استراتژی رسانه‌ای؛ بهترین محصول اپل

سه‌شنبه ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۰
مطالعه 5 دقیقه
هفته‌ی گذشته در جریان بحران موشکی کره‌ی شمالی و طوفان ایرما، خبری از جنس فناوری نیز بولتن‌های خبری را به خود اختصاص داده بود: رونمایی اپل از آیفون ۱۰.
تبلیغات

به‌واقع رسانه و قدرت رسانه‌ای در کنار انتخاب استراتژی درست برای انتقال محتوا به کاربران، سکوی پرتاب یک برند است. همان‌طور که می‌دانید در هفته‌های اخیر اخباری نظیر طوفان ایرما در آمریکا و بحران‌ کره‌ی شمالی سرخط خبری بسیاری از وب‌سایت‌ها، کانال‌های تلویزیونی و بحث‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به خود اختصاص داده است؛ اما سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته، رونمایی اپل از نسل جدید محصولاتش و بالاخص آیفون ۱۰ به همان اندازه مهم جلوه کرد و موفق شد جایی برای خود در میان اخبار دسته‌اول جهان برای خود باز کند.

اما چرا رونمایی از یک گوشی هوشمند به این اندازه جریان‌‌ساز است و یک موج خبری به راه می‌اندازد؛ به‌طوری که اخبار رونمایی آن در کنار مهم‌ترین اخبار سیاسی و اجتماعی جهان قرار می‌گیرد؟ چرا اپل صاحب قدرتی است که می‌تواند در این هیاهوی خبری پرتلاطم، نظرها را به سمت خود جلب کند؟ جهان در طول یک دهه‌ی اخیر که از عمر رونمایی از اولین آیفون توسط استیو جابز می‌گذرد، تغییرات زیادی به خود دیده است؛ اما هیجان و توجه به آیفون جدید نه‌تنها امری تکراری و یکنواخت نشده، بلکه تعداد مخاطبان و علاقه‌مندان به آن افزایش پیدا کرده است؛ به‌طوری که تیمکوک به‌عنوان مدیرعامل اپل پس از استیو جابز، با وجود نداشتن تمام ویژگی‌های خوب استیو جابز در رونمایی از یک محصول، همچنان قادر است نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند.

شاید در نگاه اول رسانه‌ها به‌عنوان متهم ردیف اول بزرگ کردن حباب اپل معرفی شوند؛ اما در صورت رجوع به آمار بازدید و استقبال به‌عمل‌آمده از پوشش زنده مراسم اپل، می‌توان دید که رفتار مخاطبان نیز در قبال اپل متفاوت است و حتی افرادی که توجهی به اخبار دنیای فناوری ندارند، در این روز به دنبال کسب آخرین اطلاعات در مورد محصولات جدید اپل هستند. همین توجه باعث شده است تیم کوک که اجرایی بعضا خسته‌کننده در مقایسه با استیو جابز دارد، بتواند همانند شخصیت‌های مطرح سیاسی در عناوین مطرح خبری حضور یابد.

به‌طور حتم توییتر به‌عنوان یک شبکه‌ی اجتماعی با درون‌مایه‌ی خبری، بهترین مرجع برای پایش عملکرد کاربران حول یک موضوع خاص است. پس از برگزاری مراسم رونمایی از آیفون ۱۰ در کنار معرفی اپل واچ سری ۳ با پشتیبانی از LTE، هشتگ‌هایی در رابطه با محصولات اپل در لیست ترند‌های توییتر قرار گرفت.

به‌جرئت می‌توان ادعا کرد که قدرت رسانه‌ای اپل با هالیوود و نام‌آشناترین شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی جهان برابری می‌کند و در برخی موارد حتی بر بسیاری از اتفاقات و اخبار این حوزه‌ها می‌چربد. اصلی‌ترین هدف اپل این است که نظرها را به‌سوی خود جلب کند و بدین ترتیب بینندگان و مخاطبان خود را به مشتری بالقوه تبدیل کند. در واقع اپل به بهترین شکل ممکن وفاداری به برند را در مخاطبانش تزریق می‌کند. بهترین و آخرین تلاش این شرکت را سه‌شنبه‌ی هفته‌ی گذشته شاهد بودیم که یک نمایش چشم‌گیر برای تحت تأثیر قرار دادن بینندگان و دنبال‌کنندگان بود.

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که نمی‌توان مراسمی را که اپل برگزار می‌کند با عنوان کنفرانس خبری معرفی کرد. اپل جزو اولین شرکت‌هایی بود که مراسم خود را مستقل از سایر گردهمایی‌های دنیای فناوری برگزار کرد. اپل برای اولین بار مراسم رونمایی از محصولات خود را در مقر جدید ۱۷۵ هکتاری‌اش برگزار کرد. تیم کوک مقر جدید اپل را ساختمان‌‌هایی در کنار فضای سبز پارک‌مانند معرفی کرد. اطلاعات ارائه‌شده توسط اپل نشان از این دارند که مقر جدید کوپرتینونشین‌ها در کنار ساختمانی که ظاهری شبیه به فضاپیما دارد، ۹ هزار اصله درخت جدید نیز در خود جای داده است.

اپل به طرز زیرکانه‌ای رونمایی از محصولات جدید خود را با معرفی دوباره‌ی مرکز همایش استیو جابز و مقر جدید خود که به شکل فضاپیما است، همراه کرده بود. نکته‌ی قابل تأمل در مورد آخرین مراسم اپل این بود که دقایقی پیش از برگزاری مراسم، مرکز همایش استیو جابز نیز مورد توجه حضار قرار گرفته بود؛ به‌طوری که اولین گزارش‌های تصویری به بررسی جزئیات مرکز همایش استیو جابز می‌پرداختند. این مرکز که با عنوان «Steve Jobs Theater» شناخته می‌شود، در ظاهر به شکل دایره با دیواره‌های شیشه‌های است و در واقع لابی ورود به سالن اصلی محسوب می‌شود که زیر زمین قرار گرفته است.

مراسم رونمایی از آیفون ۱۰ به مناسبت دهمین سال عرضه‌ی آیفون به بازار نیز تقریبا شروع متفاوتی داشت. مراسم با درخواست از حضار برای خاموش کردن لپ‌تاپ‌ها برای جلوگیری از وجود نور اضافه در سالن آغاز شد. درحالی‌که سالن در تاریکی مطلق به سر می‌برد، اسپیکرها سخنان استیو جابز را پخش می‌کردند که در مورد فلسفه‌ی تبدیل‌ شدن اپل به آنچه اکنون از آن سراغ داریم، سخن می‌گفت. به‌طور حتم خلق چنین فضایی، تأثیر بسیار زیادی بر مخاطبان و همچنین تمامی افرادی داشت که مراسم اپل را به‌صورت زنده تماشا می‌کردند.

پس از آغاز مراسم، تیم کوک از آنجلا آرنتس، مدیرعامل پیشین برند Burberry و قائم‌مقام ارشد کنونی اپل دعوت کرد تا روی سن بیاید و در مورد سیاست‌های جدید این شرکت صحبت کند. یکی از موارد جالبی که آرنتس به آن اشاره کرد، تعریف جدیدی بود که اپل از فروشگاه‌هایش دارد. آرنتس عنوان کرد که اپل استور دیگر فروشگاه نیست، بلکه میدانی شهری برای گردهمایی افراد محسوب می‌شود. این جمله را می‌توان این‌گونه تفسیر کرد که اپل نه یک تولیدکننده‌ی گوشی یا گجت‌های الکترونیک، بلکه برندی است که با شخصیت کاربرانش سروکار دارد. در واقع این شرکت در پی آن است تا جلوه‌ی جدیدی به شخصیت کاربرانش اضافه کند.

مخاطبان دنیای فناوری در اثر موج‌سازی اپل با عطشی باورنکردنی در پی دریافت آخرین اطلاعات در خصوص محصولات این شرکت هستند و از این‌رو رسانه‌ها نیز به‌دقت اخبار در رابطه با اپل را پوشش می‌دهند و این چرخه، نتیجه‌ای جز اضافه شدن به دامنه‌‌ی کاربران بالقوه‌ی اپل ندارد.

اپل ۱۰ سال پیش اولین نسل از گوشی‌ هوشمندش را با نام آیفون رونمایی کرد. این گوشی با بهره‌گیری از قابلیت‌های جالب توجهی برای اولین بار امکانات بسیاری را در قالب یک گوشی در اختیار مخاطبانش قرار می‌داد. با گذشت هر سال، اپل همواره از حال و هوای محصول انقلابی خود دور می‌شود و به‌جرئت می‌توان گفت که محصول سال پیش را به فراخور پیشرفت فناوری‌ به‌روز کرده است. اما در گذر سال‌ها تخصص اپل در رابطه با به راه انداختن موج تقویت شده و به‌نوعی این شرکت تبحر بالایی در اسطوره‌سازی پیدا کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات