اپلیکیشنی که استاندارد‌ عکاسی با گوشی در نور کم را جابه‌جا می‌کند

یکی از مهندسان گوگل توانست با ساختن یک اپلیکیشن دوربین ساده‌، عکس‌های شگفت‌انگیزی با گوشی هوشمند در شب ثبت کند.
تبلیغات

با پیشرفت سریع فناوری، گوشی‌های هوشمند روز‌به‌روز قوی‌تر می‌شوند و سهم بیشتری از بازار پی‌سی‌، لپ‌تاپ‌ و تبلت‌ می‌گیرند. دوربین گوشی‌های هوشمند نیز در طول سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری کرده‌ و با اضافه شدن قابلیت‌هایی مانند حالت عکاسی پرتره، عکاسی با فرمت خام و ... در حال تبدیل شدن به رقیبی بزرگ برای دوربین‌های DSLR است. حال یکی از مهندسان گوگل توانسته با توسعه‌ی یک اپلیکیشن دوربین ساده، عکس‌های شگفت‌انگیزی در شب با گوشی هوشمند ثبت‌ کند.

وقتی که فلورین کاینز، مهندس نرم‌افزار گوگل، یکی از عکس‌هایی را که با دوربین کانن 1DX در شب از منظره‌ای ثبت کرده‌ بود، با تیم اپلیکیشن «Google Camera» به اشتراک گذاشت، آن‌ها وی را به‌ چالشی دعوت کردند؛ چالشی که او باید همان عکسی را که با دوربین کانن خود ثبت کرده است، با دوربین یک گوشی هوشمند ثبت کند. فلورین این چالش را پذیرفت و در آن موفق‌ شد.

بعد از اینکه نتایج آزمایش او در وبلاگ پژوهش گوگل منتشر شد، به دلیل وجود پتانسیل در دوربین گوشی‌های هوشمند برای عکاسی در نور کم، اشتیاق بسیاری از عاشقان عکاسی را برانگیخته است.

در واقع، کاینز از همان تکنیک‌هایی که حالت +HDR دوربین گوگل برای گرفتن عکس‌های بهتر در نور کم از آن بهره می‌برد، استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که با اضافه کردن چند تکنیک جدید این قابلیت را بهینه‌تر کرده است. +HDR با ثبت ۱۰ فریم به‌صورت پیاپی، آن‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند و نویز را از بین می‌برد؛ بنابراین کاینز اپلیکیشن دوربینی توسعه داد که اجازه می‌دهد سرعت شاتر، ایزو و فاصله کانونی را تنظیم کنید و سپس ۶۴ فریم را ثبت می‌کند.

کاینز می‌نویسد:

وقتی که دکمه شاتر را فشار می‌دهید، اپلیکیشن چند ثانیه صبر می‌کند و سپس متناسب با تنظیمات یادشده (سرعت شاتر، ایزو و فاصله کانونی)، ۶۴ فریم ثبت می‌کند. این اپلیکیشن فریم‌های ثبت‌شده را به‌صورت خام و با فرمت DNG ذخیره می‌کند که می‌توانید آن‌ها را برای پردازش در کامپیوتر بارگذاری کنید.

او برای اینکه کیفیت عکس‌ها را افزایش دهد، با پوشاندن دوربین گوشی با نوار چسب، ۳۲ فریم سیاه اضافه ثبت می‌کند. سپس با کم کردن میانگین این فریم‌ها از عکس اصلی (ترکیب ۶۴ فریم)، الگوهای شبکه‌ای ضعیف را که علت آن اختلاف سطح سیاه سنسور است، از بین می‌برد و در نهایت موفق می‌شود این تصویر را ثبت کند.

Long Exposure Nexus 6p / نوردهی طولانی

کاینز این عکس را با دوربین گوشی نکسوس 6 پی و اپلیکیشنی که خودش ساخته، ثبت کرده است. متناسب با مقدار نور، به تعداد بیشتر یا کمتری فریم و مقدار زمان پردازش برای ثبت عکس نیاز است؛ ولی به‌جرئت می‌توان گفت تمام عکس‌های نهایی او چشمگیر هستند؛ درحالی‌که عواملی همچون حداکثر سرعت شاتر ۲ ثانیه و افزایش ایزو برای نورگیری، او را محدود می‌کنند.

شما می‌توانید تمام عکس‌های نهایی او را در وبلاگ پژوهشی گوگل ببینید و اطلاعات بیشتری راجع به این تکنولوژی کسب کنید.

او نتیجه این آزمایش را اینگونه بیان می‌کند:

تلاش برای اینکه متوجه شویم آیا دوربین گوشی‌ هوشمند برای عکاسی در شب مناسب است یا خیر، آزمایش جالبی محسوب می‌شود و جواب آن به‌طور واضح «بله» است. یک گوشی هوشمند با نرم‌افزار مناسب قادر خواهد بود تصاویر را در داخل خود گوشی پردازش کند؛ و اگر مراحلی مثل رنگ‌آمیزی دستی Layer Mask-ها قابل حذف باشد، ممکن است به‌زودی قادر باشیم در شرایط نوری بسیار کم با دوربین گوشی‌هایمان عکس‌هایی باکیفیت ثبت کنیم.

هیچ قولی مبنی بر اینکه چه زمانی این قابلیت مفید به دوربین گوشی‌های هوشمند اضافه‌ می‌شود، داده نشده است؛ اما امیدواریم به‌زودی شاهد حضور آن در گوشی‌هایمان باشیم.

نظر شما راجع‌ به آینده دوربین گوشی‌های هوشمند چیست‌؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات