چگونه تمام حساب های کاربری شبکه های اجتماعی خود را پاک کنیم

شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
لوگوی سطل زباله مقابل لوگوهای شبکه های اجتماعی مختلف
می‌توانید به‌راحتی نحوه‌ حذف حساب کاربری فیسبوک، ایکس، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب را یاد بگیرید.
تبلیغات

اگر دلتان برای روزهایی که هویت شما در اینترنت ناشناس بود تنگ شده یا نگران سیاست‌های مربوط به حریم شخصی هستید، احتمالاً وقت آن رسیده است که حساب‌های اجتماعی خود را حذف کنید. فرقی ندارد دلیل شما برای این کار چیست، خوشبختانه روشی برای انجامش وجود دارد.

چندین راه برای حذف حساب‌های کاربری و سوابق فعالیت‌های شما در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. در واقع، سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های آنلاین زیادی هستند که می‌توانید از آن‌ها برای حذف حساب‌های کاربری اجتماعی خود استفاده کنید.

درست است که می‌توان از شبکه های اجتماعی برای کسب‌وکارها نیز استفاده کرد اما گاهی اوقات نیاز داریم از آن‌ها دور باشیم. در این‌ مقاله قصد داریم روش‌های مرسوم و نیز ابزارهای جدیدی را که برای حذف اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی در دسترس قرار دارند، به شما معرفی کنیم.

حذف حساب‌های کاربری از طریق خود شبکه‌های اجتماعی

اکثر شبکه‌های اجتماعی بزرگ، امکان حذف یا غیرفعال کردن حساب کاربری را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. البته میزان آسان بودن این روش‌ها بسته به سرویس‌های مختلف، متفاوت است و شاید انجام این فرایند در برخی سرویس‌ها آسان‌تر از سایت‌های دیگر باشد.

در وب‌سایت BackgroundChecks.org بخش کلی‌ای وجود دارد که با مراجعه به آن می‌توانید درجه‌ی سخت بودن روش حذف حساب‌ کاربری را در شبکه‌های اجتماعی و سرویس‌های مختلف، مشاهده کنید. در بخش JustDeleteMe وب‌سایت یادشده، اطلاعاتی در مورد روش‌ حذف اکانت‌ وب‌سایت‌های اجتماعی از طریق کانال‌های رسمی ارائه‌ شده است.

فیسبوک

سایت‌های شبکه‌های اجتماعی برای نظارت بر هر محتوایی که به اشتراک گذاشته‌اید بسیار مناسب هستند. در این مورد خاص فیسبوک تمام مواردی را که پست کرده‌اید، ثبت و نگه‌داری می‌کند. خوشبختانه این سرویس در این زمینه، دو راه پیش روی شما قرار داده است: غیرفعال یا حذف کردن حساب کاربری.

همان‌طور که از نام این روش‌ها پیدا است، اولین گزینه یعنی غیرفعال کردن، از نظر فنی به معنای حذف کردن حساب کاربری نیست. در واقع با غیرفعال کردن حساب کاربری فیسبوک خود می‌توانید بعداً اطلاعات ثبت‌شده در پروفایلتان را بازیابی کنید؛ زیرا در این حالت، داده‌های مربوط به شما همچنان توسط فیسبوک نگه‌داری خواهند شد.

غیرفعال کردن فیسبوک / Facebook Deactivation

غیرفعال کردن حساب کاربری

غیر‌فعال کردن حساب کاربری باعث غیرفعال شدن پروفایل شما می‌شود و در این شرایط، نام، تصاویر و تمامی پست‌هایی که به اشتراک گذاشته‌اید از فیسبوک حذف خواهند شد. پس از غیرفعال کردن اکانت فیسبوک، سایر کاربران نمی‌توانند با جست‌وجوی نام شما به پروفایلتان دسترسی پیدا کنند.

  • به‌منظور غیرفعال کردن اکانت فیسبوک، لازم است ابتدا وارد صفحه‌ی اصلی آن شوید.
  • سپس به تنظیمات بروید و Settings and Privacy را انتخاب کنید.
  • روی Your Facebook Information کلیک کنید.
  • روی گزینه Deactivation and Delete کلیک کنید.
  • در انتها باید صفحه را پایین بکشید و به‌ گزینه‌ی Deactivate My Account برسید (اگر نمی‌خواهید این روند را مرحله‌‌به‌مرحله طی کنید، کافی است روی لینک زیر کلیک کنید تا مستقیماً به آن صفحه هدایت شوید).
  • اگر از اپلیکیشن‌های موبایلی استفاده می‌کنید، کافی است به‌سادگی وارد مسیر Settings > Account Settings > General > Manage Account > Deactivate شوید و حساب کاربری خود را غیرفعال کنید.

قبل از حذف اکانت خود، حتماً یک نسخه از تمامی اطلاعاتی را که فیسبوک از شما جمع‌آوری می‌کند (شامل پست‌ها، تصاویر، ویدیوها، چت‌ها و...) دانلود کنید. برای این کار کافی است به منوی تنظیمات و سپس بخش General رجوع کنید.

حذف فیسبوک / Facebook Deleting

حذف کردن

گزینه‌ی دومی که فیسبوک در اختیار شما قرار می‌دهد، حذف کامل حساب کاربری است. بنا به اعلام فیسبوک، با انجام این کار تمامی اطلاعات شما به‌طور کامل حذف خواهند شد و امکان بازیابی آن‌ها وجود نخواهد داشت.

برای حذف کامل حساب کاربری در فیسبوک باید به لینک زیر بروید و درخواست خود را ثبت کنید.

با این‌ همه نباید این پاراگراف مهم از قوانین یادشده در وب‌سایت فیسبوک را نادیده گرفت:

اگر شما اطلاعاتِ حسابتان را پاک یا حتی حساب کاربری خود را به‌صورت کامل حذف کنید، این اطلاعات ممکن است بسته به نحوه‌ی فعالیت شما، در جاهای مختلف همچنان نمایش داده شوند. 

به‌بیانی ساده‌تر، اگر در زیر تصویر به‌اشتراک‌گذاشته‌شده توسط دوست‌تان، کامنت گذاشته‌اید؛ باید بدانید که حتی اگر حساب کاربری‌تان را به‌طور کامل حذف کنید، کامنت شما باقی خواهد ماند.

فرایند حذف داده‌های مربوط به حساب کاربری فیس‌بوک ۹۰ روز به طول می‌انجامد. با حذف کامل حساب کاربری، تمامی اطلاعاتی که با غیر فعال کردن اکانت فیسبوک حذف می‌شوند، از این شبکه‌ی اجتماعی پاک خواهد شد؛ با این تفاوت که این‌بار بازیابی داده‌ها امکان‌پذیر نیست. 

حذف توییتر / Twitter Deleting

ایکس (توییتر سابق)

‌فرایند حذف حساب کاربری در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نسبت به فیسبوک آسان‌تر و به‌مراتب سریع‌تر است. بدین منظور کاربران می‌توانند با مراجعه به بخش تنظیمات حساب کاربری خود در ایکس، نسبت به حذف اکانت اقدام کنند.

  • برای حذف‌کردن حساب X خود از طریق کامپیوتر، لازم است وارد صفحه‌ی اصلی شوید و روی آواتار خود در بالا سمت راست کلیک کنید تا یک منوی کشویی باز شود.
  • در این منو روی Settings and privacy کلیک کنید؛ در صفحه‌ی جدیدی که باز می‌شود، به‌ پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Deactivate your account برسید.
  • با کلیک روی این گزینه، صفحه‌ای برایتان باز می‌شود. کافی است روی گزینه‌ی Deactivate کلیک و سپس رمز عبور خود را وارد کنید.

بر اساس اعلام ایکس، پس از اقدام به حذف اکانت، داده‌های شما فقط تا ۳۰ روز نگه‌داری خواهند شد. طی این بازه‌ی زمانی کاربران قادر خواهند بود حساب کاربری خود را بازیابی کنند.

اینستاگرام

به آموزش جامع اینستاگرام برای حذف اکانت این شبکه اجتماعی نیازی نیست. برنامه مذکور نیز همانند فیسبوک امکان غیر فعال کردن یا حذف کامل حساب کاربری را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

  • به‌منظور غیرفعال کردن حساب کاربری خود به‌صورت موقت، کافی است از طریق نسخه‌ی تحت وب، وارد صفحه‌ی خود در Instagram شوید و روی گزینه‌ی Edit Profile کلیک کنید.
  • در صفحه‌ی جدید، به پایین اسکرول کنید تا به گزینه‌ی Temporarily disable my account برسید. با کلیک روی آن، وارد صفحه‌ای جدید می‌شوید که ضمن ارائه‌ی برخی توضیحات، از شما می‌خواهد دلیل غیرفعال کردن اکانت خود را ذکر کنید.
  • در قسمت ?Why are you disabling your account (به‌معنی چرا می‌خواهید اکانت خود را غیرفعال کنید؟) گزینه‌ای را به‌دلخواه (مثلاً Just need a break یا Privacy concerns) انتخاب و در باکس پایینی، رمز عبور خود را وارد کنید.
  • در انتها کافی است روی گزینه‌ی آبی‌رنگ پایین صفحه، کلیک کنید.
حذف اینستاگرام / Instagram Deleting

از طرفی اگر می‌خواهید صفحه‌ی خود را به‌صورت کامل حذف کنید، لازم است وارد لینک زیر شوید، در بخش ?Why are you deleting your account گزینه‌ای را به‌ دلخواه انتخاب و نهایتاً رمز عبور خود را وارد کنید. با کلیک روی گزینه‌ی قرمرزنگ پایین صفحه، اکانت اینستاگرامتان به‌طور کلی حذف خواهد شد.

اگر حساب کاربری خود را حذف کنید، پروفایلتان به‌همراه فالوورها، لایک‌ها و هرآنچه به‌اشتراک گذاشته‌اید (شامل عکس، ویدئو و کامنت) پاک خواهند شد. در ضمن، نام کاربری و ایمیلی که با اکانتتان همگام‌سازی شده است، دیگر برای ثبت‌نام قابل‌استفاده نخواهد بود.  

اینستاگرام در بخش قوانین سرویس‌دهی خود به این مورد اشاره کرده است که امکان دارد برخی از پست‌های به‌اشتراک گذاشته‌شده توسط برخی کاربران، حتی پس از حذف حساب کاربری همچنان باقی بمانند.

اسنپ‌چت

سیاست‌های حذف حساب کاربری در اسنپ‌چت به ایکس شباهت دارد. با حذف اکانت خود در این شبکه اجتماعی، اطلاعات مربوط به شما تا ۳۰ روز باقی خواهد ماند و در این مدت می‌توانید حساب کاربری خود را بازیابی کنید. همچنین باید اشاره کنیم که مراحل انجام این کار در اسنپ‌چت بسیار آسان است.

پس از ثبت درخواست حذف اکانت در Snapchat، این سرویس شما را به صفحه‌ی وب مربوط به حذف حساب کاربری انتقال خواهد داد؛ در این صفحه می‌توانید با تایپ نام کاربری و رمز عبور خود، فرایند حذف اکانت را تکمیل کنید.

حذف اسنپچت / اسنپ چت / Snapchat Deleting

وب‌سایت‌هایی برای حذف حساب‌ کاربری

در حال حاضر وب‌سایت‌هایی وجود دارند که امکان پاک‌سازی و حتی حذف کامل حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند؛ Deseat.me یکی از این‌ نوع وب‌سایت‌ها است. این سرویس با استفاده از حساب کاربری گوگل یا اوت‌لوک، فهرستی از حساب‌های کاربری اجتماعی و آنلاین شما را ارائه خواهد داد.

یکی از جنبه‌های بسیار مثبت این سایت، گستردگی بالای سرویس‌های تحت‌پوشش است. وب‌سایت یادشده، اکانت‌های متصل به ایمیلتان را که شاید حتی آن‌ها را فراموش کرده باشید، خواهد یافت. این وب‌سایت به شما اجازه می‌دهد اکانت‌های یادشده را حذف یا اشتراک‌های خود را لغو کنید.

Deseat.me از نظر حریم شخصی به اطلاعات لاگین حساب‌های کاربری شما دسترسی نخواهد داشت. علاوه‌براین، سرویس یادشده روی دستگاه شما اجرا خواهد شد، نه روی سرورهای خود سایت.

در توضیحات این سایت آمده است:

حریم شخصی و امنیت اطلاعات برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. در حقیقت این مورد از ابتدا یکی از تمرکزهای اصلی ما بوده است؛ به همین دلیل ما سرویس خود را روی رایانه‌ی شما اجرا می‌کنیم؛ بنابراین آنچه شما به ما اعلام می‌کنید فقط وضعیت حساب‌های کاربری‌تان است. همچنین به دلیل اینکه ما از پروتکل OAuth 2.0 استفاده می‌کنیم، عملاً به هیچ‌یک از اطلاعات مربوط به لاگین حساب کاربری شما در سرویس‌های مختلف دسترسی نخواهیم داشت.

در این وب‌سایت کاربر می‌تواند با استفاده از فیلترِ در نظر گرفته‌شده انتخاب کند که حساب کاربری وی در کدام‌یک از سرویس‌ها حذف شود.

سایت‌های دیگری مثل JustDeleteMe و AccountKiller.com نیز وجود دارند که لینک‌هایی را برای حذف حساب‌های کاربری در شبکه‌های اجتماعی مختلف در اختیار کاربران قرار می‌دهند. متأسفانه این وب‌سایت‌ها، نام سرویس‌هایی را که شما در آن‌ها حساب کاربری دارید، ارائه نمی‌دهند؛ بدین ترتیب در این دو سایت باید خودتان لینک‌های مربوط به هر سرویس را پیدا کنید.

در هر حال اینگونه سایت‌ها ابزار مناسبی برای کسب اطلاعات در مورد روش حذف حساب کاربری در پلتفرم‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. می‌توانید در این سایت‌ها روش حذف اکانت سرویس‌های نه‌چندان مشهور را نیز پیدا کنید.

حذف شبکه اجتماعی

آیا حذف برخی از پروفایل‌ها غیرممکن است؟

بر اساس اعلام JustDeleteMe، امکان حذف برخی از پروفایل‌ها وجود ندارد؛ اما خبر خوب این‌ است که اکثر شبکه‌های اجتماعی بزرگ، امکان حذف حساب کاربری را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

به‌عنوان مثال، نتفلکیس پس از غیر فعال کردن حساب کاربری، اطلاعات افراد را نگه‌ می‌دارد؛ بدین ترتیب کاربران می‌توانند بعداً در صورت تمایل به تمدید اشتراک، به داده‌های قبلی خود دسترسی داشته باشند. البته سرویس‌هایی مثل شبکه‌ی پلی‌استیشن و استیم، حتی امکان غیرفعال کردن حساب کاربری را نیز ارائه نمی‌دهند. JustDeleteMe پیشنهاد می‌کند که در این شرایط، اطلاعات مربوط به حساب کاربری خود را در این سرویس‌ها تغییر دهید تا هویت واقعی‌تان مشخص نباشد.

آیا شما تاکنون حساب‌های کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی حذف کرده‌اید؟ آیا قصد دارید در آینده چنین کاری انجام دهید؟ نظرات خود را در این رابطه، با دیگر کاربران زومیت در میان بگذارید.

این مقاله در آذر ۱۴۰۲ توسط مصطفی عسگری به‌روزرسانی شده است

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات