نگاهی به اتوموتورسیکلت سه چرخ پولاریس

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۰
مطالعه 7 دقیقه
اسلینگ‌شات یک موتورسیکلت با دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب است؛ این سه چرخه با کابین ساخته شده به سبک خودروهای کواد، از سوی شرکت پولاریس آمریکا معرفی شده است.
تبلیغات

 افرادی که عاشق سرعت هستند قاعدتا به سراغ موتورسیکلت‌هایی می‌روند که پیشرانه حجیم‌تری داشته باشند و آن‌هایی که عاشق هیجان هستند به سراغ موتورهای تریل، تورر و کراس می‌روند. اما بعضی دیگر هم به دنبال هیجان و سرگرمی همراه با آدرنالین هستند و البته می‌خواهند نسبت به بقیه متمایز باشند؛ برای این‌ افراد یک پیشنهاد تازه وجود دارد: پولاریس اسلینگ‌شات (Slingshot).

در اولین نگاه ممکن است این سه چرخه با موتورسیکلت یا خودرو مقایسه شود. ولی بهتر است که این خودرو را در کلاس کاری خود و با همتایان خودش مقایسه کنیم. علاقه طرفداران سرگرمی‌های هیجانی و پرسرعت برای خرید محصولی که بتواند سرعت و هیجان خودرو و موتورسیکلت را با هم داشته باشد، هیچ‌گاه قابل فروکش نیست. به همین دلیل شرکت پولاریس (Polaris) با افزایش ۴۰۰ درصدی بودجه توسعه محصول برای سه چرخه اسلینگ‌شات طی دو سال گذشته با تلاش برای رشد بازار سه چرخه، به نیاز طرفداران این محصول پاسخ داده است.

خیلی از افراد وقتی این وسیله را می‌خرند بلافاصله ناراحت می‌شوند که این واقعا شبیه یک موتورسیکلت نیست، اما ممکن است این افراد درست متوجه نشده باشند. چیزی که این افراد از سه چرخه پولاریس اسلینگ‌شات انتظار دارند سرگرم کننده و هیجان‌انگیز بودن است که خوشبختانه با یک بار سواری به چنین حسی خواهند رسید.

پولاریس اسلینگ‌شات

اولین سوالی که بیشتر افراد می‌پرسند این است که اسلینگ‌شات موتورسیکلت است یا خودرو؛ در آمریکا حدود ۴۰ ایالت این وسیله نقلیه هیجان‌انگیز را اتوسیکلت (AutoCycle) در نظر می‌گیرند که به این معنی است که آن را یک خودرو فرض می‌کنند اما لازم نیست که استانداردهای ایمنی خودرو را برآورده کند. همچنین به این معنی است که در آن ایالت‌ها، نیازی به گرفتن گواهینامه موتورسیکلت نیست. ۱۰ ایالت (از جمله ایالت کالیفرنیا) این وسیله نقلیه را موتورسیکلت در نظر می‌گیرند، بنابراین راننده از نظر قانونی ملزم به استفاده از کلاه ایمنی در هنگام رانندگی است.

پولاریس اسلینگ‌شات

به طور کلی اسلینگ‌شات دو نوع طرفدار دارد؛ گروهی که در این وسیله نقلیه به دنبال لذت رانندگی با یک خودرو هستند و بیشتر به قدرت پیشرانه با ۱۷۳ اسب بخار و وزن خالص ۱۷۴۹ پوندی (۷۹۳ کیلوگرم) و چسبندگی چرخ عقب آن نگاه می‌کنند؛ از نظر این افراد سه چرخه اسلینگ‌شات نسبت قدرت به وزن خوبی دارد و خرید آن از این نظر بسیار مناسب است.

گروه دوم که بیشتر عاشق دوچرخه و هیجان سواری آف‌رود هستند نظر متفاوتی دارند؛ این گروه بیشتر وقت خود را به سفارشی کردن و تلاش برای جلب توجه دیگران می‌گذارنند. اما شرکت پولاریس برای تولید و طراحی این سه چرخه به دو نوع مشتری اصلی خود زیاد به نظر طرفدارن خودرو یا دوچرخه اهمیت نمی‌دهد؛ از نظر مدیران این شرکت ترشح آدرنالین و افزایش هیجان رانندگی و نیاز به توجه مهم است.

در مجموع هر دو گروه از زمان انتشار اسلینگ‌شات در سه سال پیش حدود ۲۰،۰۰۰ دستگاه از این سه چرخه را  خریداری کرده‌اند و پولاریس تلاش زیادی برای جذب بیشتر افراد هر دو گروه انجام می‌دهد. در اوایل سال جاری، اسلینگ‌شات اولین وسیله نقلیه سه چرخ بود که در مسابقه قهرمانان (Race of Champions) استفاده می‌شد و خوان پابلو مونتویا در آن دور پیروز شد.

پولاریس اسلینگ‌شات

در سمت دیگر، وبسایت‌های متعددی مانند Slingshot Only، SlingMods یا Slingshot وجود دارند که پر از گزینه‌های سفارشی‌سازی هستند؛ این وب‌سایت‌ها گزینه‌های مختلفی از ۲۰ تا ۲۰۰۰ دلار برای تبدیل ترمز به نمونه بزرگ‌تر و حتی ۱۶،۰۰۰ دلار برای تبدیل به چهار صندلی ارائه می‌دهند. صاحبان اسلینگ‌شات در مورد سه‌ چرخه‌های خود بسیار پرشور هستند و بسیاری از آن‌ها پول زیادی برای شخصی‌سازی آن خرج می‌کنند.

شرکت پولاریس سری جدید اسلینگ‌شات ۲۰۱۸ را به گروهی از روزنامه‌نگاران حوزه‌ی موتورسیکلت و خودرو در ساحل ونیز ایالت کالیفرنیا معرفی کرد. خبر جدید امسال اضافه شدن نسخه محدود SLR LE به مجموعه اسلینگ‌شات است. در سه چرخه‌های مدل ۲۰۱۸ پولاریس چهار طرح وجود دارد که شامل مدل S، SL، SLR و نسخه جدید SLR LE است.

طرح S با قیمت ۱۹،۹۹۹ دلار و رنگ جلای مشکی مدل پایه است که با ۲۰۰۰ دلار نسبت به سال گذشته تخفیف داده شده است. امکانات این مدل شامل رینگ‌های ۱۷ اینچی جلو و ۱۸ اینچی عقب، چراغ‌های جلوی پروژکتوری، چراغ عقب LED، و یک پکیج الکترونیکی با امکان کنترل پایداری، کنترل کشش و ABS است.

پولاریس اسلینگ‌شات

مدل SL با قیمت ۲۵،۴۹۹ دلار و رنگ آبی نیوی (Navy) یا قرمز سان‌ست است و ارتقای آن نسبت به مدل S شامل سیستم سواری راید کامند، دوربین عقب، سیستم صوتی ۱۰۰ واتی راکفورد فوسگیت، شیشه جلو اتومبیل، طرح پیچیده‌تر رنگ، و رینگ ۱۸ اینچی جلو و ۲۰ اینچی عقب است.

مدل SLR با قیمت ۲۸،۹۹۹ دلار  و رنگ‌ آبی الکتریکی دارای ارتقایی بیش از مدل SL است که شامل ناوبری لحظه به لحظه برای سیستم سواری راید کامند، یک تایر عقب ۳۰۵ میلی‌متری، دیسک‌های ترمز کامپوزیت دو تکه‌ای، صندلی‌های اسپرت تقویت شده، و کیت کنترل مسابقه‌ای اسپارکو (Sparco) برای فرمان، پوشش پدال، و اهرم تعویض دنده است.

مدل SLR LE با قیمت ۳۰،۹۹۹ دلار  و رنگ خاکستری و لیمویی است و نسبت به مدل SLR دارای ارتقایی شامل سیستم تعلیق قابل تنظیم ۱۰ حالته بیل‌اشتین (Bilstein)، سیستم صوتی ۲۰۰ واتی راکفورد فوسگیت، کارهای رنگی محدود روی بدنه و صندلی متناسب با رنگ سه چرخه است.

قابل توجه‌ترین ارتقای سال ۲۰۱۸ می‌تواند علاوه بر سیستم راید کامند، یک صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی باشد. این کار بسیار خوب است، و این ارتقای بزرگی نسبت به مدل سال گذشته است که سیستمی بسیار کوچکتر و تنها با استفاده از صدا داشت. سیستم سواری راید کامند برای مدل پایه اختیاری است و در بقیه‌ی مدل‌ها استاندارد است. قابلیت ناوبری لحظه‌ای تنها در مدل‌های SLR و SLR LE گزینه‌ی استاندارد است.

سیستم راید کامند همچنین نماهای قابل تنظیم که شامل اطلاعات مربوط به خودرو و سفر مانند کارکرد پیشرانه، زمان سفر، ارتفاع، مصرف سوخت، و غیره است را نمایش می‌دهد. یکپارچه‌سازی بلوتوث در این سیستم به راننده امکان می‌دهد که با تلفن همراه خود به این سیستم وصل شود و به موسیقی گوش بدهد یا تماس‌های ورودی را دریافت کند.

پولاریس اسلینگ‌شات

در مدل ۲۰۱۸ اسلینگ‌شات پیشرانه‌ی GM باقی می‌ماند؛ از این پیشرانه ۲.۴ لیتری ردیفی چهار سیلندر اکوتک (Ecotec) در سیستم محرکه خودروهای روباز پونتیاک سالستیس (Pontiac Solstice) و ساترن اسکای (Saturn Sky) استفاده می‌شود. این پیشرانه آلومینیومی ۱۷۳ اسب بخار در سرعت ۶۲۰۰ دور بر دقیقه و ۱۶۶ پوند گشتاور در ۴۷۰۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند و خوشبختانه با یک جعبه دنده دستی پنج سرعته همراه است. پولاریس برای محافظت از چرخ و تسمه انتقال قدرت و همچنین هدایت تسمه بر روی چرخ تسمه، از محافظ و راهنمای فیبرکربنی استفاده کرده است.

در کلاس رودسترهای روباز، اسلینگ‌شات تنها وسیله نقلیه نیست؛ از اتریش KTM XBow و از انگلیس نیز سه مدل معروف با نام‌های کاترهام سون (Caterham Seven) و آریل اتم (Ariel Atom) و بک مونو (BAC Mono) به عنوان رقبای اصلی پولاریس اسلینگ‌شات شناخته می‌شوند.

اگر چیدمان سه چرخ اسلینگ‌شات و توانایی‌های اسپرت آن را درنظر بگیریم فقط دو محصول در سراسر جهان توانایی رقابت با آن‌ را دارند. یکی سه چرخه مورگان (Morgan ۳-Wheeler) است که تولیدش از سال ۲۰۱۲ شروع شد و این روزها با قیمت تقریبی ۲۵۰۰۰ پوند در انگلیس فروخته می‌شود. رقیب دیگر اسلینگ‌شات نیز کن‌-ام اسپایدر (Can-Am Spyder) آمریکایی است که از سال ۲۰۰۷ وارد خط تولید شد و اکنون قیمتی در حدود ۲۰ هزار دلار دارد.

ویدئو

لینک دانلود 720P   1080P

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات