اندروید اوریو تقریبا شبیه به اندروید نوقا است

دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
اندروید اوریو تازه منتشر شده است، اما ظاهرا شباهت‌هایی با نسخه‌ی قبلی دارد. در این مطلب نگاهی به شباهت‌های اندروید اوریو و نوقا خواهیم داشت.
تبلیغات

 مدتی از انتشار اندروید اوریو می‌گذرد. برخی از کاربران با ثبت‌‌ نام در برنامه‌ی اندروید بتا، نسخه‌های آزمایشی سیستم عامل جدید موبایل گوگل را از مدتی قبل تست کرده‌اند؛ اما اکثر کاربران برای دریافت این به‌روزرسانی باید مدتی صبر کنند. واقعیت این است که اندروید اوریو به همراه گوشی‌های هوشمندی که در سراسر جهان فروش بالایی تجربه خواهند کرد، ارائه می‌شود و بدین ترتیب میلیون‌ها کاربر می‌توانند از این سیستم عامل استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که آپدیت اوریو چه شباهت‌هایی با نسخه‌ی قبلی اندروید دارد و چرا این مورد، ناامیدکننده است.

باید اشاره کنیم که در گوشی‌های هوشمند ساخت سامسونگ، ال‌جی و اچ‌تی‌سی و هر کمپانی دیگری به‌ غیر از گوگل و موتورولا، احتمالا تمام بخش‌‌های ظاهری این آپدیت تغییر خواهد کرد و آنچه شما از محیط نسخه‌ی اصلی اندروید اوریو مشاهده کرده‌اید، در گوشی‌های ساخت کمپانی‌های غیر گوگلی تقریبا وجود نخواهد داشت.

اندروید اوریو

البته این موضوع برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی نداشته و نخواهد داشت.

اندروید یک نرم‌افزار قدیمی است؛ منظور از قدیمی این است که سیستم عامل یادشده به بلوغ رسیده و هر شش ماه یک‌بار بازطراحی نمی‌شود. در نسخه‌های اولیه‌ی اندروید انتظار برای تغییرات جدید در هر آپدیت یک امر معمول بود، اما حالا شما در نسخه‌های جدید این سیستم عامل بیشتر شاهد تغییرات متمرکز و تکمیل طراحی‌ها هستید؛ درست مثل آپدیتی که در پنل نوتیفیکیشن‌های اندروید اوریو اعمال شده است. این تغییرات در طراحی‌ها بدین منظور اعمال می‌شوند که کاربر اطلاعات بیشتری مشاهده و راحت‌تر با رابط کاربری تعامل برقرار کند و توسعه‌دهندگان نیز راه‌های جدیدتری برای ارائه‌ی قابلیت‌های کاربردی در اختیار داشته باشند. این شرایط در مورد تغییرات بصری اندروید اوریو و قابلیت نوتیفیکیشن‌دات نیز صدق می‌کند. وقتی شما از قابلیت‌هایی پشتیبانی کنید که در سراسر پلتفرم اجرا می‌شوند و می‌توان روی هر رابط کاربری‌ از آن‌ها استفاده کرد، سرعت تغییرات را در طراحی کاهش خواهید داد.

به عبارت دیگر با این تغییرات بصری، شرکت‌هایی مثل سامسونگ یا هر کمپانی دیگر تولیدکننده‌ی گوشی‌ هوشمند، می‌توانند علاوه بر پشتیبانی از ویژگی‌های جدید اندروید، ظاهر المان‌های رابط کاربری خود را به همان شکل قبلی حفظ کنند. افزون بر این می‌توانید در نسخه‌ی جدید اندروید به بخش تنظیم کانال برای نوتیفیکیشن‌ها دسترسی داشته باشید و برای مشاهده‌ی اطلاعات بیشتر، نوتیفیکیشن مورد نظر را با سوایپ کردن، گسترش دهید؛ در هر صورت ظاهر کلی اندروید اوریو روی گوشی هوشمندی مثل گلکسی اس ۸ به اندروید نوقا شباهت خواهد داشت. در حال حاضر سامسونگ ظاهر رابط کاربری سفارشی خود را مناسب می‌داند و اگر شما هم گوشی‌های هوشمند این کمپانی را خریداری کرده‌اید، حتما با آن‌ها هم‌عقیده هستید. حتی اگر ظاهر رابط کاربری گوشی‌های ساخت سامسونگ یا شرکت‌های دیگر را نمی‌پسندید، با مراجعه به فروشگاه پلی استور می‌توانید تقریبا تمام اجزای رابط کاربری دستگاهتان را مطابق میل خود سفارشی‌سازی کنید.

در لحظه‌ی نوشته شدن این خبر، تنها گوشی هوشمند غیر گوگلی که سیستم عامل اندروید اوریو را اجرا می‌کند، سونی اکسپریا ایکس‌زد وان است که البته هنوز به بازار عرضه نشده است. برای آشنایی بیشتر با این گوشی می‌توانید نگاه نزدیک اختصاصی زومیت به این محصول را تماشا کنید.

همان‌طور که انتظار می‌رود، ظاهر اندروید اوریو روی اکسپریا ایکس‌زد وان، شبیه به رابط کاربری همیشگی کمپانی سونی است. در هر حال این نکته در مورد اندروید اوریو اهمیت زیادی ندارد و در مورد اندروید پی و حتی در اندروید کیو نیز اهمیت نخواهد داشت. نکته‌ی مهم این است که بهتر شدن سیستم عامل اندروید نسخه‌های جدید، به دلیل تغییراتی است که در پس‌زمینه‌ی این پلتفرم اعمال می‌شود و آپدیت اوریو نیز شامل تعداد زیادی از این تغییرات است.

یکی از بهبودهای بسیار خوبی که اوریو به ارمغان آورده، روش جدید محدود کردن فعالیت‌های پس‌زمینه‌ی اپلیکیشن‌ها است. تاکنون مقالات مختلفی در مورد ویژگی‌های اندروید اوریو در زومیت منتشر کرده‌ایم؛ ولی در کل باید گفت که ویژگی‌های جدید محدود کردن فعالیت‌های پس‌زمینه‌ی این سیستم عامل باعث می‌شود تا بتوان به‌طور هم‌زمان تعداد بیشتری اپلیکیشن را به اجرا درآورد. با توجه به این قابلیت، اپلیکیشن‌هایی که بیشتر با‌ آن‌ها کار می‌کنید بهتر اجرا خواهند شد، زیرا اپ‌هایی که از آن‌ها کمتر استفاده می‌کنید منابع سیستمی کمتری اشغال خواهند کرد. امیدواریم با این تغییرات مواردی مثل لَگ در صفحه‌کلید اندروید برای همیشه از این سیستم عامل رخت بربندد.

یکی دیگر از تغییرات مهم اندروید اوریو، می‌توان به فونت‌ها و شکلک‌های اموجی جدید و نیز API قابلیت تکمیل خودکار فرم‌ها اشاره کرد. نکته‌ی مهم این است که اگر گوشی هوشمند شما اندروید اوریو را دریافت کند، می‌توانید از این قابلیت‌های جدید استفاده کنید؛ حتی اگر ظاهر اندروید اوریو برای شما شبیه به‌ظاهر نسخه‌ی اصلی این آپدیت نباشد. به‌روزرسانی مورد بحث، امکان دریافت قابلیت‌ها و امکانات امنیتی جدید را فراهم می‌کند و توسعه‌دهندگان نیز می‌توانند با روشی آسان‌تر اپ‌های خود را آپدیت کنند و این مورد یکی از ویژگی‌هایی است که اهمیت زیادی برای بسیاری از کاربران خواهد داشت. اگر یک پلتفرم واقعا خوب باشد ولی توسعه‌دهندگان از ویژگی‌های جدید آن بهره نبرند، مرگ آن پلتفرم نزدیک است.

درهرحال اکنون یکی از مهم‌ترین بحث‌هایی که بین کاربران اندروید در سراسر وب مطرح شده، این است که آپدیت اوریو چه زمانی برای گوشی هوشمند آن‌ها منتشر خواهد شد. 

نظر شما در این مورد چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات