تکنیک های قدیمی بازاریابی که هنوز کارآمد هستند
این روزها تکنولوژی تلفنهای هوشمند همهگیر شده است و همین موضوع باعث شده که تکنیکهای بازاریابی دیجیتال با سرعت بالایی تغییر کنند. از کمپینهای ایمیلی گرفته تا تبلیغاتی که در سایتها درج می شوند، میتوان اینطور نتیجهگیری کرد که رویکردهای دیجیتال سهم عمدهی بازاریابی را به خود اختصاص دادهاند. به همین دلیل اکثر بازاریابان معتقدند روشهای سنتی، دیگر تأثیر مثبتی بر بازاریابی برند نخواهند داشت؛ هر چند گاهی اوقات روشهای جدید نیز ممکن است برای یک کسبوکار مفید واقع نشوند. بر اساس نظرسنجی سایت Econsultancy در سال ۲۰۱۶، تنها ۲۲ درصد کسبوکارها نتیجهی قانعکنندهای از فعالیتهای مرتبط با بازاریابی خود گرفتهاند. تفاوت بین کمپینها و نرخ تبدیل نشان میدهد که بازاریابی دیجیتال دارای محدودیتهای زیادی است.
غرق شدن در دنیای دیجیتال
کمپینهای ایمیلی که بهعنوان قهرمان بازاریابی دیجیتال شناخته میشوند، تنها در صورتی جواب میدهند که مخاطب داشته باشند. ۷۸ درصد مشتریها اشتراک ایمیل خود را لغو میکنند؛ زیرا نمیخواهند در طول روز پیامهای اضافه دریافت کنند. تبلیغات پاپآپ نیز مانند دو سال گذشته طرفدار ندارند و ۹۱ درصد مردم معتقدند این تبلیغها نهتنها مفید نیستند بلکه بیشتر ایجاد مزاحمت میکنند. مشتریها ترجیح میدهند تبلیغی ببینند که توجهشان را خودبهخود جلب کند؛ نه اینکه از آنها تقاضا شود به یک تبلیغ توجه کنند. بنابراین وظیفهی بازاریابان است که بتوانند نیازهای مشتری را برطرف کنند. ۸۰ درصد بازاریابان معتقدند که تلاشهایشان تا حدودی تأثیرگذار بوده است و میتواند بهتر از این شود. بازاریابان میتوانند برای جذب مخاطب و ایجاد رابطه با آنها به ریشههای بازاریابی بازگردند و از روشهای قدیمی استفاده کنند. این روشها از قبل انجام شدهاند و جواب دادهاند ؛بنابراین بازاریابان با کمی خلاقیت و بهروزرسانی میتوانند از آنها استفاده کنند.
۱- تابلوهای تبلیغاتی
استفاده از تابلوهای تبلیغاتی یکی از قدیمیترین روشهای بازاریابی است که هنوز هم مورد استفاده قرار میگیرد؛ از سندانهای قدیمی (ابزاری که آهنگران، آهن گداخته را روی آن میکوبیدند) جلوی در آهنگریهای قرن ۱۵ گرفته تا تابلوهای چشمکزنی که امروزه مشتریها را به سمت فروشگاه هدایت میکنند. تابلوهای تبلیغاتی سالها مورد استفاده قرار میگیرند؛ بنابراین با یک شرکت باتجربه در این زمینه همکاری کنید تا حداکثر استفاده را از سرمایهگذاری خود ببرید.
شرکتهای تبلیغاتی زیادی وجود دارند که در زمینهی طراحی نشانه، خلاقانه عمل میکنند و میتوانند توجه مشتریها را به سمت برند شما جلب کنند.
۲- تبلیغکننده با لباس مبدل
یکی دیگر از روشهای سنتی تبلیغات استخدام کردن افرادی است که بیرون از فروشگاه میایستند و توجه رهگذران را به برند شما جلب میکنند. دانشجویان زیادی وجود دارند که حاضرند در ازای دریافت مبلغی، لباس مبدل بپوشند و با در دست داشتن تابلوهای مخصوص برای برند شما تبلیغ کنند. این روش هنوز هم کارآمد است؛ زیرا سخت میتوان حضور این افراد را نادیده گرفت و هزاران رهگذر مخصوصا افرادی که پشت چراغ قرمز منتظر هستند به آنها توجه خواهند کرد.
۳- استفاده از کیسههای مخصوص
تصور کنید مشتریها از فروشگاه شما خرید کردهاند و محصول شما را داخل کیسههایی قرار میدهند که عکس برند شما روی آن چاپ شده است و وارد خیابان میشوند. بسیاری از برندها برای کیسههای خود از طرحهای خلاقانهای استفاده میکنند که توجه بینندگان را به خود جلب میکند. این نوع تبلیغات هیچ هزینهی اضافهای برای شما ندرد و تنها به کمی خلاقیت احتیاج دارد.
۴- ایمیلهای مستقیم
ارتباط مستقیم با مشتریها و پیشنهاد تخفیف ویژه روی برخی محصولات یا خدمات، یکی دیگر از بهترین راههای قدیمی تبلیغات است. پایین آوردن قیمتها برای برخی مشتریها میتواند از مقدار سود شما بکاهد؛ اما اگر راضی باشند تبدیل به مشتری دائم برند شما خواهند شد و این برای شما بسیار ارزشمند خواهد بود.
۵- بروشورهای تبلیغاتی
پخش کردن بروشور تبلیغاتی در سطح محله کمک میکند که برند شما به مشتریهای محلی معرفی شود. اگر بتوانید خودتان این کار را انجام دهید برای برند بهتر است؛ زیرا میتوانید به مشتریها توضیحات اضافه ارائه دهید و با آنها ارتباط حضوری برقرار کنید. اهمیت پخش کردن بروشورهای تبلیغاتی زمانی بیشتر میشود که کسبوکار جدیدی راهاندازی کرده باشید و بدانید که مشتریهای بالقوهی زیادی دارد؛ اما ندانید که چگونه باید آنها را پیدا کنید.
روشهای سنتی بازاریابی مانند استفاده از تابلوهای تبلیغاتی، بروشورها، کیسههای چاپی مخصوص و فرستادن ایمیلهای مستقیم هیچ موقع قدیمی نمیشوند. درحالیکه روشهای جدید بازاریابی دیجیتال ارائه و مورد آزمایش قرار میگیرند، تبلیغات تأثیرگذار سنتی روشهای خوب و قابل اعتمادی برای کسب درآمد هستند.