چند سالی است که خودروهای چینی حضوری بسیار فعال در بازار ایران داشتهاند و هر از گاهی شاهد رونمایی و عرضهی خودوریی جدید از شرکتهای مختلف خودروسازی این کشور هستیم. از سوی دیگر طی سالیان اخیر نهتنها در جهان، بلکه در کشورمان نیز گرایش به خودروهای شاسیبلند و کراساورهای شهری بسیار زیاد شده است و شرکتهای چینی نیز از این فرصت به بهترین نحو استفاده کرده و با عرضهی نمونههای متنوع خودرو در این کلاس، توانستهاند در ایران سهم قابل توجهی از بازار شاسیبلندها را به خود اختصاص دهند.
برخلاف نگاه نهچندان مثبت مردم ایران به خودروهای چینی و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت خودروهای وارداتی اروپایی، کرهای و ژاپنی، فرصتی بینظیر برای شرکتهای چینی فراهم شده است تا خلأ ایجادشده در بازهی قیمتی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان را با شاسیبلندهای خود پر کنند. حالا خبر رسیده است که در فضای عجیب حاکم بر خودروهای وارداتی، کراساور جدیدی از چین با نام هاوتای A25 در راه ایران است.
هاوتای، شریک تجاری سابق هیوندای
گروه خودروسازی هاوتای (Hawtai) یکی از خودروسازان بزرگ کشور چین است که از سال ۲۰۰۰ بهصورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده و در کشورهای مختلفی مانند اردن، مغولستان و روسیه در حال مونتاژ محصولات خود است. این شرکت چینی، ایران را بهعنوان بازار جدید خود در نظر گرفته و بهزودی سایت مونتاژ این شرکت در کشور راهاندازی خواهد شد. جالب است بدانید هاوتای تا سال ۲۰۱۰ بهعنوان شریک تجاری هیوندای کرهی جنوبی شناخته میشد. با وجود جدا شدن این شرکت از هیوندای، همچنان طراحی بسیاری از خودروهای این شرکت از جمله هاوتای A25، مبتنی بر محصولات قدیمی شرکت هیوندای است. تخمین زده میشود که سالانه بیش از ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو توسط شرکت هاوتای تولید و به بازارهای هدف، عرضه میشود.
هاوتای A25، سانتافه چینی
کراساور A25 برای اولین بار در اواسط سال ۲۰۱۴ رونمایی شد. بهجرئت میتوان ادعا کرد این خودرو، در ظاهر شبیه به هیوندای سانتافه است و هاتاوی کاملا از طراحی این خودروی کرهای الهام گرفته است. A25 که بر اساس پلتفرمی از هیوندای طراحی شده، دارای طول ۴.۴۲۶ متر، عرض ۱.۸۶۵ متر و ارتفاع ۱.۶۸۵ متری است که در ابعاد، بیشتر نزدیک به خودروی توسان است تا سانتافه. با نگاهی عمیقتر به این خودرو میتوان ضعفهای الگوبرداری از سانتافه را بهراحتی تشخیص داد. به هرحال و با کمی چشمپوشی از ضعفها، در بخش طراحی میتوان نمره قابل قبولی به A25 داد. با این حال به واسطه الگوبرداری از خودروهای کرهای بهخصوص در بخش جلو، عقب و جانبی نمای ظاهری، این محصول یک سر و گردن از رقبای هموطن خود بهتر است؛ هرچند این سبک طراحی مربوط به ۴ سال پیش است و در سال ۲۰۱۸، چندان توجیهی ندارد.
پیشرانه، قوای فنی و امکانات رفاهی
کراساور A25 به پیشرانهی ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۱۵۵ اسب بخار مجهز است که نیروی آن، توسط جعبهدندهی ۶ سرعته دستی یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخهای خودرو منتقل میشود. وجود این پیشرانه و جعبهدنده باعث شده است A25 عملکرد سطح متوسطی در رانندگی شهری از خود به نمایش بگذارد و به هیچ وجه نمیتوان انتظار قابلیتهای آفرود یا لذت بالای رانندگی از آن داشت.
در بخش داخل و فضای کابین نیز نباید انتظار چندان زیادی داشته باشید و همه چیز قابل پیشبینی است. یک طراحی ساده و کیفیت مونتاژ متوسط نهایت چیزی است که شما در داخل کابین حس میکنید. از جمله مهمترین ویژگیهای ایمنی و رفاهی این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- کیسه هوای سرنشینان جلو
- سیستم ورود بدون کلید
- نمایشگر لمسی ۸ اینچ
- کروز کنترل
- سانروف برقی
- صندلیهای برقی جلو با چرم مصنوعی
- سیستم کنترل حرکت در سراشیبی (TCS)
- سامانه کنترل پایداری (ESP)
- دوربین دید ۳۶۰ درجه
نسخهی دنده اتوماتیک این خودرو برای بازار ایران انتخاب شده است. با وجود رونمایی از این خودرو در نمایشگاه خودروی تهران، شرکت واردکننده هنوز قیمت قطعی A25 در ایران را اعلام نکرده است. بر اساس شواهد و شنیدهها، این خودرو از اوایل سال آینده و در محدودهی قیمتی ۱۰۰ میلیون تومان به بازار ایران عرضه خواهد شد.