برنامه‌ی جدید پورشه برای ساخت خودروی برقی

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
مدیران پورشه از برنامه‌های آینده‌ی این شرکت آلمانی، برای ساخت خودروی برقی خبر دادند. اولین خودروی تمام برقی این شرکت در اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد.
تبلیغات

ماتیاس مولر، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن، در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۷ از برنامه‌ی جدی فولکس واگن جهت ارائه‌ی خودروهای برقی خبر داد که در نتیجه، شرکت پورشه به‌عنوان شرکت زیرمجموعه‌ی فولکس واگن، تحت تأثیر برنامه‌ی جدید فولکس واگن مبنی بر ارائه‌ی مدل برقی از تمام مدل‌های تولیدی تا سال ۲۰۳۰ قرار گرفته است. در ادامه، به دو برنامه‌ی پورشه در راستای بیانه‌ی فولکس واگن می‌پردازیم.

پورشه ۹۱۱

مدل برقی پورشه 911

پورشه قصد دارد مدل 911 (باکستر) را به پیشرانه‌ی برقی مجهز کند. مایکل اشتاینر، مدیر بخش تحقیق و توسعه‌ی پورشه می‌گوید:

استفاده از فناوری پیشرانه‌های برقی در خودروی اسپرت، در شتاب کلی خودرو تأثیر مناسبی خواهد داشت؛ اما به دلیل وزن بیشتر، هندلینگ تحت تأثیر قرار می‌گیرد. برای رفع این مشکل، باید منتظر پیشرفت بیشترِ فناوری پیل‌های سوختی و افزایش ظرفیت ذخیره‌ی انرژی در باتری‌ها باشیم.

مدیران پورشه به استفاده از باتری‌های سالید استیت (الکترود و الکترولیت جامد) به‌عنوان فناوری آینده در خودروهای اسپرت امیدوار هستند. این باتری‌ها که نسبت به باتری‌های لیتیوم-یون سبک‌تر و کوچک‌تر هستند، تا چند سال دیگر به بازار عرضه خواهند شد.

اشتاینر گفت:

ما معتقدیم که با استفاده از فناوری جدید باتری‌ها، توانایی رقابت در بازار خودروهای برقی را خواهیم داشت؛ اما این باتری‌ها هنوز در مرحله توسعه و پیش تولید هستند.

پورشه در حال حاضر، مدل اولیه‌ی باکستر جدید با پیشرانه‌ی برقی را آزمایش کرده است. اما به دلیل وزن بیشتر که پایداری خودرو در پیچ‌ها را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد، سرعت قابل قبولی ارائه نداده است.

پورشه

تیم مهندسی پورشه قصد دارد مدل 911 را هم به بازار خودروهای برقی معرفی کند؛ اما به دلیل قرار گرفتن پک‌های باتری در بین چرخ‌ها، ارتفاع خودرو افزایش پیدا می‌کند. یک راه‌ حل موجود، قرار دادن پک باتری در جایگاهِ صندلی‌های ردیف عقب است؛ اما با این کار، 911 که به‌عنوان یک کوپه اسپرت ۲+۲ شناخته شده است، تبدیل به یک خودروی اسپرت دو سرنشینه خواهد شد.

اشتاینر می‌گوید:

ما از خود، این سؤال را پرسیدیم: آیا با داشتن فقط دو صندلی، باز هم می‌توان به این مدل 911 گفت؟

گزینه‌ی دیگر، قرار دادن پک باتری T شکل در عقب و مرکز است که با اینکار، مرکز ثقل و ارتفاع خودرو دست نخورده باقی می‌ماند.البته پس از عرضه‌ی خودروی برقی Mission E پورشه در سال ۲۰۱۹، راه برای استفاده از فناوری خودروهای برقی در مدل‌های بنزینی پورشه مساعدتر خواهد شد.

پروژه‌ی خودروی برقی Mission E

بر اساس گفته‌ی مدیرعامل شرکت پورشه، الیور بلوم، سدان برقی Mission E، با قیمتی در حدود قیمت پورشه پانامرا در اواخر سال ۲۰۱۹ عرضه خواهد شد. در واقع آستانه قیمت این خودروی برقی، حدود ۸۵ هزار دلار خواهد بود. با این قیمت، Mission E بین تسلا مدل S 75D با قیمت ۷۹ هزار و ۵۰۰ دلار و تسلا مدل S 100D 9 با قیمت ۹۹ هزار دلار قرار می‌گیرد. ولی با توجه به سرعت بالای تیم تسلا در تولید مدل‌های جدید، ممکن است تا سال ۲۰۱۹، نسخه‌های جدیدی از مدل S معرفی شود.

بر اساس گزارش‌های موجود، خودروی برقی Mission E در نسخه‌های مختلف با توان خروجی متفاوت و کدهای برند پورشه مانند S و GTS عرضه خواهد شد. در صورت موفقیت این خودرو، ساخت طرح‌های بدنه‌ی مختلف نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بلوم می‌گوید:

در حال حاضر، در مرحله‌ی حساسی از مهندسی خودروهای برقی قرار داریم.

بر اساس این گفته‌ی بلوم، احتمال رونمایی از مدل جدید تسلا، دور از ذهن نیست.

mission E Porsche

بلوم اضافه کرد:

مدل نهاییِ Mission E، با مدل مفهومی معرفی‌شده در نمایشگاه خودروی فرانکفورت ۲۰۱۵، شباهت‌های بسیاری دارد. طراحی آن کمی تغییر کرده ولی همچنان جذاب است.

احتمالاً یکی از تغییرات مدل نهایی، حذف شدن درب‌های طرح کالسکه‌ای باشد. همچنین بر اساس گزارشات، انواع مختلفی از فناوری‌های پیشرفته‌ی هولوگرافیک در کابین قرار خواهد داشت.

پورشه Mission E
پورشه Mission E
پورشه Mission E
پورشه Mission E

مدل مفهومی Mission E، به سیستم تمام چرخ متحرک، پیشرانه‌ی برقی با قدرت ۵۹۰ اسب بخار و پک‌های باتری با قابلیت طی کردن مسافت ۵۰۰ کیلومتر با یکبار شارژ مجهز بود. این خودروی برقی با توانایی طی کردن پیست نوربرگ‌رینگ در زیر ۸ دقیقه، در زمان ۳.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

شرکت پورشه حدود ۸۳۸ میلیون دلار برای ساخت کارخانه‌ و کارگاه رنگِ مختص Mission E و خودروهای برقی آینده‌ی شرکت هزینه کرده است که چیزی حدود ۱۴۰۰ نفر را به خدمت شرکت پورشه درمی‌آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات