شور و اشتیاق خود را به یک کسب و کار واقعی تبدیل کنید
همهی ما شور و اشتیاقهایی داریم که حاضریم برای پرداختن به آنها، شبها تا دیروقت بیدار بمانیم. یا علاقهمندیهایی که نمیتوانیم آنطور که دوست داریم به آنها مشغول شویم. مثلاً برخی از مردم به ورزش یا یک فعالیت خاص مشتاقاند و برخی دیگر یک موضوع یا یک روند را دنبال میکنند. ولی بهطور مشخص اغلب ما، اشتیاقاتمان را جایی خارج از شغل و حرفهی خود پیدا میکنیم.
بسیاری از ما در مورد تبدیل کردن اشتیاقمان به یک کسبوکار واقعی، رؤیاپردازی میکنیم؛ ولی درواقع هیچ ایدهای نداریم که باید از کجا شروع کنیم. به نظر میآید فاصلهی بین رؤیا و کسبوکار، برطرفنشدنی است.
وقتی میخواهیم به تأسیس یک شرکت یا شروع یک کسبوکار فکر کنیم، ترسهای زیادی مثل ریسک تغییر شغل، ذهنمان را آشفته میکنند. این تردیدهای شخصی از آنجا ناشی میشوند که صرف علاقهمندی به یک موضوع، به این معنی نیست که در آن حوزه عملکرد و اجرای خوبی هم داشته باشیم. اما لیست طولانی «ایکاش» و «فقط اگر»ها، نهایتاً به موفقیت ما منجر نمیشود.
دیوید واکر، مؤسس و مدیرعامل شرکت تریپلمینت که علاقهی شخصیاش به املاک و مستغلات را بهوسیلهی یک شرکت رو به رشد و عالی به مرحلهی اجرا رساند، معتقد است که گرچه برای دستیابی به موفقیت باید چالشهای زیادی را پشت سر بگذاریم؛ ولی با کنار گذاشتن ترسها میتوانیم مسیر رؤیا تا واقعیت را کوتاه و هموار کنیم. در همین راستا واکر سه نکتهی مهم را یادآور میشود:
برای شروع کار به یک ایدهی تجاری عالی نیاز ندارید
یکی از بزرگترین استدلالهای اشتباه کارآفرینان این است که پیش از تأسیس یک شرکت، حتماً باید به یک ایدهی عالی و بینقص رسیده باشید. ولی اگر از کارآفرینان بزرگ بپرسید که آیا در طول زمان ایدههای اصلی خود را تغییر دادهاند، پاسخشان مثبت است. وقتی قدم اول را برمیدارید، تحقیقاتتان را شروع میکنید، با مشتریان بالقوه صحبت میکنید و از همان تکنیکهای همیشگی آزمون و خطا استفاده میکنید، ایدهی شما در طول زمان تکامل خواهد یافت.
اگر قبل از دستبهکار شدن منتظر شوید تا همهی جزئیات ایدهی اولیه کامل شوند، زمان زیادی از دست میدهید و حتی ممکن است هرگز راهاندازی کسبوکارتان را نبینید. دیوید واکر میگوید همیشه به حوزهی املاک علاقه داشت؛ اما اولین قدم برای محقق شدن رؤیاهایش، تأسیس شرکت تریپلمینت بود. شاید اگر او هم صبر میکرد تا همهی جزئیات کار روشن شوند، هرگز به چنین موفقیتی نمیرسید.
همهی اطلاعات فعلی و مباحثی را که باید یاد بگیرید، بنویسید
اگر ایدهی شما این است که برای رسیدن به علاقهمندی خود، باید شرکتی تأسیس کنید؛ پس در حال حاضر اطلاعات خوبی در این زمینه دارید. بهتر است همهی دانش و اطلاعات خود را بهصورت ساختاری و سازمانیافته بنویسید تا به نقصانهای خود پی ببرید. بهاینترتیب میفهمید که در کدام جوانب باید نکات جدیدی یاد بگیرید و کدام مباحث و حوزهها، در راهاندازی شرکت نقش مهمتری دارند.
زمانی که واکر میخواست شرکتش را تأسیس کند، هر چیزی را که در مورد صنعت املاک مسکونی میدانست، یادداشت کرد. در آن زمان متوجه شد که در مورد کارگزاران املاک و نحوهی کار آنها اطلاعات کافی ندارد. درنهایت او و هم بنیانگذارش یک آژانس املاک تأسیس کردند تا این خلأ اطلاعاتی را پوشش دهند. نکاتی که در این مرحله یاد گرفتند، به نقطهی قوت شرکت فعلی آنها تبدیل شد.
با افرادی که در این صنعت کار میکنند، صحبت کنید
اگر میخواهید شور و شوق خود را به یک کسبوکار تبدیل کنید، یکی از بهترین راههای شروع کار این است که با افراد فعال در آن زمینه، صحبت کنید. در این مرحله شناخت افراد مؤثر و ارتباط برقرار کردن با آنها، اهمیت زیادی دارد. معمولاً انسانهایی که در یک صنعت به موفقیت رسیدهاند هم دوست دارند با علاقهمندان حوزهی مربوطه، معاشرت داشته باشند.
واکر نیز زمانی که میخواست تریپلمینت را تأسیس کند، با افراد مؤثر صنعت املاک رابطه برقرار کرد و جلسات متعددی را به صحبت با آنها گذراند. این افراد موفق که شاهد شور و اشتیاق درخشان واکر بودند، او را بهخوبی راهنمایی کردند و این روابط حتی بعد از راهاندازی و رشد شرکت ادامه پیدا کرد.
بسیاری از مردم نسبت به قدم نهادن در حوزهی اجرایی علاقهمندیهای خود مردد هستند. نترسید و مطمئن باشید روابطی که ایجاد میکنید و درسهایی که یاد میگیرید، در شروع کسبوکارتان بسیار ارزشمند خواهد بود.