گوگل در حال تست اپلیکیشن جدیدی به نام سرچ لایت است

جمعه ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
گوگل در حال تست نسخه‌ی جدیدی از اپ جستجوی خود به نام سرچ لایت است؛ این نسخه برای کشورهای درحال‌توسعه در نظر گرفته شده است.
تبلیغات

گوگل اخیرا تبلیغاتی برای کاربران اندونزی فیسبوک به نمایش درآورده است که در آن از افراد دعوت می‌کند یک اپلیکیشن جدید را تست کنند. برای افرادی که آگهی یادشده را مشاهده و در آن ثبت‌نام کرده‌اند، لینکی برای دانلود یک اپلیکیشن آزمایشی از طرف گوگل ارسال شده است. این اپ سرچ لایت نام دارد و ظاهرا بازار هدف آن کشور اندوزی و شاید هند است.

با توجه به روندی که اخیرا با انتشار اپلیکیشن‌های لایت به وجود آمده، هدف اپ سرچ لایت افزایش سرعت و مصرف بهینه‌تر داده است؛ زیرا در برخی از نواحی جهان، کاربران همچنان از اتصالات اینترنتی ضعیف استفاده می‌کنند. این اپلیکیشن با پشتیبانی آفلاین از برخی ویژگی‌ها، داده‌ی کمتری مصرف می‌کند و سرعت انجام وظایف مختلف در آن افزایش می‌یابد. از آنجا که این اپ در فروشگاه پلی‌استور برای همه در دسترس نیست، دقیقا نمی‌دانیم که حجم آن کاهش یافته است یا خیر؛ اما مسلما با توجه به نام لایت، این نسخه پس از نصب روی دستگاه‌های اندرویدی، حجم کمتری از حافظه‌ی داخلی را اشغال می‌کند و علاوه بر این انتظار می‌رود میزان استفاده از حافظه‌ی رم توسط سرچ‌ لایت کمتر از نسخه‌ی کامل اپلیکیشن جستجوی گوگل باشد.

Search lite

علاوه بر ویژگی‌های مورد اشاره، اپلیکیشن سرچ لایت تلاش دارد تا انجام کارها را برای کاربران آسان‌تر کند. با سوایپ کردن منوی اپلیکیشن می‌توانید زبان مورد نظر خود را از بین گزینه‌های موجود انتخاب کنید؛ در این منو همچنین چندین آیکون وجود دارد که امکان دسترسی سریع به برخی از قابلیت‌های جستجو مثل بخش خبر، ترجمه‌ی متن، سرویس آب و هوا، نتایج و امتیازات بازی‌های کریکت، دستور پخت غذاها، فیلم‌های جدید، موسیقی و ... را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. البته شما می‌توانید این آیکون‌ها را مطابق نیاز و سلیقه خود شخصی‌سازی کنید و موارد دلخواهی که برایتان اهمیتی ندارد، از لیست یادشده حذف کنید. رابط کاربری این اپلیکیشن شبیه تجربه‌ی کاربری نسخه‌ی معمولی اپ جستجوی گوگل + اپلیکیشن خوراک خبری است که پیش از این با آن‌ها آشنا شده‌ایم؛ اما پیش‌بارگذاری داده‌ها در سرچ لایت کمتر و کنترل آنچه مشاهده می‌کنید آسان‌تر است.

سزچ لایت

در اپلیکیشن سرچ لایت درست همانند نسخه‌ی استاندارد در اپ جستجوی گوگل، می‌توان عبارات مورد نظر را با استفاده از دستورات صوتی و متنی جستجو کرد و در عین حال می‌توان راحت‌تر به نوار جستجوی پایین نمایشگر دسترسی داشت. افزون بر این، در حین انجام جستجوی مورد نظر، عبارت پیشنهادی گوگل نیز در بالای نوار جستجو به نمایش درخواهد آمد.

سرچ لایت

در بخش تنظیمات می‌توان نتایج جستجو را درست مانند صفحات وب محدود کرد. همچنین می‌توان به‌جای باز کردن نتایج جستجو در مرورگر پیش‌فرض، از مرورگر داخلی سرچ لایت بهره برد. اگر نتایج جستجو را در مرورگر داخلی اپلیکیشن جدید گوگل باز کنید، تمامی نتایج در حالت لایت مد به نمایش درمی‌آیند که این ویژگی در واقع نسخه‌ای از گوگل وب‌لایت است. باید اشاره کنیم که شیوه‌ی کارکرد گوگل وب‌لایت با AMP تفاوت دارد؛ زیرا AMP در تمامی وب‌سایت‌ها کار می‌کند و نیازی نیست که توسعه‌دهندگان برای استفاده از آن در کد صفحات وب تغییری ایجاد کنند. اگر از اپ معمولی جستجوی گوگل استفاده کرده باشید، حتما به این موضوع پی برده‌اید که این اپ از روش AMP برای نمایش نتایج جستجو بهره می‌برد. در حال حاضر مشخص نیست که سرچ لایت واقعاً یک مرورگر داخلی است یا صرفاً از یک زبانه‌ی سفارشی کروم برای نمایش محتوا استفاده می‌کند. برخی اعلام کرده‌اند که سرچ لایت یک زبانه‌ی سفارشی کروم است؛ ولی این احتمال هم وجود دارد که گوگل واقعا از یک مرورگر جداگانه در این اپلیکیشن بهره گرفته باشد.

همان‌طور که در تصاویر اسکرین‌شات مشاهده می‌کنید، سرچ لایت همچنان به‌عنوان یک اپ آزمایشی علامت‌گذاری شده است؛ بنابراین انتظار می‌رود پس از دریافت بازخوردهای کاربران، ظاهر نهایی این اپلیکیشن کمی تغییر کند. به نظر می‌رسد گوگل شروع خوبی با این اپلیکیشن تجربه کرده است. این روزها صرفه‌جویی در مصرف داده به یک روند در بین شرکت‌ها تبدیل شده و بسیاری از کمپانی‌ها به این موضوع اهمیت ویژه‌ای می‌دهند که اپلیکیشن‌های آن‌ها چقدر داده مصرف می‌کند. حال باید دید که آیا با انتشار نسخه‌های لایت اپلیکیشن‌ها توسط گوگل و دیگر کمپانی‌ها، این نسخه‌ها در سراسر جهان در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت یا خیر؛ زیرا مسلما دسترسی ضعیف به اینترنت فقط مشکل یک یا دو کشور نیست و شاید کاربران نواحی دیگر از آمریکا گرفته تا اروپا، هند، اندونزی و ... بتوانند از مزایای نسخه‌ی لایت اپلیکیشن‌های پرکاربرد بهره ببرند. نسخه‌ی لایت اپلیکیشن‌ها برای کاربرانی که سرعت دسترسی آن‌ها به اینترنت مناسب نیست یا افرادی که به دنبال صرفه‌جویی در مصرف داده هستند، می‌تواند بسیار مفید واقع شود.

اگر می‌خواهید سرچ لایت را امتحان کنید، باید در کشور اندونزی حضور داشته باشید تا این اپلیکیشن در گوگل پلی برای شما در دسترس باشد. علاوه بر این، برای استفاده از این نسخه احتمالا باید از قبل در لیست افراد تست‌کننده ثبت‌ نام کرده باشید.

درهرحال می‌توانید فایل APK اپلیکیشن سرچ لایت را از وب‌سایت APKMirror دانلود کنید. توجه داشته باشید که زبان پیش‌فرض این نسخه احتمالا انگلیسی نیست و برای تغییر آن می‌توانید از منوی این اپلیکیشن اقدام کنید.

نظر شما در مورد اپلیکیشن سرچ‌ لایت چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات