نسل دوم نیسان لیف (Leaf) بالاخره در ماه اول سال ۲۰۱۸ در بازار آمریکا عرضه میشود. در سال ۲۰۱۰ بود که نسل اول یکی از پرفروشترین خودروهای تمام برقی دنیا، توسط شرکت خودروسازی ژاپنی نیسان (Nissan) عرضه شد؛ از زمان عرضهی نیسان لیف تا بهامروز، خودروهای برقی و پلاگین هیبرید زیادی به بازار جهانی معرفی شدهاند؛ با این وجود هنوز هم شرکتهای خودروسازی زیادی هستند که به این عرصه ورود پیدا نکردهاند؛ اما به نظر میرسد که نیسان، با قدرت هر چه تمامتر برای راند دوم این مسابقه آماده شده است.
بازار خودروهای برقی، فرصتی طلایی برای همه
نمایندگان نیسان در اقصی نقاط جهان، از رویداد هفتهی گذشته در شهر ناپا، ایالت کالیفرنیا تا ۶ ماه پیش از رونمایی نسل جدید لیف، بارها اشاره کردهاند که بازار خودروهای برقی برای حضور تمام شرکتهای خودروسازی جهان به اندازهی کافی بزرگ است و موفقیت دیگر شرکتها در فروش خودروهای برقی، مشکلی برای محصولات نیسان به وجود نمیآورد. در واقع مدیران نیسان صراحتاً اظهار کردند که هر چه خودروهای برقی بیشتری در جادهها باشد، مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، همه نفع بیشتری خواهند برد. موضوع بحث ایجاد زیرساختهای ایستگاه شارژ خودروهای برقی باشد یا ایجاد تفکر خرید خودروهای برقی در ذهن افرادی که مدتها است از خودروهای بنزینی استفاده میکنند، مقامات این شرکت ژاپنی معتقد هستند که پتانسیل خودروهای تمام برقی بهطور کلی، از هر مدل یا شرکت دیگر بیشتر است. با توجه به این رویکرد نیسان، اصلا تعجب نمیکنیم که خودروی برقی این شرکت، گزینهای مناسب برای افرادی است که به دنبال رانندگی بدون آلایندگی و پیدا کردن راه حل برای مشکل قیمت کم و توانایی طی کردن مسافت زیاد با یک بار شارژ هستند.
موضوع قیمت و شعاع حرکتی نیسان لیف را در ادامه بررسی میکنیم؛ بهتر است ابتدا این خودرو را بهصورت کلی در نظر بگیریم. در حقیقت، نیسان لیف بهقدری نکات مثبت دارد که پیدا کردن ضعف در آن کمی مشکل است. نسل جدید لیف در مقایسه با نسل اول، از تمام جهات یک پیشرفت موفقیتآمیز محسوب میشود: ظاهر و طراحی بهتر، شعاع حرکتی بیشتر، قدرت بیشتر و فناوریهای جدیدتر ایمنی و رفاهی کاملا در نسل دوم نیسان لیف قابل مشاهده است.
طراحی و ظاهر بدنه؛ تکامل به معنای واقعی
طراحی و ظاهر نسل اول نیسان لیف، در بهترین حالت مانند طعم قهوه و زیتون، یک ذائقهی اکتسابی بود. در واقع نسل اول، مأموریت خود که شامل ظاهر متفاوت یک خودروی برقی میشد، بهخوبی انجام داد؛ در حین حال با داشتن صدایی کم در کابین و آیرودینامیک قابل قبول، خودروی راحتی بود. با نگاهی کوتاه به طراحی نسل جدید نیسان لیف فقط دو گزینه محتمل است: یا مقامات نیسان یک تیم طراحی کاملاً جدید به خدمت گرفتهاند یا تیم قبلی به درجهی استادی رسیدهاند. در واقع نیسان لیف دیگر مانند یک خودروی برقی با نمای «راندهشده» نیست. با اینکه نمای جلوی لیف جدید، کمی شلوغ به نظر میرسد، اما جلوپنجرهی ملایم و V شکل نیسان، ظاهر آن را بهتر کرده و خطوط سیال بین سقف و ستون نیسان لیف را جذابتر از همیشه کرده است. شاید بدترین نمای این خودرو بخش عقب آن باشد، اما کافی است که طراحی این قسمت را با نسل اول آن مقایسه کنیم تا به تیم طراحی نیسان درود بفرستیم. البته طرح بومرنگ چراغهای عقب، همیشه جذابیت خاص خودش را دارد؛ ولی در نمای کلی و با همراه شدن طراحی سپر عقب، کمی از هماهنگی خارج شده است.
طراحی کابین؛ ساده و کاربرپسند
در کابین و فضای داخلی، بهخصوص در نسخههای بالاتر لیف، شاهد رویکرد استفاده از متریال ارزانقیمت و ایجاد حس یک کابین لوکس و گرانقیمت هستیم. تمام دکمههای کنترلی و مرکزی دقیقاً در جایی که باید باشند قرار گرفتهاند (بهعنوان مثال، گزینههای حالت رانندگی مختلف و دیگر موارد مربوط به تنظیمات قوای فنی، در کنار جعبهدنده و در مرکز قرار گرفتهاند) و نمایشگر داشبورد، تمام اطلاعات مورد نیاز را به راحتی و وضوح در اختیار راننده قرار میدهد. صندلیهای جلو کاملاً جادار و راحت هستند و یک فرد بالغ با قد ۱.۷۵ متر را بهراحتی در خود جای میدهند. فضای عقب به اندازهی جلو جادار نیست، اما قابل قبول است. با توجه به اعداد اعلامشده، فضای بار عقب در هر دو نسل لیف با ۶۷۰ لیتر برابر است. اما تیم طراحی نیسان با بازطراحی این بخش، برآمدگی موجود در نسل قبل را ازبین برده است که به همین دلیل، لوازم بیشتری در عقب جای میگیرد.
نسل دوم لیف؛ بیشتر و بهتر در هر زمینه
نسل جدید در مقایسه با نسل اول وزن بیشتری دارد؛ ولی به لطف سیستم تعلیق سختتر، سواری و فرمانپذیری در پیچها ناامیدکننده نیست؛ در واقع با توجه به گشتاور آنی حاصل از سیستم اتتقال قدرت و پیشرانهی برقی و البته بیشتر شدن قدرت کلی لیف جدید، در حالت رانندگی استاندارد، نیسان لیف چابکتر از گذشته شده است. حتی در سبقتهای بزرگراه که شتاب ثانویه از زمان صفر تا ۱۰۰ اهمیت بیشتری دارد، نیسان لیف اصلاً خودروی ضعیفی نیست. اما علاوه بر این موارد، نیسان لیف جدید برای طرفداران سیستمهای خودران هم راضیکننده خواهد بود.
نسل جدید این خودروی برقی، به سیستم کمکی پروپایلوت (ProPilot) مجهز است؛ این سیستم با هدف کمک به راننده و نه ایجاد فناوری خودران کامل در خودرو گنجانده شده است. بههر حال این سیستم با داشتن قابلیتهایی چون حفظ خودرو در بین خطوط، حفظ فاصلهی ایمن با خودروی جلو و حتی در صورت نیاز توقف کامل، کمک حال راننده خواهد بود. اما مصداق خودران نبودن کامل این سیستم، عدم شناسایی مواردی چون تریلرها و دوچرخهسواران است. علاوه بر این بر اساس تستهای انجامشده در جادههای فرعی در حاشیهی شهرها یا جادههای مناطق روستایی، به دلیل هشدار دادن بیش از حد این سیستم در موقعیتهای مختلف رانندگی در این مناطق، استفاده از آن بیشتر در بزرگراهها که فضای اطراف خودرو بیشتر و بازتر است، منطقی خواهد بود.
استفاده از سیستم کمکی پروپایلوت بهمانند فعال کردن سیستم کروز کنترل آسان است. در صورت فعال کردن این سیستم، راننده باید فرمان را نگه دارد (با استفاده از یک حسگر گشتاور، وضعیت کنترل فرمان چک میشود)، و در صورت عدم توجه به انواع هشدارهای بیشمار و آزاردهندهی این سیستم، خودرو بهصورت خودکار نیش ترمز میکند تا راننده را احتمالاً از خواب بیدار کند. اگر اینکار جوابگو نباشد، فلاشرهای خودرو روشن میشود و خودرو در مسیری که در حال حرکت است، بهطور کامل متوقف میشود؛ احتمالاً در این لحظه، بوق زدن خودروهای دیگر یا پلیس راننده را از خواب ناز بیدار خواهد کرد.
ویژگی ترمز خودکار در تمام نسخههای نیسان لیف در دسترس است؛ اما برای بهره بردن از تمام پتانسیل سیستم کمکی پروپایلوت، باید آپشن پکیج تکنولوژی را انتخاب کرد. این آپشن در نسخههای SV و SL به ترتیب با قیمتهای ۲ هزار و ۲۰۰ دلار و ۶۵۰ دلار در دسترس است. شاید بتوان گفت که انتخاب سیستم پروپایلوت، برای رانندگانی که روزانه در ترافیکهای سنگین قرار میگیرند، تقریباً انتخابی اجباری خواهد بود.
سیستم تک پدال؛ ویژگی اختیاری و لذتبخش
هیچکس در هنگام خرید نیسان لیف جدید، مجبور نیست بودن یا نبودن سیستم تک پدال را انتخاب کند. این سیستم که در مدلهایی چون مینی E، تسلا و چندین خودروی برقی دیگر وجود دارد، در صورت تجربه کردن رانندگی با آن در مدت کوتاه، چیز عجیبی به نظر نمیرسد. در سیستم تک پدال، خودرو فقط با یک پدال کنترل میشود؛ با فشردن این پدال خودرو حرکت میکند و در صورت رها کردن آن، از سرعت و شتاب خودرو کم میشود. در واقع همانند دیگر خودروها، نیسان لیفت با ترکیب ترمزهای اصطکاکی و ترمزهای با قبلیت بازسازی انرژی، در بهینهترین حالت مصرف انرژی، سرعت را کاهش میدهد. شاید در نگاه اول سیستم تک پدال جالب به نظر برسد؛ ولی مهمترین فایدهی آن بهینه کردن مصرف سوخت و طی کردن مسافت بیشتر با یک بار شارژ است. طرفداران موارد ایمنی نباید نگران خودروهای پشت خودرو باشند؛ چرا که در صورت نیاز، چراغهای ترمز روشن میشود.
این سیستم بهصورت استاندارد در تمام نسخههای نیسان لیف مدل ۲۰۱۸ موجود است؛ در واقع مقامات نیسان با این عمل سعی دارند رانندگی با خودروی برقی را به اندازهی خودروهای بنزینی لذتبخش کنند. البته اگر با این مورد موافق نیستید یا به هزینههای مصرف انرژی اهمیت نمیدهید، باید بدانید که غیر فعال کردن این سیستم بهراحتی و با یک دکمه انجام میشود. نیسان لیف در حالت رانندگی D، عملکردی مانند جعبهدندهی خودکار یک خودروی معمولی دارد؛ درحالیکه در حالت رانندگی B، تقریبا نیروی ترمزها دوبرابر بیشتر میشود. حالت اکو تقریباً حساسیت پدال گاز را بهصورت خنثی در میآورد و در حالت رانندگی تک پدال، خودرو با نیروی گرانش ۰.۲g یا ۵.۵ برابر حالت رانندگی استاندارد D، ترمز میکند.
پیشرفت پیشرانه و پک باتری
موتور الکتریکی نسل جدید نیسان لیف، همان واحدی است که در نسل پیش مدلهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ استفاده شده است؛ اما به لطف وجود مبدل جدید، قدرت آن از ۸۰ به ۱۱۰ کیلووات ارتقاء یافته است. با استفاده از این موتور برقی، نیسان لیف مدل ۲۰۱۸ حداکثر ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتنمتر گشتاور دارد؛ نسل اول نیسان لیف، به ۱۰۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتنمتر گشتاور مجهز بود.
قلب یک خودروی برقی را باتری آن تشکیل میدهد که این مورد نیز در نیسان لیف جدید بهبود داشته است. پک باتری جدید با پک باتری ۲۴ کیلووات ساعتی موجود در نسل قبل هماندازه است؛ اما به لطف پیشرفت در فناوری سلولهای باتری و گرد هم آوردن پکیج (۲۴ ماژول هشت سلولی در برابر ۴۸ ماژول چهار سلولی)، پک باتری جدید با ظرفیتی معادل ۴۰ کیلووات ساعت همراه است. ظرفیت این پک باتری بیشتر از ۴۰ کیلووات ساعت است؛ اما تیم مهندسی نیسان، هنوز ظرفیت دقیق آن را اعلام نکرده است.
مقدار مصرف لیف، فعلاً در میانهی رقبا
احتمالاً برای شما روشن شده که نیسان لیف خودروی برقی قابل قبولی است؛ چرا که تقریباً به پایان این مقاله رسیدهایم و هنوز در مورد شعاع حرکتی آن بحثی نکردهایم. نیسان لیف جدید بر اساس گزارش آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده، با یک بار شارژ بیش از ۲۴۰ کیلومتر مسافت (۱۵۰ مایل) را طی میکند که در مقایسه شعاع حرکتی حدود ۲۰۰ کیلومتری (۱۲۵ مایل) مدلهایی چون هیوندای یونیک (Ioniq)، بیامو i3 و فولکس واگن e-Golf کاملاً برتری دارد؛ اما هنوز در برابر خودروهای برقی چون شورولت بولت (Bolt) و محصولات تسلا، شعاع حرکتی بالایی نخواهد بود.
مدل جدیدتر نیسان لیف با توانایی طی کردن مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر با یک بار شارژ در سال ۲۰۱۹ عرضه میشود
اما مدیران نیسان، در حال حاضر با این رقم که لیف را در محدودهی متوسطی قرار میدهد، مشکلی ندارند. مدل جدیدتر نیسان لیف با توانایی طی کردن مسافتی بیش از ۳۲۰ کیلومتر با یک بار شارژ در سال ۲۰۱۹ عرضه میشود تا این شرکت ژاپنی با شورولت بولت و تسلا مدل 3 رقابت کند. اما همهی ما میدانیم که نسخهی اولیه نیسان لیف، برای خریدارانی که به شعاع حرکتی حدود ۱۶۰ کیلومتر فکر میکنند کافی است و نسل دوم این خودروی برقی پرطرفدار، فروش خوبی خواهد داشت. در واقع با وجود دستیار صوتی الکسا (Alexa)، نمایشگر لمسی هفت اینچی، اندروید اتو و اپل کارپلی در نسخههای SL و SV و البته سیستم کمکی پروپایلوت، نیسان لیف جدید یک خودروی برقی تمام عیار است. نسخههای S،SV و SL برای نسل دوم نیسان لیف با قیمتهای ب هترتیب، ۲۹ هزار ۹۹۰ دلار، ۳۲ هزار و ۴۹۰ دلار و ۳۶ هزار و ۲۰۰ دلار در نظر گرفته شده است.
کلام آخر
از زمانی رونمایی نسل جدید نیسان لیف در شهریورماه سال جاری، بیش از ۱۰ هزار سفارش پیشخرید در آمریکا ثبت شده است. از این تعداد حدود ۶۰ درصد مربوط به نسخهی SV بوده و نسخههای S و SL تقریباً بهطور مساوی ۴۰ درصد باقیمانده را تشکیل میدهند.
احتمالاً افراد زیادی نیسان و تیم مهندسی آن را به دلیل شعاع حرکتی ۲۴۰ کیلومتر نسل جدید نیسان لیف و پایین بودن آن نسبت به رقبای دیگر، سرزنش خواهند کرد؛ اما با نگاهی کوتاه به آمار فروش بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه این خودرو در جهان، میتوان مطمئن بود که مقامات این شرکت ژاپنی از رویکرد خود مطمئن و به کار خود وارد هستند.
نظرات