کانسپت اسمارت EQ، شاهکار تازهی محمد حسین امینی یکتا رونمایی شد
در نمایشگاه فرانکفورت امسال، نسلی از خودروهای کوچک با فناوریهای بزرگ و کارآمد دیده خواهند شد. یک روز پس از آنکه شرکت مینی از کانسپت برقی خود رونمایی کرد، دایملر از نمونه مفهومی جدید اسمارت ویژن EQ ForTwo پرده برداشت. این خودروی دوسرنشینه کوچک نهتنها ردپای خودروی تمامبرقی مرسدس Generation EQ را دنبال میکند، بلکه به مجموعهی کاملی از فناوریهای لازم برای استفاده بهعنوان خودروی اشتراکی (اجارهای) خودران مجهز است. این حباب رنگارنگ کوچک پس از شناسایی و اطلاعرسانی به مخاطب مورد نظر، او را به مقصد درخواستی میرساند.
کانسپت برقی اسمارت بر اساس معیارهای استراتژی CASE طراحی شده است. این واژه از حرف اول کلمات شبکه مرتبط (Connected)، سواری خودران (Autonomous)، کاربرد همگانی و انعطافپذیر (Shared & Services) و محرکه برقی (Electric) تشکیل شده است. تمامی زمینههای CASE، جزو یکپارچه استراتژی شرکت دایملر AG هستند. هدف دایملر، شکل دادن به حمل و نقل ادراکی از طریق ایجاد پیوستگی بین موضوعات CASE است.
برخلاف برند مینی، شرکت اسمارت طی سالهای متمادی روی خودروهای برقی کار کرده است و حالا همهی خودرویهای این برند، گزینه برقی ارائه میدهند. پس اسمارت با کاوش در زمینه خودروی خودران دوسرنشینه که برای حملونقل شهری اشتراکی آماده شدهاند، قدمی تازه در آینده این فناوری برداشته است. امینی یکتا، هوش ازدحامی یا گروهی را برای محیطهایی شلوغ شهری در نظر گرفته است. این هوش مصنوعی، زمان موقعیتیابی و سوار کردن مسافر را کاهش میدهد و در بهبود آسایش او نقش دارد. به لطف این نقشهبرداری هوشمند، همواره خودروهای قابل دسترس در اطراف پرسه میزنند و درحالیکه نرخ بهرهوری را افزایش میدهد، باعث کاهش وابستگی و نیاز به خودروهای شخصی خواهند شد.
سرنشینها بهمنظور زمانبندی سفر به تلفن همراه نیاز دارند و بهجای روش تطبیق چهره راننده با عکس کوچک پروفایل روی گوشی، هر مسافر با پیغامی شخصی که روی نمایشگر دیجیتال جلو و سطوح نورافکن کناری خودرو ظاهر میشود، استقبال میشود. برخلاف آنچه در کانسپت مرسدس F015 سال ۲۰۱۵ دیدیم؛ دایملر برای این خودرو از فرمان و پدال استفاده نکرده است و در غیاب این دو، کنترلهای کابین، تونل انتقال و سایر تجهیزاتی که در فضای داخلی خودروهای غیر خودران بنزینی دیده میشود، فضای داخلی بزرگی برای سرنشینها در دسترس است که نسبت به جثه کوچک خودرو فراتر از حد انتظار احساس میشود.
دایملر فضای داخلی خودرو را با استفاده از صندلی نیمکتی از جنس چرم مصنوعی و محل قرارگیری پای عمیق، ساده و باز نگه داشته است. بهجای داشبورد از یک نمایشگر ۲۴ اینچی دیجیتال استفاده شده است که برای سرگرمی و اطلاعرسانی کاربرد دارد. دو نمایشگر جمعوجور ۴ اینچی که در زوایای بیرونی قرار دارند، امکان ارتباط بین سرنشینها (مثلا نمایش پیغام خوشآمدگویی) و خودرو را در مواقع ضروری فراهم میکنند. در غیاب گزینههای کنترلی فضای داخل، کاربر میتواند از تلفن همراه یا فرمان صوتی برای تغییر تنظیمات استفاده کند. پنجرههای حبابی بزرگ کناری هم در گسترش فضای داخلی مؤثر هستند؛ نوارهای یکپارچه باریکی که سرتاسر آنها نصب شدهاند، نوری ملایم و پراکنده ایجاد میکنند. کنسول جداشدنی وسط، هم برای جداسازی فضای سرنشینها و هم بهعنوان فضای ذخیرهسازی قابل استفاده است. فضای ذخیرهسازی اضافه بیشتری هم در زیر صندلی و کف خودرو قرار دارد.
در اقدامی جالب دایملر از سرویس «1+1» برای دوستیابی با خودرو استفاده کرده است. زمانی که مسافری تنها سوار شود، خودرو سایر مسافرین محلی را بر اساس پروفایل و نقشه سفر فعلی پیشنهاد میکند، سرنشین تنها توانایی قبول یا رد پیشنهاد را دارد و وقتی که سرنشین مورد نظر روی صندلی بنشیند، نمایشگر دیجیتال علایق مشترک مثل موسیقی و ورزش را برای برقراری ارتباط آسانتر نمایش میدهد.
بدنه اسمارت ویژن EQ دوسرنشینه مثال خوبی از اصل «فرم تابع عملکرد» است. نسبت و ابعاد خودرو کاملا جمعوجور و با ظاهری هوشمند طراحی شدهاند و کوتوله برقی اسمارت را به یک وسیله حملونقل مقرونبهصرفه و بهینه برای محیطهای کوچک شهری تبدیل کردهاند. لولای درهای حبابی به سمت عقب باز میشوند و درحالیکه ورود و خروج را آسان میکنند؛ از اصابت به دوچرخهسواران، عابران پیاده و سایر خودروها جلوگیری میکنند.
گوردون واگنر، سرپرست طراحی دایملر، در خصوص فرم بدنه میگوید:
این خودرو معیارهای هوشمندانهای را در طراحی با محوریت قوس و خمیدگی در چهار لبه و بدون هیچ گزینه اضافه، به تصویر میکشد. تعدد سطوح دیجیتال داخل و بیرون خودرو، سطح جدیدی از ارتباط بین انسان و خودرو را ممکن میکنند. مشتری قادر است طبق نیاز خود، این وسیله نقلیه را شخصیسازی کند.
قاب مشکی جلو به غیر از نمایش اسم مسافر و پیام استقبال میتواند تعداد سرنشینها، مقصد و هشدارهای ضروری به سایر کاربران جادهای را نمایش دهد. دایملر پیشبینی میکند که نورافکنهای کناری امکان ارائه اطلاعات عمومی بیشتر مثل زمان، وضعیت آب و هوا، اخبار، جدول زمانی رویدادهای محلی و تبلیغات را هم دارند. چراغهای LED جلو و عقب هم به شکل مناسب ظاهر خود را تغییر میدهند.
پیشرانه برقی اسمارت ویژن EQ ForTwo، از یک باتری ۳۰ کیلووات ساعت لیتیوم یون قدرت میگیرد. طبق تصویرسازی دایملر برای آینده، هر خودرو در زمان عدم ارائه سرویس بهصورت خودکار به ایستگاههای شارژ هدایت میشود. این خودروها قابلیت شارژ القایی دارند و در ساعات اوج مصرف در راستای کاهش فشار، میتوانند برق را به سیستم برگردانند. اسمارت ویژن EQ ForTwo در نمایشگاه فرانکفورت که کمتر از دو هفته آینده برگزار میشود، در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت. برای درک بهتر تصورات دایلمر برای این خودرو و امکانات آن، میتوانید ویدیوی زیر را تماشا کنید.
نظرات