کوالکام اینتل را با قابلیت اتصال دائم پی‌سی‌های مجهز به اسنپدراگون 835 تهدید کرد

پنج‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
قابلیت اتصال دائم در پی‌سی‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر اسنپدراگون ۸۳۵ را که کوالکام دیروز همراه با شرکای سخت‌افزاری خود رونمایی کرد، می‌توان تهدیدی برای اینتل به شمار آورد.
تبلیغات

کوالکام طی دو روز گذشته با برگزاری کنفرانس فناوری‌های اسنپدراگون در هاوایی، نسل جدید تراشه‌ی پرچم‌دار خود را با نام اسنپدراگون ۸۴۵ معرفی کرد. اما این تنها موضوعی نبود که کوالکام در مورد آن سخن گفت. این کمپانی آمریکایی در کنار رونمایی از نسل جدید تراشه‌ی خود، پی‌سی‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ را نیز به همراه شرکای سخت‌افزاری خود، ایسوس و اچ‌پی رونمایی کرد. با وجود اینکه طی ماه‌های اخیر اطلاعات متعددی از این پی‌سی‌ها و قابلیت‌های آن‌ها ارائه شده بود، معرفی رسمی پی‌سی‌های ویندوز ۱۰ مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ قابلیت دیگری را نیز روشن کرد که ویژگی اتصال دائم (Always Connected PCs) به شبکه‌های LTE از طریق مودمی است که کوالکام با تراشه‌ی خود همراه کرده است.

در واقع می‌توان گفت کوالکام با قابلیت اتصال به شبکه‌های مخابراتی که مشکل مصرف باتری بالا ندارند، موقعیت اینتل را در بازار پی‌سی تهدید می‌کند؛ زیرا کوالکام با قابلیت اتصال دائم، پی‌سی‌ها را بیش از پیش به گوشی‌ هوشمند نزدیک‌ کرده است. کوالکام و شرکای سخت‌افزاری این کمپانی نشان دادند می‌توان با یک پردازنده‌ی کوچک‌تر که با یک مودم LTE همراه شده است و همچنین بهینه‌سازی نرم‌افزار یا سیستم‌عاملی که در لایه‌ی بالاتر از سخت‌افزار قرار گرفته، عمر باتری بالاتری به دست آورد. کوالکام در همکاری نزدیکی با مایکروسافت، سیستم عامل ویندوز ۱۰ را برای اجرا روی تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ به گونه‌ای بهینه کرده است که همچون تلاش‌های پیشین مایکروسافت به یک سیستم‌عامل محدود منتهی نشود و حتی می‌توان اپلیکیشن و فایل‌های اجرایی win32 را روی آن اجرا کرد.

اتصال دائم در پی سی های کوالکام

البته باید به این نکته اشاره کرد که محصولات جدید تعریفی جدید از لپ‌تاپ‌ها و گجت‌های هیبریدی هستند که با وجود نوآوری، برای موفقیت راه درازی در پیش رو دارند و باید در عمل کاربردی بودن خود را اثبات کنند. کریستیانو آمون، مدیر تراشه‌های کوالکام در رابطه با پی‌سی‌های مبتنی بر تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵ چنین اظهار نظر کرده است:

هدف ما تولید یک پی‌سی با ساختار جدید به گونه‌ای که با پی‌سی‌های موجود در بازار مقایسه شود، نبود. چیزی که ما به آن فکر می‌کنیم این است که چگونه می‌توانیم یک پی‌سی را با شباهت زیاد به یک گوشی راهی بازار کنیم.

کوالکام به همراه شرکای سخت‌افزاری خود اعلام کرده‌اند که محصولات رونمایی‌شده قادرند با وجود داشتن اتصال دائم به شبکه‌های LTE بیش از ۲۰ ساعت بدون نیاز به شارژ کار کنند که این موضوع را می‌توان تهدیدی بزرگ برای اینتل خواند. همانطور که اشاره کردیم، کوالکام ویژگی مورد نظر را با نام Always Connected PCs معرفی کرده که این موضوع واکنش اینتل را برانگیخته است. اینتل با انتشار بیانیه‌ای در رابطه با پی‌سی‌های مبتنی بر این ویژگی چنین اظهار نظر کرده است:

اینتل از اولین روزهای تعریف ویژگی اتصال دائم پی‌سی، قدرت پردازشی چنین محصولاتی را تأمین کرده است. در حال حاضر بیش از ۳۰ پی‌سی مبتنی بر پردازنده‌های اینتل وجود دارند که از ویژگی اتصال دائم بهره می‌برند. همچنین باید به تنوع بالای این محصولات از نظر بازه‌ی قیمتی، فرم فکتور باریک و سبک و همچنین قابلیت اتصال به شبکه‌های مختلف اشاره کرد.

هرچند ادعای اینتل مبنی بر وجود پی‌سی‌هایی با قابلیت اتصال به شبکه‌های مخابراتی صحت دارد؛ اما بیشتر محصولات با این قابلیت که با استفاده از پردازنده‌های اینتل راهی بازار شده‌اند، رویکردی تجاری داشته و برای کاربران بیزنس راهی بازار شده‌اند و یک محصول عمومی نبوده‌اند. اینتل وعده داده است که در آینده‌ی نزدیک محصولاتی با بهره‌گیری از مودم‌های گیگابیت LTE راهی بازار خواهد کرد؛ حال آنکه این کمپانی سرمایه‌گذاری بالایی در حوزه‌ی شبکه‌های 5G انجام داده است.

در طول ماه‌های اخیر اینتل با تهدیدات جدی از سوی رقبا روبه‌رو بوده است که از جمله‌ی آن می‌توان به حضور جدی AMD در بازار با پردازنده‌های رایزن اشاره کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات