اینتل پردازنده Core i3-7360X را برای پلتفرم X299 ارائه می‌کند

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
اگر فکر می‌کنید اطلاعات بیشتری برای پلتفرم X299 اینتل وجود ندارد، کاملا در اشتباه هستید؛ چون این کمپانی پردازنده‌ی جدیدی برای این پلتفرم عرضه خواهد کرد.
تبلیغات

اگر فکر می‌کنید اطلاعات بیشتری برای پلتفرم X299 اینتل وجود ندارد، کاملا در اشتباه هستید. به نظر می‌رسد اینتل پردازنده‌ی Core i3-7360X را با ۲ هسته و ۴ ترد برای پلتفرم جدید خود ارائه خواهد کرد. پس از ارائه‌ی اولین پردازنده‌ی Core i5 برای این پلتفرم (اینتل برای اولین بار از پردازنده‌های رده پایین‌تر در چیپست‌های سری X خود استفاده کرده است) حال پردازنده‌‌ای از خانواده‌ی Core i3 با فاصله‌ی بسیار کمی برای پلتفرم رده‌بالای اینتل معرفی شده است.

intel-cpu

پردازنده‌ی Core i3-7360X اینتل در زمان عجیب و غریبی قصد ورود به بازار دارد. اینتل در حال عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۴، ۱۶ و ۱۸ هسته‌ای خود در چند هفته آینده است و در عین حال خانواده‌ی پردازنده‌های دسکتاپ کافی‌لیک نیز آماده‌ی عرضه در اوایل ماه اکتبر هستند. در این بین ارائه‌ی پردازنده‌ی Core i3-7360X با ۲ هسته و ۴ ترد، درحالی‌که قرار است پردازنده‌های جدید Core i3، تعداد هسته و ترد بیشتری داشته باشند، (پردازنده‌های نسل هشتم دسکتاپ) به‌ نظر بی‌معنی می‌رسد.

مقاله‌های مرتبط:

    پردازنده‌ی Core i3-7360X از خانواده‌ی کبی‌ لیک ایکس است و از فناوری ساخت ۱۴ نانومتری استفاده می‌کند. ساختار این پردازنده را دو هسته و ۴ ترد تشکیل می‌دهند و به پردازنده‌ی Core i3-7350K که مخصوص پلتفرم سری ۲۰۰ است، شباهت دارد. تفاوت پردازنده‌ی Core i3-7360X با Core i3-7350K، در فرکانس کاری و توان‌مصرفی است. این پردازنده، با فرکانس پایه‌ی ۴ و فرکانس بوست ۴.۳ گیگاهرتز وارد بازار خواهد شد. محصول جدید اینتل، از ۴ مگابایت حافظه‌ی نهان سطح ۳ و ۱۶ خط PCIe بهره می‌برد. این پردازنده، ۱۱۲ وات از توان خروجی پاور را مصرف می‌کند؛ در حالی‌که توان مصرفی پردازنده‌ی Core i3-7350K حدود ۶۰ وات است. این توان مصرفی در مقایسه با سایر تراشه‌های کبی‌ لیک ایکس، معقول به نظر می‌رسد.

    Intel Skylake

    در بحث قیمت و کارایی، شایعات نشان می دهند که پردازنده‌ی Core i3-7360X با قیمت ۲۲۹ دلار به فروش خواهد رسید. این قیمت بسیار بیشتر از پردازنده‌ی Core i3-7350K است که در حدود ۱۷۰ دلار قیمت دارد. از لحاظ کارایی، این تراشه فقط ۱.۲۵ درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی 7350K خواهد بود، بنابراین از لحاظ کاربردی می توان گفت که این پردازنده همان 7350K، ولی برای پلتفرم متفاوتی است. در جدول زیر، مقایسه‌ی پردازنده‌ی 7360X را با 7350K مشاهده می‌کنید:

    CPU

    Name

    Intel Core i3-7350K

    Intel Core i3-7360X

    CPU Family

    Kaby lake

    Kaby Lake X

    Architecture

    14nm

    +

    14nm+

    CPU Cores

    2

    2

    CPU Threads

    4

    4

    Max Clock Speed

    4.20 GHz

    4.30 GHz

    L3 cache

    4 MB L3

    4 MB L3

    TDP

    60W

    112W

    Socket Support

    LGA 1151

    LGA 2066

    chipset

    Support

    200-series

    X299-Series

    Price

    $169 US

    ~$220 US

    این کار اینتل کاملاً گیج‌کننده و عجیب به نظر می رسد؛ ولی باید بدانید که تراشه‌های اینتل با تعداد هسته‌های پایین روی پلتفرم‌های رده بالا، استعداد خوبی برای اورکلاک حافظه و اورکلاک با نیتروژن مایع دارند. با توجه به این‌که سازندگان حافظه، ماژول‌های جدید را با فرکانس ۴۶۰۰ مگاهرتز وارد بازار خواهند کرد؛ پلتفرم کبی‌ لیک ایکس، بستر مناسبی برای رسیدن به حداکثر سرعت با استفاده از این ماژول‌ها است. بنابراین شاید بتوان گفت که ارائه‌ی این تراشه‌ها کاملا بدون هدف نیست؛ ولی بازار فروش آن‌ها بسیار محدود خواهد بود. برای کسانی که می‌توانند کمی صبر کنند، نسل بعدی پردازنده‌های Core i3 برای رده‌ی دسکتاپ، از هسته‌های بیشتر، فرکانس کاری بالاتر و توان مصرفی کمتری بهره خواهند برد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات