عرضه تراشه میان‌رده اسنپدراگون 670 کوالکام با لیتوگرافی 10 نانومتری

پنج‌شنبه ۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
در حال‌حاضر، اسنپدراگون ۶۶۰ قدرت‌مندترین تراشه از سری ۶۰۰ چیپ‌ست‌های اسنپدراگون کوالکام است و شایعات جدید به نسل جدید آن یعنی اسنپدراگون ۶۷۰ اشاره می‌کند.
تبلیغات

براساس اطلاعات منتشر شده، کوالکام ممکن است از معماری پردازش ۱۰ نانومتری سامسونگ برای توسعه چیپ‌ست میان‌رده جدید خود یعنی اسنپدراگون ۶۷۰ استفاده کند؛ این تراشه در صورت عرضه، جایگزین چیپ‌ست اسنپدراگون ۶۶۰ می‌شود.

آن‌طور که از شایعه‌ی اخیر پیداست، نسل جدید تراشه‌های اسنپدراگون ۶۰۰ کوالکام در اوایل سال ۲۰۱۸ عرضه خواهد شد و اسنپدراگون ۶۷۰، اولین مدل از سری چیپ‌ست‌های سری ۶۰۰ کوالکام خواهد بود که از لیتوگرافی ۱۰ نانومتری استفاده می‌کند. شرکت کوالکام از فناوری ۱۰ نانومتری LPP (مخفف Low Power Plus) سامسونگ برای تولید تراشه جدیدش بهره می‌گیرد؛ این فناوری، نسخه بهینه‌ شده فناوری LPE (مخفف Low Power Early) است که در تراشه پرچم‌دار اسنپدراگون ۸۳۵ کوالکام به کار گرفته شده بود.

چیپست میان‌رده جدید کوالکام یعنی اسنپدراگون ۶۷۰ با هشت هسته پردازشی همراه خواهد بود که براساس شایعات، دو هسته Kryo و شش هسته ضعیف‌تر برای این تراشه درنظر گرفته شده است. گمان می‌رود که دو هسته Kryo در تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ کوالکام، Kryo 360 باشد که نسل سوم هسته‌های پردازشی Kryo به شمار می‌رود؛ احتمالاً کوالکام از این هسته‌های پردازشی در تراشه پرچم‌دار جدیدش یعنی اسنپدراگون ۸۴۰ استفاده می‌کند. باید اشاره کرد که چیپ‌ست اسنپدراگون ۸۳۵ و اسنپدراگون ۶۶۰ کوالکام با نسل دوم هسته‌های پردازشی Kryo عرضه شده بود.

احتمالاً تراشه جدید اسنپدراگون ۶۷۰ از معماری DynamIQ شرکت ARM استفاده خواهد کرد؛ این موضوع باعث خواهد شد تا تراشه جدید کوالکام در مقایسه با چیپ‌ست‌های مبتنی بر معماری big.LITTLE مصرف انرژی کم‌تری داشته باشد و همچنین، خنک‌تر باشد. در رابطه با واحد پردازشگر گرافیکی نیز، انتظار داریم اسنپدراگون ۶۷۰ از GPU قدرت‌مندتری بهره بگیرد؛ احتمالاً کوالکام از GPU سری ۶۰۰ آدرنو استفاده خواهد کرد. باید اشاره کرد که تراشه‌های فعلی به واحدهای پردازشگر گرافیکی سری ۵۰۰ آدرنو مجهز شده است.

همان‌طور که در ابتدا گفته شد، تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ فعلاً معرفی نمی‌شود؛ احتمالاً هشت تا ده ماه زمان لازم است تا کوالکام از نسل جدید تراشه‌های میان‌رده سری ۶۰۰ رونمایی کند. حتی در صورتی‌که کوالکام برای عرضه تراشه اسنپدراگون ۶۷۰ برنامه‌ریزی کرده باشد و این تراشه تا چند ماه آینده به تولید انبوه برسد، انتظار داریم شرکت سازنده در ابتدا، تراشه پرچمدار اسنپدراگون ۸۴۵ را معرفی کند؛ این چیپ‌ست قدرت پردازشی گوشی‌های پرچم‌دار سال آینده را تأمین خواهد کرد و در صورت تصمیم کوالکام برای استفاده از نسل جدید هسته‌های پردازشی Kryo، عرضه اسنپدراگون ۸۴۵ در ابتدا با این هسته‌های پردازشی منطقی‌تر به‌نظر می‌رسد.

در حال‌حاضر، اطلاعات بیشتری از نسل جدید تراشه‌‌های اسنپدراگون سری ۶۰۰ منتشر نشده است؛ همچنین نمی‌دانیم که اسنپدراگون ۶۷۰ برای اولین‌بار، روی کدام‌یک از محصولات سازندگان مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات