حق بیمه محصولات تسلا با فناوری خودران، کاهش می‌یابد

پنج‌شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
بر اساس همکاری نزدیک بین تسلا و یک شرکت بیمه‌ی بریتانیایی، خودروهای تسلا که دارای اتوپایلوت هستند، ۵ درصد تخفیف در حق بیمه دریافت می‌کنند.
تبلیغات

فناوری خودران در خودروها، واکنش‌های متفاوت و بعضاً تندی را از افراد مختلف به همراه داشته است. عاشقان سرسخت دنیای خودرو به‌دنبال این هستند تا هیچوقت کنترل خودرو را از دست ندهند، از سوی دیگر طرفداران ایمنی در رانندگی معتقد هستند که با حذف شدن انسان از پشت فرمان خودروها، جان بسیاری از افراد نجات پیدا می‌کند.

خودران

اما از طرفی عاشقان فناوری خودران را داریم که رؤیای خودروهای خودران و جولان آن‌ها در شهرها را در سر دارند. با اینکه هیچکس نمی‌تواند از آینده‌ی این فناوری مطمئن باشد، اما شرکت‌های بیمه نقش مهمی در پیشرفت و به‌کارگیری فناوری خودران دارند؛ همانطور که انتظار می‌رود این شرکت‌ها نه بر اساس شور و اشتیاق، بلکه با تکیه بر آمار و اعداد تصمیم‌گیری می‌کنند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بیمه در بریتانیا موسوم به دایرکت لاین (Direct Line) در حق بیمه‌ی خودروهای تسلا که به فناوری خودران اتوپایلوت (Autopilot) مجهز هستند، ۵ درصد تخفیف لحاظ می‌کند. این عمل را شاید بتوان به عنوان نقطه‌ی عطفی در استفاده و شناخت بهتر شرکت‌های بیمه از فناوری خودران شمرد. با اینکه تخفیف و تعداد خودروهایی که شامل آن می‌شوند بسیار محدود و کم است، اما هدف اصلی این عمل شرکت بیمه‌ی دایرکت لاین، آشنایی بیشتر و شناسایی رفتارها و عادت‌های رانندگی افرادی است که با فناوری نیمه‌خودران رانندگی می‌کنند.

بیمه Direct Line

دن فریدمن، مدیر بخش توسعه‌ی وسائل نقلیه‌ی شرکت دایرکت لاین در طی مصاحبه‌ای با رویترز گفت:

با توجه به فناوری فعلی خودران، هنوز هم راننده بخش زیادی از کنترل خودرو را در دست دارد که به همین خاطر، حق بیمه‌ی این نوع خودروها مانند دیگر خودروهای معمولی است.اما همین سطح از فناوری خودران هم فرصت خوبی را به کارشناسان شرکت ما می‌دهد تا در مورد این فناوری و رانندگان آن اطلاعات بیشتری کسب کنند و برای آینده آماده شوند.

شاید این اقدام شرکت دایرکت لاین، نمونه‌ای از نحوه‌ی تعامل شرکت‌های بیمه با فناوری خودران در آینده باشد. در اوایل سال ۲۰۱۷ بود که گزارشی مبنی بر نرخ بالای بیمه برای مالکان خودروهای تسلا منتشر شد. ایلان ماسک مدیرعامل تسلا، در واکنش به این خبر، از شرکت‌های بیمه درخواست کرد که ویژگی‌های ایمنی محصولات این شرکت را در نظر بگیرند. در حالیکه ما با جسارت ایلان ماسک آشنا هستیم، اما داده‌های جدید سازمان ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ملی آمریکا (NHTSA) نشان داده است که بعد از نصب ویژگی فرمان خودکار (Autosteer) که در قالب فناوری ایمنی فعال اتوپایلوت در دسترس است، تصادفات خودروها تا ۴۰ درصد کاهش داشته است.

تصادف خودروی تسلا S

دنیل پیرس، یکی از تحلیل‌گران مالی شرکت گلوبال‌دیتا (GlobalData) به رویترز گفت:

با معرفی و به‌کارگیری ویژگی اتوپایلوت، میزان تصادفات تمام مدل‌های تسلا تا ۴۰ درصد کاهش داشته است. با این‌حال هنگامی که مالکان محصولات تسلا به دنبال بیمه‌ی خودروهای خود هستند، این موارد در قیمت نهایی حق بیمه‌ ذکر نشده است.

ایلان ماسک در اوایل سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که به‌صورت نزدیک با شرکت‌های بیمه مذاکره خواهد کرد تا حق بیمه‌ی خودروهای تسلا را به مبلغی عادلانه‌ برساند که احتمالاً اولین مصداق این ادعای ماسک، تخفیف ۵ درصدی شرکت بیمه‌ی بریتانیایی دایرکت لاین است. در طی یک قرارداد همکاری برد-برد، شرکت دایرکت لاین بیمه‌ی محصولات تسلا را ارائه می‌کند و البته شرکت تسلا، اطلاعات مورد نیاز در رابطه با ویژگی‌ها و توانایی‌های محصولات خود را در اختیار شرکت بیمه قرار می‌دهد تا حق بیمه‌ی خودروهای تسلا بر اساس عامل‌های خطر مانند، سن، تجربه‌ی رانندگی و تاریخچه‌ی مالیکت خودرو تعیین شود.

ایلان ماسک

البته تسلا پیش قدم شده است و به‌دنبال بیمه کردن محصولات خود است. در مرداد ماه سال جاری بود که این شرکت پروژه‌ی بیمه‌ی مستقل خود را در استرالیا و هنگ کنگ راه‌اندازی کرد؛ پس از مدتی با گسترش این پروژه، کشورهای دیگری چون ایالات متحده و کانادا هم تحت پوشش قرار گرفتند.

پیرس افزود:

صنعت بیمه رفته رفته به این پیشرفت‌های فناوری خودران پاسخ خواهد داد.

با توجه به عملکرد موفقیت آمیز تسلا در فناوری خودران و همکاری این شرکت با دایرکت لاین، به‌نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه کم و بیش برنامه‌های خود در رابطه با این فناوری را عملی خواهند کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات