چگونه می‌توانید از خستگی مفرط شغلی دوباره به زندگی برگردید

شنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
اگر برای دیدن زندگی واقعی و لذت بردن از آن به خودتان فضا و فرصت بیشتری ندهید، عوارض کار زیاد بیشتر از حد تصور خواهد بود.
تبلیغات

به‌عنوان یک کارآفرین، شما موتور انسانی رشد کسب‌وکارتان هستید. حرفه‌ی شما این است که با ایده‌های انقلابی و انرژی انسانی فوق‌العاده، برای رسیدن به دستاوردهایی بی‌همتا تلاش کنید و برای این منظور، باید «خود» سالمی داشته باشید.

شما باید خودتان را باور داشته باشید و این موضوع ممکن است پیش از آنکه به خودتان بیایید، شما را بیش‌ازحد مشغول کار کرده باشد و مفهوم این عبارت واضح است: غرق‌شدگی. به فرسودگی ناشی از کار زیاد خوش‌ آمدید؛ ولی یک قهرمان چگونه خود را نجات می‌دهد؟

بگذارید مروری بر این روند خطرناک داشته باشیم. خستگی مفرط، مثل گلوله‌ای کوچک از استرس و اضطراب شروع می‌شود که روح شما را به سمت دره‌ای تاریک با شیب تند هل می‌دهد. در طول راه، این استرس و اضطراب به‌مرور بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و در طول سال‌ها، در تمام جوانب زندگی‌تان نفوذ می‌کند.

شما خودتان را به کار بیشتری متعهد می‌کنید؛ چراکه هر بار مسائل بیشتری را می‌یابید که به نظرتان اهمیت بالایی دارند. پس از چند سال مسلماً چندین نقطه‌ی شکست را تجربه می‌کنید و ناگهان خودتان را در وضعیت شوم و ناخوشایندی پیدا می‌کنید: شما آشفته، عصبانی، ضعیف، افسرده و مرعوب شده‌اید؛ این نقطه‌ی فرسودگی است.

خستگی، خلاقیت و تفکر خارج از چارچوب شما را نابود می‌کند؛ حتی اگر به خودتان بگویید اهداف والایی مثل فراهم کردن یک زندگی بهتر برای خانواده‌تان را دنبال می‌کنید یا می‌خواهید به تجربه و بلوغ و تکامل شغلی بیشتری برسید.

شما کار بیشتری می‌پذیرید و به‌ تبع آن، فضای کمتری برای خود واقعیتان می‌گذارید. به این روند عادت می‌کنید و نرخ بازدهی خودتان را پایین می‌آورید و در نهایت این مه تاریک زندگی‌تان را احاطه می‌کند.

چگونه می‌توانید دوباره به زندگی برگردید؟

Overcome Burnout and Reconnect With Life

بپذیرید که این خستگی مفرط، توانایی‌های شما را می‌سوزاند

بیشتر متخصصان و افراد حرفه‌ای و ماهر، حاضر نیستند بپذیرند که رنج می‌برند. ما ترجیح می‌دهیم به‌جای اعتراف به اینکه از خستگی از پای درآمده‌ایم، دو یا سه برابر کار کنیم تا نشان بدهیم تغییر نکرده‌ایم، ابرقهرمانیم و از عهده‌ی همه‌چیز برمی‌آییم.

ولی  اینکه آگاهانه تظاهر کنید که کامل و بی‌نقص هستید، تنها سلامتی شما را بیشتر به خطر می‌اندازد. این لحظات را جدی بگیرید و راه دیگری برای رسیدن به اهدافتان بیابید.

با افراد مهمی که مورد اعتماد شما هستند، گفتگویی واضح و صادقانه داشته باشید

روابط مورد اعتماد نقش مهمی در بهبودی شما بازی می‌کنند. بگذارید افرادی که آن‌ها را باور دارید، بدانند در زندگی شما چه می‌گذرد. شجاعت آن را داشته باشید که از آن‌ها بخواهید لطف و بخشندگی بیشتری به شما داشته باشند. شما نیاز دارید که حوزه‌ای از نیروهای اجتماعی مثبت در اطراف زندگی‌تان داشته باشید.

فهرستی از آنچه وقت، انرژی و توجه شما را به خود مشغول می‌کند، تهیه کنید

وقت و انرژی و توجه خود را کجا صرف می‌کنید؟ چه‌کارهایی انجام می‌دهید که به شما استرس وارد می‌کنند؟ فهرستی تهیه کنید و بلافاصله ۱۵ درصد از زندگی خود را از این طریق حذف کنید.

کار تنها عامل استرس‌زای زندگی شما نیست. حتی عادات سرگرمی شما هم ممکن است مشکل‌آفرین باشند. فیلم‌های ترسناک، بازی‌های ویدیویی، روابط پیچیده و چالش آور و انبوه اعلان‌های گوشی همراهتان می‌توانند استرس بیشتری به زندگی شما اضافه کنند.

برای خودتان مرزهایی دقیق تعیین کنید

زمانی که رویه‌ای مبهم و غیر مستقیم در پیش می‌گیرید، شاید معاشرتی زیبا و مؤدبانه با دیگران داشته باشید؛ ولی بدترین رفتار را نسبت به خودتان در پیش گرفته‌اید.

اگر حدومرزهای زندگی‌تان را دقیق و واضح اعلام نکنید، همه این مرزها را زیر پا می‌گذارند. حریم نامشخص و خط قرمزهای ضعیف است که باعث می‌شود افراد مدعی به‌راحتی به خودشان اجازه بدهند وقت شما را بگیرند و توجه شما را به انحصار خود درآورند.

مؤدبانه و محکم بگویید: نه. نه، من وقت و منابع لازم را در اختیار ندارم که کار بیشتری به برنامه‌ام اضافه کنم. نه، من نمی‌خواهم این کار را انجام بدهم. نه، من علاقه‌ای به این موضوع ندارم.

حریم زندگی شخصیتان را مشخص کنید. هر زمانی که لازم است گوشی‌تان را خاموش‌کنید یا حتی باتری آن را دربیاورید. ابزار کار را در همان محیط کار بگذارید و بروید یا اگر این کار باعث مجادله با کارفرمایتان می‌شود، آن‌ها را به شیوه‌ای که از ایمنی‌شان مطمئن باشید، در صندوق‌عقب ماشین بگذارید. برای ایجاد تغییراتی که ضروری هستند، بااراده و باپشتکار باشید.

Overcome Burnout and Reconnect With Life

یک اتاق تنفس داشته باشید

وقتی مرزهای دقیق و محکمی ایجاد کردید، وقت و انرژی آزاد بیشتری خواهید داشت که باید از آن به‌طور مناسب استفاده کنید. از این وقت استفاده کنید تا برای خودتان یک اتاق تنفس خلق کنید؛ جایی که بتوانید در آن استراحت کنید و از استرس و اضطراب خلاصی یابید. مکانی که در آن کمی ورزش یا حرکات یوگا را تمرین کنید یا بتوانید با یک مشاور صحبت کنید؛ یا هر چیزی که کمی به شما آرامش می‌دهد.

پر کردن تمام فضای خالی یک دفتر یا اتاق با لوازم کار و مشغله‌های مختلف، همان چیزی است که از اول سناریویِ بدونِ پیروزی شما را نوشته بود. فضای بیشتری برای اکسیژن و تخیلاتتان آزاد بگذارید.

کمک بگیرید

درمان‌های آماتور و کمک‌هایی که خودتان به خودتان می‌کنید، برای بهبودی کافی نیستند. افراد حرفه‌ای می‌توانند کمک بیشتر و مفیدتری به شما بکنند. اگر بدون قضاوت و پیش‌داوری در جلسات درمانی حضور یابید، آن‌ها را شگفت‌آور خواهید یافت.

در هجوم انواع مشغله‌هایی که تمرکز شما را از بین می‌برند و باری را که بر دوش شما است سنگین‌تر می‌کنند، باید از قدرت «نه» برای رسیدن به یک سبک زندگی قابل‌تحمل‌تر استفاده کنید. خستگی و درهم‌شکستگی، از پذیرفتن و تقبل کار و مسئولیت‌های بسیار زیاد ناشی می‌شوند. مهم نیست که تبلیغات و رسانه‌ها چه می‌گویند، هیچ انسانی نمی‌تواند از عهده‌ی همه‌ی کارها برآید.

شما باید راهی پیدا کنید و کمی از حجم وظایفتان بکاهید و کمی بیشتر از زندگی لذت ببرید. چیزهایی که شما را شاد می‌کنند به خاطر بیاورید، به آن‌ها ارزش بیشتری بدهید و فضای بیشتری برایشان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات