با Olympus E-M1 Mark II به‌صورت دستی از راه شیری عکس بگیرید

یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
عکاسی نجومی معمولا به تجهیزات ویژه‌ای نیاز دارد؛ اما اولمپوس این بار با ارائه‌ی یک مدل جدید، امکاناتی فراهم کرده است که بتوان به‌صورت دستی و بدون نیاز به سه‌پایه به عکاسی نجومی پرداخت.
تبلیغات

 وقتی بحث لرزش‌گیری تصویر مطرح می‌شود، هیچ گزینه‌ای بهتر از Olympus OM-D E-M1 Mark II نخواهد بود. یک عکاس اخیرا به این نتیجه رسیده که لرزش‌گیر اپتیکال پنج‌ محوره‌ی این دوربین به به اندازه‌ای مناسب است که می‌توانید با این غول به‌صورت دستی از راه شیری عکس بگیرید.

اولمپوس مدل OM-D E-M1 Mark II را بی‌نقص ارائه کرده و از نظر امکانات چیزی برای آن کم نگذاشته است؛ لرزش‌گیر تصویر ۶.۵ استاپ این دوربین (وقتی همراه با لنز Olympus به کار برود)، از لحاظ تئوری و به دلیل وجود حرکت چرخشی زمین، به حداکثر توان لرزش‌گیری رسیده است. حتی بدون لنز Oly، از لرزش‌گیری اپتیکال ۵.۵ استاپ بهره خواهید برد.

ولی اگر اعداد شما را فریب نمی‌دهند، شاید تجربه‌ی آورل مانیا در درک این مسئله در شرایط واقعی به شما کمک کند. به گفته‌ی مانیا، لرزش‌گیری تصویر به قدری خوب است که می‌توانید از راه شیری با نگه‌داشتن دوربین در دست و بدون استفاده از ترفند یا هیچ تکیه‌گاهی عکاسی کنید.

عکس‌های زیر  از راه شیری بعد از یک شب اقامت در تاید پارک تنریف گرفته شده‌اند:

راه شیری ۱
تصویر ۲
تصویر ۳

به گفته‌ی او کل داستان از این قرار است:

من این عکس‌ها را حدود ۳ نیمه‌شب گرفتم. در ماشین خود خوابیده و منتظر بودم ماه به موقعیت مناسب برسد تا بتوانم چند عکس نجومی از آن بگیرم. به خودم قول داده‌ بودم با لنز واید و به صورت دستی عکاسی کنم. از لنز Mitakan بیست و پنج میلی‌متری f/0.95 استفاده کردم. برای این لنز استفاده از سه‌پایه تأثیر چندانی ندارد؛ فقط به یک اکسپوژر چهار تا هفت ثانیه‌ای نیاز دارید تا ستاره‌ها حالت کشیده پیدا نکنند. پس از همین تنظیمات استفاده کنید؛ اما این بار امتیاز آزادی عمل و انعطاف را ندارید. اما من به‌عنوان یک کارمند IT با قدرت تحلیل ریاضی بالا در ذهن خود حساب کردم که شاید چند هفته پیش این کار ممکن بود. لنز Mitakon دارای فوکوس دستی است؛ پس فوکوس را با استفاده از زوم ویوفایندر روی روشن‌ترین شیء آسمان تنظیم کردم. تنظیمات دوربین را روی ISO 12800، f/0.95 با ۴ ثانیه قرار دادم (ایزوی دوربین نمی‌تواند یک اکسپوژر طولانی‌تر را کنترل کند؛ حداقل در دست من این‌طور نیست. پس آن را به ISO 12800  محدود کردم). آسمان بسیار صاف بود و ماه باید در موقعیت درستی قرار می‌گرفت تا بتوانم با دید خود راه شیری را دنبال کنم و از آن عکس بگیرم. تکیه‌گاه ثابتی نداشتم و فقط لرزش‌گیر فوق‌العاده‌ی تصویر و کنجکاوی من باعث شد این اتفاق رخ دهد. باید اشاره کنم که از هر چهار عکس یکی از آن‌ها حالت لرزان داشت؛ اما سه عکس دیگر با اکسپوژر و در شرایط بسیار مناسب ثبت شدند. وقتی برای بار اول نتیجه را روی LCD دیدم، می‌دانستم که بدون شک باید آن را با مردم به اشتراک بگذارم. تا آن روز هرگز چنین تجربه‌ای نداشتم. سپس عکس با فرمت RAW را برای کمی ویرایش وارد لایت روم کردم (ویرایش نویز و رنگ، لنز در تنظیمات ۰.۹۵ بهترین حالت را داشت).

تجربه‌ی عکاسی نجومی و ثبت راه شیری به‌صورت دستی را شاید تاکنون از کسی نشنیده باشید؛ اما با اکسپوژر ۴ ثانیه‌ای و بدون تکیه بر سه‌پایه این اتفاق افتاد. از یک لنز Oly (مجهز به لرزش‌گیر با استاپ بیشتر) استفاده کنید تا بتوانید ۴ ثانیه بیشتر دوربین را نگه دارید.

تمام عکس‌ها توسط آورل مانیا و با مجوز او منتشر شده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات