گزارش اینتل از تأثیر وصله‌ امنیتی Meltdown و Spectre بر عملکرد تعدادی از پردازنده‌ها

جمعه ۲۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
اینتل گزارشی در خصوص تأثیر وصله‌ی امنیتی Spectre و Meltdown بر عملکرد برخی از پردازنده‌های خود منتشر کرد.
تبلیغات

اوایل هفته‌ی گذشته، اینتل اعلام کرد که تأثیر به‌روزرسانی‌های امنیتی این شرکت برای جلوگیری از آسیب‌پذیری‌های Spectre و Meltdown بر عملکرد دستگاه‌های مجهز به تراشه‌های جدید این شرکت، بسیار کم و قابل چشم‌پوشی خواهد بود؛ اما افت عملکرد سیستم‌های قدیمی‌تر، قابل توجه خواهد بود.

اکنون که اینتل آمار و ارقامی در این رابطه منتشر کرده است؛ ما کماکان اطلاعاتی در خصوص میزان افت عملکرد کامپیوترهایی با عمر بیشتر از یک سال در اختیار نداریم و مایکروسافت تنها جزئیاتی در ارتباط با تراشه‌های اخیر ارائه داده است؛ اما آزمایش‌های این شرکت از کاهش کمتر از ۱۰ درصد عملکرد برخی از کامپیوترهای مجهز به پردازنده‌های نسل ۶، ۷ و ۸ حکایت دارند.

Intel Benchmark

اینتل برای انجام آزمایش‌های خود، بنچمارک‌های SYSmark 2014 SE ،PCMark 10 ،3DMark Sky DIver و WebXPRT 2015 را روی سیستم‌هایی با پردازنده‌های Core i7 - 8700K (دسکتاپ)، Core i7 - 8650U (لپ‌تاپ)، Core i7 - 7920HQ (لپ‌تاپ) و Core i7 - 6700K (دسکتاپ) اجرا کرده است. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، تأثیر به‌روزرسانی امنیتی بر عملکرد سیستم، به نوع پردازش انجام‌شده بستگی دارد.

بسیاری از مدل‌های یادشده در تست میزان پاسخ‌گویی SYSMark 2014 SE، حداقل ۱۰ درصد کاهش عملکرد نشان می‌دهد؛ اما در کمال تعجب، عملکرد مدل Core i7 - 6700K به همراه ویندوز ۷ و یک هارد درایو در این تست، کمی افزایش یافته است. در تست‌‌های دیگر، نظیر بنچمارک گرافیکی 3DMark Sky Diver، عملکرد اغلب مدل‌ها بدون تغییر باقی ماند.

در کاربری‌های واقعی، به‌ نظر می‌رسد اغلب مدل‌ها در اجرای آفیس و سایر نرم‌افزارهای بهره‌وری، افت ۵ تا ۶ درصدی در عملکرد خود تجربه می‌کنند و در اجرای اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب که عملیات پیچیده‌ی جاوا اسکریپت را در بر می‌گیرد، عملکرد کامپیوترهای مورد آزمایش، بالغ بر ۱۰ درصد کاهش یافته است.

خاطرنشان می‌کنیم که اینتل تحت فشار است تا تأثیر قابل چشم‌پوشی وصله‌ی امنیتی را بر عملکرد تراشه‌های خود نشان دهد؛ چرا که این شرکت در حال حاضر هیچ تراشه‌ی کامپیوتر شخصی یا سروری عرضه نمی‌کند که از آسیب‌پذیری‌های Spectre و Meltdown در سطح سخت‌افزار مصون نباشد؛ بنابراین، به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری و ریزبرنامه‌ای که سازوکار پردازنده‌های فعلی را تغییر می‌دهند و عملکرد آن‌ها را کند می‌کنند، در حال حاضر تنها راهکارهای موجود هستند و اینتل برای آنکه کماکان قادر به فروش پردازنده‌های خود باشد، باید کاربران را قانع کند که کارایی این پردازنده‌ها پس از دریافت وصله‌ی امنیتی، افت چندانی نمی‌کند.

باید خاطرنشان کنیم که اینتل تنها نتایج مربوط به چند تراشه را منتشر کرده و به‌جای اعداد واقعی حاصل از اجرای بنچمارک‌ها، تنها درصد افت عملکرد را به اشتراک گذاشته است. طبق اعلام مایکروسافت، کامپیوترهایی با قدمت بیش از چند سال، بیشترین کاهش عملکرد را پس از دریافت وصله‌ی امنیتی تجربه خواهند کرد؛ با این حال، اینتل بنچمارک‌های مربوط به تراشه‌های پیش از سال ۲۰۱۵ را به اشتراک نگذاشته است.

احتمالا طی ماه‌های آتی، بنچمارک‌های بی‌شماری برای شفاف‌سازی در خصوص میزان افت عملکرد کامپیوترهای مبتنی بر تراشه‌های اینتل و سایر شرکت‌ها نظیر AMD، توسط اشخاص یا ارگان‌های دیگر منتشر خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات