مشخصات تراشه اسنپدراگون 460، 640 و 670 کوالکام فاش شد

جمعه ۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
مشخصات تراشه‌های میان‌رده اسنپدراگون ۶۷۰، اسنپدراگون ۶۴۰ و اسنپدراگون ۴۶۰ کوالکام، پیش از معرفی رسمی در ماه ژانویه فاش شده است.
تبلیغات

در جریان رویداد Snapdragon Tech Summit در اوایل ماه دسامبر، کوالکام به‌ صورت رسمی از جدیدترین پردازنده پرچم‌دار خود یعنی اسنپدراگون ۸۴۵ رونمایی کرد. با این‌حال، بخش قابل‌توجهی از گوشی‌های هوشمند سال آینده، میان‌رده خواهند بود و بسیاری منتظر هستند که از برنامه کوالکام برای به‌روزرسانی تراشه‌های میان‌رده‌ی کوالکام خود از سری ۶۰۰ و ۴۰۰ مطلع شوند.

به‌تازگی، مشخصات سه تراشه جدید اسنپدراگون ۴۶۰، اسنپدراگون ۶۴۰ و اسنپدراگون ۶۷۰ پیش از معرفی رسمی در نمایشگاه CES 2018، فاش شده است. تراشه‌های جدید کوالکام برای محصولات رده‌پایین تا میان‌رده مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مشخصات

اسنپدراگون 670

اسنپدراگون 640

اسنپدراگون 460

پردازنده

۴ هسته‌ی Kryo 360 Gold (نمونه‌ی بهینه‌ شده‌ی A75) با سرعت کاری ۲ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 385 Silver (نمونه‌ی بهینه شده‌ی A55) با سرعت کاری ۱.۵۵ گیگاهرتز

۲ هسته‌ی Kryo 360 Gold (نمونه‌ی بهینه‌ شده‌ی A75) با سرعت کاری ۲ گیگاهرتز

۶ هسته‌ی Kryo 360 Silver (نمونه‌ی بهینه شده‌ی A55) با سرعت کاری ۱.۵۵ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 360 Silver (نمونه‌ی بهینه‌ شده‌ی A75) با سرعت کاری ۱.۸ گیگاهرتز

۴ هسته‌ی Kryo 360 Silver (نمونه‌ی بهینه شده‌ی A55) با سرعت کاری ۱.۴ گیگاهرتز

حافظه‌ی کش

یک مگابایت L3

یک مگابایت L3

واحد پردازش گرافیکی

آدرنو ۶۲۰

آدرنو ۶۱۰

آدرنو ۶۰۵

حافظه

۲ کانال ۱۸۶۶ مگاهرتز LPDDR4X، پهنای باند ۲۲.۴ گیگابایت بر ثانیه

۲ کانال ۱۸۶۶ مگاهرتز LPDDR4X، پهنای باند ۱۴.۹ گیگابایت بر ثانیه

۲ کانال ۱۸۶۶ مگاهرتز LPDDR4X، پهنای باند ۱۴.۹ گیگابایت بر ثانیه

پردازنده‌ی تصویر/دوربین

پردازنده‌ی تصویر دوگانه‌ی ۱۴ بیتی اسپکترا ۲۶۰

یک سنسور ۲۶ مگاپیکسلی یا دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی

پردازنده‌ی تصویر دوگانه‌ی ۱۴ بیتی اسپکترا ۲۶۰

یک سنسور ۲۶ مگاپیکسلی یا دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی

پردازنده‌ی تصویر ۱۴ بیتی اسپکترا ۲۶۰

یک سنسور ۲۱ مگاپیکسلی

مودم

اسنپدراگون X16 LTE

سرعت دانلود حداکثر تا ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه

سرعت آپلود حداکثر تا ۱۵۰ مگابیت‌بر ثانیه

اسنپدراگوت X12 LTE

سرعت دانلود حداکثر تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه

سرعت آپلود حداکثر تا ۱۵۰ مگابیت‌بر ثانیه

اسنپدراگوت X12 LTE

سرعت دانلود حداکثر تا ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه

سرعت آپلود حداکثر تا ۱۵۰ مگابیت‌بر ثانیه

لیتوگرافی

۱۰ نانومتری

۱۰ نانومتری 

۱۴ نانومتری

در بین این سه تراشه، اسنپدراگون ۶۷۰ قدرتمندترین پردازنده‌ی جدیدی است که به‌زودی معرفی خواهد شد؛ این تراشه از چهار هسته Kryo 360 Gold و Kryo 385 Silver استفاده می‌کند و واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۲۰، پردازش محتوای گرافیکی را برعهده دارد. پردازنده جدید کوالکام، از مودم Snapdragon X16 LTE استفاده می‌کند که دستیابی به سرعت دانلود یک گیگابیت بر ثانیه را امکان‌پذیر خواهد کرد؛ البته به شرطی که اپراتور ارائه‌دهنده سیم‌کارت، از آن پشتیبانی کند.

اسنپدراگون ۶۴۰ دیگر تراشه‌ی جدید کوالکام است که از دو هسته Kryo 360 Gold و شش هسته Kryo 385 Silver استفاده می‌کند؛ واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۱۰ نیز برای آن‌درنظر گرفته شده است. هسته‌های Silver برای پردازش محتوا در پس‌زمینه درنظر گرفته‌ شده‌اند و از معماری big.LITTLE در توسعه‌ی آن‌ها استفاده شده است تا شارژدهی به حداکثر مقدار ممکن برسد. اسنپدراگون ۶۷۰ و اسنپدراگون ۶۴۰ از یک دوربین ۲۴ مگاپیکسلی یا دو سنسور ۱۳ مگاپیکسلی پشتیبانی می‏‌کند.

در میان تراشه‌های جدید کوالکام، همچنین اسنپدراگون ۴۶۰ جای گرفته است که گوشی‌های ارزان‌قیمت به آن مجهز خواهند شد. در صورت معرفی این تراشه، اسنپدراگون ۴۶۰ کوالکام با پردازنده اسنپدراگون ۴۵۰ که در گوشی ردمی ۵ شیائومی مورد استفاده قرار گرفته است؛ جایگزین خواهد شد. تمامی هشت هسته مورد استفاده در تراشه جدید کوالکام از نوع Kryo 360 Silver است که چهار هسته‌ قدرت‌مندتر روی فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز و چهار هسته‌ ضعیف‌تر روی فرکانس 1.4 گیگاهرتز عمل می‌کند. اسنپدراگون ۴۶۰ از واحد پردازشگر گرافیکی آدرنو ۶۰۵ بهره می‌گیرد.

در میان سه تراشه اسنپدراگون ۴۶۰، اسنپدراگون ۶۴۰ و اسنپدراگون ۶۷۰، تنها مدل جدید از سری «۴۰۰» پردازنده‌های اسنپدراگون کوالکام از فرآیند پردازش ۱۴ نانومتری برخوردار شده است و سایر مدل‌‏ها از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری LPP استفاده می‌کنند. همچنین اسنپدراگون ۶۴۰ و اسنپدراگون ۴۶۰ به طور مشابه از مودم Snapdragon X12 LTE استفاده می‌کنند که دست‏یابی به سرعت دانلود حداکثری ۶۰۰ مگابیت بر ثانیه را فراهم خواهد کرد.

به‌نظر می‌رسد مشخصات فاش شده، نهایی باشند. همان‌طور که گفته شد، ممکن است کوالکام به صورت رسمی از تراشه‌‏های جدیدش در نمایشگاه CES 2018 که از ۹ ژانویه (۱۹ دی) برگزار خواهد شد، رونمایی کند. هنوز مشخص نیست کدام‌یک از سازندگان، اولین گوشی‌های مجهز به تراشه‏‌های جدید کوالکام را ارائه می‏‌دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات