نگاهی به ویژگی‌های دوربین Motion Eye اکسپریا XZ1 و XZ1 کامپکت

شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
سونی در خلال برگزاری نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷، نسل جدید گوشی‌ هوشمند پرچم‌دار خود را با نام اکسپریا ایکس زد وان و با بهره‌گیری از دوربین Motion Eye رونمایی کرد.
تبلیغات

روز پنجشنبه سونی کنفرانس خود در خلال نمایشگاه ایفا ۲۰۱۷ را برگزار کرد که طی آن‌ این کمپانی ژاپنی از نسل جدید گوشی‌های هوشمندش رونمایی کرد. سونی در طول مراسم خود از اکسپریا ایکس زد وان، اکسپریا ایکس زد وان کامپکت و اکسپریا ایکس اِی وان پلاس رونمایی کرد.

سونی در گوشی‌های جدید خود تغییر آنچنانی در طراحی ظاهری ایجاد نکرده؛ حال آنکه مشخصات سخت‌افزاری این گوشی‌های هوشمند تغییر پیدا کرده است. یکی از بارز‌ترین ویژگی‌های اکسپریا ایکس زد وان، بهره‌گیری این گوشی از دوربین موسوم به Motion Eye است.

دوربین Motion Eye سونی قادر است تصاویری با نرخ ۹۶۰ فریم‌ بر ثانیه ضبط کند که از این‌رو سریع‌ترین نرخ ضبط ویدیو در گوشی‌های هوشمند را برای نمایش به‌صورت اسلوموشن به خود اختصاص داده است. اصلی‌ترین دلیلی که باعث شده سونی به چنین سرعت بالایی در ضبط فریم‌ها دست پیدا کند، حسگر به‌کاررفته در این گوشی است. حسگر جدید سونی دارای یک حافظه‌ی DRAM است که در زمان ثبت تصاویر، فریم‌های ثبت‌شده را به‌عنوان حافظه‌ی بافر در خود ذخیره می‌کند تا پردازنده‌ی تصویر آماده‌ی دریافت اطلاعات جدید برای پردازش باشد.

اکسپریا ایکس زد وان

سونی مدعی شده است که جدیدترین دوربین Motion Eye که در گوشی اکسپریا ایکس زد وان تعبیه شده، از قدرت بسیار بالایی بهره می‌برد؛ به‌طوری که جزئیات ثبت‌شده در آن فراتر از توان دید انسان است. البته باید به این نکته اشاره کنیم که این دوربین پیش‌تر در اکسپریا ایکس زد وان نیز مورد استفاده قرار گرفته بود؛ حال آنکه در نسل جدید پرچم‌دار سونی شاهد اضافه شدن قابلیت‌های بیشتری هستیم که از جمله‌ی مهم‌ترین آن‌ها باید به قابلیت اسکن سه‌بعدی اشاره کرد.

از دیگر ویژگی‌های دوربین Motion Eye قابلیت پیش‌بینی برای ثبت تصاویر پیش از فشردن کامل کلید شاتر دوربین است. دوربین ۱۹ مگاپیکسلی تعبیه‌شده در پشت اکسپریا ایکس زد وان قادر است در صورت تشخیص لبخند یا حرکت، تصاویری را پیش از فشردن کلید شاتر بافر کند و علاوه بر فریم اصلی ثبت‌شده همزمان با فشردن شاتر، چهار فریم قبل از این حرکت را نیز ثبت کند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این گوشی هوشمند امکان فوکوس خودکار در تصاویری است که به‌صورت پیاپی ثبت می‌شود. در این حالت خود دوربین اکسپریا ایکس زد وان روی سوژه‌ای که فوکوس روی آن انجام شده است، متمرکز می‌شود و در صورت حرکت، فوکوس را به‌صورت خودکار روی آن قرار می‌دهد.

اکسپریا ایکس زد وان سونی

اما در مورد اکسپریا ایکس زد وان، همه چیز در دوربین پشتی این گوشی خلاصه نشده است؛ چرا که سنسور تصاویر سلفی این گوشی نیز قابلیت‌های بسیار جالب توجهی دارد. سونی در دوربین سلفی گوشی پرچم‌دار جدیدش از وجود یک حسگر ۱۳ مگاپیکسلی بهره برده است. ژاپنی‌ها برای بهبود تصاویر سلفی ثبت‌شده توسط این گوشی از مکانیزم آشنایی استفاده کرده‌اند که همان استفاده از نمایشگر به‌عنوان فلش در زمان ثبت تصاویر سلفی است.

اسکن سه‌بعدی از دیگر امکاناتی است که سونی در گوشی هوشمند پرچم‌دار جدید خود به‌ کار برده است. با استفاده از این قابلیت، کاربران می‌توانند در کمتر از یک دقیقه و با بهره‌گیری از دوربین اکسپریا ایکس زد وان و اکسپریا ایکس زد وان کامپکت، اشیاء حول خود را به‌صورت سه‌بعدی اسکن کنند. سونی اسکن سه‌بعدی را در چهار حالت اسکن سر، اسکن صورت، اسکن غذا و اسکن آزاد برای کاربرانش امکان‌پذیر کرده است. اسکن سه‌بعدی گوشی سونی این قابلیت را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا تصویر به‌دست‌آمده را برای درست کردن استیکر به‌منظور اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی یا چاپ از طریق پرینتر‌های سه‌بعدی در اختیار کاربران قرار دهد.

مشخصات

اکسپریا XZ1

اکسپریا XZ1 کامپکت

دوربین اصلی

سنسور ۱۹ مگاپیکسلی ۱/۲.۳ اینچی با دیافراگم f/۲.۰ و فوکوس خودکار

سنسور ۱۹ مگاپیکسلی ۱/۲.۳ اینچی با دیافراگم f/۲.۰ و فوکوس خودکار

دوربین سلفی

سنسور ۱۳ مگاپیکسلی ۱/۳.۰۶ اینچی

سنسور ۸ مگاپیکسلی با زاویه‌ی دید ۱۲۰ درجه

از دیگر مشخصات فنی هر دو نسخه‌ی پرچم‌دار جدید سونی باید به بهره‌گیری از تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۳۵، حافظه‌ی ۴ گیگابایتی رم و باتری ۲۷۰۰ میلی‌آمپر ساعتی اشاره کرد. هر دو نسخه از گواهی مقاومت در برابر آب و گردوغبار IP68 پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر تفاوت در سایز نمایشگر این دو نسخه، اکسپریا ایکس زد وان از حافظه‌ی داخلی ۶۴ گیگابایتی بهره می‌برد، حال آنکه اکسپریا ایکس زد وان کامپکت از حافظه‌ی داخلی ۳۲ گیگابایتی استفاده می‌کند؛ البته در هر دو نسخه امکان استفاده از کارت حافظه برای افزایش ظرفیت تا ۲۵۶ گیگابایت وجود دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات