رهبران برتر کسب و کار چه ویژگی های متمایزی دارند

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
ارزش رهبری به مقام یا عنوان او نیست؛ بلکه به سبک رفتاری است که باعث می‌شود کیفیت و کارایی پروسه‌های گروهی بهبود پیدا کند.
تبلیغات

تجارت جهانی در مرحله‌ای قرار دارد که به نظر می‌رسد با بحران رهبری مواجه است؛ هرچند اگر کمی دقت کنیم، نمونه‌هایی از مدیران اجرایی، مدیران ارشد، سرپرستان، تعلیم‌دهندگان و سازمان دهندگان را خواهیم دید که خود را به‌عنوان رهبران کسب‌وکار، به‌خوبی نشان داده‌اند. تعداد بسیار معدودی رهبران استثنایی هم وجود دارند که کیفیت کارشان بسیار درخشان است و به شیوه‌ای عمل می‌کنند که تحسین همه را به دنبال دارد.

خصوصیتی که در رهبران برتر مشترک است نه مقام و عنوان آن‌ها، بلکه ویژگی‌های شخصیتی است که هنگام عمل بروز می‌یابد. مهم‌ترین این ویژگی‌ها را می‌توان در ۷ مورد خلاصه کرد:

رهبران برجسته ثبات شخصیت دارند

در رهبری عالی، ۲ ویژگی از هم جدانشدنی هستند: اخلاق و ثبات. این افراد همیشه کار درست را انجام می‌دهند. حتی اگر کسی شاهد و ناظر عملکرد آن‌ها نباشد یا تخلف، مزایا و منافع خیره‌کننده‌ای داشته باشد، آن‌ها کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند. این رهبران می‌دانند اقدامات آن‌ها است که استانداردها و هنجارهای کل تیم را تعیین می‌کند و نفوذ آن‌ها خیلی بیشتر از خودشان پیش می‌رود.

رهبران برجسته همیشه در دسترس هستند

اغلب اوقات هرچه افراد در کار خود موفق‌تر می‌شوند، امکان دسترسی به آن‌ها کمتر می‌شود. تقاضای رقابتی، برنامه‌های پرمشغله و جلسه‌های بیشتر، باعث می‌شود رهبران رابطه‌ی خود را با کارمندان، به ارسال چند ایمیل صبحگاهی محدود کنند. رهبران برجسته تلاش متمرکزی دارند که در دسترس باشند و هرگاه کسی به کمک آن‌ها نیاز داشت، به‌راحتی بتوانند با آن‌ها ارتباط برقرار کنند.

leadership

رهبران برجسته در ارتباطات خود دقیق هستند

آن‌ها می‌دانند که باید مراقب هر کلمه از صحبت‌ها، ایمیل‌ها، نامه‌ها، پیام‌ها و توییت‌های خود باشند. آن‌ها هم درست مثل ما، با سطوح مختلفی از پیوندهای اداری و رسمی روبرو هستند؛ ولی در هر موقعیتی که باشند اطمینان پیدا می‌کنند که روابط آن‌ها مناسب، شایسته و روشن و شفاف است. هنر ارتباطات، زبان رهبری است و یکی از ارکان موفقیت به شمار می‌آید. رهبرانی که روی معاشرت‌ها و ارتباطات خود وقت می‌گذارند، نتایج مثبت آن را به‌صورت مستقیم خواهند دید.

رهبران برجسته باعث می‌شوند افرادشان احساس ارزشمندی داشته باشند

رهبران خوب فراموش نمی‌کنند که بزرگ‌ترین نیاز عاطفی ما، احساس ارزشمندی و قدردانی است. آن‌ها همه‌ی تلاش خود را می‌کنند که همه‌ی عوامل آن‌ها، از مدیر اجرایی گرفته تا معاونان، کارآموزان و کارمندان حس کنند که سهمشان از فعالیت‌های شرکت، مهم و قابل قدردانی است.

رهبران برجسته همیشه تشنه‌ی یادگیری و دانش هستند

می‌گویند خرد و دانش به سراغ افرادی می‌رود که به آن مشتاق‌اند. رهبران برتر تلاش مستمری دارند که ذهنیت و دانش خود را از زمینه‌ی تخصصی‌شان، هنر رهبری، افرادی که در اطراف آن‌ها هستند، مسائل روز و حتی کل جهان افزایش دهند. حکمت محصولی از تجارب زندگی ما است و بهترین رهبران، تجربیات لازم را کسب می‌کنند و آن‌ها را به خرد تبدیل می‌کنند.

رهبران برجسته، انسان‌هایی قاطع هستند

توانایی تصمیم‌گیری آرام و قدرتمند حتی در شرایط بحرانی و سخت، برای رهبران و سازمان آن‌ها ضروریتی انکار نشدنی است. برای کسب این توانایی، آن‌ها باید بدانند که چگونه خوب تمرکز کنند و از دانش و تجربیات و هوش خود به‌خوبی استفاده کنند. به‌علاوه آن‌ها باید با آگاهی از قواعد بازی (و با استفاده از مطالعات و تحقیقات و ارزیابی‌های پیشین)، حرکات و قدم‌های خود را باذکاوت برنامه‌ریزی کنند.

رهبران برجسته الگویی برای افرادشان هستند

رهبران و مدیران موفق، ۳ ویژگی اصلی رهبری یعنی احترام، اعتماد و راستی را به تیم خود نشان می‌دهند و آرام و بدون موعظه، رفتارهایی را که می‌خواهند در دیگران ببینند، در اعمال خودشان به کار می‌گیرند.

برای رسیدن به هر سطحی از رهبری که تلاش می‌کنید، باید بدانید که اصول عالی رهبری از خود شما شروع می‌شود. از همین امروز سعی کنید رهبر ممتازی باشید و ببینید نتایج تلاش شما تا چه حد همه‌چیز را تغییر می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات