌ی اسنپدراگون ۴۳۵ و ۳ گیگابایت حافظه‌ی رم در لیست مشخصات ام ۳ لایت ۱۰ اینچی، انتظار شگفتی از آن نداشتیم. در عمل این تبلت نیازهای شما برای کارهای روزمره را برطرف خواهد کرد؛ اما اگر به‌دنبال کارها و بازی‌های سنگین با تبلت خود هستید بهتر است به گزینه‌های گران‌تر و قوی‌تر نگاهی بیندازید. شارژدهی تبلت میان‌رده‌ی اقتصادی و جدید هواوی همان‌ چیزی است که از یک تبلت انتظار داریم؛ عملکرد ام ۳ لایت ۱۰ اینچی یک از بهترین‌ها در بین همرده‌های خود است. 

نکات مثبت

  • نمایشگر باکیفیت
  • کیفیت ساخت بسیار خوب بدنه
  • اسپیکر توانمند
  • شارژدهی خوب باتری

نکات منفی

  • سخت‌افزار نه‌چندان قدرتمند
  • کنتراست متوسط نمایشگر
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات