نحوه‌ عملکرد سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز دوربین‌های DSLR

پنج‌شنبه ۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
عملکرد سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز دوربین‌های DSLR بسیار جالب است. در این مقاله ویدئوی کوتاهی ارائه شده که با نحوه‌ی عملکرد این سیستم آشنا خواهید شد.
تبلیغات

دوربین‌های DSLR برای فوکوس خودکار از سیستم‌های مختلفی مانند تشخیص کنتراست (Contrast Detection)، تشخیص فاز (Phase Detection)، فناوری Dual Pixel شرکت کانن (در نمای Live view) و ... استفاده می‌کنند. اکثر عکاسان به قابلیت‌های سیستم اتوفوکوس دوربین‌‌های DSLR خود وابسته هستند، اما باتجربه‌ترین عکاسان نیز ممکن است از اینکه این سیستم چگونه کار می‌کند، اطلاعی نداشته باشند. ویدئوی ۴ دقیقه‌ای زیر با توضیح جزئیات فنی مربوط به این سیستم، نحوه‌ی عملکرد سیستم فوکوس خودکار تشخیص فاز DSLRها را روشن می‌سازد.

وقتی‌که نور وارد دوربین می‌شود، توسط آینه‌‌ی اصلی دوربین به طور همزمان به سمت منظره‌یاب و ماژول اتوفوکوس که در قسمت پایین دوربین قرار دارد، فرستاده می‌شود. آینه‌ی دومی که در پشت آینه‌ی اصلی دوربین قرار دارد، نور تابیده شده را به دو قسمت تقسیم می‌کند و روی ماژول اتوفوکوس دو تصویر جدا از هم تشکیل می‌دهد.

سیستم اتوفوکوس تشخیص فاز / Autofocus Phase Detection

همان‌گونه که در تصویر مشاهده می‌کنید، ماژول اتوفوکوس تشخیص فاز با رنگ قرمز مشخص شده است. سیستم تشخیص فاز دو تصویری را که تشکیل شده است، انطباق می‌دهد؛ اگر یک عکس واحد دیده شود به این معناست که صحنه در فوکوس است.

اما نقاط فوکوس معمولی، فقط بخش‌های عمودی یک تصویر را در نظر می‌گیرند؛ بنابراین وقتی صحنه به دو قسمت تقسیم می‌شود، گاهی نمی‌توانند تشخیص دهند که تقارن دو صحنه، یک عکس واحد است یا خیر. برای مثال این وضعیت در صحنه‌‌هایی که خطوط عمودی وجود دارد، اتفاق می‌افتد.

نقاط اتوفوکوس «Cross-type» و «Dual Cross-type»، به دوربین اجازه می‌دهد که قسمت‌های مختلفی از تصویر را بررسی و مقایسه کند؛ در نتیجه باعث دقیق‌تر شدن عملکرد اتوفوکوس می‌شود.

Cross-type and Dual Cross-type AF Points

نقطه اتوفوکوس Dual Cross-type در سمت راست تصویر؛ نقطه اتوفوکوس Cross-type در سمت چپ تصویر

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات