۱۹ آبان: معرفی ویندوز و عرضه اولین آیپاد

جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
۳۴ سال پیش در  چنین روزی، بیل گیتس در مراسمی در هتل پلازا اعلام کرد که قصد دارد سیستم‌عاملی با رابط گرافیکی قوی با نام ویندوز عرضه کند.
تبلیغات

۳۴ سال پیش در چنین روزی (۱۰ نوامبر سال ۱۹۸۳)، بیل گیتس، مدیرعامل وقت مایکروسافت اعلام کرد که این شرکت به‌زودی اولین سیستم‌عامل مخصوص خود را با نام ویندوز عرضه خواهد کرد. این اعلام در مراسمی در هتل پلازا انجام شد. ویندوزی که بیل گیتس و همکارانش در مایکروسافت، قول عرضه‌ی آن را داده بودند، رابطی گرافیکی بود که روی سیستم‌عامل مایکروسافت داس اجرا می‌شد.

مایکروسافت در آن تاریخ اعلام کرد که اولین نسخه از ویندوز در آوریل سال ۱۹۸۴ عرضه خواهد شد. اما عادت بدقولی این شرکت از همان محصولات اولیه قابل لمس بود؛ چرا که عرضه‌ی اولین ویندوز تا نوامبر سال ۱۹۸۵ به تعویق افتاد.

اولین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز تحت نام Windows 1.0 عرضه شد. این نسخه از ویندوز که پس از عرضه‌ی اپل مکینتاش به بازار ارائه می‌شد، یک رابط گرافیکی ۱۶ بیتی با قابلیت پشتیبانی از وظایف همزمان داشت. این ویندوز روی سیستم‌عامل MS-DOS نصب می‌شد و قابلیت اجرای برنامه‌های گرافیکی به این سیستم‌عامل می‌داد. ویندوز ۱.۰ با وجود حمایت تولید‌کنندگان نرم‌افزار و سخت‌افزار، از طرف منتقدان با استقبال خوبی مواجه نشد. ایراد اصلی منتقدان، وابستگی شدید ویندوز به ماوس بود که تا آن زمان سخت‌افزاری عام محسوب نمی‌شد. در نهایت پس از عرضه‌ی دو نسخه‌ی دیگر از ویندوز، این سیستم‌عامل از نسخه‌ی سوم با استقبال بالای کاربران روبرو شد. در حال حاضر ویندوز پرطرفدارترین سیستم‌عامل در کامپیوتر شخصی و لپتاپ‌ است و بیشترین سهم بازار (۴۸.۴۳ درصد) به ویندوز ۷ تعلق دارد.

آیپاد اپل

از دیکر اتفاقات مهم این روز در دنیای فناوری می‌توان به عرضه‌ی اولین دستگاه پخش‌کننده‌ی موسیقی شرکت اپل یعنی آیپاد در سال ۲۰۰۱ اشاره کرد. کارشناسان دنیای فناوری، این محصول را انقلابی در صنعت موسیقی و فناوری می‌دانند. محصولی که استیو جابز در ۲۳ اکتبر این سال معرفی کرد، با شعار «۱۰۰۰ موسیقی در جیب شما» به بازار عرضه شد. اولین آیپاد دارای ۵ گیگابایت حافظه‌ی داخلی، قابلیت همگام‌سازی با آیتونز و ابعادی کوچک‌تر از پخش‌کننده‌های آن زمان بود. پورت ارتباطی این آیپاد نیز تحولی بزرگ در دنیای فناوری بود. این پورت که با نام Firewire عرضه شد، امکان شارژ و انتقال فایل سریع‌تر به کاربر می‌داد. اولین آیپاد تاریخ تنها با کامپیوترهای مکینتاش قابل همگام‌سازی بود؛ اما اپل که پس از مدتی، استقبال بالای کاربران ویندوز از دستگاه خود را دید، تصمیم گرفت نسخه‌ی ویندوزی آن را نیز در سال ۲۰۰۳ عرضه کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات