بررسی لپ تاپ ریزر بلید استلث 2017

پنج‌شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۰
مطالعه 16 دقیقه
لپ‌تاپ فوق باریک ریزر بلید استلث (Blade Stealth) با سی پی یو اینتل و طراحی چشم‌نواز خود، گزینه‌ وسوسه‌کننده‌ای برای علاقه‌مندان این برند محسوب می‌شود.
تبلیغات

برند ریزر و تجهیزات آن در دنیای گیمرها به اندازه‌ی کافی شناخته‌شده است؛ به‌طوری که محصولات این برند آمریکایی به‌خوبی راه خود را به خانه‌‌ی علاقه‌مندان به بازی باز کرده‌‌اند. کیفیت محصولات این برند همواره زبانزد بوده است. بااین‌حال ساخت لپ‌تاپ‌هایی با وزن و ابعاد کوچک دشواری‌های خاص خود را دارد. آیا ریزر از تجربه‌ی دراماتیک خود در تولید اولین اولترابوکش درس گرفته و استلث رقیبی شایسته برای بزرگان بازار اولترابوک‌ها است؟ برای پاسخ به این سؤال، با بررسی ریزر بلید استلث ۱۲.۵ اینچی همراه زومیت باشید.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

بلید استلث، لپ‌تاپ ۱۲.۵ اینچی ریزر با بدنه‌ی فلزی، نمایشگر QHD و پردازنده‌ی نسل هفتمی اینتل، عضوی از خانواده‌ی اولترابوک‌ها محسوب می‌شود. اگر این محصول را به خودی خود در لباس یک لپ‌تاپ گیمینگ ببینیم، قطعا در عمل انتظارات ما را برآورده نخواهد کرد. فقدان کارت گرافیک مجزا در استلث باعث شده است با یک اولترابوک مبتنی بر ویندوز روبه‌رو باشیم.

بازار اولترابوک‌ آینده‌ی لپ‌تاپ‌ها را تشکیل خواهد داد؛ به‌طوری که شرکت‌های مختلف تمام تلاش خود را برای ساخت محصولات سبک‌تر و نازک‌تر به کار گرفته‌اند. بلید استلث پا را فراتر از یک اولترابوک سبک نگذاشته؛ از این رو با رقبای سرسختی همچون دل XPS 13، اسپکتر ایکس ۳۶۰ اچ‌پی و مک‌بوک‌ های اپل مواجه است. اما اگر گیمر باشید، بلید استلث راهکاری برای جلب رضایت شما دارد که در بررسی پیش رو به آن خواهیم پرداخت. در جدول زیر می‌توانید مشخصات کامل سخت‌افزاری این لپ‌تاپ را مشاهده کنید:

مشخصات / مدل

ریزر بلید استلث مدل ۲۰۱۷

نمایشگر

۱۲.۵ اینچی با رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ پیکسل

فناوری IPS و روکش براق

پردازنده‌ی گرافیکی

اینتل HD Graphics 620

پردازنده‌ی مرکزی

Intel Core i7 7500U

فرکانس پایه: ۲.۷ گیگاهرتز

فرکانس حداکثر: ۳.۵ گیگاهرتز

حافظه‌ی ذخیره‌سازی

۵۱۲ گیگابایت SSD

PCIe M.2

رم

۱۶ گیگابایت DDR4

فرکانس ۲۴۰۰ مگاهرتز

سیستم‌عامل

ویندوز ۱۰ نسخه‌ی ۶۴-بیت

ارتباطات

Killer Wireless AC 1535

بلوتوث ۴.۱

ورودی‌ها و خروجی‌ها

دو درگاه USB نوع A

درگاه HDMI 2.0

یک درگاه USB نوع C با پشتیبانی از تاندربولت ۳

صوتی

بلندگوهای استریو

Dolby Digital Plus Home Theater Edition

امکانات ویژه

نرم‌افزار ریزر ساینپس برای کنترل نور پس‌زمینه‌ی کیبورد

کیبورد با نور پس‌زمینه‌ی Chroma

 باتری

باتری داخلی لیتیوم-یون پلمیر با ظرفیت ۵۳.۶ وات‌ساعت

ابعاد

۲۰۶ × ۳۲۱ × ۱۳.۱ میلی‌متر

وزن

۱.۳ کیلوگرم

لپ‌تاپ ریز بلید استلث توسط فروشگاه روژسا برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

طراحی

اولین چیزی که در نگاه اول به استلث ۱۲.۵ اینچی نظر شما را به خود جلب می‌کند، طول زیاد آن است؛ این لپ‌تاپ با طول ۳۲۱ میلی‌متری خود حتی از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی اپل نیز بلندتر است. استلث جدید نسبت به نسل پیشین خود تفاوتی در شاسی ندارد. کیفیت ساخت این لپ‌تاپ همانند دیگر محصولات ریزر مثال‌زدنی است؛ بااین‌حال انتظار داشتیم که این شرکت در جهت بهبود مؤلفه‌های طراحی نسل پیشین، قدم‌های بلندتری بردارد.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

طراحی کلی دستگاه مشابه چیزی است که پیش از این در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ریزر دیده‌ایم. استفاده از رنگ مشکی مات و شاسی محکم دستگاه، چیزی جز کیفیت ساخت بالا را تداعی نمی‌کند. همانند دیگر محصولات ریزر، لوگوی این برند روی در دستگاه نقش بسته است؛ شاید اگر یک گیمر نباشید، استفاده از رنگ سبز را در میان بدنه‌ی سراسر مشکی استلث نپسندید؛ با روشن شدن دستگاه این لوگو روشن می‌شود و رنگ روشن‌تری به خود می‌گیرد.

ماشین‌کاری بدنه‌ی فلزی دستگاه به گونه‌ای بوده است که لبه‌های آن همانند نام این برند تیز باشند. چهار گوشه‌ی استلث برخلاف لبه‌های دستگاه، منحنی طراحی شده‌اند. خطوط روی در دستگاه به زیبایی‌ هرچه بیشتر این لپ‌تاپ کمک می‌کند. ابعاد دستگاه شاید به‌نظر بزرگ برسد؛ اما با بلند کردن آن، قطعا سبک بودن آن را تحسین خواهید کرد؛ ضخامت ۱۳ میلی‌متری و وزن ۱.۳ کیلوگرمی ریزر بلید استلث از نکات مثبت آن به شمار می‌روند. البته وزن و ضخامت دستگاه اندکی نسبت به قبل افزایش یافته است که می‌توان دلیل آن را افزایش ظرفیت باتری دانست.

برای بازکردن بلید استلث نیازی به گرفتن بخش پایینی آن نیست و می‌توان با یک دست به‌راحتی در آن را باز کرد؛ خوشبختانه به لطف نوارهای زیر بلید استلث، بازکردن در لپ‌تاپ بدون لیز خوردن و به‌سادگی صورت می‌گیرد. پس از بازکردن دستگاه، نامیدکننده‌ترین المان طراحی استلث یعنی حاشیه‌های زیاد اطراف نمایشگر خودنمایی می‌کند؛ ۲۳ میلی‌متر حاشیه در طرفین نمایشگر برای یک اولترابوک که قرار است رقیبی برای مک‌بوک و دل XPS باشد چندان جالب نیست؛ حاشیه‌ی دو طرف نمایشگر در لپ تاپ دل XPS 13 تنها ۷ میلی‌متر است.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

لولای سیاه‌رنگ دستگاه با وجود پلاستیکی بودن، به ظاهر یکپارچه‌ی این لپ‌تاپ صدمه‌ای نزده و آنتن ماژول WLAN در این قسمت گنجانده شده است. خوشبختانه ریزر در بخش لولا خوب عمل کرده و کمترین مشکلی از نظر لق زدن نمایشگر مشاهده نمی‌شود.

محل قرارگیری اسپیکرها همانند مک‌بوک‌های اپل و درکنار صفحه‌کلید است؛ با این تفاوت که رنگ مشکی دستگاه باعث شده است کمتر نمایان باشند. ریزر علاوه بر دو خروجی هوای پشت دستگاه، خروجی‌های کوچکی نیز در پشت لولای بلید استلث قرار داده است. چراغ ‌LED کوچکی نیز در سمت راست لبه‌ی جلویی دستگاه گنجانده شده که برای اطلاع از وضعیت دستگاه از آن استفاده می‌شود. بدنه‌ی مشکی دستگاه به‌شدت مستعد جذب اثر انگشت است که از این رو، تمیز نگاه داشتن آن کمی آزاردهنده خواهد بود. 

عموما با نازک‌ شدن لپ‌تاپ‌ها از تعداد پورت‌های آن‌ها کاسته می‌شود، این مسئله در پاره‌ای از اوقات مشکل‌ساز می‌شود. ریزر بلید استلث در هر یک از طرفین خود یک درگاه USB 3.0) Type A) دارد. ریزر تنها از یک درگاه USB نوع C در این اولترابوک استفاده کرده است که خوشبختانه این درگاه به لطف تاندربولت ۳ و سرعت انتقال داده‌ی ۴۰ گیگابیت‌برثانیه‌‌، علاوه بر شارژ کردن استلث، قابلیت اتصال واحد گرافیکی خارجی را نیز به این لپ‌تاپ می‌دهد. پورت HDMI 2.0 و جک ۳.۵ میلی‌متری صدا دیگر پورت‌های این دستگاه به شمار می‌روند.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

در پایان این بخش باید گفت طراحی و کیفیت ساخت لپ تاپ ریزر بلید استلث یکی از بهترین‌ها در نوع خود است؛ بااین‌حال از برخی مشکلات کوچک در طراحی رنج می‌برد که امیدوار هستیم در نسل‌های بعدی برطرف شود.

نمایشگر

ریزر از پنل‌ شارپ موسوم به IGZO در بلید استلث استفاده کرده است. این پنل‌ LCD را پیش از این در محصولات مختلفی همچون آیپدهای اپل و محصولات دل دیده‌ایم. رزولوشن ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ در این نمایشگر، تراکم ۲۳۵ پیکسل بر اینچ برای بلید استلث به ارمغان آورده است؛ این تراکم پیکسل برای نمایشگر یک لپ‌تاپ مناسب ارزیابی می‌شود. از نظر ما ابعاد کوچک نمایشگر این لپ‌تاپ ایده‌ال نیست و آیتم‌های موجود در ویندوز ۱۰ در حالت استاندارد بسیار کوچک هستند؛ بنابراین بهتر است در هنگام استفاده از بلید استلث، تنظیمات اسکیلینگ نمایشگر در ویندوز را برای رسیدن به بهترین حالت تغییر دهید.

نمایشگر لمسی این لپ‌تاپ به‌خوبی به فرامین لمسی کاربر پاسخ می‌دهد و کوچک‌ترین مشکلی از این نظر وجود ندارد. ریزر از نمایشگر براق در این اولترابوک استفاده کرده که در پاره‌ای اوقات بازتاب نور از آن آزاردهنده است؛ خوشبختانه زاویه‌ی دید نمایشگر بلید استلث کاملا رضایت‌بخش است و شما را راضی خواهد کرد. در آزمایش‌‌های ما کوچک‌ترین مشکلی از نظر Backlight bleed در این نمایشگر مشاهده نشد.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

رنگ‌ها در نمایشگر QHD این لپ‌تاپ زنده و با طراوت هستند؛ رنگ مشکی عمیقی که نمایشگر استلث ارائه می‌دهد یکی از نکات مثبت آن به شمار می‌رود. حداکثر روشنایی نمایشگر در آزمایش‌های ما ۲۶۷ نیت اندازه‌گیری شد که یک عدد معمولی برای لپ‌تاپی در این رده محسوب می‌شود؛ بااین‌حال نسبت کنتراست Native محاسبه‌شده برای این نمایشگر فراتر از بسیاری از رقبا است؛ البته نسبت کنتراست ۱۲۴.۲ این نمایشگر در مقابل مک‌بوک پرو حرفی برای گفتن ندارد بااین‌حال هنوز هم در بازار هدف، این اولترابوک مناسب است.

حداقل روشنایی یک نمایشگر به‌عنوان معیاری برای استفاده‌ی راحت‌تر از آن در محیط‌های تاریک، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. متأسفانه ریزر بلید استلث نتیجه‌ی ناامیدکننده‌ای در این بخش کسب کرد؛ حداقل روشنایی ۷.۴۲ نیتی نمایشگر این لپ‌تاپ تقریبا دو برابر مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی امسال است. اگر نمایشگر اصلی‌ترین معیار شما در انتخاب اولترابوک باشد، نسخه‌ی 4K بلید استلث انتخاب بهتری خواهد بود.

صفحه‌کلید و ترک‌پد

ساخت کیبورد و ماوس گیمینگ، یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های ریزر به شمار می‌رود؛ به‌طوری که تجهیزات این برند خوش‌نام برای گیمرها کاملا شناخته‌شده هستند. ریزر یکی از نخستین برندهایی به شمار می‌رود که لپ‌تاپ‌‌هایی با نور پس‌زمینه‌ی اختصاصی برای صفحه‌کلید عرضه کرد؛ یکی از ویژگی‌های متمایزکننده‌ی بلید استلث، استفاده‌ از صفحه‌کلیدی با قابلیت شخصی‌سازی است.

پیش از آنکه کار با بلید استلث را شروع کنیم، آماده‌ی تجربه‌ی کیبوردی مشابه ریزر بلیدهای بزرگ‌تر بودیم؛ اما متأسفانه صفحه‌کلید این اولترابوک با آنچه در لپ‌تاپ‌های دیگر ریزر دیده بودیم تفاوت‌های زیادی داشت. مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل صفحه‌کلید این لپ‌تاپ، کم بودن ارتفاعی است که کلید پس از فشردن پایین می‌رود؛ چنین مشکلی حتی برای اولترابوکی با ابعاد استلث ۱۲.۵ قابل چشم‌پوشی نیست. علاوه بر سطحی بودن فشردن کلیدها، فقدان بازخورد مناسب هم به تجربه‌ی تایپ فرد لطمه می‌زند؛ بااین‌حال نمی‌توان تجربه‌ی تایپ با استلث را بد دانست.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

فاصله‌ی کلیدهای پلاستیکی صفحه‌کلید این لپ‌تاپ برای چنین دستگاهی مناسب است. با وجود استفاده از کلیدهایی با سایز کامل، کوچک بودن کلیدهای جهت چندان مناسب به‌نظر نمی‌رسد. صفحه‌کلید ریزر استلث قابلیت شخصی‌سازی کامل دارد؛ به‌طوری که کاربر قادر به انتخاب رنگ هر یک از کلیدها به سلیقه‌ی خود است. به ادعای ریزر، این صفحه‌کلید از ۱۶.۸ میلیون رنگ پشتیبانی می‌کند.

برای شخصی‌سازی رنگ‌ها و قابلیت‌های این صفحه‌کلید، باید از نرم‌افزار «Razer Synapse» استفاده کرد. وقتی برای اولین‌بار وارد بخش تنظیم نور صفحه‌کلید شوید، تا مدت‌ها سرگرم تغییر افکت‌ها و رنگ‌ها خواهید شد. افکت‌های موجی شکل، رنگ ثابت و تغییر متناوب رنگ‌ها تنها بخشی از تنظیمات رنگ پس‌زمینه‌ی کلیدها به شمار می‌روند. روشنایی نور پس‌زمینه‌ی کلیدها را می‌توان ازطریق این نرم‌افزار و کلیدهای در نظر گرفته‌شده می‌توان تغییر داد. با فشردن کلید «Fn» تمام افکت‌ها و کلیدها به‌جز ردیف بالایی خاموش می‌شوند، اما نکته‌ی عجیب در این بخش روشن نشدن آیکون‌های روی این کلیدها است؛ پیدا کردن دکمه‌ی مدنظر در این حالت و در یک محیط تاریک کمی مشکل خواهد بود.

برخی از اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها با این نور پس‌زمینه‌ی صفحه‌کلید یکپارچه شده‌اند؛ برای مشاهده‌ی اپلیکیشن‌ها و بازی‌های سازگار و کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی قابلیت «Chroma»، بد نیست سری به وب‌سایت ریزر بزنید.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

ترک‌پد همواره پاشنه‌ی آشیل لپ‌تاپ‌های ویندوزی در رقابت با مک‌بوک‌های اپل بوده است. ریزر در بلید استلث از ترک‌پدی با ابعاد ۱۰.۵ در ۶.۵ سانتی‌متر استفاده کرده که این ابعاد برای یک لپ‌تاپ ۱۲.۵ اینچی مناسب است و مشکلی از نظر ابعاد برای اجرای ژست‌های حرکتی وجود نخواهد داشت. خبری از کلیدهای جداگانه در این ترک‌پد نیست و ریزر این کلیدها را با نیمه‌ی پایینی آن ادغام کرده است. . این ترک‌پد حداکثر از چهار انگشت پشتیبانی می‌کند.

ما بارها ترک‌پدهای Precision را به خاطر عملکرد کم‌نقص‌ آن‌ها تحسین کرده‌ایم. از این رو هنگام دیدن نام Synaptics در مشخصات استلث کمی ناامید شدیم؛ اما ترک‌پد این لپ‌تاپ در تجربه‌ی چندروزه‌ی ما از استلث رضایت‌بخش بود. با استفاده از «Synaptics Control panel» امکان کنترل بیشتر روی سرعت و ژست‌های حرکتی ترک‌پد وجود خواهد داشت. فشردن کلیدهای این ترک‌پد به نرمی صورت می‌گیرد و با صدای خوشایند کلیک و بازخورد خوبی همراه است.

اسپیکر و دوربین

همان‌طور که در بخش طراحی ذکر شد، اسپیکرهای استریوی بلید استلث در طرفین صفحه‌کلید قرار گرفته‌اند. حجم و شفافیت صدای خروجی برای یک لپ‌تاپ با این ابعاد رضایت‌بخش است، بااین‌حال در حجم صدای حداکثری دستگاه کمی افت کیفیت مشاهده می‌شود؛ اما این افت به اندازه‌ای نیست که بتوان آن را یک ضعف بزرگ برای این لپ‌تاپ به شمار آورد.

حجم صدای خروجی از اسپیکرهای استلث در حالت کلی برای مشاهده ویدئو در یک اتاق کوچک مناسب است و نباید انتظار زیادی از آن داشت. با وجود اینکه شاهد اسپیکر به نسبت خوبی در این لپ‌تاپ هستیم؛ ولی هنوز هم رقبایی همچون مک‌بوک‌های اپل و سرفیس‌لپ‌تاپ در این رده بهترین خروجی صدا را دارند.

دوربین دو مگاپیکسلی استفاده‌شده در این لپ‌تاپ تنها برای چت ویدئویی و مواردی از این دست مناسب است. این وبکم قادر به ضبط ویدئویی‌های با رزولوشن تمام HD است. عکس‌های گرفته‌شده با این دوربین نیز چندان شارپ نیستند و رنگ‌های ثبت‌شده در تصاویر در حد متوسطی قرار دارند.

نرم‌افزار

بازار اولترابوک‌های ویندوزی روزبه‌روز در حال گسترده شدن است و هر سال شاهد مدل‌های متنوع از سازندگان مختلف هستیم. بارها و بارها در بررسی‌های خود به فقدان بلوغ در بخش لمسی ویندوز اشاره کردیم؛ در نمایشگر لمسی ریز بلید استلث به دلیل ابعاد کوچک آن، آیکون‌ها در حالت استاندارد بسیار کوچک به‌نظر می‌رسند و استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها با این وضعیت، گاه آزاردهنده می‌شود.

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

در ریزر بلید استلث به‌صورت پیش‌فرض با نرم‌افزار «Razer Synapse» راهی بازار می‌شود. برای استفاده از این ابزار کاربردی ابتدا باید اقدام به ساخت یک حساب کاربری کرد؛ پس از ساخت حساب‌ کاربری و ورود به این نرم‌افزار، بسته به اینکه کدام محصول ریزر را استفاده می‌کنید با تنظیمات مرتبط با آن روبه‌رو خواهید شد. در بخش‌های قبل به نور صفحه‌کلید و قابلیت‌های مرتبط با آن در Synapse‌ پرداختیم، تنظیمات این بخش‌ها بسیار متنوع و کامل هستند و پرداختن به آن از حوصله‌ی بحث خارج است.

در بخش «Keyboard» می‌توان برای هر یک از کلید‌های آن یک وظیفه تعریف کرد. تعریف ماکرو‌ها و مدیریت آن‌ها نیز یکی از بخش‌های مفید درنظر گرفته شده برای گیمرها در این نرم‌افزار است. بخش «Stats & Heatmaps» با تحت‌ نظر گرفتن و ثبت کلیک‌های ماوس و کلیدهای فشرده‌شده در بازی‌ها، آنالیزی از آن را دراختیار کاربر قرار می‌دهد.

بازده و عملکرد

شاید با شنیدن نام ریزر برای یک لپ‌تاپ، ناخودآگاه به یاد بازی و انجام کارهای سنگین روی آن بیافتید؛ اما داستان در مورد بلید استلث کمی متفاوت است و لپ‌تاپی با این مشخصات به‌هیچ‌وجه پاسخگوی نیازهای یک گیمر نخواهد بود. ریزر از یک پردازنده‌ اینتل نسل هفتی Core i7 از سری U استفاده کرده است؛ این پردازنده‌ی ۱۵ واتی نسل هفتم (کبی‌ لیک) شرکت اینتل، با فناوری ساخت ۱۴ نانومتری تولید شده است؛ فرکانس پایه و توربوی این پردازنده به ترتیب ۲۷۰۰ و ۳۵۰۰ مگاهرتز است. 

واحد پردازش گرافیکی در i7 7500U از نوع HD Graphics 620 است و تنها برای اجرای بازی‌های ساده جوابگو خواهد بود و به‌هیچ‌وجه نمی‌توان انتظار اجرای روان و با جزئیات بازی‌های نسل جدید را از آن داشت. یکی از نکاتی که ریزر در تبلیغات بلید استلث روی آن تأکید داشت استفاده از داک Razer Core (ریزر کور) برای تبدیل این لپ‌تاپ به یک محصول گیمینگ بود. به لطف این داک ۵۰۰ دلاری، کاربر قادر به استفاده از کارت گرافیک دسکتاپ برای اجرای بازی در استلث خواهد بود. این داک به کمک درگاه تاندربولت ۳ به لپ‌تاپ‌های دارای این پورت متصل می‌شود. کارت گرافیک اکسترنال، تنها یک راهکار برای بهبود عملکرد بلید استلث در بازی‌ها است؛ راه‌کاری که هزینه‌ای اضافه به کاربر تحمیل می‌کند و رقبا نیز قادر به استفاده از آن هستند. 

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

لپ‌تاپی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفت، از ۱۶ گیگابایت حافظه‌ی رم از نوع LPDDR3 با فرکانس ۱۸۶۶ مگاهرتز بهره می‌برد که کاملا برای اجرای بازی‌ها و چندوظیفگی مناسب و کافی است. در طی بررسی و گرفتن بنچمارک‌های مختلف روی این اولترابوک، مشکل خاصی از نظر تولید صدا توسط فن‌های دستگاه به چشم نخورد. دمای نقاط مختلف دستگاه در استفاده‌ی روزمره در حد قابل قبولی پایین می‌ماند؛ اما هنگامی که لپ‌تاپ را تحت بار قرار دادیم، افزایش دما در قسمت چپ و بالای دستگاه به‌راحتی حس می‌شد. ما طبق روال بررسی‌های گذشته خود در زومیت، طیف وسیعی از بنچمارک‌ها را روی این لپ‌تاپ اجرا کردیم که نتایج آن را برای مقایسه در جدول زیر آورده‌ایم:

لپ‌تاپ / بنچمارک

3DMark06

PCMark7

3DMark11

NovaBench

3DMarkBasic

Ice/Cloud/Fire/Sky

Geekbench

Single/Multi

Geekbench OpenCL

GPU/dGPU

PCMark8

Home/Work/Creative

CineBench

OpenGL/CPU

Razer Blade Stealth

10222

5876

1710

937

65528/6917/986/4218

4301/8574

-/19697

3671/4555/4760

46.88/363

MacBook Pro 13 (2017)

12147

Failed

1834

818

52594/7363/1152/3591

4479/9478

-/29688

4017/4560/5409

36.53/376

Surface Laptop

8378

4974

1489

724

37027/5733/736/3646

3760/7434

-/18004

3338/4174/4246

39.81/326

Galaxy Book 10.6

6000

4055

946

643

26249/3962/498

2522/3925

-/13889

Surface Pro 2017

12224

4745

897

1103

56545/3648/779

4574/9315

-/29527

Surface Book i7

20687

5505

5375

904

16486/9023/4345

3511/7191

17980/64218

Surface Pro 4

11038

4895

1389

644

39913/5620/791

-

-

iLife ZED Air

1979

2429

185

321

14955/1182/-

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

9016

3053

1709

745

41527/5250/994

-

-

Asus Zenbook 3 UX390UA

8205

5215

1564

750

14622/5707/840

-

-

(HP Spectre X360 (2016

7885

5397

1304

791

36672/4538/731

-

-

Asus K550VX

23052

3507

4700

1231

76035/15918/3437

-

-

Acer Aspire E 15

11782

3609

2335

582

55907/4979/1193

-

-

Aspire V15 Nitro

13038

4118

3911

639

58570/8389/2641

-

-

HP Envy K007NE

11304

3851

2351

-

56206/5571/1360

-

-

Microsoft Surface book

15297

5064

1444

831

16818/1862/225

-

-

ASUS ROG G551JM

8334

3449

4866

653

82759 / 5741 / 2437

-

-

ASUS ZENBOOK UX303L

10336

4991

2379

723

17667 / 5748 / 1318

-

-

ASUS X553

1988

1601

490

684

-

-

-

Lenovo Flex 2

10101

2790

2316

684

47280 / 5.836 / 1288

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

5711

5274

1373

704

569 / 3412 / 23096

-

-

Asus ET2321 AIO

8807

3784

1893

654

12230 / 4494 / 1032

-

-

نتایج بنچمارک‌های بلید استلث تقریبا مشابه اولترابوک‌های رقیب است. این نتایج به‌وضوح  نشان می‌دهند که ریزر بلید استلث در حالت عادی به دلیل استفاده از پردازنده‌ی سری U و فقدان کارت گرافیک مجزا، نه‌تنها از نظر عملکرد نزدیک به لپ‌تاپ‌های گیمینگ بازار نیست بلکه چیزی فراتر از دیگر اولترابوک‌های رقیب ارائه نمی‌دهد. 

بازده و عملکرد حافظه‌ی ذخیره‌سازی

سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات در حافظه‌ی ذخیره‌سازی علاوه بر تأثیرگذاری بر عملکرد کلی دستگاه، به کاهش زمان بوت شدن آن نیز کمک شایانی می‌کند؛ با استفاده‌ی چندروزه از بلید استلث به‌راحتی می‌توان عملکرد سریع و کم‌نقص حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن را حس کرد. مدلی که برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفت، از حافظه‌ی SSD ۵۱۲ گیگابایتی PCIe ساخت شرکت سامسونگ (MZVLW512) بهره می‌برد. 

به لطف پشتیبانی از رابط NVMe، این حافظه‌ی SSD در تست CrystalDiskMark به سرعت خواندن فوق‌العاده‌ی ۳۱۰۰ مگابایت بر ثانیه دست پیدا می‌کند. این عدد تقریبا مشابه مدل پایه‌ی مک‌بوک پرو ۱۳ (نسخه‌ ۲۰۱۷) است بااین‌حال عملکرد بی‌نقص بلید استلث در بخش نوشتن، آن را به یکی از بهترین‌های در این رده مبدل کرده است. طبق روال بررسی‌‌های اخیر، برای ارزیابی سرعت نوشتن و خواندن حافظه‌ی ذخیر‌ه‌سازی از نرم‌افزارهای HD Tune Pro و CrystalDiskMark کمک گرفته‌ایم که شما می‌توانید نتایج آن را در جدول زیر مشاهده کنید:

 جدول نرخ خواندن داده توسط حافظه

HD Tune Pro

CrystalDiskMark

Maximum MB/s

Minimum MB/s

Average MB/s

Read MB/s

Write MB/s

Razer Blade Stealth

1296.9

1397.4

1462.6

3101

1593

MacBook Pro 13 (2017)

355

124.7

192.8

2996

718.9

Surface Laptop (128GB)

170.4

93.7

121.6

425.6

128.2

Galaxy Book 10.6

224.8

66.2

124

272

149

Surface Pro 2017

1045.4

829.4

1017.1

1711

977.2

Surface Book i7

981.5

641.9

917.8

1728

1247

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

iLife ZED Air

90.1

38.5

71.0

-

-

Asus ASUSPRO P2430UJ

110.8

47.0

83.4

-

-

Lenovo E5180

114.5

37.6

86.7

-

-

Asus K550VX

132.2

52.9

100

-

-

Surface Book

846.7

206.4

632.9

-

-

Surface Pro 4

336.7

302.8

321.2

-

-

Asus Transformerbook T100TAL

100.1

74.4

89.5

-

-

Aspire Aspire E15

112.3

46.7

87.1

-

-

Aspire V15 Nitro

113.1

26.4

87.4

-

-

HP ENVY 15-K007NE

116.4

55.6

91.4

-

-

Microsoft Surface 3

115.9

74.5

101.2

-

-

ASUS ROG G551JM

294.7

185.8

263

-

-

HP Pavilion 15 P062

110

43.6

86.1

-

-

Asus Zenbook UX303L

426.6

344.3

388.9

-

-

Lenovo Flex 2

116.2

48.5

86.6

-

-

Lenovo Yoga 2 Pro

326.7

207.8

240.6

-

-

Lenovo ThinkPad Tablet 2

54.2

23.9

50.5

-

-

ET2321 INTH

190.2

23

138.5

-

-

Asus N550JV

107.5

18.3

80.5

-

-

Acer Aspire S7 2013

932.6

766.6

915.8

-

-

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، نرخ خواندن و نوشتن در بلید استلث کاملا رضایت‌بخش و فراتر از انتظار است. با نگاهی گذرا به جدول بالا به‌راحتی می‌توان دریافت که با بهترین لپ‌تاپ ویندوزی در بخش حافظه‌ی ذخیره‌سازی روبه‌رو هستیم. 

باتری

باتری یکی از اصلی‌ترین المان‌های انتخاب یک اولترابوک محسوب می‌شود. ظرفیت باتری ریزر بلید استلث جدید با وجود افزایش ۲۰ درصدی نسبت به نسل قبل، نتایج درخشانی در تست‌های ما به دست نیاورد. شاید روی کاغذ، یک باتری ۵۳.۶ وات‌ساعتی برای لپ‌تاپی ۱۲.۵ اینچی چندان بد به‌نظر نرسد؛ اما متأسفانه نمونه‌ی مورد بررسی ما در عمل، نتایجی معمولی و حتی ضعیف‌تر از رقبای اصلی خود به دست آورد. 

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

برای تست باتری بلید استلث ۲۰۱۷، پس از غیرفعال کردن اتصالات بی‌سیم لپ‌تاپ و تنظیم روشنایی نمایشگر روی ۲۰۰ نیت، ویدئویی با رزولوشن HD روی آن پخش شد؛ نمایش فیلم تا زمان خالی شدن باتری از صد تا صفر درصد ادامه داشت. ریزر بیلد استلث ۲۰۱۷ مورد بررسی ما توانست قبل از اتمام کامل شارژ، ۴۰۰ دقیقه (۶ ساعت و ۴۰ دقیقه) دوام بیاورد که برای رقابت با بهترین‌های این بخش اصلا مناسب به‌نظر نمی‌رسد. در آزمایش Battery eater، بلید استلث با ثبت ۱۱۵ دقیقه باز هم ناامیدکننده ظاهر شد. 

جمع‌بندی 

بلید استلث محصول یکی از بازیگران خوشنام دنیای بازی‌های کامپیوتری است بااین‌حال بجز صفحه‌کلید جذاب آن چیزی از دنیای گیم و لپ‌تاپ‌های گیمینگ با خود به‌همراه ندارد. فقدان کارت‌ گرافیک مجزا، استفاده از پردازنده‌ی سری U و مواردی از این دست باعث فاصله گرفتن این محصول از ایدئال‌های ریزر شده است. 

ریزر بلید استلث / razer blade stealth

بلید استلث به مانند دیگر محصولات برند ریزر، محصولی باکیفیت و خوش‌ساخت است. سرعت حافظه‌ی ذخیره‌سازی آن خیره‌کننده و صفحه‌کلیدش در بین اولترابوک‌ها بی‌همتا است. اگر از علاقه‌مندان این برند هستید و توان هزینه کردن برای ریزر کور دارید، بلید استلث اولترابوک‌ و محصول گیمینگ خوبی خواهد بود در غیر این صورت، رقبای سرسخت و باتجربه‌ای همچون اپل، دل و ایسوس شانس بیشتری برای موفقیت خواهند داشت. 

می‌توانید لپ‌تاپ ریزر بلید استلث را از فروشگاه اینترنتی روژسا به قیمت ۵٬۲۰۰٬۰۰۰ هزار تومان خریداری کنید. 

نکات مثبت

  • صفحه‌کلید با قابلیت شخصی‌سازی فراوان
  • وزن و ضخامت کم
  • کیفیت ساخت خوب و بدنه‌ی مستحکم
  • حافظه‌ی ذخیره‌‌سازی بسیار سریع در دو بخش خواندن و نوشتن

نکات منفی

  • باتری ضعیف‌تر نسبت به رقبا
  • کثیف‌ شدن آزاردهنده‌ی دستگاه
  • حاشیه‌‌های زیاد نمایشگر 
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات