نگاهی به دلایل قهرمانی مرسدس و لوئیس همیلتون در فصل ۲۰۱۷ فرمول یک

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک با قهرمانی مرسدس به‌عنوان تیم برتر و لوئیس همیلتون در جایگاه برترین راننده همراه بود. در این مطلب، به بررسی ابعاد این رویداد می‌پردازیم.
تبلیغات

برای اولین بار در تاریخ مسابقات فرمول یک (Formula 1) است که پس از تغییرات عمده‌ در  شاسی خودروها، راننده اصلی و تیم پیروز از قهرمانی خود دفاع می‌کنند. تغییرات قوانین مسابقات فرمول یک به‌خصوص در سال‌های اخیر، معمولا به‌منظور پایان دادن به پیروزی پیاپی یک تیم به واسطه‌ی برتری در  یک جنبه‌ی خاص بوده است. با درک این موضوع، پیروزی دوباره‌ی مرسدس اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در ادامه به چند نمونه از تغییر قوانین که بر پیروزی‌های پیاپی تیم‌های مختلف در سال‌های گذشته تأثیر چشمگیری گذاشته است اشاره می‌کنیم.

فرمول یک فراری شوماخر

دوران فرمانروایی فراری در فرمول یک که به اتحاد تات/براون/شوماخر معروف بود، پس از تغییرات عمده در قوانین تایرها از سال ۲۰۰۴ به پایان رسید. در مسابقات سال‌های ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ از تایرهای اسپاسنر تیم رنو، میشلن (Michelin) استفاده شد که البته با قهرمانی رنو در دو فصل بعدی همراه بود.

Red bull f1 2013

تیم ردبول متخصص دیفیوزرهای اگزوز در دوران خودروهای فرمول یک با پیشرانه‌ی هشت سیلندر V شکل بود؛ ولی پس از معرفی توربوهای هیبرید در سال ۲۰۱۴ و حذف این نوع دیفیوزرها، دوران درخشش ردبول هم به خط آخر خود رسید.

F1 halo

در فصل ۲۰۱۸، به‌جز ورود اتاقک محافظ هالو (Halo) و چالش‌های آیرودینامیک آن، تغییرات زیادی در قوانین نخواهیم دید. از سال ۲۰۱۴ حرف اول در پیروزی را پیشرانه‌های هر تیم می‌زند و با نزدیک شدن به قوانین سال ۲۰۲۱، عملکرد پیشرانه‌های تیم‌های مختلف به هم نزدیک‌تر خواهد شد.

تیم فراری در فصل جاری، خودروی پرقدرتی داشت که به دلیل ترکیبی از اشتباهات سباستین فتل و مشکلات فنی واحد نیروی نسخه‌ی چهار فراری، نتوانست به مقام قهرمانی دست یابد. می‌توان تصور کرد که اکنون بحث اصلی تیم فراری، کیفیت رانندگی فتل در شرایطی است که تحت فشار قرار دارد؛ مثل عملکرد فتل در شروع گرند‌پری سنگاپور و مکزیک یا زمانی که در باکو هنگام حضور خودروی ایمنی، با شدت به هملیتون نزدیک شد.

فرمول یک همیلتون فتل

بازی‌های ذهنی در موفقیت لوئیس همیلتون در فصل ۲۰۱۷ بی‌تأثیر نبوده است. به‌عنوان مثال در جلسه‌ی توجیهی گرندپری مکزیک، همیلتون سعی در تحریک فتل داشت. البته همیلتون قبلا در سال ۲۰۱۶، قربانی بازی‌های ذهنی هم‌تیمی خود، نیکو روزبرگ شده بود که در کنار مشکلات خودرو در شکست همیلتون نقش داشت.

برای گذشتن از همیلتون و مرسدس و البته رانندگان تیم ردبول، مکس ورشتاپن و دنیل ریکیاردو، تیم فراری و سباستین فتل باید در بهترین شرایط باشند و در تمرین، زمان‌گیری و استراتژی مسابقه نهایت عملکرد خود را نشان دهند. تا به اینجا نمی‌توان انگشت اتهام را ۱۰۰ درصد به سمت تیم یا راننده گرفت؛ ولی تشخیص نگرانی‌های موجود در مورد عملکرد فتل کار مشکلی نیست. نحوه‌ی ارتباط تیم و فتل و به‌خصوص رویکرد فتل در فصل بعدی مسابقات بسیار دیدنی خواهد بود.

فرمول یک مرسدس

از طرفی دیگر توتو ولف، مدیر تیم مرسدس، در مورد عصبانیت همیلتون از شکست وی از نیکو روزبرگ در گرندپری ابوظبی و جلسه‌ای که پس از آن با هم داشتند، به عنوان یک نقطه‌ی عطف یاد می‌کند. در فینال فصل ۲۰۱۷ و در پیست ابوظبی، همیلتون برخلاف دستور تیم مرسدس، به دنبال عقب نگه‌داشتن نیکو روزبرگ و کسب قهرمانی بود.

ولف معتقد است که شروع قهرمانی فصل ۲۰۱۷ همیلتون، از جلسه‌ای که با هم داشتند شروع شده است:

بعد از سپری کردن شرایط سخت گرندپری ابوظبی در سال گذشته، من و همیلتون یه عصر کامل را در آشپرخانه‌ی من سپری کردیم؛ در این جلسه تمام مشکلاتی که در طول این سال‌ها به وجود آمده بودند بررسی کردیم و پرونده‌ی آن‌ها را بستیم.فکر می‌کنم پس از این‌کار هر دوی ما احساس بهتری داشتیم و در این لحظه بود که ارتباط ما وارد سطح جدیدی شد. همیلتون بعد از این جلسه به تعطیلات زمستانی رفت و با روحیه‌ی خوبی به تیم برگشت.همیلتون در طول این سال‌ها قوی‌تر شده و رابطه‌ی وی با والتری نیز عامل مهمی است. روحیه‌ی کل اعضای تیم بسیار خوب است؛ بخش مهمی از پیروزی ما مربوط به این مورد است.
فرمول یک مرسدس همیلتون

ولف اضافه کرد:

پنج سال است که با همیلتون همکاری می‌کنم و تابه‌حال عملکردی مانند رویکرد حرفه‌ای اخیر از او ندیده بودم. ثبات رانندگی هملیتون تماشایی است؛ او از عملکرد تایرها و توانایی خودرو که بعضی اوقات اصلا رانندگی با آن آسان نیست، آشنایی کامل دارد. تابه‌حال چنین عملکرد باثباتی آن هم در این سطح ندیده بودم.

پرونده‌ی رقابت‌های دیدنی برای مقام قهرمانی در فصل ۲۰۱۷ مسابقات فرمول یک در گرندپری مکزیک و در حالی که هنوز دو گرندپری دیگر باقی مانده است، با قهرمانی لوئیس همیلتون و تیم مرسدس بسته شد. فراری در این فصل عملکرد نسبتا خوبی داشت. باید ببینیم همکاری فتل و تیم فراری در شروع فصل ۲۰۱۸ چگونه خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات